Решение по дело №2549/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1882
Дата: 26 ноември 2021 г.
Съдия: Диана Георгиева Ганева
Дело: 20207040702549
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 декември 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер  1882                                    26.11.2021г.                                 град Бургас

 

 

Административен съд – Бургас, дванадесети състав, на двадесет и седми октомври две хиляди двадесет и първа година в публично заседание в следния състав:

 

                                                                                                                   Председател: Диана Ганева

 

при секретаря Й. Б. като разгледа докладваното от съдия Ганева административно дело номер 2549 по описа за 2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

           

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК),

Образувано е по жалба на ЕТ „ГМ – Тръмбешки - Г.Г.“  против заповед №РП-153-2020-001/11.11.2020г. на главния архитект на Община Несебър, с която  е оттеглено разрешение за поставяне на пет броя павилиони, всеки с площ от 15 кв.м., в имот с идентификатор 51500.505.42 от КККР на гр. Несебър, представляващ УПИ ІІ в кв.8 по плана на к.к. Слънчев бряг-изток. В жалбата се сочи, че оспореният акт е незаконосъобразен, поради противоречие с материалния закон и издаден в нарушение на процесуалните правила. С оглед на това жалбоподателят иска съда да отмени оспорената заповед, както и да бъдат присъдени направените по делото  разноски.

В проведените съдебни заседания жалбоподателят чрез пълномощника –адв.П.  поддържа жалбата и излага съображения в нейна подкрепа. Пледира заповедта да бъде отменена.

В съдебното заседание, проведено на 07.07.2021г., юрисконсулт Великова –пълномощник на ответника, представи удостоверение за наследници, от което е видно, че Г.М.Г., представляващ  ЕТ „ГМ – Тръмбешки - Г.Г.“,  към датата на съдебното заседание 07.07.2021г., е починал. С протоколно определение от същата дата  (л.91) съдът  указа на наследниците на Г.Г. в 7-дневен срок от уведомяването да заявят дали поддържат жалбата, кой е поел търговското предприятие ЕТ „ГМ - Тръмбешки-Г.Г.“, както и да заявят изрично дали желаят да бъдат конституирани като страни в настоящото производство.

С протоколно определение от 29.09.2021г. съдът е конституирал Т.М.Г. и В.Г.Г. –наследници на починалия Г.Г. като жалбоподатели. В тази връзка по делото е постъпила и нарочна молба от Т.М. (л.103), ведно с пълномощно  (л.105)  и от В.Г. (л.107), ведно с пълномощно (л.109), с искане да бъдат конституирани като страни по делото, като заявяват, че поддържат депозираната жалба.

Ответникът по жалбата - главен архитект на община Несебър чрез пълномощника си – юрисконсулт Великова, изразява становище за неоснователност на жалбата и пледира същата да бъде отхвърлена. Заявява претенция за присъждане на направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение и възнаграждение на вещото лице, изготвило съдебно-техническата експертиза.

Заинтересованата страна - Н.Т. оспорва жалбата. Пледира същата да бъде отхвърлена, като неоснователна и недоказана.

 

Административен съд – Бургас, като провери процесуалните предпоставки за допустимост, след като обсъди доводите на страните и прецени приетите по делото писмени доказателства, и след като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, приема следното:

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК от лице, адресат на оспорвания акт, което има правен интерес от обжалване и е насочена срещу акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което жалбата е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Видно от заповедта, предмет на оспорване, жалбоподателят се легитимира като собственик на 990/1173 кв.м.ид.ч. от имот с идентификатор 51500.505.42 по КККР на гр.Несебър, с административен адрес: гр.Несебър, п.к.8230, целият с площ по КККР  1175 кв.м.

По силата на нотариален акт №12, том ІХ, рег.№ 10441, дело №1543/2019г. (л.16-18), Н.Т.  е собственик на 990/1173 кв.м. ид.ч. от поземлен имот с идентификатор 51500.505.42 по КККР на гр.Несебър, с административен адрес: гр.Несебър, п.к.8230, искра, целият с площ по КККР  1175 кв.м. По делото не се спори, че съсобственик в поземления имот с 183 кв.м. ид.ч. е и ЕТ „ГМ –Тръмбешки-Г.Г.“.

Със заявление  от 01.07.2020г. (л.24) жалбоподателят е поискал издаване на  разрешение за поставяне на преместваем обект - пет павилиона за търговия. Към заявлението са приложени пълномощно, нотариален акт за суперфиция (л.26), договор за разпределение ползването на съсобствен недвижим имот (л.27), скица, обяснителна записка (л.32-33), конструктивно становище (л.34).

По повод постъпилото заявление, главният архитект на Община Несебър е издал разрешение за строеж № 153/13.08.2020г. (л.20), с което на ЕТ „ГМ - Тръмбешки-Г.Г.“ е разрешено  да постави пет броя павилиони всеки с площ от 15 кв.м. в УПИ ІІ, кв.8 по плана на к.к.“Слънчев бряг – изток.

С жалба от 06.11.2020г. (л.11 – 15) Н.Т. – заинтересована страна в настоящото производство, е сезирал главния архитект на Община Несебър  с искане разрешение за поставяне №153/13.08.2020г., издадено на ЕТ „ГМ –Тръмбешки – Г.Г.“,  да бъде отменено. В жалбата са изложени мотиви, че разрешението е незаконосъобразно, тъй като е издадено в противоречие на въведената с чл.10, ал.3,т.3,б.а от ЗУЧК забрана, защото с поставянето и изграждането на тези обекти се надвишават допустимите и установените в ПУП за парцела устройствени показатели. Върху жалбата е поставена резолюция „за ново разглеждане в комисия за временните обекти“.

Главният архитект на Община Несебър приел жалбата за основателна и със заповед № РП-153-2020-001/11.11.2020г. (л.8-9) е оттеглил разрешение за поставяне № 153/13.08.2020г., с което на основание чл.56 от ЗУТ, на ЕТ „ГМ - Тръмбешки-Г.Г.“  е разрешено  да постави пет броя павилиони, всеки с площ от 15 кв.м., в имот с идентификатор 51500.505.42 от ККР на гр. Несебър, представляващ УПИ ІІ в кв.8 по плана на к.к. Слънчев бряг-изток.

С оглед изясняване фактическата страна на спора по делото е допусната и приета съдебно – техническа експертиза, изготвена от вещото лице инж. С.И.. От заключението на вещото лице се установява, че разрешение №153/13.08.2020г. на ЕТ „ГМ-Трамбешки - Г.Г.” за поставяне на пет броя павилиони, всеки с площ от 15 кв.м., е за  имот с идентификатор 51500.505.42 от КККР на гр. Несебър, представляващ УПИ ІІ в кв.8 по плана на к.к. Слънчев бряг-изток. Вещото лице е констатирало, че с оглед документи са изчислени градоустройствените показатели за УПИ II кв.8 по плана на к.к. „Слънчев бряг - изток", както следва:

 

-Плътност на застрояване: ЗП/S, където ЗП - застроена площ на сградите в парцела; S - площ на парцела;

Пресмятане:

-Основно застрояване - 444,16кв.м. + 75кв.м (преместваем обект): 1173кв.м = 0,442, или 44,20% при разрешено 50%;

-Интензивност на застрояване: Кинт. = РЗП/ S

-Пресмятане:

-Основно застрояване - 3210кв.м + 75кв.м (преместваем обект) ; 1173кв.м = 2,80 при разрешено Кинт. = 2,0;

При така изчислените градоустройствени показатели за УПИ II, кв.8 по плана на к.к. „Слънчев бряг - изток", вещото лице е констатирало  превишение на показателя Кинт. -Коефициент интензивност на застрояване в парцела. Изчислен Кинт=2.8 при разрешени Кинт =2.0.

С оглед така установената фактическа обстановка по делото съдът намира жалбата за допустима, като подадена срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, от процесуално легитимен субект и пред компетентен да я разгледа съд.

След служебна проверка по чл. 168, ал. 1 от АПК относно законосъобразността на оспорения административен акт на основанията по чл. 146 от АПК и оплакванията в жалбата, съдът счита следното:

Анализът на установената фактическа обстановка обуславя извод за издаване на оспорената заповед №РП-153-2020-001/11.11.2020г. от главния архитект на Община Несебър в хипотезата на преразглеждане на издадения акт на основание  чл. 91, ал. 1 от АПК. Съгласно сочената норма в 7-дневен срок, а когато органът е колективен - в 14-дневен срок, от получаване на жалбата или протеста административният орган може да преразгледа въпроса и да оттегли сам оспорения акт, да го отмени или измени, или да издаде съответния акт, ако е отказал издаването му, като уведоми за това заинтересованите страни. Т. е.  чл. 91, ал. 1 от АПК дава възможност на административния орган, издател на акта, да коригира решението си чрез собствен самоконтрол, а именно да упражни правото си на отзив. Законът употребява термина "оспорения акт", което от съдебната практика се приема, че е необходимо като достатъчно условие пред административния орган да е подадена редовна жалба или протест, които пораждат своя деволутивен и суспензивен ефект. Упражняване правото на отзив следва да се извърши от органа в определен от закона срок, който е преклузивен. Т. е. законодателят, предоставяйки правото на отзив на административния орган, не е направил разграничение, въпреки мястото на нормата, между сезирането с редовна жалба на по – горестоящ орган или на съда. В случая при наличие на редовна жалба срещу постановения административен акт, годна да предизвика преразглеждането му, е налице едната предпоставка за това и съответно материално правна компетентност на органа да се произнесе по  чл. 91, ал. 1 от АПК.

В случая административният орган се е произнесъл и в срока по закон, като е отменил издаденото от него разрешение. Мотивите му са свързани с констатирано нарушение на разписаната в чл.10, ал.3, т.3, б.а от ЗУЧК забрана за поставяне на преместваеми обекти за търговски, увеселителни и други обслужващи дейности в урегулираните поземлени имоти, когато с това се надвишават установените в подробния устройствен план устройствени показатели – плътност на застрояване, коефицент на интензивност на застрояване и не се намалява определената минимална озеленена площ.

Съдът счита, че заповедта съответства и на материалния закон.

 

Съгласно разпоредбата на чл. 10, ал.3,т.3,б.а от ЗУЧК 

(3) В зона "А" извън територията на морските плажове се разрешават:

3. (изм. - ДВ, бр. 27 от 2013 г., бр. 40 от 2014 г.) поставянето на:

а) преместваеми обекти за търговски, увеселителни и други обслужващи дейности, като  в урегулираните поземлени имоти не могат да се надвишават установените в подробния устройствен план устройствени показатели – плътност на застрояване, коефициент на интензивност на застрояване и не се намалява определената минимална озеленена площ;

Следователно, за да бъде издадено разрешение за поставяне, следва да бъде спазена процедурата по чл.10, ал.3, т.3, б.а от ЗУЧК. Видно от обяснителната записка (л.32-33) ще бъдат достигнати 46.9% от допустимите 50% плътност на застрояване и 1,28 при 2 допустима интензивност. Кредитирайки изготвената по делото експертиза, като обективна и съобразена с доказателствата и закона, съдът счита, че се доказва безспорно, че за процесния УПИ II, кв.8 по плана на к.к. „Слънчев бряг - изток" (Поземлен имот 51500.505.42, област Бургас, община Несебър, гр. Несебър) п.к. 8230, кж. Слънчев бряг - изток, Заповед за одобрение на КККР № РД-18-46/18.08,2006 г. на изпълнителния директор на АК) има действащ ПУП-ПРЗ, одобрен със Заповед №708/08.12.2003г. на Кмета на Община Несебър с определени показатели на застрояване - Плътност на застрояване 50%, Интензивност на застрояване: Кинт: = 2,0 и min. Озеленяване 5%.   :

С Оглед на доказателствата по делото и изчислените градоустройствени показатели за УПИ II, кв.8 по плана на к.к. „Слънчев бряг – изток, направени от вещото лице, е установено надвишаване на показателя коефицент интензивност на застрояване, както следва:

Установеният коефицент интензивност на застрояване  в парцела е 2.8 при разрешен коефицент интензивност на застрояване в парцела 2.0, т. е. допуснато е нарушение на чл.10, ал.3, т.3,б.а от ЗУЧК.

Отменяйки разрешението органът е извършил самоконтрол, предоставен му като възможност от  чл. 91, ал. 1 от АПК.

Предвид изложеното, обжалваната в настоящето производство заповед РП-153-2020-001/11.11.2020г. на главния архитект на Община Несебър е правилна и законосъобразна. Същата е издадена от компетентен орган, в предписаната от закона форма, при съобразяване с административнопроизводствените правила и при правилно прилагане на материално- правните разпоредби. Жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора ответната страна има право на разноски. Искането е заявено своевременно и е основателно. На основание чл. 143, ал. 1 от АПК жалбоподателят ще бъде осъден да заплати на ответната страна съдебни разноски в размер на 500 лв., от които 100 лв.–юрисконсултско възнаграждение и 400 лв. – възнаграждение за вещо лице.

Водим от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. посл. от АПК, Административен съд –Бургас, дванадесети състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЕТ „ГМ – Тръмбешки-Г.Г.“, чрез  Т.М.Г. и В.Г.Г.,  в качеството им на наследници на починалия Г.Г., против заповед №РП-153-2020-001/11.11.2020г. на главния архитект на Община Несебър, с която  е оттеглено разрешение за поставяне на пет броя

 

 

павилиони, всеки с площ от 15 кв.м., в имот с идентификатор 51500.505.42 от КККР на гр. Несебър, представляващ УПИ ІІ в кв.8 по плана на к.к. Слънчев бряг-изток.

ОСЪЖДА Т.М.Г., с ЕГН ********** и В.Г.Г., с ЕГН ********** *** съдебни разноски в размер на 500 лв., от които 100 лв. - юрисконсултско възнаграждение и 400 лв. – възнаграждение на вещото лице.

Решението може да се обжалва от страните в 14 дневен срок от получаването му пред Върховен административен съд на Република България.

 

 

                                                        СЪДИЯ: