Решение по дело №248/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 392
Дата: 5 ноември 2021 г. (в сила от 16 март 2022 г.)
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20217240700248
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№392                                         05.11.2021г.                              Стара Загора

В ИМЕТО НА НАРОДА

СТАРОЗАГОРСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД

На двадесет и осми септември 2021г.

в открито заседание в следния състав:

 

                                                                          СЪДИЯ: ДАРИНА ДРАГНЕВА

Секретар: Николина Николова  

        Като разгледа докладваното от съдия Драгнева административно дело №248 по описа за 2021г. и за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 34 от Наредба №10/13.12.2019г за условията и реда за прилагане на мерките от Националната програма по пчеларство за периода 2020г.-2022г / Наредбата/ вр. с чл.128 и сл. от АПК, образувано по жалбата на Е.Т.Н., представляван от редовно упълномощен адвокат, против Отказ за одобрение на заявление за подпомагане по Националната програма за пчеларство, обективиран в Уведомително писмо №01-6500/1646 от 22.03.3021г на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ в частта му, с която е отхвърлено финансиране на дейности по подаденото заявление за подпомагане за 20201г.

          Е.Т.Н. е подал заявление за подпомагане по „Национална програма по пчеларство за тригодишния период 2020-2022година“ – Прием 2021г, на 03.11.2020г, съгласно квитанция за прием на стр.47 по делото, по мярка А „Техническа помощ за пчелари и сдружения за пчелари“, дейност 1 „Подпомагане на закупуването на техническо оборудване при първичния добил и обработка на пчелни продукти“, Мярка В „Рационализиране на подвижното пчеларство“ Дейност 2 „Възстановяване на разходите за подвижно пчеларство за придвижване на пчелни семейства“ и Мярка Д „Мерки за подкрепа на подновяване на пчелните кошери в ЕС“ Дейност 3 „Закупуване на пчелни майки“.

    Одобрено е заявлението от 2021г за финансиране на Дейност 3 „Закупуване на пчелни майки по мярка Д „Мерки за подкрепа на подновяване на пчелни кошери“ и в тази му част Уведомителното писмо не е предмет на жалбата.

       На основание чл. 9 ал.3 от Наредба №10/13.12.2019г са отхвърлени за финансиране Дейност 1 „Подпомагане на закупуването на техническо оборудване при първичния добив и обработка на пчелни продукти“ по мярка А: „Техническа помощ за пчелари и сдружения на пчелари“; и Дейност 2 „Възстановяване на разходите за подвижно пчеларство за придвижване на пчелни семейства“ от мярка В: „Рационализиране на подвижното пчеларство“, поради установено неизпълнение по смисъла на чл.45 ал.3 от Наредба №10/13.12.2019г на подписан договор №1102/04.06.2020г по прием от предходната финансова година за същите две дейности.

         За първата 2020г от тригодишния период на Националната програма, между Н. и Държавен фонд „Земеделие“ е сключен Договор №1102/04.06.2020г за предоставяне на БФП при условията на същата програма за изпълнение на Мярка А – „Техническа помощ за пчелари и сдружения на пчелари“, дейност 1 / Подпомагане закупуването на техническо оборудване при първичния добив и обработка на пчелни продукти“, Мярка Б „Борба срещу агресорите и болестите в кошера, особено срещу вароатозата“, дейност 1 / Закупуване на ВМП срещу вароатозата“/  и за Мярка В „Рационализиране на подвижното пчеларство“, дейност 2 /Възстановяване на разходите за подвижно пчеларство за придвижване на пчелните семейства“.  

   На 24.08.2020г Н. подава заявление за плащане по сключения Договор №1102/04.06.2020г в отдел „РРА“ при ОД на Държавен фонд „Земеделие“ град Хасково, което след преглед по чл.38 от Наредбата не е прието – няма присвоен и връчен идентификационен номер, и не е разгледано по същество с изрично произнасяне на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за отказ да се извърши плащане, съответно за определяне размер на финансовата помощ.  При извършване на предварителния преглед на заявлението и приложените към него документи - проверка по чл.38 от Наредбата / стр.37 по делото/ и след направена служебна справка в регистъра на земеделските производители на МЗХГ е установено, че Н. към 24.08.2020г  няма актуална регистрация като земеделски стопанин за стопанската 2019-2020г по Наредба №3/29.01.1999г.  Проверката е извършена в присъствие на Н., видно от представения документ на стр.37 по делото, като заключението е, че ползвателят и представеното заявление, не отговарят на предварителните критерии за допустимост, тъй като ползвателят няма валидна регистрация като ЗП за настоящата стопанска година – 2020г. Н. е възразил срещу заключението с довода, че регистрацията му като ЗП не е прекратявана. Срещу резултатите от извършената предварителна проверка и до Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ е подадено Възражение на 26.08.2020г, от   Н. с твърдение, че е налице пропуск от страна на ОД Земеделие Стара Загора. Подал е декларация за липса на промени в регистрацията по чл.11 ал.1б от Наредба №3/99г за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани в сроковете и по реда на чл.5 ал.3 от същата. Спазил е сроковете, предвид чл.3 т.2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на НС от 13.03.2020г и за преодоляване на последиците. Вярно е декларирал в заявлението за подпомагане общото условие на регистриран ЗП за стопанската 2019-2020г, поради подаване в срок на Декларация за липса на промяна в обстоятелствата. Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ е отговорил с Уведомително писмо от 15.09.2020г., че няма правомощия да актуализира регистъра на Земеделските производители, който се поддържа от МЗХГ, както и че в случай на нередовност на документите или липса, кандидата разполага с възможност да подаде отново заявление за плащане в рамките на срока по чл.37 ал.1 от Наредбата, който е бил до 31.08. за 2020г. към което да приложи редовно и всички необходими документи.

    Към Заявлението за подпомагане за 20201г са представени копия на карта на земеделския производител и на Справка за дейността на Н., от която е видно, че на 26.10.2020г е извършена пререгистрация за стопанската 20-21г., а предходната пре регистрация е от 16.01.2019г и е за стопанската 2018-2019г. тоест липсва регистрация за стопанската 2019-2020г., конкретно към датата 24.08.2020г, когато е подадено заявлението за плащане.

      Във връзка с въпроса за регистрацията на Н. като земеделски производител към датата на заявлението за плащане 24.08.2020г, по делото са представени и приети молба от 03.07.2020г, получена по електронен път в ОД „Земеделие“ Стара Загора, с приложени към нея Декларация за липса на промяна в обстоятелствата на дейността като ЗП с недостоверна дата от 15.06.2020г, копие на Болничен лист от ЛКК за заболяване – увреждане на междупрешленните дискове в поясния и други отдели на гръбначния стълб, посочено като причина за пропускане на крайната дата -15.06.2020г, в която е следвало да се подаде Декларация по чл. 11 ал.1 и ал.1б от Наредба №3/99г. , копие на регистрационния картон на ЗП, от който е видно, че към датата на подаване на молбата от 03.07.2020г, последната заверка е от 16.01.2019г и е за стопанската 2018-2019г., както и Отговор на ОД „Земеделие“ град Стара Загора, че срокът е преклузивен, изтекъл е за стопанската 2019-2020г на 15.06.2020г, и на посоченото в молбата основание – заболяване с домашен режим на лечение, не може да бъде възстановен, чрез извършване на пререгистрация и заверка на регистрационната карта.

       С жалбата се твърди, че отказът за финансиране на дейности по Националната програма по пчеларство на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ е нищожен и незаконосъобразен, тъй като липсва посочване на органа, който го е издал, липсват правно основание и фактически мотиви, като се твърди, че Договор №1102/04.06.2020г е изпълнен изцяло. Жалбоподателя се позовава на форсмажорните обстоятелства, които според чл.45 ал.3 от Наредбата изключват прилагане на предвидената санкция – лишаване от право на кандидатстване за следващата финансова година по съответната мярка/дейност, на който се основава оспорения административен акт. Твърди, че през 2020г е имало форсмажорни обстоятелства, които се установяват от Закона за мерките и действията по време на извънредно положение, обявено с Решение на Народното събрание от 13.03.2020г и за преодоляване на последиците, съгласно чл.3 от който за срока от 13 март 2020г до отмяна на извънредното положение спират да текат давностните срокове, с изтичането на които се погасяват или придобиват права от частноправните субекти. В §13 от ЗР към Закона е установено продължаване на сроковете, но след изтичането на 7 дни от обнародването му в „ДВ“, което означава, че срока за заверка на регистрационната карта по чл.5 ал.3 от Наредба №3/29.01.199г спира да тече от 13.03.2020т до 21.05.2020г. След 21.05.2020г този срок продължава да тече за времето, през което е бил спрян тоест за стопанската 2019-2020г е до 23.07.2020г и не по-късно от 17.08.2020г.  Сроковете по Наредба №3/29.01.1999г и по Наредба №5/2009г за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания са давностни срокове, с изтичането на които субектите губят правата си. Тези срокове са преклузивни и напълно отговарят на предвидените в Закона за мерките и действията по време на извънредно положение давностни срокове, които подлежат на спиране.  Претендира разноските по делото.

    Ответника Изпълнителен Директор на Държавен фонд „Земеделие“, чрез процесуалния си представител иска от съда да бъде отхвърлена жалбата с доводи, че обжалвания административен акт е ясно мотивиран, което личи и от доводите на жалбоподателя, с които се защитава срещу констатацията за липса на регистрация като земеделски производител за стопанската 2019-2020г. Ползвателят по сключения през 2020г ДБФП е с не приета заявка за плащане, чрез която се отчита дейността по договор №1102/04.06.2020г, тъй като видно от представения контролен лист от предварителната проверка, ползвателя не отговаря на критериите за допустимост – няма валидна регистрация като земеделски стопанин към 24.08.2020г и финансовата 2020 година, за която кандидатства по Националната програма по пчеларство за периода 2020-2022г. На това основание заявката за плащане не е приета, а като последица дейностите по проекта не са отчетени като изпълнени с прилагане на правните последици по чл.9 ал.3 вр. с чл.45 ал.3 от Наредба №10/13.12.2019г. Доказателство за липса на регистрация е и приложената Справка от външния регистър на МЗХГ, от която се вижда, че пререгистрация за стопанската 2019-2020 като земеделски стопанин на името на Н. не е направена и липсва към датата 24.08.2020г, на която е депозирано искане за плащане. Позовава се на чл.5 ал.3 от Наредба №3/99г за СПРЗС, според която разпоредба земеделските стопани представят актуална информация за дейността си, чрез анкетна карта и анкетни формуляри, въз основа на която се заверява регистрационната карта за срок до края на срока на следващата стопанска година. Позоваването на обявеното в страната извънредно положение е неоснователно, тъй като и след отпадането му, лицето не се е пререгистрирало за стопанската 2019-2020г. Съгласно чл.5 ал.5 от Наредба №3/99г при неспазване на задължението по ал.3 земеделския стопанин губи правата си по чл.6 до заверка на регистрационната му карта за следващата стопанска година. Регистрационната карта заедно с разпечатка или заверени от ОДЗ копия на анкетните карти и формуляри и издадена справка, генерирана от регистъра, за декларираната дейност като неразделна част от регистрационната карта, служи за легитимиране на земеделския стопанин пред контролните органи и финансиращите институции. Съгласно чл.6 ал.1 от Наредба №3/99г само регистрирани земеделски стопани могат да кандидатстват и да получават финансово подпомагане по съответните схеми и мерки от ЕЗФ, чрез Държавен фонд „Земеделие и средства от централния бюджет за държавни помощи.

      Няма спор, че дейностите по договор №1102/04.06.2020г не са отчетени като изпълнени, което означава, че договорът не е изпълнен от страна на ползвателя. Съгласно чл.11 ал.1б от Наредба №3/99г, ежегодната заверка на регистрационната карта, чрез предоставяне на документи, доказващи обстоятелствата по чл.7 ал.1 не е задължителна, когато през съответната стопанска година не са настъпили промени в тези обстоятелства. В такива случаи за заверка на регистрационната карта по чл.5 ал.3 регистрираният земеделски стопанин подава единствено декларация за липса на промени в регистрацията в сроковете и по реда на чл.5 ал.1 от същата Наредба. Няма доказателства да е извършена заверка на регистрационната карта по този ред.  Представя се с административната преписка в заверено копие / стр. 87/ и повторно с писменото становище, но в не заверено копие, и е приета по делото Справка от външния регистър на МЗХГ за регистрация по Наредба №3/99г на земеделски стопани, която да удостовери, че Н. няма заверка за стопанската 2020г. В условията на евентуалност, ако съдът отмени оспорения административен акт, се прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, в случай че е по-високо от установения минимален размер.

            Административен съд Стара Загора като взе предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и закона, намира за установено следното:

     Жалбата е подадена на 16.04.2021г в рамките на 14-дневния срок, считано от деня, следващ 02.04.2021г, когато лично е връчено Уведомително писмо №01-6500/1646/22.03.2021г на Изпълнителния  директор на Държавен фонд „Земеделие“, и от лице, което е неблагоприятно засегнато – пряко и непосредствено от обективирания в писмото отказ за финансиране на заявени за подпомагане дейности по Националната програма по пчеларство.

     Разгледана по същество се явява основателна.

       Оспорения отказ на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за финансиране на Дейност 1 „Подпомагане на закупуването на техническо оборудване при първичния добив и обработка на пчелни продукти“ по мярка А: Техническа помощ за пчелари и сдружения на пчелари и Дейност 2 „Възстановяване на разходите за подвижно пчеларство за придвижване на пчелни семейства“ от мярка В: Рационализиране на подвижното пчеларство, поради установено неизпълнение на подписан договор с ДФ „Земеделие“, основан на несъответствие с изискванията на чл.9 ал.3 вр. с чл.45 ал.3 от Наредба №10/13.12.2019г е валиден административен акт. Компетентен да се произнесе по основателността на искането за сключване на договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мерките и дейностите от Националната програма по пчеларство е Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“. Наименованието на органа, името и длъжността на издателя на индивидуалния административен акт са изрично посочени, поради което няма нарушение на изискванията за съдържание по чл. 59 ал.2 т.1 от АПК, който е приложим на основание чл. 2 ал.2 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на ЕС, и в изпълнение на чиято делегация Министъра за земеделието храните и горите е издал Наредба №10/2019г – чл. 58л ал.3 от ЗПООПЗПЕС.  Посочени са фактически основания – установено не изпълнение на Договор №1102/04.06.2020г по прием от предходната финансова година по същите дейности, което според ответния административен орган е основание по чл.9 ал.3 вр. с чл.45 ал.3 от Наредбата / посочени в оспорения отказ правни разпоредби/ води до липса на право/не допустимост за кандидатстване за подпомагане.  Ответника счита, че резултатите от предварителната проверка на заявлението за плащане, извършена по чл.38 от Наредбата установяват фактите по чл.45 ал.3 от същата.

     Не приемането на заявлението за плащане по Договор №1102/04.06.2020г, извършено на основание чл. 38 ал.2 от Наредба №10/13.12.2019г, поради установена липса на регистрация като земеделски производител към датата на неговото подаване 24.08.2020г не може да бъде правно квалифицирано като фактическо основание за прилагане на чл.45 ал.3 от същата Наредба. На първо място липсата на регистрация като земеделски производител към датата на подаване на заявлението за плащане е основание да бъде постановен отказ от Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ по аргумент от чл. 40 ал.2 т.8 предл. второ от Наредбата – когато се установи, че ползвателя не отговаря на условията на раздели І-VІ от глава пета, които за конкретните мерки изискват регистрация като земеделски стопанин. Съгласно чл.40 ал.2 т.8 предл второ от Наредбата, предвиждащо като основание за отказ да се удовлетвори заявление за плащане, регистрацията като земеделски производител на бенефициера по сключения договор за подпомагане следва да е валидна и към датата на искането за плащане. Нейната липса сочи на неизпълнение на условие за плащане и не касае редовност и пълнота на документите, за които се осъществява предварителна проверка. Установяването на липсата на условията за плащане се извършва в хода на процедурата по разглеждане на заявлението и със съответния административен акт  по чл.40 от Наредбата, срещу който лицето разполага с право на жалба. В тази връзка следва да се каже, че не подаването на заявление за плащане не е посочено в чл.45 ал.3 от Наредбата като основание за недопустимост на следващо искане за подпомагане по Националната програма по пчеларство. По силата на чл.9 ал.3 от Наредбата недопустимо за подпомагане е това лице, за което е установено неизпълнение на подписан договор по прием от предходна финансова година по същата мярка и/или дейност, но съгласно чл.45 ал.3 от същия подзаконов нормативен акт тоест не изпълнение на задължението да се извършат всички инвестиции/разходи по договора. Този отрицателен факт следва да бъде установен и може да бъде установен в хода на извършен контрол – административна проверка, която се извършва на всички искания за плащане или проверка на място тоест и с ИАА по чл.40 от Наредбата по аргумент от процедурата по разглеждане на искането и основанието за отказ да се определи размер на финансовата помощ, посочено в ал.2 т.2 и т.4 от разпоредбата. В чл.40 ал.2 т.2 от Наредбата е регламентирано като основание не изпълнение на което и да е от задълженията по договора, но с оглед конкретното задължение, с чието не изпълнение и по силата на чл.45 ал.3 от Наредбата  лицето се лишава от право да кандидатства за подпомагане, се налага извода, че само не извършването на всички инвестиции/разходи, съответно и в срока по чл.41 от същата Наредба, има за последица недопустимост на лицето посочена и в чл.9 ал.3 от подзаконовия нормативен акт. Неизпълнението на разходите/инвестициите по чл.45 ал.3 от Наредбата може да бъде установено както при задължителните за всяко заявление за плащане административни проверки, така и при извършваните на случаен принцип проверки на място за изпълнение на договорите. Следва да се има предвид систематичното място на чл.45 ал.3 от Наредбата – Раздел ІІ Изпълнение на дейностите по заявлението и контрол върху изпълнението от Глава седма „Изплащане на финансовата помощ и контрол върху изпълнението“. Контрол върху изпълнението на сключения през 2020г Договор за БФП не е извършен от компетентните по чл.45 ал.1 служители на ДФЗ, съответно от изброените институции. Не подаването на заявление за плащане не е факт, който изключва контрола по време на изпълнение на договора и същия не се извършва само по повод на подадено искане. На следващо място, дори да се приеме, че недопустимостта на кандидата да получи плащане, поради липса на условие за допустимост по съответната мярка, представлява пълно неизпълнение на договора и в това число и на задължението за извършване на всички разходи/инвестиции, както поддържа ответника, то не може да се приеме за установено, доколкото не е проведена процедура за контрол – административна проверка или проверка на място. Неизпълнението на някое от задълженията по договора е основание да се откаже плащане по чл.40 ал.2 т.2 от Наредбата, а конкретно и само виновно не изпълнение на задължението за извършване на всички инвестиции/разходи, което е установено в съответна процедура за контрол – административна проверка или проверка на място, може да се подведе правно под чл.9 ал.3 от Наредбата и да обоснове недопустимост на подадено в следваща година заявление за сключване на договор по Националната програма за пчеларство. Недопустимостта на кандидата за подпомагане, съответно на ползвателя по вече сключен договор да получи плащане  няма за последица лишаване от право да кандидатства за следваща финансова година по Националната програма по пчеларство. Предвидената гражданско правна санкция по чл.45 ал.3  от Наредбата има конкретен състав, от който само първото условие е изпълнено – същите дейности и/или мерки, но не е установено в процедура по контрол виновно не изпълнение на всички инвестиции/разходи по същите дейности.  Виновно е всяко не изпълнение на всички инвестиции/разходи, което не се дължи на форсмажорните обстоятелства, изброени в самата Наредба. Посочените от ответника правни норми не уреждат установените по делото факти, доколкото не изпълнение на Договор №1102/04.06.2020г по смисъла на чл.45 ал.3 от Наредбата не се доказа в хода на съдебното дирене, чрез резултатите от проведени проверки по реда на Наредбата.

      Действително заявителя не е имал регистрация като земеделски производител към 24.08.2020г, тъй като на основание чл.4 ал.2 / 17.04.2020г/ от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, не се удължават с един месец, считано от отмяна на извънредното положение, сроковете по ЗПЗП, Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на ЕС и за производствата по издадените въз основа на тях подзаконови нормативни актове, каквито са Наредба №3/99г и Наредба №10/13.12.2019г.  Регистрацията като земеделски стопанин е ежегодна, подновява се в срок до 15.06. за 2020г, като пропускането на сроковете не води до погасяване на права, както счита жалбоподателя. С регистрацията като земеделски производител материални права не се придобиват, а се оповестява и регистрира пред компетентните органи извършването на тази дейност. След като Закона за мерките и действията по време на извънредното положение изрично урежда, че сроковете по посочените Наредби не се засягат и регистрация в сроковете не е извършена, то защитната теза, че договора №1102/04.06.2020г не е изпълнен поради форсмажорни обстоятелства, които имат и собствено определение в Наредба №10/13.12.2019г, е правно ирелевантен. От значение е правния въпрос за последиците от недопустимостта на ползвателя по сключения договор да получи плащане на основание чл.40 ал.2 т.8 предл второ от Наредбата и дали този факт трябва да бъде правно квалифициран като виновно неизпълнение на договорените разходи/инвестиции по смисъла на чл.45 ал.3 от Наредбата. Като се има предвид конкретния състав за прилагане на санкцията по чл.45 ал.3 от Наредбата - неизпълнението на всички инвестиции/разходи по договора  като основание за недопустимост на лицето да кандидатства за следваща, но само за една финансова година, се налага извода, че посоченото от ответника не подаване на заявление за плащане, не се урежда от правните основания за оспорения отказ, обективиран в Уведомително писмо №01-6500/1646/22.03.2021г. Отделно от това не е налице установяване в хода на проведен контрол на това обстоятелство.

     Само за яснота: В настоящото съдебно производство косвен контрол върху не приемане на заявлението за плащане е недопустим, но се коментира посоченото основание – липса на регистрация като земеделски производител към 24.08.2020, сочеща на недопустимост на заявителя да получи плащане, тъй като на същото се позовава ответника, за да обоснове правната теза за пълно виновно неизпълнение на сключения Договор за БФП, което включва и специалното основание по чл.45 ал.3 от Наредбата. Предварителната проверка на документите не е процедура за контрол върху изпълнението на договора, поради което установената липса на регистрацията като земеделски производител не сочи на правен извод за осъществен състав на чл.45 ал.3 от Наредбата.

      Съгласно чл.8 ал.3 от Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения, сумата от 400лв не може да бъде намалявана.

        Мотивиран от изложеното и на основание чл. 173 ал.2 от АПК, Административен съд Стара Загора

Р Е Ш И

ОТМЕНЯ Уведомително писмо №01-6500/1646/22.03.2021г на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ в частта му по Раздел ІІ, по жалба на Е.Т.Н..

ВРЪЩА преписката по Заявление за подпомагане УИН24/031120/22251/03.11.2020г на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за ново разглеждане и произнасяне съобразно указанията на съда по тълкуване и прилагане на закона.

ОСЪЖДА  Държавен фонд „Земеделие“ да заплати на Е. Т. Н. ЕГН ********** сумата от 410лв /четиристотин и десет/, представляваща възнаграждение за един адвокат и държавна такса по делото.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е обявено.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: