Р Е Ш Е Н И Е
№ 824
09.07.2020 г., гр. Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд - Бургас, в публично заседание на 19.06.2020 г.,
XXІІ наказателен състав състоящ се от:
Председател:
Николай Гемеджиев
секретар Мария Милева,
като разгледа докладваното от съдия Гемеджиев
НАХД № 1408 по описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството по делото е
образувано по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН по повод постъпила в съда жалба подадена
от еднолично дружество с ограничена отговорност с фирма (наименование)
„СДСБ“, ЕИК ********* със седалище в гр.Бургас и адрес на управление гр.Бургас,
булевард „Демокрация“ №160, етаж 5, ап.15, представлявано от С.Л.Т., ЕГН **********.
Жалбата е подадена против Наказателно
постановление №468437-F489860/07.10.2019 г., издадено от Д.Т.В.– Началник
на Сектор „Оперативни дейности” – Бургас в Централно управление на Национална
агенция по приходите, упълномощен със заповед №ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г. на
Изпълнителния директор на НАП.
С това Наказателно постановление (НП) на основание чл.53, ал.1 от ЗАНН и чл.185, ал.2, изречение 2 във връзка с ал.1 от Закона
за данък върху добавената стойност (ЗДДС) за нарушение на чл.33, ал.1 от
Наредба № Н-18 от
13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални
устройства (издадена от министъра на финансите (Наредбата)
във връзка с чл.118, ал.4 ЗДДС, на дружеството-жалбоподател е наложено административно наказание по вид „имуществена
санкция” в размер от 2 000.00 лева.
С
жалбата се иска отмяна на процесното НП, като се посочва, че то е незаконосъобразно,
недоказано и неправилно. Посочва се, че наказващия орган не е отчел тежестта на
нарушението и на това основание се отправя алтернативно искане с решението си
съда да намали размера на наложената имуществена санкция от 2 000.00 лева
на 500.00 лева. Прави се позоваване на чл.28 ЗАНН.
Административнонаказващия
орган (АНО) след редовно призоваване не се явява. Явява се представител, който
моли за потвърждаване на процесното НП, както и за присъждане на разноски.
ПО ДОПУСТИМОСТТА НА
ЖАЛБАТА:
Процесното НП е получено на 11.03.2020 г., видно от разписката, която е
неразделна част от постановлението. Жалбата е постъпила при наказващия орган на
17.03.2020 г. с вх.№ИТ-00-2331/17.03.2020 г. Ето защо съдът намира, че е
процесуално допустима за произнасяне, тъй като е подадена в седемдневния
преклузивен срок по чл.59, ал.2 във връзка с чл.84 ЗАНН във връзка с 183, ал.3
и ал.4 НПК.
Разгледана по същество, жалбата е основателна по отношение на алтернативното
искане за намаляване размера на наложената имуществена санкция.
ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
На 30.05.2019 г. в 13:44 часа в търговски обект,
представляващ заведение за бърза закуска „Uncle G”, намиращ се на адрес:
гр.Бургас, улица „Демокрация“ №160, стопанисван от дружеството-жалбоподател,
била извършена оперативна проверка от Г.Ж. и Теодора Георгиева – инспектори по
приходите в Сектор „Оперативни дейности” – Бургас в Централно управление на Национална
агенция по приходите.
В хода на проверката било установено, че обекта разполага с фискално
устройство марка „DAISY EXPERT 01” с индивидуален №DY491532 и фискална памет №36650005, което било в изправност и работещо към този момент с активирани функции „служебно въведени суми” и „служебно
изведени суми”. С цел установяване на касовата наличност на паричните средства
в обекта на проверка, в началото на тази дейност бил отпечатан дневен финансов „Х”
отчет с №002912 (л.22 от делото), съгласно който дневния оборот към часа и
датата на отпечатванe и извършваната
проверка, бил в размер на 468.20 лева.
Фактическата наличност на парични средства в обекта била в размер на 793.10 лева, а установената промяна в касовата
наличност – 224.90 лева. Паричните средства, които
по време на проверката се намирали в обекта били изброени от готвача Д.Х.Б.и
били записани от нея нарочен за това опис (л.20 от делото).
За извършената проверка бил съставен протокол №0340953/30.05.2019 г. Препис
от този протокол бил връчен на намиращата се в обекта Десислава Христова
(Басарболиева).
В резултат на посоченото и на 02.06.2019 г. в гр.Бургас и
в тримесечния давностен[1]
срок по чл.34, ал.1, изр.2 ЗАНН, Г.Ж. съставила против дружеството-жалбоподател
Акт №F489860/02.06.2019 г. за установяване
на административно нарушение (АУАН) със свидетел Теодора Георгиева.
Конкретно отразеното в акта нарушение било в словесен и
цифров вид за това, че в стопанисвания от дружеството-жалбоподател обект на 30.05.2019
г. била установена разлика касова наличност на парични средства в размер на 224.90
лева и не е била регистрирана в работещото фискално устройство, чрез операциите
„служебно въведени” и „служебно изведени” пари в касата. Това деяние било квалифицирано
от актосъставителя като нарушение на чл.118, ал.4 ЗДДС във връзка с чл.33, ал.1 от Наредбата.
На същата дата и
срещу подпис, на управителя на дружеството-жалбоподател бил връчен препис от
АУАН.
В предоставения
тридневен срок по чл.44, ал.1 ЗАНН било депозирано възражение срещу съставения
АУАН
На 07.10.2019 г., извън рамките на инструктивния
едномесечен срок по чл.52, ал.1 ЗАНН, но в давностния[2]
шестмесечен срок по чл.34, ал.3 ЗАНН от съставянето на АУАН, Д.Т.В.– Началник
на Сектор „Оперативни дейности” – Бургас в Централно управление на Национална
агенция по приходите, упълномощен със заповед №ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г. на
Изпълнителния директор на НАП, издал процесното наказателно постановление.
Конкретно посоченото нарушение, вменено на дружеството-жалбоподател, е идентично
с отразеното в АУАН, както в словесен, така и в цифров вид.
На 11.03.2020 г. на представител на
дружеството-жалбоподател бил връчен препис от НП, а както бе прието по-горе - в
рамките на преклузивния срок по чл.59, ал.2 във връзка с чл.84 ЗАНН във връзка
с чл.183, ал.3 и ал.4 НПК – на 17.03.2020 г., в ТД на НАП – Бургас била
подадена процесната жалба с вх.№ИТ-00-2331/17.03.2020 г.
ОТ ПРАВНА СТРАНА:
Съдът не установи процесуални нарушения или
материалноправни пропуски при издаване на АУАН и НП, които да обуславят
отменително решение.
АУАН и НП са съставени от лица, компетентни да
сторят това съгласно чл.193 ЗДДС във връзка със Заповед
№ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г. на Изпълнителния директор на НАП.
От събраните пред настоящия съд доказателства, състава приема за установено
по несъмнен начин, че на посочената в НП дата дружеството-жалбоподател не е
изпълнило задължението си да регистрира в намиращото се в стопанисвания от него
търговски обект фискално устройство въвеждането и изваждането на пари в касата
чрез операцията "Служебно въведени суми" или „Служебно извадени суми”.
Парите по установената разлика е следвало, независимо от предназначението и
размера им, да бъдат задължително регистрирани в намиращото се в обекта
фискално устройство чрез активираната му функция „служебно въведени суми”, а
при действително заплащане на доставчик по-късно – да бъде регистрирано служебно
изваждане от фактическата им наличност чрез функцията „служебно изведени суми”.
Всичко посочено в този абзац от своя страна означава, че деянието е
съставомерно.
Съгласно чл.33,
ал.1 от Наредбата, извън случаите на
продажби всяка промяна на
касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на
пари във и извън касата) на ФУ се регистрира във ФУ чрез операциите
"служебно въведени" или "служебно изведени" суми.
Категорично въвеждането на пари от касата представлява „промяна на касовата
наличност”, поради което е следвало да бъде регистрирана чрез операцията
„служебно въведени суми”. Очевидно от приложеното фотокопие от дневен отчет, а
е и безспорно, че се касае за фискално устройство, което притежава такива
функции.
Доколкото
административното нарушение е извършено от търговско дружество, то наложената
имуществена санкция е с фиксиран минимален размер от 500.00 лева, поради което
не съществува възможност за намаляването му.
Не са налице и
основания за приложението на чл. 28 ЗАНН, нито случаят може да се квалифицира
като такъв по чл. 9, ал. 2 НК, доколкото се касае за отразяване на приходи във
фискалното устройство на обекта, а оттам и до публично финансово задължение,
какъвто несъмнено е данъкът върху добавената стойност.
Налице е разлика в касовата наличност в
размер на 224.90 лв., за която сума наказващият орган приема, че представлява
такава, която не е била служебно въведена в касата на търговеца, въпреки
функционалните за това възможности на фискалното устройство, т.е. налице действително
е нарушение на чл. 185, ал.2 ЗДДС. Нарушението е правилно квалифицирано, като нормата съдържа в себе си две
възможности за санкциониране, а разграничителният критерий е дали нарушението е
довело до неотразяване на приходи или не. В случая има фактическа констатация,
че невъвеждането в касата на сумата от 224.90 лв. е довело до неотразяване на
приходи, най-малкото защото не може със сигурност да се твърди произхода на
тези средства, а от друга страна, след като органът се позовава на чл. 33, ал.
1 от Наредбата, то той приема, че не се касае за неотчетени продажби, в който
случай е мислима хипотезата на неотчитане на приходи.
Нарушението обаче е налице - сумата не е
надлежно въведена в касовия апарат. След като няма данни това да е довело до
неотразяване на приходи, нарушението следва да се санкционира в хипотезата на
изречение второ на чл.185, ал.2, което препраща към размерите на санкцията по
алинея 1, където санкцията е от 500 лв. до 2 000 лв. Това е и сторено от наказващия
орган.
Налице е само едно обстоятелство, което
настоящият състав не е съгласен с наказващия орган и то е, че неотразената сума
от 224.90 лева била в значителен размер (НП откъм гърба, мотивационна част). Тази
сума, според настоящия състав, е малко под половината от размера на минималната
работна заплата за 2019 г. (560 лева, според ПМС № 320/20.12.2018 г.; 610 лева
за 2020 г., според ПМС № 350/19.12.2019 г.) и няма как да се възприеме за
такава в значителен размер. В този смисъл настоящия състав не приема за
обосновани мотивите на наказващия орган да наложи имуществена санкция в
максималния размер от 2 000.00 лева.
Предвид посоченото дотук следва процесното НП да бъде изменено,
като размерът на административното наказание по вид „имуществена санкция“ бъде
намален от 2 000.00 лева на 500.00 лева, а на основание чл.63, ал.3 във
връзка с ал.1 ЗАНН дружеството-жалбоподателя следва да бъде осъдено да заплати
на НАП юрисконсултско възнаграждение.
Предвид
горното и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН Районен съд – Бургас
Р Е Ш И:
ИЗМЕНЯВА Наказателно
постановление №468437-F489860/07.10.2019 г., издадено от Д.Т.В.– Началник на Сектор „Оперативни
дейности” – Бургас в Централно управление на Национална агенция по приходите,
упълномощен със заповед №ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г. на Изпълнителния директор на
НАП,
с което на основание чл.53, ал.1 от ЗАНН и чл.185, ал.2, изречение 2 във връзка с ал.1 от
Закона за данък върху добавената стойност за нарушение на чл.33, ал.1 от
Наредба № Н-18 от
13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални
устройства (издадена от министъра на финансите, обн., ДВ, бр. 106 от 27.12.2006 г.) във връзка с чл.118, ал.4 от Закона за данък върху добавената стойност,
на еднолично дружество с ограничена отговорност с фирма (наименование)
„СДСБ“, ЕИК ********* със седалище в гр.Бургас и адрес на управление гр.Бургас,
булевард „Демокрация“ №160, етаж 5, ап.15, представлявано от С.Л.Т., ЕГН **********,
е наложено
административно наказание
по вид „имуществена санкция” в размер
от 2 000.00 лева, като НАМАЛЯВА този размер на 500.00 лева.
На основание чл.63, ал.3 във връзка с ал.1 ЗАНН ОСЪЖДА еднолично дружество с ограничена
отговорност с фирма (наименование) „СДСБ“, ЕИК ********* със седалище в
гр.Бургас и адрес на управление гр.Бургас, булевард „Демокрация“ №160, етаж 5,
ап.15, представлявано от С.Л.Т., ЕГН ********** да заплати на Национална
агенция по приходите сумата от 80.00 лева, представляваща юрисконсултско
възнаграждение.
Решението, съгласно чл.63, ал.1, изр.2 ЗАНН, подлежи на
касационно обжалване пред Административен съд – гр. Бургас на основанията,
предвидени в Наказателнопроцесуалния кодекс (чл.348 НПК) и по реда на Глава
Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс (чл.чл.208-228 АПК)
в четиринадесетдневен срок от деня
на съобщението, че е изготвено.
Районен
съдия:__/п/
Вярно с оригинала:
ММ
[1] Тълкувателно постановление № 1 от 27.02.2015 г. по тълк.
д. № 1/2014 г. на ОСК на НК на Върховен касационен съд и Първа и Втора колегия
на Върховен административен съд
[2] Тълкувателно постановление № 1 от 27.02.2015 г. по тълк.
д. № 1/2014 г. на ОСК на НК на Върховен касационен съд и Първа и Втора колегия
на Върховен административен съд