Протокол по дело №2949/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 13318
Дата: 2 юни 2023 г. (в сила от 2 юни 2023 г.)
Съдия: Светлана Николаева Рачева Янева
Дело: 20231110102949
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 19 януари 2023 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 13318
гр. София, 30.05.2023 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 144 СЪСТАВ, в публично заседание на
тридесети май през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:СВЕТЛАНА Н. РАЧЕВА ЯНЕВА
при участието на секретаря ЛИЛИЯ П. ПЕТКОВА
Сложи за разглеждане докладваното от СВЕТЛАНА Н. РАЧЕВА ЯНЕВА
Гражданско дело № 20231110102949 по описа за 2023 година.
На именното повикване в 10:20 часа се явиха:
ИЩЕЦЪТ Е. А. Т. – уведомен от предходно съдебно заседание, за
явява се лично и с адв. В., с пълномощно по делото.
ОТВЕТНИКЪТ „Т..“ ЕАД – уведомен от предходно съдебно заседание,
за него се явява юрк. А.., с пълномощно по делото.
По хода на делото
Страните /поотделно/: Да се даде ход на делото.
СЪДЪТ, намира, че не са налице процесуални пречки за даване ход на
делото, поради което
О П Р Е Д Е Л И
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО

ДОКЛАДВА молби от 24.03.2023 г., 22.05.2023 г. от пълномощника
на ищеца за състояние на ищцата с експертно решение.
ДОКЛАДВА молба от 23.03.2023 г. от ответното дружество.

Адв. В.: Поддържам направените искания, поддържам молбата от
24.03.2023 г., с оглед сключването на трудов договор, така направеното
изменение на обезщетението посоченото в молбата от 24.03. Нямам
възражения по доклада на съда. Относно заявеното с отговора на исковата
молба оспорвам обстоятелството, че в ответното дружество е настъпила
1
реорганизация, както е заявено и структурни промени. Няма да соча други
доказателства. Водим свидетеля за разпит.
Юрк. А..: В изпълнение указания в определението от 30.03.
представям заверен препис от колективен трудов договор. Моля, да ми се
даде възможност да се запозная с молбите, които съдът докладва. Доколко е
направено изменение на иска с молбата от 24.03.2023 г. имам доказателствено
искане в тази връзка, като моля, да задължите ищцата да представи трудовия
договор, който е сключила след прекратяването на трудовото й
правоотношение с „Т..“, както и копия от всички фишове за работни заплати,
с оглед установяване разликите между двете трудови възнаграждения,
каквито се твърди, че има. Водим свидетел за разпит.
СЪДЪТ
ДОКЛАДВА производството съгласно определението си от 24.02.2023
г., допълнен с определение от 30.03.2023 г.
Адв. В.: Представям оригинала на трудова книжка във връзка с
направеното искане там е посочена и трудовата заплата.
СЪДЪТ извършва справка на представената в оригинал трудова
книжка, от която се установява, че след прекратяване на договора с ответника
на 17.12.2022 г. ищцата Е. Т. е с отразяване за възникване на трудово
правоотношение с „Юробанк България“ АД от 23.01.2023г. и е продължило
до 7.04.2023 г. при основно трудово възнаграждение от 1548,67 лв., като след
него няма отразяване за друг работодател.
Съдът върна трудовата книжка на ищеца.
Адв В.: Не възразявам да се приеме представения в днешното съдебно
заседание КТД от 2022 г. До мое знание тази сутрин бе представена трудова
книжка, от която се установява, че ищцата до 7.04.2022 г. е била на трудов
договор в „Юробанк България“ АД и след тази дата е безработна, това се
отразява върху претендираното обезщетение, с оглед на което моля да ни
допуснете възможност да конкретизираме иска за обезщетение след този
период.
Юрк. А..: Поддържам си искането за трудовите договори и фишовете
като оспорвам отразяването в трудовата книжка като моля да бъде задължена
ищцовата страна да представи трудовия договор и фишовете за получени
трудови възнаграждения до м. април, когато са прекратени трудовите й
2
правоотношения с „Юробанк България“ АД.
Адв В.: Ще представим трудовия договор и фишове в указан от съда
срок.
СЪДЪТ по доказателствата
ОПРЕДЕЛИ задължава на основание чл. 190 ГПК ищцовата страна да
представи в срок 2 седмици трудов договор и заповед за прекратяване, заедно
с документи удостоверяващи заплатени възнаграждения по този трудов
договор с препис за другата страна като дава срок на ответната страна в
двуседмичен срок от депозиране на доказателствата по делото да изрази
становище по тях.
ДОПУСКА И НАЗНАЧАВА съдебно счетоводна експертиза с
формулирани в исковата молба задачи и УКАЗВА на вещото лице, че
възнаграждението ще бъде платено от бюджета на съда.
ОПРЕДЕЛЯ за вещо лице вещото лице Влъчкова, която да се уведоми
за поставената й задача.
ОПРЕДЕЛЯ възнаграждение за вещото лице 400 лв. от бюджета на
съда.
СЪДЪТ
ПРИСТЪПВА към разпит на водените от страните свидетели.
СНЕМА самоличността на свидетелите:
Д.Б.П., 53 г., работя при ответника и желая да свидетелствам.
Д.М.КК.., 61 години, българска гражданка, семейна, неосъждана,
работя в „Т..“ желая да свидетелствам.
СЪДЪТ ПРЕДУПРЕДИ свидетелите за наказателната отговорност,
която носи по чл. 290 НК. Свидетелите обещаха да кажат истината.
ДК. излезе от залата
СЪДЪТ пристъпва към разпит на свидетеля Д.Б.П.
На въпроси на адв. В. свидетелят отговори: Работя в
„Топлофикация-София“, отдел „Обслужване на клиенти“ на длъжност
„специалист обслужване на клиенти“. Мен и всички останали не са ни
информирали да предстои някаква реорганизация и да има съкратени.
Предложи ни се анекс към договора като прекият ръководител ми каза, „ако
3
не го подпишеш ще бъдеш уволнена“. Аз бях принудена да подпиша новия
анекс за новата длъжност, не можех да си позволя да остана без работа.
Подписах по-късно от всички останали, защото бях болнични и го подписах
м. юни. Предоставиха ми и нова длъжностна характеристика. Вменените
функции по нова длъжностна характеристика започнах да изпълнявам от м.
октомври, до тогава всички работехме на старите си длъжности по нареждане
на прекия ръководител. Не ни се даде възможност да работим по новите. От
2017 г. аз започнах работа в „Топлофикация“ в „колцентъра“. Там има две
звена – едното от тях е „събиране на вземания“. След това работих в другото
звено, което е „информационен телефон 0700 на Топлофикация“, т.е.
информация. Е. тогава беше в друг отдел, но сме си съдействали и тя ми е
помагала, когато бях на информацията, тъй като тогава тя беше на длъжност
„информация“. Извършвала съм касови операции за инкасиране на суми за
топлинна енергия. Работила съм и с двете програми СААП и ТЕЙК, като с
тези системи съм работила преди това. Аз от колцентъра се прехвърлям на
длъжност „касиер“ - това е преди анекса. Анексът след това обединява всички
тези длъжности. Тези длъжности, които са вменени в новата длъжностна
характеристика, аз изпълнявах и преди анекса и те се припокриват с новата
длъжностна характеристика.
На въпроси юрк.А.. свидетелят отговори: Официално обучение аз
лично не проведох. Имам едно обучение от февруари, ходих веднъж в
колцентъра, но се отказах защото знам какво се работи в колцентър, обучена
съм. Към момента нямаше реорганизация, прекият ми началник ми нареди да
започна да се обучавам да работя с документи устно. Работех в ЦОТ
Младост, където решиха, че няма да има информация - касиерката трябваше
да бъде касиер и информация. Аз не теория информация зная перфектно, но
не бях работила с документи. Изискването на новата длъжност е да работя с
документи, но октомври месец ми казаха лично „започваш да сменяваш
партиди“, т.е. да се занимавам с документи, аз обучение официално не съм
имала на тази тема. На старата си длъжност с документи не съм се
занимавала. Когато бях касиер не съм контактувала с длъжници по телефона.
В новата длъжност това влиза като задължение. Докато бях касиер инкасирах
,работех с посттерминал, работех с пари, оформях документи за предаване на
тези пари. В новата длъжност ги има тези задължения.
Свидетелят излезе от залата.
4
В залата бе поканена другата свидетелка ДК..
На въпроси на юрк. А.. свидетелят отговори: Работя в „Т..“ 30 г. и
към настоящия момент съм „ръководител отдел обслужване на клиенти“.
Познавам Е. Т., тя беше служител в отдела. Работеше на длъжност
„специалист обслужване на клиенти“. В последните години в дирекцията, в
която работя се извършвани структурни реорганизации - едната беше през
2020 г., другата беше 2022 г. Те бяха наложени от внедряването на нова
система, с която се работи от изискването да бъде насочено вниманието ни
към клиента, от това, че беше променена средата, профила на клиента и това
наложи промяна и извършване на структурни реформи. До извършването на
тези промени през 2022 г. отделът, на който бях ръководител, обхващаше
служители на две длъжности „касиер“ и „специалист информация“. От 2020 г.
до извършване на реформата 2022 г. това бяха двете длъжности в отдела, в
който работеше и Е. Т.. В този период са извършени множество анализи,
преценки, информационната система, с която се работи се доразви включиха
се нови функционалности и нови задължения на служителите. Беше въведена
и система за отчитане и следене на клиентския поток. Всички тези събрани
данни доведоха до това, че така съществуващата структура на отдела е
нефункционална, работното време на служителите не се уплътнява ефективно
и беше предложена и въведена тази промяна. Състоеше се в това, че двете
длъжности бяха обединени като целта беше обслужване на клиентите на едно
гише. През 2022 г., когато беше приета новата структура, всички служители
бяха преназначени. Не ми е известно тази реорганизация да е с цел да се
прекратят трудови правоотношения на служители. Обучения се извършваха
многократно, тъй като отговорностите на новата длъжност, действията, които
трябваше да изпълняват служителите се различават от тези, които да този
момент са изпълнявали и наложи провеждане на обучения. Специалистите
информация съответно бяха обучени на касовия модул. Обученията бяха
направени, както вътрешно, така и с външни лектори предвид спецификата на
касовата дейност и изискванията на новата информационна система. Бяха
извършени обучения и за провеждане на изходящи разговори, тъй като освен
предоставяне информация на клиенти на гише, служителя извършва и
телефонни изходящи обаждания за напомняне на задълженията. „Специалист
информация“ - старата длъжност, която заемаха част от служителите,
единствено се предоставяше информация на гише на клиентите относно техни
5
запитвания. При новосформираната длъжност „специалист обслужване на
клиенти“, когато клиент посети наш офис освен предоставяне на информация,
служителят инкасира суми и цялостното обслужване на клиента се извършва
на едно гише. При предишната структура беше необходимо клиентът да чака
на една след това на друга опашка, за да получи информация или да направи
плащане. С нова длъжност всички това се избегна. Освен това от направените
анализи се установи, че в месечен аспект има интервали от време, в които
работното време не се уплътнява. Всички служители от отдела им бяха
връчени допълнителни споразумения със срок на изпитване, тъй като
дейностите, които ще изпълняват са коренно различни от тези, които са
изпълнявали до момента. От 2015 г. и 2022 г. при задълженията длъжността
„касиер“ има разлика във функциите, през 2015г. се работеше с една
инкасираща система, която имаше определени изисквания за работа с нея,
през 2022 г. в инкасиращия модул на системата СААП изискванията са
съвсем различни. Материално отчетническа е длъжността на всеки касиер
независимо къде работи и с каква система. Обучението се провеждаше в
дълъг период с външни лектори – беше проведено за всички служители.
На въпроси на адв. В. свидетеля отговори: Новата система беше
внедрена м. март 2020 г. до 2022 г. тя се развиваше, нови дейности се
извършваха, служителите започнаха да работят, създавайки фактури на тази
система, които се отнасят до една или друга дейността на дружеството, тя се
надграждаше това е система СААП.
Адв. В.: Във връзка с изявлението, че СААП е въведена 2020г., тя е
въведена много преди това, и моля, да ми се даде възможност да ангажирам
доказателства.
Юрк. А..: Реорганизацията не е заради промяната на системата, а
произтича от необходимостта за реорганизация в предприятието.
Адв. В.: Представям и моля, да бъде приета като доказателство по
делото Заповед за прекратяване на трудово правоотношение.
СЪДЪТ КОНСТАТИРА, че същата е представена по делото и във
връзка с направеното искане по доказателствата намира същото за ненужно,
дотолкова доколкото основанието за прекратяването на трудовите
правоотношения е по чл. 71 ал.1 от КТ, а именно прекратяване на трудов
договор в срок на изпитване и кога и дали и по какъв начин е извършена
6
реорганизацията с тази система е ненужно да бъде установявано, поради
което
ОПРЕДЕЛИ
ОСТАВЯ без уважение това доказателствено искане на пълномощника
на ищцата.
НЕ ПРИКЛЮЧВА събирането на доказателства
ОТЛАГА и НАСРОЧВА делото за 26.09.2023 г. от 09:30 ч., за която
дата страните уведомени от днес, вещото лице да се уведоми след постъпване
становищата от страните.
Протоколът е изготвен в с.з., което приключи в 10:59 ч.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
Секретар: _______________________
7