Определение по дело №1011/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 506
Дата: 12 април 2023 г.
Съдия: Дияна Божидарова Златева-Найденова
Дело: 20227150701011
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

№ 506/12.4.2023г.

гр. Пазарджик,

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, ІV - административен състав, в закрито съдебно заседание в състав:                      

                 СЪДИЯ: ДИЯНА ЗЛАТЕВА - НАЙДЕНОВА

 

като разгледа докладваното от съдия Златева - Найденова адм. дело № 1011 по описа за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба на "СПОРТС ЕНД РИКРИЕЙШЪН КОМПЛЕКС БЕЛМЕКЕН" АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление  гр. София, п.к. 1463, р-н Триадица, бул. „Витоша“, № 75, ет. 2, ап. 5, представлявано от Николай Валериев Щерянов против Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал 3 от ДОПК № 64-1/13.08.2019 г.

С жалбата, с която е сезиран съда, именувана молба е посочен като оспорен Акт за установяване на  публично вземане № 64-1/13.08.2019 г., като жалбоподателят посочва, че жалба срещу акта е депозирана пред Община Белово на 01.02.2021 г., с вх. № АО – 129/01.02.2021 г. Към жалбата, с която е сезиран съдът не е представено копие от оспорения Акт за установяване на  публично вземане № 64-1/13.08.2019 г.  

С Молба вх. № 1111 от 08.02.2023 г. от жалбоподателя се уточнява, че предмет на оспорване е Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 64-1/13.08.2019 г., доколкото това е актът представен с административната преписка.

С Разпореждане № 2302/04.11.2022 г., постановено по настоящото дело съдът е указал на Кмета на Община Белово в 3–дневен срок от съобщаване на настоящото разпореждане, да представи:

-          цялата административна преписка по жалба с вх. АО-129/01.02.2021 г. на "СПОРТС ЕНД РИКРИЕЙШЪН КОМПЛЕКС БЕЛМЕКЕН" АД;

 -         копие на Акт за установяване на публично вземане № 64-1/13.08.2019 г., доколкото в жалбата се твърди, че това е оспореният акт;

-          данни за датата на връчването на Акт за установяване на  публично вземане № 64-1/13.08.2019 г. на жалбоподателя.

С Писмо вх. № 9101/14.11.2022 г. по делото от страна на Кмета на Община Белово е представен Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал 3 от ДОПК № 64-1/13.08.2019 г.  и разписка за връчване.

Отделно с Молба вх. № 1111 от 08.02.2023 г. от страна на жалбоподателя изрично е уточнено, че считат, че следва да е издаден Акт за установяване на публично вземане /АУПДВ/, който са оспорили като АУПДВ  с № 64-1/13.08.2019 г.

Предвид изложените и с оглед установяване на правилния ред за оспорване на процесния административен акт, съдът с Разпореждане № 669/22.03.2023 г. е задължил повторно кмета на Община Белово да представи цялата административна преписка по жалба с вх. АО-129/01.02.2021 г. на "СПОРТС ЕНД РИКРИЕЙШЪН КОМПЛЕКС БЕЛМЕКЕН" АД, както и да посочи дали е издаван Акт за установяване на публично вземане /АУПДВ/ с № 64-1/13.08.2019 г., да посочи също дали жалба с вх. АО-129/01.02.2021 г. е администрирана към ръководителя на звеното за местни приходи в съответната община съгласно изискванията на чл. 107, ал. 4 от ДОПК във вр. с чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ. Съответно Кметът на Община Белово да посочи дали по жалбата с вх. № АО-129/01.02.2021 г. е налично произнасяне и ако да от кой орган, с какъв акт, като представи препис от същия. Освен това съдът е задължил кмета на Община Белово да бъдат представени и Жалба с вх. № ФД-1803/24.11.2020 г. и Писмо изх. № ФД-1803 (1) от 27.11.2020 г., посочени в Молба вх. № 1111 от 08.02.2023 г. на жалбоподателя.

С Молба вх. № 2522/24.03.2023 г. от страна на Кмета на Община Белово е посочено, че от страна на Кмета на Община Белово, респективно от орган на Община Белово не е издаван Акт за установяване на публично вземане /АУПДВ/ № 64-1/13.08.2019 г., но от Деница Стоянова Пипонкова на длъжност Младши Експерт — Дирекция Обща Администрация е издаден Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 64 — 1/13.08.2019 г.

Посочено е в същата молба, че „СПОРТС ЕНД РИКРИЕЙШЪН КОМПЛЕКС БЕЛМЕКЕН“ АД е подало до Директора на Дирекция „Счетоводство и бюджет“, отдел „МДТ“ при Община Белово жалба peг. № ФД - 1803/24.11.2020 г. против Акт за установяване на публично вземане № 64-1/13.08.2019 г., но тази жалба нямала предмет на обжалване, тъй като Акт за установяване на публично вземане № 64-1 от 13.08.2019 г. не бил издаван.

По делото е представена цитираната Жалба peг. № ФД - 1803/24.11.2020 г., като се установява, че същата действително е с посочен предмет Акт за установяване на публично вземане № 64-1 от 13.08.2019 г. Представен е и Приемо-предавателен протокол от 24.11.2020 г., с който г-н Иван Адов – юрист на Община Белово предава жалбата на г-жа Ненка Тодорова – заместник кмет на Община Белово в качеството ѝ на Ръководител на „Звено за местни приходи“ и съответно на териториален директор на НАП съгласно чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ във вр. с чл. 11 от ЗНАП, ведно с нарочна заповед с делегираните ѝ праовмощия.

По делото не се установява г-жа Ненка Тодорова – заместник кмет на Община Белово в качеството ѝ на Ръководител на „Звено за местни приходи“ да се е произнесла по жалба peг. № ФД - 1803/24.11.2020 г. Липсват и твърдения в такава насока, въпреки изрично дадените от съда указания. Единствен отговор по жалбата е вече цитираното Писмо изх. № ФД-1803 (1) от 27.11.2020 г., което обаче е изходящо от друг орган – Кмета на Община Белово, който не осъществява правомощията на Ръководител на звеното за местни данъци и такси.

Също с молба вх. № 2522/24.03.2023 г. на Кмета на Община Белово се посочва, че „СПОРТС ЕНД РИКРИЕЙШЪН КОМПЛЕКС БЕЛМЕКЕН“ АД е подало чрез Кмета на Община Белово до Административен съд гр. Пазарджик Жалба peг. № AO - 129/01.02.2021 г. против Акт за установяване на публично вземане № 64-1/13.08.2019 г. Твърди се, че жалба peг. № АО - 129/01.02.2021 г. няма предмет на обжалване, тъй като не е издаван Акт за установяване на публично вземане № 64-1 от 13.08.2019 г., но дори да се приеме, че и тази жалба е подадена против издадения Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 64 - 1/13.08.2019 г., то съгласно разпоредбата на чл. 156, ал. 2 от ДОПК, актът не може да се обжалва по съдебен ред, когато не е обжалван по административен ред, а Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 64-1 от 13.08.2019 г. не е обжалван по административен ред в преклузивния 14-дневен срок по чл. 107, ал. 4 от ДОПК, т.е. не било налице редовно административно обжалване, поради което е недопустимо обжалване по съдебен ред.

Аналогични на горните твърдения са изложени и в Молба вх. № 2855/03.04.2023 г. на Кмета на Община Белово.

В обобщение, установява се по настоящото дело, че: от страна на Деница Стоянова Пипонкова на длъжност Младши Експерт — Дирекция Обща Администрация е издаден Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 64 — 1/13.08.2019 г.

От Кмета на Община Белово не е издаван АУПДВ със същия регистрационен номер, такъв акт /АУПДВ/ не се установява да е издаван и от друг орган в същата община.

Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 64 — 1/13.08.2019 г. е връчен при условията на отказ на Николай Георгиев Зинков, ЕГН ********** на 14.09.2020 г. – л. 40 от делото. По делото е представено и Писмо изх. № ФД-1803 (1) от 27.11.2020 г., от което е видно, че до жалбоподателя е изпратено съобщение, с което е уведомен, че АУЗ № 64 — 1/13.08.2019 г. е връчен именно на Николай Георгиев Зинков на 14.09.2020 г, тъй като в декларацията на дружеството по чл. 14 от ЗМДТ бил записан като управител именно той.

При служебна проверка по реда на чл. 23, ал. 6 от ЗТРРЮЛНЦ, съдът констатира, че по партидата на дружеството - жалбоподател с вписване № 20200721105419 представляващият Николай Георгиев Зинков е заличен, като считано от 21.07.2020 г. (датата на вписването) като нов представляващ на дружеството е вписан Николай Валериев Щерянов. Т.е. връчване на Николай Георгиев Зинков в качеството му на представляващ на дружеството към 14.09.2020 г. не може да бъде извършено валидно. Липсват данни за редовно връчване на Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 64 — 1/13.08.2019 г. на Николай Валериев Щерянов или друго оправомощено лице, което да получи акта.

Жалба с peг. № ФД - 1803/24.11.2020 г. е подадена при липса на данни за редовно връчване на акта преди датата на жалбата. Отделно от това жалба peг. № АО - 129/01.02.2021 г. изрично препраща към Жалба с peг. № ФД - 1803/24.11.2020 г., т.е. твърди се оспорване на същия акт.

С  Молба вх. № 1111 от 08.02.2023 г. от жалбоподателя се уточнява изрично, че предмет на оспорване е Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал 3 от ДОПК № 64-1/13.08.2019 г., доколкото това е актът представен с административната преписка и предвид липсата на редовно връчване на друг акт с този номер.

При липса на произнасяне по посочените жалби, респ. при липса на данни за изпращането им за произнасяне от компетентния орган, жалбоподателят е подал и процесната жалба, по повод на която е образувано и настоящото производство.

Въз основа на тази фактическа обстановка и с оглед указанията дадени с Определение № 419 от 16.01.2023 г. постановено по адм.д. № 11847/2022 на ВАС – Първо отделение, съдът намира, направеното оспорване за процесуално недопустимо по следните съображения:

Задълженията за данък върху недвижимите имоти представляват публични общински вземания, което е изрично регламентирано в чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Според чл. 166, ал. 1 от този кодекс установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон. Относно вземанията за данък върху недвижимите имоти този ред е предвиден в чл. 4, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси, според който установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК, като обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред.

Съгласно чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл. 152, ал. 2 от ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община - на териториален директор на Националната агенция за приходите. Същевременно редът за издаване на административните актове, с които се определят задължения въз основа на декларация, е уреден в глава 14 на ДОПК, като в  чл. 107, ал. 4 на кодекса е регламентиран редът за оспорването им. Съгласно цитираната разпоредба на ДОПК, актът може да се обжалва по административен ред в 14-дневен срок от получаването му пред териториалния директор. Следователно производството по издаването и обжалването на актовете за установяване на местните данъци и такси е по реда на ДОПК.

Доколкото е налице ред, установен в специален закон, не могат да намерят приложение общите правила за оспорване на административните актове по Административнопроцесуалния кодекс, където на оспорващия е предоставена възможността да избира дали да отнесе въпроса пред по-горестоящия административен орган или да сезира съда.

Към административния ред за обжалване препраща чл. 4, ал. 5 от ЗМДТ във връзка с определянето на решаващия орган по смисъла на чл. 152, ал. 2 от ДОПК. Обжалването по административен ред за тези актове е процесуална предпоставка за допустимостта на обжалването по съдебен ред, доколкото в чл. 144 от ДОПК се съдържа общо препращане към реда за обжалване на ревизионните актове, за които това изискване е безспорно установено в чл. 156, ал. 1 от ДОПК.

По силата на чл. 156, ал. 2 от ДОПК ревизионният акт не може да се обжалва по съдебен ред в частта, в която не е обжалван по административен ред. Данъчно-осигурителният процесуален кодекс изисква жалбоподателят да е изчерпал административния ред за обжалване като задължителна процесуална предпоставка за развитие на съдебното производство.

Анализът на посочените разпоредби, приложен към разглеждания в настоящото производство случай, налага извода, че жалбата, с която е сезиран съдът в настоящото производство, съдържа оспорване на административен акт, което не е било разгледано по административен ред. Това се установява от данните за липса на редовно връчване на оспорения акт на жалбоподателя към 2020 г. или на по – късен етап и с оглед подадените жалби peг. № ФД - 1803/24.11.2020 г. и peг. № АО - 129/01.02.2021 г., по които не се установява произнасяне от компетентния административен орган.  

Ето защо жалбата, с която се оспорва Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 64 — 1/13.08.2019 г. издаден от Деница Стоянова Пипонкова на длъжност Младши Експерт — Дирекция Обща Администрация, се явява недопустима за разглеждане от съда и производството по делото следва да се прекрати, а преписката да се изпрати за произнасяне от компетентния административен орган.

Съдът не следва да с произнася по дължимостта на разноски, тъй като такова искане не е надлежно и своевременно направено.

Воден от горното, Административен съд Пазарджик, ІV-ти състав и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, 

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „СПОРТС ЕНД РИКРИЕЙШЪН КОМПЛЕКС БЕЛМЕКЕН“ АД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр. София, бул. „Витоша“ № 75, ет. 2, ап. 5, представлявано от Николай Валериев Щерянов против Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 64 — 1/13.08.2019 г. издаден от Деница Стоянова Пипонкова на длъжност Младши Експерт — Дирекция Обща Администрация  към Община Белово.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 1011/2022 г. по описа на Административен съд – Пазарджик.

ИЗПРАЩА преписката по компетентност на Ръководителя на звено „Местни данъци и такси“ при Община Белово.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

    

                                                            СЪДИЯ:   /п/