Р Е Ш
Е Н И Е
№ 321/02.07.2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Монтана,
І-ви състав, в съдебно заседание на двадесети юни през две хиляди и
деветнадесета година в състав
Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ
при
секретар Антоанета Лазарова
разгледа
Адм.дело
№217/2019г. по описа на
Административен
съд Монтана
Производството е по реда на
чл.38, ал.7 от Закон за защита на личните данни (ЗЗЛД) във вр. с чл.145 и сл.
от Административнопроцесуален кодекс (АПК).
Образувано е по жалба на П.М.Н. ***
срещу Решение №ПНП-01-414/2018 от 07.05.2019г. на Комисия за защита на личните
данни, с което : 1. Обявява жалба рег.№ПНП-01-414/06.06.2018г. подадена от Ф.Ж.Г.
срещу Кмет на кметство с.К*** П.Н., за основателна; 2. На основание чл.58, §2,
б.“и“ от Регламент 2016/679 във вр. с чл.83, §5, б.“а“ налага на администратора
на лични данни – Кмета на кметство с.К*** П.Н., административно наказание глоба
в размер на 1000 лева за нарушение на чл.6, §1 от Регламент 2016/679. В жалбата се излага несъгласие с оспорения
административен акт и се иска за неговата отмяна. В съдебно заседание
оспорващият поддържа жалбата си и моли да бъде уважена.
Ответната
страна, чрез пълномощника си юрисконсулт А*** , в писмени бележки излага доводи
по същество на спора и моли да се отхвърли жалбата като неоснователна, тъй като
оспорения административен акт е законосъобразен.
Заинтересованата
страна Ф.Г. се явява лично и поддържа становище, че жалбата е неоснователна,
което се установявало от събраните по делото доказателства.
Настоящият състав на
Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите
на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба,
извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168 ал.1 АПК, намира за установено следното:
Жалбата е подадена в
законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално
допустима. Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това
са следните:
Предмет на спора е
законосъобразността на Решение №ПНП-01-414/2018 от 07.05.2019г. на Комисия за
защита на личните данни, с което : 1. Обявява жалба
рег.№ПНП-01-414/06.06.2018г. подадена от Ф.Ж.Г. срещу Кмет на кметство с.К*** П.Н.,
за основателна; 2. На основание чл.58, §2, б.“и“ от Регламент 2016/679 във вр.
с чл.83, §5, б.“а“ налага на администратора на лични данни – Кмета на кметство
с.К*** П.Н., административно наказание глоба в размер на 1000 лева за нарушение
на чл.6, §1 от Регламент 2016/679. Мотивите се свеждат до това, че в хода на
административното производство, което е образувано по повод постъпила жалба от Ф.Г.,
е установено, че П.Н., който в качеството си на Кмет на кметство с.К*** е и администратор
на лични данни е използвал три пъти неправомерно предоставения му достъп си до
Национална база данни „Н*** “, като е извършвал справки в личните данни на Ф.Ж.Г..
Административния орган е изложил мотиви свързани с приложението на чл.83, §2 от
Регламент 2016/679, който са го мотивирали да наложи глоба към минимален размер
на администратора на лични данни.
От фактическа страна, съдът,
намира за установено следното:
Видно от жалба, която е приета на
л.29,30 по делото, Ф.Г. е сезирала Районна прокуратура Монтана за извършени
действия от П.Н., който е Кмет на кметство с.К*** . Видно от Постановление за
отказ за образуване на досъдебно производство изх.№1099/10.08.2018г. (л.30, 31
по делото), Районна прокуратура Монтана е отказала образуване на досъдебно
производство и е препратила жалбата на Комисията за защита на личните данни.
От писмо изх.№ПНП-01-414/2018г.
(л.76 по делото) се установява, че въз основа на изпратената от Районна
прокуратура Монтана (Постановление изх.№1089/01.06.2018г. – л.79 по делото), жалба
на Ф.Г. и материали по прокурорската преписка, Комисията за защита на личните
данни е образувала административно производство, като жалбата е заведена под
рег.№ПНП-01-414/06.06.2018г. С писмо изх.№ПНП-01-414/2018 от 14.06.2018г. (л.78
по делото), Комисията за защита на личните данни е уведомила П.Н. в качеството
му на Кмет на кметство с.К*** , че е образувано административно производство по
жалба на Ф.Г., като му е указана възможност да изрази становище по жалбата и да
ангажира доказателства. С писмо рег.номер и дата ПНП-01-414/06.07.2018г. (л.77
по делото) П.Н. е изразил становище по жалбата.
С писмо
изх.№ПНП-01-414/11.01.2019г. (л.55 по делото), Комисията за защита на личните
данни е изискала справка от Главна дирекция „Гражданска регистрация и
административно обслужване“ на МРРБ за извършено достъпване от страна на
Кметство с.К*** до личните данни на Ф.Ж.Г. в национална или локална база данни
„Н*** “. С писмо рег. номер и дата ПНП-01-48/17.01.2019г. (л.53,54 по делото)
са предоставени изисканите данни, като от приложението се установява, че
Кметство с.К*** е извършило три справки в Национална база данни „Н*** “ за
лицето Ф.Ж.Г.,. С писмо изх.№ПНП-01-414/25.01.2019г. (л.52 по делото),
Комисията за защита на личните данни е изискала информация от Кмета на Община
Бойчиновци за регистрирано достъпване в локална база данни „Н*** “ за лицето Ф.Ж.Г.,
като с писмо изх.№Ж-3/28.01.2019г. (л.51 по делото), Кмета на Община Бойчиновци
е уведомил комисията, че не може да предостави исканата информация.
Видно от Протокол №7 от
13.02.2019г. (л.46-48 по делото) на свое заседание Комисията за защита на
личните данни е приела, че жалбата на Ф.Г. е допустима, като е конституирала
страните в административното производство и е насрочила разглеждане на жалбата
в открито заседание. От приетите на л.42-44 по делото писма и обратни разписки
се установява, че Комисията за защита на личните данни е уведомила надлежно
страните за датата на откритото съдебно заседание на което ще бъде разгледана
жалбата по същество, като надлежно им е указала и възможността да ангажиран
доказателства с оглед поддържаните от тях становища. С писмено становище
(л.28,29 по делото) Ф.Г. е заявила пред комисията, че поддържа жалбата си и е
ангажирала писмени доказателства. Видно от Протокол №15 от 27.03.2019г.
(л.84-87 по делото) в открито заседание Комисията за защита на личните данни е
разгледала по същество жалбата на Ф.Г., като единодушно е приела решение, че
жалбата е основателна и на Кмета на с.К*** следва да се наложи глоба в размер
на 1000 лева във връзка с установено нарушение на чл.6, §1 от Регламент
2016/679 на ЕС.
С оспорената в настоящето съдебно
производство Решение №ПНП-01-414/2018 от 07.05.2019г., Комисия за защита на
личните данни е решила : 1. Обявява жалба рег.№ПНП-01-414/06.06.2018г. подадена
от Ф.Ж.Г. срещу Кмет на кметство с.К*** П.Н., за основателна; 2. На основание чл.58, §2, б.“и“ от Регламент
2016/679 във вр. с чл.83, §5, б.“а“ налага на администратора на лични данни –
Кмета на кметство с.К*** П.Н., административно наказание глоба в размер на 1000
лева за нарушение на чл.6, §1 от Регламент 2016/679 Оспореният административен
акт е връчен на сина на оспорващия на 13.05.2019г., което се установява от
подписа му върху известие за доставяне на л.23 по делото, тоест жалбата с
вх.№858/15.05.2019г., с която е оспорен административния акт, е подадена в
рамките на законоустановения срок и е процесуално допустима.
От така описаната фактическа
обстановка, въз основа на събраните по делото писмени доказателства, съдът, извежда следните правни изводи по същество на
спора:
Съгласно разпоредбата на чл.38, ал.1 ЗЗЛД,
при нарушаване на правата му по Регламент (ЕС) 2016/679 и по този закон субектът на данни има право да сезира
комисията в срок 6 месеца от узнаване на нарушението, но не по-късно от две
години от извършването му. Съгласно разпоредбата на чл.38, ал.3 ЗЗЛД, Комисията
се произнася с решение, като може да приложи мерките по чл. 58, параграф 2, букви "а" –
"з" и "й" от Регламент (ЕС) 2016/679 или по чл. 80, ал. 1, т. 3, 4 и 5 и в допълнение към
тези мерки или вместо тях да наложи административно наказание в съответствие с чл. 83 от Регламент (ЕС) 2016/679, както и по глава девета, тоест в случая
административния акт е издаден от компетентен орган.
Изискването за форма на административния акт е спазено, тъй като
видно от съдържанието на решението, то съдържа описание на фактическите правните
основание, които са мотивирали административния орган да постанови
административния акт.
При издаване на
оспорения административен акт не са допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила. В случая оспорващият не е бил лишен от
право си на защита, тоест и изискването на чл.8 АПК е спазено, тъй като
административния орган го е уведомил за започване на административното
производство по реда на чл. 26 АПК. В хода на административното производство
служебно са изискани необходимите данни от неучастващи в производството трети
лица, като те са обсъдени заедно с постъпилите от страните становища.
Неоснователно
оспорващия поддържа, че решението е незаконосъобразно. Настоящият съдебен
състав установява от събраните по делото доказателства, че административния
орган е приложил законосъобразно материалния закон и за безспорно установеното
нарушение на разпоредбата на чл.6, §1 Регламент 2016/679, който урежда
хипотезите на законосъобразно обработване
на лични данни, е приел, че жалбата на Ф.Г. е основателна и е наложил глоба на
основание чл.58, §1 Регламент 2016/679. По делото е безспорно установено, от
приложеното на л.53,54 писмо и справка от Главна дирекция „Гражданска
регистрация и административно обслужване“ на МРРБ, че оспорващия, който в
качеството си на Кмет на кметство с.К*** е администратор на лични данни по
смисъла на чл.4, т.7 Регламент 2016/679 във вр. с §1, т.2 ДР ЗЗЛД, без доказано
основание три пъти е извършил чрез Национална база данни „Н*** “ достъпване до
личните данни на Ф.Г., съответно на 15.05.2018г. в 10,34 часа, и на
02.07.2018г. в 10,00 часа и в 10,02 часа. Така установените достъпвания до
личните данни, който са извършени от администратора без да е налице някое от
основанията по чл.6, §1 Регламент 2016/679 законосъобразно са приети от
административния орган за допуснато нарушение, което му е дало основание да
наложи глоба в съответствие с изискванията на чл.83, §2 Регламент 2016/679. В
мотивите на административния акт са изложени обстойни мотиви, който обосновават
и законосъобразност на наложената глоба като размер, тъй като е отчетено, че
нарушението е извършено за първи път от оспорващия, от него не са настъпили други
вреди, който да бъдат отстранени.
Настоящият съдебен
състав счита, че административния орган законосъобразно е приложил мярката по
чл.58, §2, б.“и“ Регламент 2016/2019, тоест оспореното решение е издадено и при
спазване на принципа на законност - чл. 4 АПК, тъй като е издадено в рамките на
установените със закона правомощия на органа, на основанията и по реда,
установен със закон. Решението съответства и на целта на закона, която е
свързана със защита на личните данни на гражданите, чрез преустановяване на
нарушенията и налагане на предвидените административни наказания. За постигане
на тази цел, законодателно е предвидено, че необходимата мярка е налагането на
глоба, тоест държавна принуда е приложена в съответствие с целта на закона.
Следва да се отбележи, че с налагането на глобата в размер на 1000 лева от една
страна се санкционира неправомерното поведение на администратора на лични
данни, а от друга страна се предотвратява и преустановява и извършване на
нарушението, тоест целта на закона се постига ефективно именно с така
определената мярка.
При цялостната проверка
законосъобразността на оспореният
административен акт на основанията по
чл. 146 АПК, съдът
констатира, че е издаден от компетентен орган, в законоустановената форма, при
спазване на административнопроизводствените правила, съгласно материално правните разпоредби и в съответствие с
целта на закона.
Съобразно гореизложеното настоящият съдебен състав намира, че оспореното Решение №ПНП-01-414/2018 от
07.05.2019г. на Комисия за защита на личните данни, с което : 1. Обявява жалба
рег.№ПНП-01-414/06.06.2018г. подадена от Ф.Ж.Г. срещу Кмет на кметство с.К*** П.Н.,
за основателна; 2. На основание чл.58, §2, б.“и“ от Регламент 2016/679 във вр.
с чл.83, §5, б.“а“ налага на администратора на лични данни – Кмета на кметство
с.К*** П.Н., административно наказание глоба в размер на 1000 лева за нарушение
на чл.6, §1 от Регламент 2016/679, е законосъобразно и следва да бъде потвърдено, а жалбата да се отхвърли като неоснователна
предвид, което на основание чл.172, ал.2 АПК, І-ви състав на Административен
съд Монтана
Р Е Ш И
ОТХВЪРЛЯ жалбата на П.М.Н. ***
срещу Решение №ПНП-01-414/2018 от 07.05.2019г. на Комисия за защита на личните
данни.
Решението подлежи на обжалване
пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: