Решение по дело №970/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 август 2020 г. (в сила от 12 септември 2020 г.)
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20197240700970
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                                 

                      № 352         12.08.2020г.      град Стара Загора

 

       

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, ІІІ състав, в публично съдебно заседание на четвърти август през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                           

СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВАРОВА

       

 

при секретар Минка Петкова                                                                               и с участието

                        на прокурор                                                                                                             като разгледа

                        докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА административно дело № 970 по описа за 2019г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/. 

 

Образувано е по жалба на” Алтея Органикс” ООД, със седалище и адрес на управление гр.  Стара Загора , бул. „ ........... , представлявано от управителя К.С.С. против Уведомително писмо с изх. № 02-240-2600/4987 от 24.10.2019г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане  по мярка 214 „Агроекологични плащания” („АЕП”) от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2007 – 2013г. ., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”/ДФЗ/ гр. София.

            В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения акт, като по същество съображенията са за постановяването му в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон. Неправилно ДФЗ му бил отказал финансово подпомагане поради твърдени констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане. Административният орган хаотично се бил позовал на т. V и т.VІ от Методиката за намаляване и отказване на годишните агроекологични плащания по мярка 241” АЕП” от ПРСР 2007-2013 г., утвърдена със заповед № РД-09-235/12.03.2018 година. В акта не било посочено с какви действия и коя правна норма от Регламент /ЕО//34/2007 бил нарушил. Била допусната техническа грешка в Общинска служба „ Земеделие” , при която вследствие на въвеждането на данни вместо декларирания от дружеството  АЕП код  „ АП03” бил въведен код „АП08” , с който се били обозначавали дейности , свързани с биологично растениевъдство в преход – трайни насаждения, лозя и маслодайна роза. Поради тази техническа грешка ДФЗ решил, че на жалбоподателя не следвало да се предостави субсидия в пълен размер , тъй като площите му били вече в период на  биологично растениевъдство.Дружеството не било уведомено за тази грешка и не могло своевременно да я коригира.  Вследствие на неволно допусната техническа грешка се била създала ситуация, при която ДФЗ бил достигнал до извод, че за парцели, за които е посочен код „ АП08” не били спазени базовите изисквания  и финансово подпомагане не следвало да се предоставя. Направено е искане за отмяна на оспореното Уведомително писмо  с изх. № 02-240-2600/4987 от 24.10.2019г . на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”.   

 

            Ответникът по жалбата – Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие” гр. София, чрез процесуалния си представител по делото, в съдебно заседание и в представените писмено становище, оспорва жалбата като недопустима, респективно  неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че обжалваният административен акт е издаден в съответствие и при правилно приложение на нормативната регламентация по чл. 13,ал.3  от Наредба № 11 от 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214  

 

 

 

"Агроекологични плащания" от Програмата на развитие на селските райони за периода 2007-2013г. По съображения за фактическа и правна обоснованост и доказаност на възприетото от административния орган основание за постановения отказ за финансова помощ по подаденото от дружеството в заявление за подпомагане за кампания 2017г за парцелите, въведени с код „АП08” вместо  с „АП03”, е направено искане за отхвърляне на жалбата срещу Уведомително писмо № 02-240-2600/4987 от 24.10.2019г .

 

            Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

 

             Не се спори между страните , че жалбоподателят в настоящото производство –„ Алтея Органикс” е земеделски стопанин по смисъла на §1, т.23 от ДР на Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) във вр. с чл.4, параграф 1, б. ”а” от Регламент (ЕС) №1307/ 2013, регистриран с УРН 559841, с право да кандидатства за подпомагане по мярка 214 „АЕП” от ПРСР 2007г. – 2013г., за извършване на агроекологични дейности, направление „ Биологично растениевъдство.”  Съгласно чл.19, ал.1 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. На 11.04.2013г. той е подал  заявление за подпомагане

След извършените по заявлението административни проверки в регистър ИСАК и на място на декларираните БЗС, с Уведомително писмо изх. № 01-2660/ 767 от 04.02.2014г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” /л. 24 и сл. по делото/, „ Алтея Органикс” е уведомено, че по подаденото Заявление за подпомагане с УИН 24250413/77422, е одобрен за участие по направление „Биологично растениевъдство”  от мярка 214 „Агроекологични плащания”. Одобрените за участие по мярка 214 „АЕП”, направление „Биологично растениевъдство”, за които кандидатът поема 5 - годишен ангажимент за извършване на  агроекологични дейности, са общо 15,14 ха, посочени по № БЗС, № парцел, заявена и одобрена площ, в приложената към писмото таблица.

 

            На 24.04.2017г. дружеството е подало общо Заявление за подпомагане за кампания 2017 г. с УИН 2407061701156 /л. 39 и сл./ с приложение за кандидатстване по мярка 214 „Агроекологични плащания”, направление „„Биологично растениевъдство” и с таблица за ползваните от него парцели през 2016 година На 14.05..2017 година е подал заявление за кандидатстване с приложение таблицата за ползваните от него парцели през 2017 година , ведно с приложението за кандидатстване по мярка 214” АЕП/ лист 43-63 от делото/. Видно от таблицата срещу парцелите са посочени и кодовете на дейности, които той ще развива. За парцел 87212-517-1 с площ 5,28ха, с. Ягода,  парцел 87212-533-10-1 с площ 1,12 ха с. Ягода, , парцел 87212-533-14-1 с площ 1,01 ха с . Ягода, парцел 87212-533-16-1 с площ 0,19 ха, с. Ягода, , парцели 87212-533- 2-1  с площ 1,19ха с. Ягода,  парцели 87212-533-6-1 с площ 0,14 ха с . Ягода, парцел 87212-533-9-1 с площ от 045 ха с. Ягода е посочен АЕП код „ АП08” . Единствено за парцел 87212-533-3-1 с площ 5,51 ха е посечен с код по АЕП „ АП03”. Приложени са резултатите от автоматичните проверки/ стр. 80-82/ Според таблица на заявените площи по направления и дейност от мярка 214 „ АЕП” ПРСР 2007-2002 жалбоподателят е заявил, че по направление „ Биологично растениевъдство” за кампания 2017 година ще участва с площи по АП03 -  5,51ха  и площи по АП08 – 9,38 хектара.

     По делото е приет като доказателство договор от  25.10.2010 г. ,сключен между „ Серес” и жалбоподателя , по силата на който „Серес” е  упълномощен да провежда инспекции  и информира клиента за резултатите и от тях /т.4/ .Според договор за сертификация от 01.07.2015 г. „ Серес” следва да извършва и необходимите действия за изпълняване и  поддържане в  съответствие със стандартите , отбелязани в раздел 1 сертификация/ т.2/. Съгласно т.4, буква” б” от договора  „ Серес” трябва да представя на клиента доклада от инспекцията  и до  го  информира своевременно за резултати от инспекцията  или да изпраща сертификата или да информира клиента относно изискванията , които трябва да покрият преди да бъде издаден сертификата. Договорът е  сключен за срок от 4 години. В изпълнение на договора „ Серес „ е издал на „ Алтея Органикс” сертификат със срок на валидност до 30.06.2017 година за  площи, насадени с розови насаждения с площ от 14,89 ха и статут „ Био”. В анекс № 3 от сертификата  са описани парцелите   № 87212-517-1-1 ,  87212-478-1-1 с площ 1,12 ха, парцел 87212-479-3-1 с площ 1,01 ха парцели 87212-533-16-1 с площ 0,19 ха, парцели 87212-479- 9-1  с площ 1,19ха , парцели 87212-479-4-1 с площ 0,14 ха парцели 87212-533-79-1 с площ от 045 ха и е посочено,че същите са със статут „ биологични”.Видно от сертификат № 35552 със срок на валидност 07.08.2018 година „Серес” е извършил сертифициране на парцелите на жалбоподателя. Видно от анекс № 3 от сертификата номерацията на парцелите е променена но от него се установява , че  87212-517-1-1  с площ 5,28ха,  парцел 87212-533-3-1 с площ 5,51 ха, парцел 87212-533-10-1 с площ 1,12 ха. , парцел 87212-533-14-1 с площ 1,01 ха  парцел 87212-533-16-1 с площ 0,19 ха,,  парцел 87212-533-2-1  с площ 1,19ха с. Ягода,  парцели 87212-533-6-1 с площ 0,14 ха с . Ягода, парцел 87212-533-9-1 с площ от 0,45 ха с. Ягода са посочени като органични/ биологични/ .  

.

            С оспореното в настоящото съдебно производство Уведомително писмо с изх. № 02-240-2600/4987 от 24.10.2019г. за извършен оторизация и изплатено финансово подпомагане  по мярка 214 „Агроекологични плащания” („АЕП”) от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2007 – 2013г. за кампания 2017г., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” - гр. София, на „ Алтея” Органикс”  е отказано финансово подпомагане , поради констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане за следните площи :    парцел 87212-517-1-1  с площ 5,28ха,  парцел 87212-533-10-1 с площ 1,12 ха. , парцел 87212-533-14-1 с площ 1,01 ха , парцел 87212-533-16-1 с площ 0,19 ха, с. Ягода,   87212-533-2-1  с площ 1,19ха   парцел 87212-533-6-1 с площ 0,14 ха с . Ягода, парцел 87212-533-9-1 с площ от 0,45 ха З тези площи не са спазени базовите изисквания на направлението Установено е неспазване на чл. 13,ал.3 от Наредба № 11 за условията и реда за прилагане на мярка „ АЕП” от ПРСР 2007-2103 чрез извършване на административна проверка. На основание чл. V„ Намаленията при неспазване на базови изискваният за дейностите по АЕП от ПРСР 2007.2013 г от Методиката за намаляване и отказване на агроекологични плащания , утвърдена със заповед № РД 09-235 от 12.03.2018 година на Министъра на земеделието, храните и горите за парцел, за който е било установено неспазване на базовите изисквания не се извършва плащане за 2017 г. В съответствие с т.ІV от методиката „Изчисляване и налагане на намаленията”, абзац втори след изтичане на минималните периоди на преход към биологично производство съгласно чл. 36,чл. 37 и чл. 38 от Регламент на Комисията /ЕО/ № 889/2008 г. за определяне на подробни правила за прилагане на регламент /ЕО/№827/2007г. на Съвета относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти по отношение на биологичното производство, етикетирането и контрола не се предоставя финансово подпомагане за площите и пчелните семейства, заявени за подпомагане по дейност за преминаване към биологично земеделие / периода на преход/, като установеният размер се изключва от избираемия за подпомагане.   

            Това писмо, получено от жалбоподателя на 21.11.2019 година,  е оспорено по административен ред през Министъра на земеделието , храните и горите с вх. №02-2400/5436 от 04.12.2019 година. С придружително писмо изх.№ 02-240-266/5436-1 от 09.12. 2019 година тази жалба е препратена от директора на ОД на ДФ „ Земеделие” гр. Стара Загора до изпълнителния директор на ДФ „ Земеделие”. С писмо изх.№ 01-0400/1364 от 23.12.2019 година заместник изпълнителния директор е изпратил жалбата на дружеството до Министъра на земеделието, хранете и горите. В това писмо е обяснено, че срещу 7- те парцелите с посочени номера  бенефициентът е посочил код на дейност АП08, като саморъчно е подписал таблицата и всяка една  от страниците от заявлението. Преходният период за преминаване към биологично производство е  задължителен като той за отглеждане на трайни насаждения , лозя и роза е три години. Когато биологичната дейност за даден земеделски парцел се различава от заявената от земеделския стопанин за същия парцел бенефициентът декларира , че даден парцел е в преход, а контролиращото лице предостави информация, че той е биологичен и в обратно размерът на  финансовата помощ може да бъде намален със сумата, изчислена за установената площ на парцела  и без тя да е наддекларирана.

           Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

 

Оспореното Уведомително писмо с изх. с изх. № 02-240-2600/4987 от 24.10.2019г. за извършен оторизация и изплатено финансово подпомагане  по мярка 214 „Агроекологични плащания” („АЕП”) от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2007 – 2013г. за кампания 2017г., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” гр. София обективиращо волеизявление за отказ на финансово подпомагане за сумата от 13373,8 лева за  седем парцела а именно: парцел 87212-517-1-1  с площ 5,28ха,  парцел 87212-533-10-1 с площ 1,12 ха. , парцел 87212-533-14-1 с площ 1,01 ха , парцел 87212-533-16-1 с площ 0,19 ха, ,   87212-533-2-1  с площ 1,19ха   парцел 87212-533-6-1 с площ 0,14 ха с . Ягода, парцел 87212-533-9-1 с площ от 0,45 ха или общо площ 9,38 ха , с код на дейност АП08  засяга неблагоприятно правната сфера /правата и интересите/ на жалбоподателя. По своята правна същност и с оглед съдържанието на разпоредените правни последици, обжалваното писмо, издадено от административен орган след прилагане на нормативно регламентирана административна процедура, представлява индивидуален административен акт по см. на чл.21, ал.1 от АПК. С оглед на което съдът приема че оспорването, като направено от активно легитимирано лице с правен интерес – адресат на Уведомително писмо изх. № 02-240-2600/4987 от 24.10.2019г ., в законово установения преклузивен срок /считано от датата на изтичане на срока за произнасяне по по горестоящия орган - Министъра на земеделието, горите – 19.12.2010 година/ и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.  

 

            Разгледана по същество жалбата е неоснователна.  

        

Съгласно разпоредбата на §1, т.13 от ДР на ЗПЗП, Разплащателната Агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на Европейския съюз. По силата на чл.11а от ЗПЗП, Държавен фонд „Земеделие” е акредитиран за единствена Разплащателна агенция за РБългария за прилагане на Общата селскостопанска политика на Европейския съюз. В чл. 20а, ал.1 и ал.2, т.2 от ЗПЗП е регламентирано, че Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие”, е Изпълнителен директор на Разплащателната агенция и я представлява. По силата на чл.20а, ал.4 от ЗПЗП, Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие” може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им компетентност. В този смисъл е и чл. 11, ал.2 от Устройствения правилник на Държавен фонд "Земеделие”. По делото е представена и приета като доказателство Заповед № 03-РД/ 2891 от 23.07.2019г., с която /по т. 1, т.2 и т.7 от заповедта/, Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие” е делегирал на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” Петя Димитрова Славчева правомощията да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите за финансово подпомагане, които са подали заявления по реда на  Наредба № 5 от 27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания; да издава и подписва уведомителни писма за одобрените и неодобрените за участие парцели, животни или пчелни семейства, както и за неизпълнени ангажименти по мярка 214 „Агроекологични плащания“ и да издава и подписва актове за прекратяване на агроекологичния ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания”. В случая оспореният акт за отказ на финансово подпомагане за парцелите посочени в писмото парцели е  по мярка 214 „АЕП”, направление „Биологично растениевъдство е подписан от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” Петя Славчева. Следователно обжалваното Уведомително писмо изх. № 02-240-2600/4987 от 24.10.2019г. е издадено от материално компетентен орган, при упражняване и в рамките на надлежно делегираните му със Заповед № 03-РД/ 2891 от 23.07.2019г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” административни правомощия. 

 

    Обжалваният административен акт е постановен в предвидената от закона писмена форма и съдържа всички изискуеми по чл. 59, ал.2 от АПК реквизити. Посочено е правното основание за неговото издаване - нормативните разпоредби, регламентиращи материалноправните предпоставки за упражненото от административния орган правомощие и съдържанието на разпоредените правни последици. От фактическа страна актът е обоснован с извършените административни проверки и проверки на място. В цитираната таблица в колона 7 "Площ на парцела с неспазени базови и други изисквания" фигурират процесните седем парцела с код АП08 /биологично растениевъдство в преход -трайни насаждения, лозя и маслодайна роза/, описани с идентификатори в колона 2 и площи, посочени  в колона 3. В поясненията към колона 7, абзац първи е посочено, че: касае се за площ, за която не са спазени базови и/или други изисквания за съответното направление. Неспазването на базовите изисквания е било установено чрез извършена административна проверка или проверка на място от Технически инспекторат към РА. В контролния лист за проверка на място са посочени конкретните неспазени изисквания. За резултатите от проверката на място и за изискванията, които не са били спазени, кандидатът е уведомен с УП.

В абзац четвърти е посочено: Неспазване на изискването на  чл. 13, ал. 3 от Наредба № 11 от 6.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от ПРСР за периода 2007-2013 г. е установено чрез извършване на административна проверка.

В абзац пети е посочено: В съответствие с т. IV "Изчисляване и налагане на намаленията", втори абзац, от Методика за намаляване и отказване на годишните агроекологични плащания по мярка 214 "АЕП" от ПРСР 2007-2013, утвърдена със Заповед № РД 09-234 от 17.03.2017 г. на министъра на земеделието и храните, след изтичане на минималните периоди на преход към биологично производство съгласно чл. 36, чл. 37 и чл. 38 от Регламент на Комисията (ЕО) № 889/2008 за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти по отношението на биологичното производство, етикетирането и контрола (ОВ, L 250 от 18.09.2008 г.) не се предоставя финансово подпомагане за площите и пчелните семейства, заявени за подпомагане по дейност за преминаване към биологично земеделие/периода на преход/, като установения размер се изключва от избираемия за подпомагане.

2. По отношение размера на отказаната за оторизиране сума-Санкции и редукции на субсидията в лв. общо в размер на 13373,80лева /колона 21 от таблица на стр. 4 от УП/ поради неспазени базови изисквания/колона 13 от таблица на стр. 4 от УП/ при заявена площ за участие по АЕП код АП08 от 9,38 ха и санкционирана площ за неспазени базови изисквания 9,38 ха/колона 9 от таблица на стр. 4 от УП/.

В поясненията към колона 13, е записано налагане на санкция за неспазени базови изисквания, съгласно раздел V "Намаления при неспазване на базови изисквания за дейностите по мярка 214 от ПРСР 2007-2013 от Методика за намаляване и отказване на годишните агроекологични плащания, утвърдена на осн. чл. 16 от Наредба № 11 от 6.04.2009 г., със Заповед № РД 09-234 от 17.03.2017 г. издадена от министъра на земеделието и храните.

Съгласно чл. 16 от Наредба № 11 от 6.04.2009 г. Когато при проверка на място или административни проверки се установи, че за съответните парцели, животни или пчелни семейства не са спазени базовите изисквания по чл. 26, ал. 1 и 2 или изискванията по управление, агроекологичните плащания се отказват или намаляват съгласно методика, утвърдена от министъра на земеделието и храните.

На основание цитираната разпоредба министърът на земеделието, храните и горите е издал Заповед № РД 09-234/17.03.2017 г. с която е утвърдил Методика за намаляване и отказване на годишните агроекологични плащания по мярка 214 "Агроекологични плащания" по ПРСР 2007-2013 /Методиката/, съгласно приложението, която се прилага за заявления, подадени през кампания 2017 г.

Раздел V от Методиката се отнася за намаления при неспазване на базови изисквания за дейностите мярка 214 от ПРСР 2007-2013 г., като за направление "Биологично растениевъдство" в т. 2 "Специфични условия" подт. 2. 2. е посочено, че за дейностите от това направление може да бъде намален размера на финансовата помощ със сумата, изчислена за установената площ на парцела без тя да е наддекларирана когато: биологичната дейност на даден земеделски парцел се различава от заявената дейност от земеделския стопанин за същия парцел-бенефициентът декларира, че даден парцел е в преход, а контролиращото лице предостави информация, че е биологичен или в обратния случай.В този смисъл административния акт е мотивиран  

 

              Оспореният акт е издаден при спазване на административно-производствените правила. Разплащателната агенция, съгласно чл.43, ал.2 от ЗПЗП, проверява заявленията за подпомагане, като извършва административни проверки на подадените заявления и проверки на място (чл.37, ал.1 от ЗПЗП). Административните проверки на подадените заявления се осъществяват чрез интегрираната информационна система, при съпоставяне на данните от заявленията с данните от регистрите, при автоматизирано извършване на административните проверки  (чл.37, ал.2 от ЗПЗП). Съгласно чл. 2, ал. 2 от Наредба № 5 / 27.02.2009 г. на МЗХ за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания лицата по ал. 1 /регистрирани земеделски стопани, ползващи земеделска земя или отглеждащи животни/, подават общо заявление за подпомагане по схемите и мерките по чл. 1 по образец съгласно приложение 1. Общото заявление за подпомагане включва заявление за регистрация и заявление за подпомагане, които в случая не се спори, че в минал момент жалбоподателя е подал такова. Съгласно чл.10,ал.2 от Наредба № 5 от 27.02.2009 година в приложимата й редакция въвеждането на данните за заявлението по чл. 3, ал. 1 и регистрирането на земеделските площи по реда на чл. 7 се извършват в присъствието на кандидата. Данните за земеделските парцели по чл. 3, т. 3,буква "а" се изчисляват автоматично от СРКЗПЗП въз основа на регистрираните граници на всеки парцел. Заявлението за подпомагане в частта, която е попълнена за съответния кандидат за подпомагане и подадените от него декларации с въведените в СРКЗПЗП данни, се разпечатва в три екземпляра, всяка страница от които се подписва от кандидата и се подпечатва от кандидатите юридически лица или еднолични търговци. Датата на разпечатване и подписване на заявлението се счита за дата на подаване на заявление за подпомагане подиректни плащания в Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция. Заявлението от 14.05.2017г. е подадено от представител на дружество и той е вписъл срещу всеки парцел и кода  на дейност. Не се установява в процедурата по издаване на обжалваното уведомително писмо да са допуснати  процесуални нарушения, ограничаващи участието на земеделския стопанин в административното производство. 

Обжалваното Уведомително писмо  изх. № 02-240-2600/4987 от 24.10.2019г. за извършен оторизация и изплатено финансово подпомагане  по мярка 214 „Агроекологични плащания” („АЕП”) от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2007 – 2013г. за кампания 2017г на  Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”, обективиращо волеизявление за отказ на финансова помощ за кампания 2017 по мярка 214 „АЕП”, направление „„„Биологично растениевъдство” от ПРСР 2007г. – 2013г., е издадено при правилно приложение на материалния закон, като съображенията за това са следните:

 

Съгласно чл. 13, ал. 3 от Наредба № 11/ 06.04.2009 г., агроекологичните плащания за периодите на преход по изрично изброени хипотези на алинея първа от същия член, включително трайни насаждения, лозя и маслодайна роза  /чл. 13, ал. 1, т. 5 от Наредбата/, се предоставят на подпомаганите лица за срок, който не надвишава периодите на преход към биологично производство съгласно чл. 36, чл. 37, пар. 2 и чл. 38, пар. 3 на Регламент на Комисията (ЕО) № 889/2008 за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти по отношение на биологичното производство, етикетирането и контрола. Конкретно по отношение на „Биологичното растениевъдство” е разпоредбата на чл. 36,т. 1 от Регламент (ЕО) според която за да се считат растенията и растителните продукти за биологични, разпоредбите за производството, посочени в членове 9, 10, 11 и 12 от Регламент (ЕО) № 834/2007 и глава 1 от настоящия регламент и, по целесъобразност, изключенията от разпоредбите за производство в глава 6 от настоящия регламент трябва да се прилагат върху земеделските площи в преходен период най-малко две години преди сеитба или, при ливади или площи с многогодишни фуражни култури — поне две години преди употребата им като фураж, произведен по метода на биологичното земеделие, или при многогодишни култури, различни от фуражните, най-малко три години преди първата реколта от биологични продукти.Тоест за отглеждането от него кулутура маслодайна роза максималният период за преход е  три години. Според писмото, а това не се оспорва от жалбоподателя 2017 г. е последната пета година от поетия от него агроекологичен  ангажимент.  Към момента на подаването на заявлението за процесния период определеният в цитираната по-горе норма на чл. 13, ал. 3 от Наредба № 11/ 06.04.2009 г. срок за подпомагане в период на преход е бил изтекъл, С оглед на тази правна регламентация при надвишен период на преход към биологично производство и последваща заявка за подпомагане по дейност за преминаване към биологично земеделие за същите площи и отглеждани култури, агроекологични плащания не се предоставят.

 Този факт не е спорен  а именно, че жалбоподателят е посочил за посочените парцели код АП08 за биологично растениевъдство в преход за  трайни насаждения в тава число и маслодайна роза съгласно  приложение №1б към чл.8, ал.1 от Наредба № 11 от 06.04.2009г.  , вместо верния такъв АП03  за биологично растениевъдство  трайни насаждения, лозя и маслодайна роза Но той твърди, че  е допуснал техническа грешка при подаване на заявлението, за което не е уведомен от административния орган  Съгласно  чл. 17, ал. 2, т. 3 от Наредба № 11/ 06.04.2009 г., не се отпуска финансова помощ за годината на подаване на заявление за съответното направление, когато кандидатът отбележи грешен агроекологичен код срещу извършваните дейности в заявлението. В случая съдът намира за безспорно установено посочването от жалбоподателя в подаденото от него заявление за подпомагане от 14.05.2017 г., на грешен код на агроекологичната  дейност, така както това е описано в оспореното уведомително писмо Съгласно чл.11,ал.1 от Наредба № 5 от 27.02.2009  в срок до 31 май кандидатите за подпомагане могат да правят промени в заявленията и в приложените документи, включително да добавят допълнителни схеми и мерки, както и земеделски парцели и/или животни по заявените схеми и/или мерки/ в това число и код на АЕП.  Когато 31 май е неприсъствен ден, срокът за промени в заявленията изтича в първия следващ работен ден. Според разпоредбата чл.11,ал.4 от същата наредба кандидатите за подпомагане могат да отстраняват явни фактически грешки в подадените заявления по всяко време до одобряване (изцяло или частично) или отказ на плащането. Легалната дефиниция на понятието "явни фактически грешки" по смисъла на чл. 11, ал. 6 от Наредба № 5/ 2009 г. на МЗХ, е дадена в § 1, т. 4 от допълнителните разпоредби на същата и това са грешки, касаещи данните по чл. 3, ал. 1, т. 1 /данните за идентификацията на кандидата за подпомагане по чл. 3, ал. 2 от Наредба № 105 от 2006 г. на МЗГ за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, т. е. данни за заявителя. Сгрешеният код в заявлението за подпомагане не  попада в обхвата на тези данни, съответно не подлежи на корекция по реда и в срока по чл. 11, ал. 6 от Наредба № 5/ 2009 г. на МЗХ. Не намира опора в закона, че административният орган е бил длъжен да уведоми жалбоподателя за невярното деклариране. Безспорно Интегрираната система за  идентификация и контрол включва извършване на проверки на място по подадените заявления за подпомагане /чл. 37, ал. 1 от ЗПЗП/, но те се извършват по контролна извадка от тези заявления и въз основа на анализ на риска /чл. 37, ал. 1 от ЗПЗП/, т. е. провеждането им по отношение на всеки един заявител не е задължително. Съобразно горното съдът намира за неоснователно и твърдението за неспазване изискванията на чл. 35 от АПК при издаването на оспореното уведомително писмо.  

                         

По отношение на парцел  № 87212-533-3-1 съдът намира, че в съответствие със закона е прието, че  е налице площ недопустима за подпомагане  в размер на 0,27 ха. След извършване на проверки в системата да идентификация на земеделските парцели  е установено, че тази площ от 0,27 ха от парцела е извън референтите площи  по чл. 24 от Наредба № 105 от 22.08.2008 година за  условията и реда за създаване, поддържане , достъп и ползване на Интегрираната система за администриране  и контрол в специализирания слой „ площи, допустими за подпомагане”, одобрен със заповед със заповед № РД46-139 от 28.02.2018 г. на Министъра на земеделието, храните и горите В изпълнение на чл.16г, ал.5 от Наредбата  и въз основа на специализирания слой „ площи, допустими за подпомагане” РА извършва окончателна  оторизация . В съответствие с чл.16а, ал.6 от Наредба №105 от 22.082006 г. е отказано на жалбоподателя частично плащане за площта, която попада извън специализирания „ Площи, допустими за подпомагане”.                  

Предвид изложеното съдът приема, че Уведомително писмо с изх. № 02-240-2600/4987 от 24.10.2019г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане  по мярка 214 „Агроекологични плащания” („АЕП”) от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2007 – 2013г. ., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”/ДФЗ/ гр. София е незаконосъобразно - издадено е от компетентен административен орган и в изискуемата се форма и при правилно приложение на материалния закон, а жалбата се явява неоснователна

. 

 

            Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение последно от АПК, Старозагорският административен съд 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата на  „Алтея Органикс” ООД, със седалище и адрес на управление гр.  Стара Загора , бул. „ ........... , представлявано от управителя К.С.С. против Уведомително писмо с изх. № 02-240-2600/4987 от 24.10.2019г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане  по мярка 214 „Агроекологични плащания” („АЕП”) от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2007 – 2013г. ., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”гр. София , като неоснователна.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                                                     СЪДИЯ: