Решение по дело №17/2020 на Районен съд - Лом

Номер на акта: 260053
Дата: 4 декември 2020 г. (в сила от 15 март 2021 г.)
Съдия: Албена Георгиева Миронова
Дело: 20201620200017
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

Гр. Лом, 04.12.2020 год.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Ломският Районен съд, І състав, в открито заседание, на десети март, две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: А. МИРОНОВА

 

При секретаря Румяна Димитрова, като разгледа докладваното от съдията АНД № 17/2020 год. по описа на РС – Лом, за да се произнесе, намери за установено следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и следв. от ЗАНН.

 

С Наказателно постановление № 22/10.12.2019 год. на Д.С.С., Директор на Регионална Инспекция по околната среда и водите – Монтана /РИОСВ – Монтана/, на В.Ц.П., ЕГН **********, вр.и.д. директор на ОП ЧИСТОТА – Лом, е наложено административно наказание – Глоба в размер на 2 000 (две хиляди) лв., на осн. чл. 156, ал. 1, вр. чл. 113, ал. 3 от ЗУО /Закона за управление на отпадъците/, за нарушение на чл. 156, ал. 1 ЗУО – за това, че като отговорно лице – вр.и.д. директор на ОП ЧИСТОТА – Лом, оправомощен със Заповед № 380/27.04.2016 год. на Кмета на Ощина Лом, не е изпълнил т. 2 от Предписания, дадени в Констативен протокол № П-40/25.09.2019 год. на РИОСВ Монтана, а именно: не е предприел действия за почистване на замърсения терен от нерегламентирано извърлени отпадъци. Теренът, замърсен с отпадъци се намира на територията на Община Лом – имот с идентфикатор ПИ 44238.183.20 по КККР на гр. Лом. Нарушението е установено на 05.11.2019 год. при извършена проверка от експерти на РИОСВ Монтана на цитирания терен, която е във връзка с изпълнение на предписанията, дадени в Констативен протокол № П-40/25.09.2019 год. на РИОСВ Монтана. В.Ц.П. е оправомощен от Кмета на Община Лом със Заповед № 380/27.04.2016 год., издадена на осн. чл. 44, ал. 2 ЗМСМА и чл. 112, ал. 1 ЗУО да контролира дейностите с отпадъци, свързани със събиране, транспортиране и третиране на битови и строителни отпадъци. В момета на проверката (05.11.2019 год.), на проверявания терен има разпилени отпадъци от опаковки, пликове, бутилки и др., купчини изхвърлени строителни, битови и биоразградими отпадъци, теренът не е почистен изцяло, като с това се установява, че не е изпълнена изцяло т. 2 от предписанията. В момента на проверката се наблюдава и тлеене на отпадъци на три места. Има видими следи от обработка и запръстяване на отпадъците, но не на целия терен. На място има фадрома, която пробутва отпадъците и запръстява. С писмо, вх. № 4488/01.11.2019 год. В.П. ***, че замърсеният общински терен е почистен, което противоречи на констатацията при извършената проверка. За установените факти и обстоятелства е съставен Констативен протокол № П-40/25.09.2019 год. на РИОСВ Монтана.

НП е връчено на 18.12.2019 год.

С Жалба от 23.12.2019 год. (видно от п.клеймо), В.П.  обжалва така издаденото Наказателно постановление.

Навеждат се доводи за неговата незаконосъобразност, поради липса на нарушение.

В с.з. жалбоподателят, редовно призован не се явява. В писмено становище чрез пълномощника си, адв. И. Ш., САК моли обжалваното НП да бъде отменено като неправилно и незаконсъобразно.

Въззиваемата страна, редовно призована, се представлява от ю.к. Нели Н., редовно упълномощена, която оспорва жалбата и счита за доказано нарушението за което е санкциониран въззивника. Счита за неприложима разпоредбата на чл. 28 ЗАНН. Моли да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно обжалваното наказателно постановление.

Съдът, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства поотделно и в тяхната взаимна връзка и съвкупност, доводите на въззиваемата страна и на жалбоподателя, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

С т. 1 на Заповед № 380/27.04.2016 год. на Кмета на Ощина Лом, на осн. чл. 44, ал. 2 ЗМСМА и чл. 112, ал. 1 ЗУО, "Организацията и контрола на дейностите, свързани със събиране, транспортиране и третиране на битови и строителни отпадъци да се извършва от оправомощено лице – В.Ц.П. – вр.и.д. Директор на ОП ЧИСТОТА – Лом".

С Констативен протокол № П-40/25.09.2019 год. на РИОСВ Монтана, е установено, че при проверка на място на терена в м. Чучурката, землище на гр. Лом, имот с идентфикатор ПИ 44238.183.20 по КККР на гр. Лом, общинска частна собственост с обща площ от 10,500 дка, на площ от около 5,000 дка има нерегламентирано изхвърлени и натрупани от ОП ЧИСТОТА – Лом смесени битови, строителни – тухли, керемиди и др., растителни отпадъци и отпадъци от опаковки. В момента на проверката се наблюдава горене (тлеене) на 6 купчини с отпадъци. Има видими следи от прибутване с булдозер към единия край на имота. Достъпът до терена е свободен и се извършва по полски път. Забелязани  са хора, които се рвят в купчините с отпадъци.

Установено е (в констативната част), че В.Ц.П. – вр.и.д. директор на ОП ЧИСТОТА – Лом, оправомощен със Заповед № 380/27.04.2016 год. на Кмета на Ощина Лом, издадена на осн. Чл. 44, ал. 2 ЗМСМА и чл. 112, ал. 1, т. 1 ЗУО да контролира дейностите с отпадъци, свързани със събиране, транспортиране и третиране на битови и строителни отпадъци, не е осъществил дейности, свързани с контрол по управлението на отпадъците, съгл. чл. 112, ал. 1, т. 1 ЗУО.

Въз основа на горните констатации, на осн. чл. 113, ал. 3 ЗУО, на Кмета на Община Лом – П.Н.П.са дадени задължителни предписания:

1. в срок до 30.09.2019 год. да бъде ограничен достъпа до терена за нерегламентирано изхвърляне на отпадъци;

2. в срок до 23.10.2019 год. да се предприемат действия за почистване на замърсения терен от нерегламентирано изхвърлени отпадъци, описани в настоящия протокол, в изпълнение задълженията на кмета, регламентирани в чл. 19, ал. 1 и ал. 3, т. 15 ЗУО и

3. в срок до 30.10.2019 год. да се предпиемат мерки за недопускане на повторно замърсяване. За предприетите мерки да бъде уведомена РИОСВ Монтана.

С писмо, изх. № 336/30.10.2019 год., в.и.д. директор на ОП ЧИСТОТА – Лом е уведомил директора на РИОСВ Монтана, че във връзка с даденото предписание в Констативен протокол № П-40/25.09.2019 год. на РИОСВ Монтана, замърсеният общински терен е почистен в определения срок.

Съответно, длъжностните лица на РИОСВ Монтана извършили контролна проверка и с Констативен протокол № П-40-І/05.11.2019 год. установили, че от дадените на кмета на община Лом, П.Н.П.предписания не е изпълнена т. 2.

Установено е, че събирането и транспортирането на смесени битови отпадъци с произход от бита на населението на Община Лом се извършва от ОП ЧИСТОТА Лом, за което има издаден от директора на РИОСВ Монтана безсрочен регистрационен документ № 06-РД-168-01/05.02.2018 год.

Установено е също, че проверките са били извършвани в присъствието на вр.и.д. директор на ОП ЧИСТОТА Лом, В.П..

На същата дата, 05.11.2019 год. е съставен АУАН № Пцп-03/05.11.2019 год. – срещу ОП ЧСТОТА Лом, представлявано от В.Ц.П. в качеството му на в.и.д. директор н апредпиятието – за нарушение на чл. 156, ал. 1 ЗУО, изразяващо се в неизпълнение на дадено задължително предписание.

С Резолюция № 10/2019 год., издадена на 19.11.2019 год., на осн. чл. 54 ЗАНН, администратовнонаказателното производство срещо ОП ЧИСТОТА Лом е прекратено, тъй като предприятието не е административнонаказателно отговорно лице (не е юридическо лице) и извършеното нарушение не може да му се вмени във вина.

Съставен е АУАН № Пцп-04/27.11.2019 год., вече срещу В.Ц.П., за това, че в качеството си на физическо лице, в.и.д. директор на ОП ЧИСТОТА – Лом, което, със Заповед № 380/27.04.2016 год. на Кмета на Ощина Лом е оправомощено от кмета на общината да изпълнява дейности по контрол на отпадъците, не е изпълнил дадените на кмета на Община Лом, с Констативен протокол № П-40/25.09.2019 год. на РИОСВ Монтана задължтелни предписания по т.2, с което е нарушил чл. 156, ал. 1 ЗУО.

АУАН е връчен на жалбоподателя при отказ да го получи. Отказът е удостоверен от свидетел – инж. М. А.

Обжалваното Наказателно постановление е издадено въз основа на гореописания АУАН, като фактическото описание на нарушението приповтаря отразеното в него. 

Жалбата е допустима, а разгледана по същество – основателна, макар и не по съображенията, изложени в нея.

При правилно установени факти, АНО е извел погрешна правна квалификация на осъщественото административно нарушение, а това на свой ред е довело до неправилно определяне на административно наказателно отговорното лице.

Жалбоподателят е санкциониран с адинистративно наказание – глоба в размер на 2000 лв. за това, че като физическо лице, но и длъжностно лице – вр.и.д. директор на общинско предприятие Чистота Лом, не е изпълнил в срок задължително предписание, дадено от органите на РИОСВ Монтана, на КМЕТА на ОБЩИНА ЛОМ, който пък от своя страна му бил възложил със своя заповед да изпълнява част от неговите правомощия по ЗУО.

Както се описа подробно по-горе, с Констативен протокол № П-40/25.09.2019 год. на РИОСВ Монтана са дадени три отделни предписания за отстраняване на установени реални нарушения на чл. 112, ал. 1, т. 1 ЗУО.

Съгласно чл. 112, ал. 1, т. 1 ЗУО, кметът на общината или оправомощено от него длъжностно лице контролира дейностите, свързани с образуване, събране, включително разделното, съхраняване, транспортиране, третиране на битови и строителни отпадъци.

Под термина "дейност по контрол" следва да се има предвид, че това е комплекс от различни мерки, съобразно правомощията на съответното длъжностно лице, включващ проверки, издаване на предписания, констативни протоколи, заповеди и др., като в случая е повече от ясно, че на директора на общинско предприятие няма как кмета на общината да делегира контролните си функции.

При проверката на практика служителите на РИОСВ Монтана са установили в имот, частна общинска собственост с идентфикатор ПИ 44238.183.20 по КККР на гр. Лом незаконно сметище в нарушение на чл. 19, ал. 3, т. 15 ЗУО. Фактическото описание на констатираните нарушения сочи именно на нарушение на чл. 19, ал. 3, т. 15 ЗУО, които подлежат на санкция съгл. чл. 151, ал. 1, т. 4 ЗУО.

При установеното нарушение са издадени на кмета на община Лом задължителни предписания, като са определни и съответни срокове за изпълнението им.

Съгл. т. 2 от тях, в срок до 23.10.2019 год. да се предприемат действия за почистване на замърсения терен от нерегламентирано изхвърлени отпадъци, описани в настоящия протокол, в изпълнение задълженията на кмета, регламентирани в чл. 19, ал. 1 и ал. 3, т. 15 ЗУО.

Между страните не е спорно, че жалбоподателят е присъствал при проверката, подписал и получил е констативния протокол и пак той е уведомил с писмо АНО, че дадените на 25.09.2019 год. задължителни предписания са изпълнени и "замърсеният общински терен е почистен в определения срок". За това и са несъстоятелни възраженията в жалбата за липса на осъществено нарушение, тъй като в КП било записано "да се предприемат действия", което било различно от "да се постигне резултат".

Между страните не е спорно и това, че при извършената на 05.11.2019 год. проверка е установено, че предписанието по т. 2 не е изпълнено. То е било изпълнено чак към последващата трета проверка – от 17.12.2019 год., или близо три месеца след указаният срок.

Въпреки установените факти обаче, АНО неправилно е преценил, че за неизпълнението на издаденото на кмета на общината предписание следва да бъде санкционирано лицето, на което последният е делегирал част от задълженията си.

В случая на жалбоподателя предписание не е издавано. За това и той няма как да бъде санкциониран за неизпълнението на нещо, което не е бил длъжен да изпълни. Издадените срещу жалбоподателя АУАН и НП са правен абсурд.

По изложените съображения жалбата се явява основателна, поради което обжалваното Наказателно постановление следва да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно.

И двете страни не претендират разноски, поради което съдът не дължи произнасяне.

Предвид изложеното, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ  Наказателно постановление № 22/10.12.2019 год. на Д.С.С., Директор на Регионална Инспекция по околната среда и водите – Монтана /РИОСВ – Монтана/, с което на В.Ц.П., ЕГН **********, вр.и.д. директор на ОП ЧИСТОТА – Лом, е наложено административно наказание – Глоба в размер на 2 000 (две хиляди) лв., на осн. чл. 156, ал. 1, вр. чл. 113, ал. 3 от ЗУО /Закона за управление на отпадъците/, за нарушение на чл. 156, ал. 1 ЗУО, като НЕПРАВИЛНО и НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Монтана, по реда на АПК, в 14-дневен срок от  съобщението на страните, че решението е изготвено.

 

 

 

 

                                                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: