Решение по дело №405/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 12
Дата: 21 януари 2020 г. (в сила от 30 юни 2020 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20197280700405
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 12/21.1.2020 г.

 

гр. Ямбол, 21.01.2020 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, шести състав, в публично заседание на осми януари две хиляди и двадесета година в състав:

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря Ст.Гюмлиева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 405 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е  образувано  по жалба на С.С.А. *** против Решение за налагане на финансова корекция № 02/06/1/0/01282/2/01/04/01 с изх. № 01-283-6500/421 от 02.07.2018 г. на Директора на ОД на ДФ “Земеделие“-Ямбол в размер на 24 447,50 лв. по Договор № 02/06/1/0/01282/22.02.2016 г. за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г., съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони.

С решение № 231/10.12.2018 г. по адм. дело № 219/2018 г. АС-Ямбол е прогласил нищожността на Решение за налагане на финансова корекция № 02/06/1/0/01282/2/01/04/01 с изх. № 01-283-6500/421 от 02.07.2018 г. на Директора на ОД на ДФ “Земеделие“- Ямбол

С решение № 15193/11.11.2019 г. по адм. дело № 770/2019 г. ВАС е отменил решение № 231/10.12.2018 г. по адм. дело № 219/2018 г. на АС-Ямбол и върнал делото за ново разглеждане от друг състав на Административен съд Ямбол при изпълнение указанията, съдържащи се в мотивите.

В последните е посочено, че „Решение № 02/06/1/0/01282/2/01/04/01 за налагане на финансова корекция, с изх. № 01-283-6500/421 от 02.07.2018 г. е издадено от компетентен орган - Директора на Областна дирекция - Ямбол на Държавен фонд "Земеделие" и не е нищожно, както е приел първоинстанционният съд. Предвид прогласената нищожност на оспорения административен акт, съдът не е изложил никакви други мотиви по същността на правния спор. Не са обсъдени останалите оплаквания на жалбоподателя за незаконосъобразност на решението за налагане на финансова корекция. Тези въпроси не могат да бъдат обсъдени направо и за пръв път от Върховния административен съд не само защото страните недопустимо се лишават от една инстанция, а и по причина, че касационната инстанция е инстанция по правото, а не по фактите. Това означава, че в обжалваното решение трябва да има изложени мотиви свързани със същността на спора, на които по-горната съдебна инстанция да извърши контрол за законосъобразност, а не за пръв път да развива такива. Изложеното налага обжалваното съдебно решение да бъде отменено и делото да се върне за ново разглеждане от друг състав на същия съд, който да разгледа възраженията на жалбоподателя С. А. и тогава да изгради правен извод дали оспореният административен акт е законосъобразен или не на останалите основания по чл.146 от АПК, като се има предвид, че е издаден от компетентен административен орган.“

При новото разглеждане на делото оспорващия се явява в съдебно заседание лично и с упълномощения си процесуален представител като подържа жалбата, без да прави искания за събиране на нови доказателства.

Ответната страна чрез процесуалния си представител оспорва жалбата, като не ангажира нови доказателства.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

Жалбоподателят С.С.А.  е регистриран като земеделски производител с УРН 656529.

Същият е подал заявление за подпомагане  с идентификационен № 02/06/1/0/01282  по подмярка 6.1 „Стартова помощ за  млади земеделски стопани“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014–2020 г., съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони.   

Заявлението за подпомагане е за проект с дейност насочена изцяло в сектор „Плодове и зеленчуци“ – основна култура костилкови овощни видове/сливи/ на площ от 19 дка.

Към последното са приложени бизнес план, анкетна карта и  обосновка в раздел VIII  „Критерии за подбор” на заявения брой точки - общо 17,40 по приоритети  съобразно критериите за процесния сектор.

Със Заповед № 03-020-РД/71/18.02.2016 г. директора на ДФЗ гр.Бургас е одобрил за финансиране заявлението за подпомагане при размер на финансовата помощ-48895 лв., от които на първо плащане 24447,50 лв., второ плащане 24447,50 лв. и избрана крайна дата на периода за проверка изпълнението на бизнес плана и крайна дата за подаване на заявката за второ плащане по договора за предоставяне на финансова помощ–10.04.2018 г., за което кандидата е информиран с  Уведомително писмо за одобрение  с изх. № 01-020-6500/90/18.02.2016 г.

В съответствие с това между  ДФ „Земеделие“ гр.София и С.С.А. е сключен Договор № 02/06/1/0/01282 от 22.02.2016 г. за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014–2020 г., съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони.

Съгласно договора фондът предоставя на А. безвъзмездна  финансова помощ  по процесната подмярка за изпълнение на одобрен проект № 02/06/1/0/01282 в размер на  48895 лева, като първото плащане от 24447,50 лева да се извърши в срок до два месеца от сключване на договора, а второто плащане  в същия размер-до три месеца след издаване на УИН на окомплектованата с всички изискуеми документи съгласно Приложение № 7 към Наредба № 14/ 28.05.2015 г. заявка  за второ плащане. В чл.3, ал.3 на договор е посочено, че заявката за второ плащане  се подава в срок до 10.05.2018 г., като неразделна част от договора са заявлението за подпомагане  с № 02/06/1/0/01282, бизнес плана и 3 броя приложения. 

Видно от Приложение № 1 „Списък на критериите за подбор, по които ползвателят е получил приоритет“ проекта на оспорващият е оценен като такъв за дейности, които се изпълняват изцяло в сектор „Плодове и зеленчуци“, като в таблица 1а към бизнес плана А. е посочил данни за земеделските площи  - общо 494,017 дка които не обработва или е предоставил на други лица за обработка, но има документ за собственост и/или наем и аренда.

Оспорващия е подал в ОД на ДФЗ-Ямбол на 22.03.2018 г. заявка за второ плащане по процесната мярка, по който повод административният орган е направил проверка и във връзка с установените нарушения с Уведомително писмо  с изх.№ 01-280-6500/299/09.05.2018 г. е изискано от ползвателя да представи документи за правно основание на всички имоти, които притежава и/или обработва, както и информация за отглежданите култури на имотите и за причините, поради които те не са посочени в заявката.

В тази връзка А. е изготвил обяснение с вх. № 01-283-6500/299#1/09.05.2018 г. относно имотите посочени от него в таблица 1а към бизнес плана, като е записал, че същите са горски ниви, пасища и ливади и в тях не е засаждал никакви култури.

На основание чл.73, ал.2 от ЗУСЕСИФ с писмо изх. № 01-283-6500/404/12.06.2018 г.  Директора на ОД на ДФ „Земеделие“-Ямбол е уведомил С.А. за откриване на производство по издаване  на  финансова корекция, във връзка  с констатирани нарушения  по Договор № 02/06/1/0/01282 за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“.

В писмото е отразено, че при извършени административни проверки е установено неспазване от страна на А. на нормативни и договорни разпоредби – чл.14, ал.1, т.7 от договора и чл.13, ал.7 от Наредба № 14/28.05.2015 г. за прилагане на подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. на МЗХ, изразяващи се в неспазване на задължение за извършване на дейности само и единствено насочени в сектор „Плодове и зеленчуци“.  Посочено е, че имотите заявени като необработващи се при кандидатстване по процесната мярка, през кампания 2015/2016 г. и кампания 2016/2017 г. са заявени по схема за директни плащания с начин на трайно ползване „пасища, мери и ливади“ и с култура „постоянно затревени площи поддържани в състояние годно за паша и косене“.

На А. е указан размера на финансовата корекция и му е даден срок за представяне на възражения и писмени доказателства, относими към  откритото производство, като същия е представил възражение с вх. № 01-283-6500/1952/25.06.2018 г. и изразил несъгласие с предприетите действия от страна на органа.

С Решение за налагане на финансова корекция № 02/06/1/0/01282/2/01/04/01 изх. № 01-283-6500/421/02.07.2018 г. Директора на ОД на ДФ “Земеделие“-Ямбол е определил на С.С.А. финансова корекция в размер на 24447,50 лева по Договор № 02/06/1/0/01282/22.02.2016 г. за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г., съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Решение за налагане на финансова корекция № 02/06/1/0/01282/2/01/04/01 с изх. № 01-283-6500/421/02.07.2018 г. на Директора на ОД на ДФ “Земеделие“- Ямбол, с което на С.С.А. е определена финансова корекция в размер на 24 447,50 лева по Договор № 02/06/1/0/01282/22.02.2016 г. за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г., съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони.

Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

В настоящия случай оспорвания акт е издаден от компетентен административен орган, в изискуемата писмена форма с мотивирано решение и при спазване на процедурата визирана в закона. Не са налице и противоречия с материалноправните норми или несъответствие с целта на закона.

 За да мотивира решението си административният орган посочва, че А. не е спазил поетите от него нормативни и договорни задължения визирани в разпоредбите на чл.14, ал.1, т.7 от договора и чл.13, ал.7 от Наредба № 14/28.05.2015 г. за прилагане на подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. на МЗХ, изразяващи се в неспазване на задължение за извършване на дейности само и единствено насочени в сектор „Плодове и зеленчуци“.

Приетите от издателя на акта факти и обстоятелства се потвърждават от събраните доказателства, а направените изводи са в съответствие с приложимия закон, поради което се възприемат изцяло от настоящия състав.

С Наредба № 14 от 28.05.2015 г. за прилагане на подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014–2020 г., издадена от министъра на земеделието и храните, обн., ДВ, бр.40/2.06.2015 г. се уреждат условията и редът за прилагане на подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (ПРСР 2014 – 2020 г.), съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР), като целите на подмярката са улесняване и подпомагане процеса на създаването на жизнеспособни и устойчиви земеделски стопанства или поемането от млади хора на вече съществуващи стопанства, като финансовата помощ по наредбата се предоставя при спазване на условията на Регламент (ЕС) № 1305/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета (ОВ, L 347/487 от 20 декември 2013 г.) и финансовата помощ по тази наредба е безвъзмездна и се предоставя за създаване и развитие на стопанства на млади земеделски стопани.

В чл.13, ал.1 от Наредбата е посочено, че проектите се оценяват при спазване на критерии за подбор, като критериите за подбор са: 1. проекти, подадени от кандидати, които имат завършено средно или висше образование в областта на селското стопанство, ветеринарната медицина и/или икономическо образование със земеделска насоченост; 2. проекти за дейности, които се изпълняват в сектор "Животновъдство" и/или в сектор "Плодове и зеленчуци"; 3. проекти, подадени от кандидати, чиито стопанства са в процес на преход към биологично производство или са преминали към биологично производство на земеделски продукти и храни по смисъла на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета от 28 юни 2007 г. относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти и за отмяна на Регламент (ЕИО) 2092/91 (ОВ L 189/1 от 20 юли 2007 г.) (Регламент (ЕО) № 834/2007); 4. проекти, при изпълнението на които се създават заетост и нови работни места.

Съгласно чл.13, ал.7 от Наредбата когато проектът е бил оценен по критериите за подбор, посочени в чл.13, ал.1, т.2 и/или 3, кандидатът е длъжен да поддържа съответствие с всеки един от критериите, на които е отговарял проектът му, през целия период, считано от датата на подаване на заявлението за подпомагане до изтичане на пет години от датата на сключване на договора за предоставяне на финансова помощ.

В настоящия случай одобрения проект е за дейност, която се изпълнява изцяло в сектор "Плодове и зеленчуци", поради което посоченото задължение е залегнало и в чл.14, ал.1, т.7 от сключения договор за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по подмярка.

Доколкото от една страна в таблица 9 „Растениевъдство“ са заявени по мярката 19 дка и в приложената към бизнеса плана таблица 1а А. е посочил, че не обработва или е предоставил на други лица за обработка земеделски площи  в размер на 494,017 дка, а от друга страна в регистър правни основания са регистрирани правни основания за 518,05 дка земеделска земя и за кампания 2015/2016, 2016/2017 са заявени 368,6 дка, а за кампания 2017/2018 г. са заявени 372,6 дка замеделска земя по схема „Директни плащания“ с начин на трайно ползване „Пасища, мери, ливади“ и култура „Постоянно затревени площи, подържани в състояние годно за паша и косене“, е налице нарушение на посочените по-горе задължения да се поддържа през целия период съответствие с всеки един от критериите, на които е отговарял проекта.

Посоченото нарушение е дало основание за прилагане на последиците залегнали в чл.38, ал.1, т.9 от Наредбата, съответно чл.9, ал.1, т.9 от договора, според които ползвателят на помощта няма право да получи второто плащане по чл.10, т.2 и дължи връщане на полученото по чл. 10, т. 1 първо плащане по договора за предоставяне на финансова помощ заедно със законната лихва към него, изчислена за период, посочен в договора, когато  проектът му е оценен по някой от критериите за подбор, посочени в чл.13, ал.1, т.1–4, и ползвателят не е поддържал съответствие с всеки от критериите, по които проектът му е бил оценен, което обуславя материалнправната законосъобразност на атакуваното решение.

Неоснователни са развиваните от оспорващия доводи, т.к. съгласно т.24 на §1 от ДР на ЗПЗП по смисъла на този закон  "земеделско стопанство" е стопанство по смисъла на чл.4, параграф 1, буква "б" от Регламент (ЕС) № 1307/2013, където е посочено, че за целите на настоящия регламент се прилагат следните определения: „стопанство" означава всички използвани за селскостопански дейности и управлявани от земеделски стопанин единици, които се намират на територията на една и съща държава членка.

Поради това и след като е кандидатствано и е получавана субсидия по схема „Директни плащания“ с начин на трайно ползване „Пасища, мери, ливади“ и култура „Постоянно затревени площи, подържани в състояние годно за паша и косене“ за земя надхвърляща размера на залегналата в бизнес плана и одобрена за подпомагане с безвъзмездна финансова помощ земя с площ от 19 дка за създаване и развитие на стопанство на млад земеделски стопанин в сектор "Плодове и зеленчуци", то е налице нарушение на поетите със сключения договор и визирани в бизнес плана задължения да се развива дейност изцяло в това направление в рамките на заявените за подпомагане площи.

 Както в административното, така и в съдебното производство на А. са дадени възможност и указания да установи твърденията си, но същия не ангажира доводи или доказателства, въз основа на които да се приеме различна фактическа обстановка или да се направят други правни изводи.

Предвид посоченото атакувания акт е валиден, като издаден от оправомощено лице, в кръга на неговите пълномощия, без да са налице съществени нарушения на процесуалните норми и в съответствие с посочената нормативна уредба, поради което съдът счита, че жалбата е неоснователна и като такава следва да се отхвърли.

При този изход на делото и с оглед направеното искане жалбоподателят на основание чл.144 АПК във връзка с чл.78, ал.8 ГПК, чл.37 ЗПП и чл.24 от Наредба за заплащането на правната помощ следва да заплати на ответната страна направените по делото разноски-юрисконсулско възнаграждение в размер на 100 лева.

Водим от горното, Я А С, шести административен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на С.С.А. *** против Решение за налагане на финансова корекция № 02/06/1/0/01282/2/01/04/01 с изх. № 01-283-6500/421 от 02.07.2018 г. на Директора на ОД на ДФ “Земеделие“-Ямбол в размер на 24 447,50 лв. по Договор № 02/06/1/0/01282/22.02.2016 г. за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г., съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони.

ОСЪЖДА С.С.А. *** да заплати на ОД на ДФ “Земеделие“-Ямбол направените по делото разноски в размер на 100 (сто) лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

                                       СЪДИЯ: /п/ не се чете