РЕШЕНИЕ
номер 538, 27.05.2020г. , град Бургас
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Бургаският районен съд, осми наказателен състав,
на двадесети май, две хиляди и
двадесета,
в публичното заседание в следния
състав :
Председател : Петя Георгиева
Секретар : Гергана Стефанова
Прокурор : ………………….
като разгледа докладваното от съдия
Георгиева наказателно административен характер дело номер 779 по описа на съда
за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по повод жалба на „А“ ЕООД с ЕИК: ****, седалище и адрес на управление: гр.С, област Бургас, ул.“В“ № * срещу наказателно постановление № 44370/06.01.2020г., издадено от директора на Регионална дирекция за областите Бургас, Сливен и Ямбол къв Главна дирекция „Контрол на пазара“ при Комисия за защита на потребителите, с което за нарушение на чл.114, т.3 от Закона за туризма /ЗТ/ на основание чл.209 от ЗТ на жалбоподателя е наложена имуществена санкция размер на 500 лева. В жалбата се сочат доводи за незаконосъобразност и необоснованост с искане за отмяна на обжалваното постановление. Сочат се доводи за приложението на чл.28 от ЗАНН
С жалбата се моли за отмяна на атакуваното наказателно постановление.
Жалбата
е депозирана в преклузивния срок за обжалване от надлежно легитимирано лице и е
допустима.
Съдът, като прецени поотделно и в
съвкупност доказателствата по делото, съобрази закона, в контекста на правомощията
си по съдебния контрол намери за установено от фактическа и правна страна
следното:
При извършена проверка по повод
потребителски сигнал в хотел „С“, находящ се в гр.С, обл.Бургас, ул.“И“ № *,
стопанисван от „А“ ЕООД контролни органи на Комисия за защита на потребителите
са установили, че за обекта, категоризиран като хотел 1 звезда /удостоверение
за категоризация с регистрационен № 4753/15.09.2017г., валидно до 15.09.2022г./,
няма табела в близост до входа,
съдържаща информация за фирмата, седалището и адреса на управление на
търговеца, работно време на туристическия обект, имената на управителя на
обекта с телефон за контакт в нарушение на чл.114, т.3 от ЗТ.
На 15.09.2017г. на жалбоподателя е съставен
акт за установяване на административно нарушение. Констатациите от проверката
са обективирани в констативен протокол, приложен към
административнонаказателната преписка.
При съставяне на акта за установяване на административно нарушение
управителят на дружеството го е подписал без възражения. В срока по чл.44, ал.1
от ЗАНН са депозирани писмени възражения.
Административнонаказващият орган сезиран
с преписката е приел за безспорни фактическите обстоятелства констатирани с
акта, поради което е издал обжалваното наказателно постановление, с което за
нарушение на чл.114, т.3 от ЗТ на основание чл.209 от ЗТ е наложил на
жалбоподателя имуществена санкция в размер на 500 лева.
Наказателното постановление е издадено от
компетентен орган и е в съответствие с чл.57, ал.1 от ЗАНН, като съдържа всички
изискуеми от закона реквизити. Отразена
е датата на издаване и номера на наказателното постановление, датата на
съставяне на акта въз основа, на който се издава, както и името длъжността и
местослуженето на актосъставителя, надлежно оправомощен със заповед № 245А/ 01.04.2019г.
на председателя на Комисията за защита на потребителите. Нарушението е
индивидуализирано, обстоятелствено и пълно, с отразяване на датата на
осъществяване на
деянието.
Съгласно разпоредбата
на чл.114, т.3 от ЗТ лицата, които извършват
хотелиерство и/или ресторантьорство в туристически обекти по чл.3,
ал.2, т.1, 2
и 3
ЗТ, какъвто е процесния обект, са длъжни да поставят на видно място в
туристическия обект табелата по чл.132,
ал.1 от ЗТ и в близост до входа и следната информация: фирмата, седалището
и адреса на управление на търговеца; работното време на туристическия обект -
за заведенията за хранене и развлечения; имената на управителя на обекта с
телефон за контакт. Неизпълнението на това задължения се санкционира с
имуществена санкция в размер от 500 до 1000 лева, съгласно в чл.209
от ЗТ. Санкцията се налага на едноличните търговци и юридическите лица,
които не поставят информацията по чл.114, т.3 или я поставят не в указания вид.
Установената с акта и възприета от
административнонаказващия орган фактическа обстановка в наказателното
постановление съдът приема за безспорно установена. Същата се потвърждава, от
събраните гласни доказателства, чрез непосредствения разпит на свидетеля Д.К.,
констативния протокол, приложен към преписката, представляващ официален
документ по смисъла на чл.93, т.5 от НК и останалите писмени доказателства по
преписката. От показанията на свидетеля Д.К. се установява, че по време на проверката в
обекта е имало ремонт, поради което плъзгащите врати са били демонтирани от обичайното
им мястото. Това обстоятелство се потвърждава и от свидетелката Татяна
Стоянова, която по време на проверката е работела в туристическия обект. Същата
сочи, че самата тя била залепила табелата на вратата. Независимо от наличието на ремонтни работи обаче,
наличието на ремонтни работи не освобождава търговеца от задължението му по
чл.114, т.3 от ЗТ и е следвало да постави табелата на друго място, в близост до
входа. Изискването
за поставяне на видно място на въпросната информация е с цел, за да се избегне
всяка възможна неяснота за потребителите на туристическата услуга, относно
категорията и вида на обекта, работното му време, собственика и т. н., като
индиректната цел е да се пресече възможността за каквато и да е евентуална
порочна търговска практика, целяща заобикаляне на установения от ЗТ ред или
въвеждане в заблуждение на клиентите. Такава табела, както се установи не е
била поставена в близост до входа на обекта, поради което съдът намира, че
установеното с акта нарушение е осъществено от обективна страна.
Съдът не споделя и доводите за наличие на маловажен случай по смисъла н чл.28 ЗАНН. Маловажни са нарушенията, които разкриват по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с типичния случай. Деянието не представлява маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН, тъй като не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност, доколкото засяга важни обществени интереси и по същество не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от обичайните нарушения от същия вид.
Наложената имуществена санкция на основание чл.209 от ЗТ е индивидуализирана
в размер на минимума и според съда е определена съобразявайки тежестта на
нарушението, поради което същата се явява адекватна и съответстваща на целите
на административните наказания. Наказателното постановление е законосъобразно и
обосновано, поради което следва същото да бъде потвърдено.
Мотивиран от гореизложеното на основание
чл.63, ал.1 от ЗАНН Бургаският районен съд
Р Е Ш
И :
ПОТВЪРЖДАВА наказателно
постановление № 44370/06.01.2020г., издадено от директора на Регионална
дирекция за областите Бургас, Сливен и Ямбол къв Главна дирекция „Контрол на
пазара“ при Комисия за защита на потребителите, с което за нарушение на чл.114, т.3 от Закона за туризма /ЗТ/ на
основание чл.209
от ЗТ на „А“ ЕООД с ЕИК: ****, седалище и адрес на управление: гр.С, област
Бургас, ул.“В“ № 42 е наложена
имуществена санкция размер на 500 /петстотин/ лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване
пред Административен съд –Бургас в 14-дневен срок от съобщаването.
Председател:
Вярно с оригинала:Г.Ст.