Решение по дело №820/2019 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 253
Дата: 28 октомври 2019 г. (в сила от 27 януари 2020 г.)
Съдия: Петранка Панайотова Кирова
Дело: 20192330200820
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е     № 253/28.10.2019 г.

 

гр. Ямбол, 28.10.2019 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

ЯМБОЛСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, VІ-ти наказателен състав, в открито съдебно заседание на втори октомври две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: П. ПАНАЙОТОВА

 

с участието на секретаря М. М., като разгледа докладваното от съдията АНД № 820 по описа на ЯРС за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

Образувано е по жалбата на А.Н.А. ***.2019г., издадено от зам. кмета на Община Ямбол, с което на основание чл.39, ал.1, т.7 от Наредба № 1 за опазване на обществения ред и поддържане на приветлив вид на Община Ямбол, на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер на 30 лева за нарушение по чл.13, т.13 от наредбата.

С жалбата се иска НП да бъде отменено. Искането се обосновава с бланкетни доводи за допуснати при издаването му съществени нарушения на процесуалните правила и неправилно приложение на материалния закон, без да се навеждат конкретни оплаквания. На следващо място се счита, че наложеното наказание е изключително завишено и несъобразено с поведението на жалбоподателя като водач на МПС. Претендира се за намаляване размера на глобата, независимо от обстоятелството, че законът да не предвижда такава възможност. Развити са доводи в подкрепа приложението на чл.28 от ЗАНН и чл.9 от НК, като се счита, че деянието представлява маловажен случай и поради своята малозначителност не е общественоопасно.

Жалбоподателят, редовно призован, участва лично в с.з. и поддържа жалбата изцяло по изложените в нея съображения. В допълнение към доводите в нея излага, че не е бил запознат със съдържанието на АУАН, тъй като не бил допуснат в патрулния автомобил, за да прочете съдържанието му на осветлението в купето, както и че проверяващите тенденциозно отказали да впишат като свидетел в акта трето лице – очевидец на нарушението. По същество застъпва становище, че не е извършил вмененото му нарушение, като сочи, че автомобилът му не е бил паркиран, а е бил в престой.

Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител и не взема становище по основателността на жалбата.

След като обсъди събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

На 05.06.2019г. свидетелите И. и И. - полицаи в РУ при ОД на МВР – Ямбол, изпълнявали служебните си задължения като автопатрул в патрулен участък „Център – кв. Каргон – кв. Златен рог“. Около 04:15 часа, при обход по ул. „Д. Благоев“ в гр. Ямбол, установили паркиран на автобусната спирка до бл. 12 л.а. „Сузуки“, с рег. № А 3400 МВ, с пътник в него, и останали на място да изчакат водача. Пет минути по-късно до автомобила дошъл жалбоподателят и седнал на мястото на водача. След като влязъл в купето, полицаите се легитимирали и предприели извършване на проверка. Установили самоличността му и на място св. И. му съставил АУАН серия АА, с бланков номер 336254, за нарушение по чл.13, т.13 от Наредба № 1 на ОбС Ямбол. Свидетелят съставил акта на осветлението в купето на служебния автомобил, след което прочел съдържанието му на водача и му връчил екземпляр от акта. Жалбоподателят подписал акта, като на мястото за възражения посочил, че проверяващите отказват да запишат свидетел по случая.

Жалбоподателят се държал нервно по време на проверката и разговарял с полицаите на висок тон.

Впоследствие, на 18.06.2019г., въз основа на акта, и при идентично фактическо и юридическо описание на нарушението, срещу жалбоподателя е издадено обжалваното НП.

Горната фактическа обстановка съдът прие за установена от показанията на свидетелите И. и И., както и от писмените доказателства по делото,  които са безпротиворечиви, хармонизират изцяло помежду си и затова се кредитират изцяло.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима – подадена е в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН и от лице, което има право да обжалва.

Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

От процесуалноправна страна НП е законосъобразно. Издадено е от компетентен орган, в сроковете по чл.34 от ЗАНН, спазени са формата и редът на издаването му и съдържа всички реквизити, изискуеми от разпоредбата на чл.57 от ЗАНН, в т.ч. точно и ясно фактическо и юридическо описание на нарушението. Не е налице и соченото от жалбоподателя основание за отмяна на НП – съществени нарушения на процедурата по установяване на нарушението, изразяващи се в това, че първо, не бил допуснат в патрулния автомобил, за да се запознае със съдържанието на акта на осветлението в купето, и второ, че проверяващите тенденциозно отказали да впишат като свидетел в акта трето лице – очевидец на нарушението. Доколкото от доказателствата по делото е безспорно установено, че жалбоподателят е бил запознат със съдържанието на акта както чрез прочитането му на място от актосъставителя, така и чрез връчване на екземпляр от него, доводът за нарушено право на защита на това основание не може да бъде споделен. Обстоятелството, че проверяващите не вписали като свидетел трето лице – очевидец на нарушението, също не представлява основание за отмяна на НП, тъй като вписаният в акта такъв е присъствал при установяване на нарушението. А законовото изискване за съставяне на АУАН в присъствие на двама свидетели е установено само за случаите, в които липсват свидетели очевидци на нарушението. Друг е въпросът, че жалбоподателят не оспорва фактическите констатации в акта, а и в случая е имало и пътник в автомобила му, също очевидец на нарушението.

От материалноправна страна съдът намери, че доказателствата по делото обосновават по безспорен начин факта на извършване на адм. нарушение по чл.13, т.13 от Наредба № 1 за опазване на обществения ред и поддържане на приветлив вид на Община Ямбол, който забранява паркирането на спирките на превозните средства от редовните линии за обществен превоз на пътници.

Доказателствената съвкупност е безпротиворечива по отношение на обстоятелствата, че на 05.06.2019г. в 04:15 часа жалбоподателят е паркирал л.а. „Сузуки“, с рег. № А 3400 МВ, на спирката на ПС от редовните линии за обществен превоз на пътници, находяща се до бл.12 на ул. „Д. Благоев“ в гр. Ямбол, поради което за съда е безспорно, че същият е извършил описаното в АУАН адм. нарушение. Доколкото липсват данни, а и твърдения, спирането на горепосоченото място да е било извършено с цел качване и слизане на пътници или за извършване на товаро-разтоварни работи, и освен това, същото не е извършено в присъствието на водача, се налага извод, че в случая не се касае за престой по смисъла на чл.93, ал.1 от ЗДвП, поради което и по силата на ал.2 от текста, следва да се приеме, че е налице паркиране. В този смисъл, доводът за обективна несъставомерност на деянието се явява неоснователен.

Административнонаказателната разпоредба на чл.39, ал.1, т.7 от наредба № 1 предвижда за извършеното от жалбоподателя нарушение адм. наказание глоба от 30 до 500 лева. АНО е определил размера на глобата в законовия минимум от 30 лева, и затова, както е посочено и в жалбата, липсва основание за изменяване на НП чрез намаляване размера на наказанието. Съдът не намери основание и за приложение разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, тъй като с оглед мястото на извършване на нарушението – на основна пътна артерия в града, характеризираща се с интензивен трафик, а и поради поведението на жалбоподателя по време на проверката, счете, че конкретното нарушение не разкрива по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с останалите случаи на нарушения от този вид.

Водим от горното, и тъй като при извършената служебна проверка не се установи НП да страда от пороци, представляващи основание за неговата отмяна, на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ПОТВЪРЖДАВА НП № 751/18.06.2019г., издадено от зам. кмета на Община Ямбол, с което на основание чл.39, ал.1, т.7 от Наредба № 1 за опазване на обществения ред и поддържане на приветлив вид на Община Ямбол, на А.Н.А. ***6, ЕГН **********, е наложено административно наказание глоба в размер на 30 (тридесет) лева за нарушение по чл.13, т.13 от Наредба № 1 за опазване на обществения ред и поддържане на приветлив вид на Община Ямбол.

 

Решението ПОДЛЕЖИ на касационно обжалване пред Административен съд - Ямбол в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: