Решение по дело №2347/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 388
Дата: 12 февруари 2020 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20197180702347
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 август 2019 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

Р Е Ш Е Н И Е

№ 388

гр.Пловдив,  12 . 02 . 2020г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Пловдив,VI състав, в открито заседание на двадесет и трети януари през две хиляди и двадесета година в състав :

Административен съдия: Здравка Диева

 

С участието на секретаря Г.Г., като разгледа докладваното от съдията адм.д.№ 2347/2019г., за да се произнесе, взе предвид следното :

Производство по реда на чл.215 от Закона за устройство на територията.

Н.Н.П. ***, ЕГН **********, с пълномощник адв.Е.Г., обжалва Заповед № 17 ОА - 2200/05.09.2017г. на Кмета на Община Пловдив, в частта й относно застрояването – като нищожна, в качеството на собственик на недвижим имот в гр.Пловдив : ПИ с идентификатор 56784.537.62 по КККР на гр.Пловдив, одобрена със Заповед № РД-18-48/03.06.2009г., съгл. нот.акт от 1994г.

С оспорената като нищожна заповед е одобрен : Проект за изменение на ПУП-ПРЗ за УПИ 100291, жилищно строителство, представляващ ПИ 56784.537.62 по КК на гр.Пловдив и нов ПУП-ПРЗ за ПИ 56784.537.63 по КК на гр.Пловдив, район Западен, местност Терзиите, за жилищно застрояване, като „Изменя УПИ 100291, жилищно строителство и Урегулира ПИ 56784.537.63 и от тях се образуват следните УПИ : - УПИ 537.9509 – жилищно застрояване със запазване на жилищна сграда с идентификатор 56784.537.62.1 и ново основно и допълващо застрояване, свързано с ПИ 537.58, ПИ 537.59, УПИ I-65, производствена и складова дейност и УПИ 537.9510 – жилищно застрояване ; - УПИ 537.9510 – жилищно застрояване с ново основно и допълващо застрояване, свързано с УПИ 537.9509 – жилищно застрояване и УПИ I-65, производствена и складова дейност; по червените и сините линии, надписи със син и зелен цвят, зачертавания със зелен цвят, щрихи със зелен цвят за регулацията, червените ограничителни и задължителни линии, черни плътни линии, зачертавания със зелен цвят, Кинт със зелен цвят и котировки с черен цвят за застрояването и матрица с устройствени показатели за зона Жм – жилищна зона с преобладаващо малкоетажно застрояване, височина до 10 м., до 3 етажа, плътност на застрояването до 50%, Кинт до 1,2, озеленяване повече от 40%, паркиране 100%, указани със син цвят”.

Становища на страните :

                - В жалбата е заявено, че с Предварителен договор от 23.08.2016г., сключен на основание чл.15 ал.3 ЗУТ, с М. П.Д. – собственик на съседен ПИ с идентификатор 56784.537.63, е договорено да се променят границите между съседните урегулирани имоти със съгласие за замяна на реални части от имотите. Към предварителния договор има скица-предложение, която е неразделна част от договора. В предварителния договор липсва съгласие за изменение начина на застрояването на имотите, както и за одобряване и съгласие за свързано застрояване – видно от скицата-предложение към предварителния договор, са отбелязани съществуващите сгради, без да има изменение в застроителната част.

            С Декларация за писмено съгласие във вр. с чл.21 ал.4 и ал.5 ЗУТ, нотариално заверена на 26.10.2016г., е дадено взаимно съгласие между съседите да бъде допуснато и да бъдат изградени постройки с характер на свързано допълващо застрояване на един етаж, на общата вътрешна граница на трите имота, съгласно чл.41 ал.1, ал.3 и чл.42 ал.1 и ал.2 ЗУТ. Към декларацията има нотариално заверена скица с одобреното застрояване от собствениците на съседните имоти. Видно от скицата, в имот 63 в североизточната част има малки едноетажни сгради, които не се променят, а се променя застрояването единствено в западната част на имот 63, в непосредствено съседство с имот 62. Поддържа се, че по този начин е внесено предложението в Община Пловдив, да бъде извършено на основание чл.15 ал.3 ЗУТ, изменение на ПУП-ПРЗ за имотите. Без знанието на жалбоподателката, в одобрения проект е налице триетажно свързано застрояване на границата между двата имота, за каквото оспорващото лице не е давало съгласие. За това изрично е направено възражение пред ЕСУТ. Посочено е, че при преглед на преписката в община Пловдив е забелязано, че внесеният проект е с линия по средата, което означава, че допълнително е прибавен още един лист или е подменен такъв.

            При съобщаване на заповедта през септември 2017г., Н.П. е била на лечение в гр.Наречен – в много лошо здравословно състояние, което не и позволило да се запознае с одобрения проект. Наскоро установила, че всъщност за изменението на ПУП-ПРЗ относно застрояването на калкан между двата съседни имота, не е давала съгласие и не е одобрявала подобно свързано застрояване. Твърди се, че „Изключително тежкото здравословно състояние на доверителката ми и невъзможността да осъзнае грешката в предложението, водят до липса на съгласие с така направеното изменение”. Липсата на съгласие води до нищожност на договорките – въпреки, че измененията на застрояването се появяват без нейно съгласие едва в проекта, внесен в общината. „Доверителката ми е сигурна, че в първоначалното предложение, внесено със заявление в общината, подобно застрояване на калкан не е било предвидено”.

            При изложените данни, в жалбата е отразено, че за изменение на ПУП-ПРЗ с промяна на границите между съседни урегулирани имоти, е необходимо да бъде сключен предварителен договор по чл.15 ал.3 ЗУТ и с изрично нотариално заверено съгласие се допуска свързано /калканно застрояване между съседни имоти. Жалбоподателката не е давала съгласие за това. С нотариална покана от 17.05.2019г. е уведомен М.Д., че поради липса на съгласие и грешка в предмета, Н.П. прекратява действието на предварителен договор по чл.15 ал.3 ЗУТ от 23.08.2016г. и жалбоподателката няма да сключи окончателен такъв.

            Поискано е да бъде обявена нищожността на Заповед № 17 ОА - 2200/05.09.2017г. на Кмета на Община Пловдив, поради липса на съгласие от Н.П. за изменение на ПУП – ПРЗ за УПИ 100291, жил. строителство, ПИ 56784.537.62 и 56784.537.63. Заявено е искане за присъждане на направените разноски при уважаване на жалбата.

- В първото редовно съдебно заседание на 17.10.2019г. /л.137 и сл./, адв.Г. конкретизира обхватът на оспорването – „искане за обявяване нищожност на заповедта в частта относно застрояването, тъй като липсва съгласие на страните по отношение застрояването, което е описано в процесната заповед”. Според съдържанието на жалбата оспорването касае основното застрояване /ниско/ по предвиденият със заповедта начин – свързано със съседен имот.

            - Ответникът Кмет на Община Пловдив се представляват от гл.юрисконсулт Ал.А.. Жалбата е оспорена по допустимост и алтернативно по основателност. В съдебно заседание с ход по същество са претендирани за присъждане направените от ответника съдебни разноски и юрисконсултско възнаграждение.

В писмено становище се поддържа недопустимост на жалбата и неоснователност, с препратка към изразената теза на ответника в хода на делото /л.122 и сл./ : По отношение недопустимост е заявено, че административното производство по издаване на оспорената заповед е започнало по заявление от 10.09.2016г. от Н.П. и М.Д. – за разрешаване изработване изменение на ПУП – ПРЗ на ПИ 56784.537.62 и ПИ 56784.537.63, с приложени към заявлението документи за собственост, пълномощно /пълномощник за М.Д. /, предварителен договор по чл.15 ал.3 ЗУТ, декларация за свързано застрояване, скица-извлечение от действащ ПУП, скици на ПИ от КК, скица-предложение за изменение на ПУП-ПРЗ. Заявлението било разгледано от ЕСУТ и в т.3 от протокол № 38/05.10.2016г. били констатирани недостатъци на предложението. Последвало допълнително заявление от 16.11.2016г. – във вр. със забележките на ЕСУТ с представени : нова скица-предложение за изменение на ПУП, технико-икономическо задание – подписано от двамата заявители, декларация за свързано застрояване, удостоверение от 13.09.2011г. за въвеждане в експлоатация на едноетажна сглобяема дървена жилищна сграда в УПИ 100290 жил.стр. Последвало решение на ЕСУТ от 30.11.2016г., с което е прието да бъде предложено на Кмета на общината да одобри представеното задание, след извършване на служебна корекция относно интензивността на застрояването /Кинт/ - за издаване на заповед за допускане изработването на проект за изменение на ПУП-ПРЗ. Издадена е заповед по чл.135 ал.3 вр. с чл.134 ал.2 т.6 ЗУТ – на 23.12.2016г. Със заявление от 30.01.2017г. Н.П. и М.Д. внесли изработения проект, допуснат с цитираната заповед. С последващо заявление от 18.05.2017г. били внесени – допълнително съгласуван от СГКК проект за изменение на ПУП – оригинал и копие, както и удостоверение по чл.65 ал.5 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016г. ЕСУТ разгледал проекта и приложените документи и с Протокол № 20/31.05.2017г. /т.5/, изпратил същия за съобщаване по чл.128 ал.3 ЗУТ. Обявлението за изработения проект е съобщено на заинтересованите лица и жалбоподателката се е подписала лично на 30.06.2017г. в разписния лист. На 14.07.2017г. Н.П. подала уточняващо обяснение, в което заявила, че не възразява срещу застроителния режим и устройствената зона, като е изразено несъгласие и нежелание с предвиденото по проект надстрояване с два етажа на съществуващата дървена жилищна сграда – нейна собственост. Искането на П. било уважено изцяло и в решение на ЕСУТ от 09.08.2017г. е прието да се извърши служебна корекция в графичната част на проекта – със зачертаване със зелен цвят на предвиденото застрояване с два етажа на съществуващата едноетажна жилищна сграда. След това е издадена оспорената заповед на 05.09.2017г., съобщена редовно на жалбоподателката – подписала се е лично на 20.09.2017г. В разписния лист за съобщаване на административния акт било отразено от страна на жалбоподателката „ОМ”, по отношение съседен имот 59 – „…не искаме да се строи на калкан, тъй като ние не сме строили на гр.линия”, като с допълнително отбелязване от 09.10.2017г. е оттеглено особеното мнение. При тези данни се счита, за заповедта е влязла в законна сила.

Възражението в жалбата е квалифицирано на противоречие с материалния закон, изразяващо се в липса на съгласие. Ответникът счита жалбата за недопустима не поради пропускане на срок за оспорване, тъй като касае нищожност, а поради липса на правен интерес у жалбоподателката. Подчертано е, че основанията за нищожност на административния акт са идентични с основанията за унищожаемост, но при нищожност – юридическите факти, свързани с нарушение изискванията за законосъобразност на акта – изключват въобще възникването на целените с акта правни последици. В случая заповедта е издадена от компетентен материално административен орган при спазване на необходимата форма, с волеизявление, в достатъчна степен индивидуализиращо разпоредените с акта права и задължения, при ясно посочени фактически и правни основания, без допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Посочено е наличието на нотариално заверена декларация от собствениците на ПИ 62, ПИ 63 и ПИ 65 – за установяване на свързано допълващо застрояване в трите имота, съгл. чл.21 ал.4 и ал.5 ЗУТ, като „Следва да се има предвид още това, че установяването на свързано основно застрояване, каквото има в конкретния случай, е допустимо и одобрено поради обстоятелството, че жалбоподателката е заявителка в конкретното административно производство. Не следва административния орган да иска от страните каквито и да било допълнителни изявления и декларации, неследващи се от нормативните актове, при положение, че страните изявяват волята си пред органа с подписано от същите изрично заявление”. Според ответника цялото административно производство се е развило със знанието и съгласието на жалбоподателката, която е била осведомявана лично за всички актове и действия, поради което и с оглед уваженото й възражение относно свързано застрояване с ПИ 59 и предвидено надстрояване на жилищна сграда в имота на П., следва, че не може да бъде приета липса на съгласието й с предвижданията на проекта. Оспорва се като противоречащо на действителността – твърдението в жалбата за подмяна на внесения проект, тъй като същият се състои от един лист  и липсват отбелязвания или зачертавания.

Счита се, че евентуалната липса на съгласие за процесното изменение, каквато в случая не е налице, би била с последици – отсъствие на материалноправна предпоставка за изменение на плана, която касае законосъобразност на заповедта, а не нищожност. Посочено е, че противоречието с материалноправните разпоредби не следва да се определя като „особено тежко”, доколкото такова би било, ако актът не е издаден въобще въз основа на закон или подзаконов нормативен акт и последиците от издадения акт са напълно нетърпими от правовия ред. Счита се, че в случая не се установява пълна липса на предпоставките за издаване на оспорения акт – същият не е лишен от законова опора и е издаден въз основа на предвидена за това възможност в ЗУТ. Не е налице превратно упражняване на власт. В случая се поддържа, че оспорения акт съответства на волята на жалбоподателката, поради което тя няма правен интерес да го оспорва.

- Заинтересованите страни Филкаб АД, З. В.М. и Н. В.Г. – не изразяват становище по жалбата.-

- Заинтересованата страна М.П.Д. се представлява от адв.Кр.Д. и оспорва жалбата, считайки я за недопустима и алтернативно – неоснователна. В съдебно заседание с ход по същество е заявено искане за присъждане на направените от Д. съдебни разноски.

В писмени съображения по същество е посочено, че правното основание е липса на съгласие, което следва да произтича от документацията от преписката. С позоваване на Т.Р. № 3/16.04.2013г. на ВАС по т.д.№ 1/2012г. е изтъкнато, че в жалбата не е посочено нарушение на материалноправна норма, което води до нищожност на заповедта. В случая твърдяната липса на съгласие не представлява нарушение на материолнопрвна норма, поради обстоятелството, че исканото и допуснатото изменение на ПУП-ПРЗ, е въз основа на заявление, изходящо и обективиращо волята на жалбоподателката за допускането му. В тази хипотеза жалбата не е допустима и следва да бъде оставена без разглеждане.

Посочено е, че заявителите – М.Д., собственик на ПИ 63 и жалбопоадтелката, собственик на ПИ 62, са постигнали договореност за изменение на имотните граници между двата имота, в което изменение е следвало да се предвиди и допълващо застрояване, като е сключен предварителен договор по чл.15 ал.3 ЗУТ, ведно с приложена към същия декларация и съгласие по реда на чл.21 ал.4 и ал.5 ЗУТ, като е бил включен и представител на ПИ 65 – Филкаб АД. В хода на процедурата е представено искане – поради открити от ЕСУТ пропуски, с приложена скица-предложение и технико-икономическо задание, което е подписано от жалбоподателката. Съгласно това технико-икономическо задание, което е неразделна част от скицата-предложение и заявлението на двете лица, се предвижда основно свързано застрояване между имотите на Н.П. и М.Д. и допълващо свързано застрояване, което засяга имота на Филкаб АД. Счита се, че според графичната част към Заповед № ОА – 357/16.02.2006г. е определено калканно застрояване между имотите на Н.П. и собствениците на ПИ 100290 и ПИ 100065, като към основното застрояване с имота на Н.П. със заявлението и технико-икономическото задание и скица-предложение, се предвижда калканно застрояване с имота на М.Д., поради което не се променят линиите на застрояване, както и регулационните линии на ПИ 100290 и ПИ 100065, поради което те не се явяват заинтересовани лица.

Поддържа се, че със заявлението от 30.01.2017г. жалбоподателката е манифестирала знание, съгласие и желание за издаването на оспорената заповед, която да отразява и начина на застрояване в имотите – основно сключено застрояване и допълващо свързано застрояване. Според СТЕ – всички документи в процедурата са подписани от жалбоподателката, като само скицата-предложение не е подписана от нито един от заявителите, касаеща основното сключено застрояване. Счита се, че „Съгласно разпоредбите на ЗУТ не се изисква заверка на скица-предложение, след като тя представлява графична част от технико-икономическото задание, подписано от двамата заявители”. По отношение правния въпрос – дали следва да има от страните по преписката отделно категорично заявено писмено съгласие по реда на чл.21 ал.4 и ал.5 ЗУТ, според заинтересованата страна – отговорът е в текста на чл.21 ал.2 ЗУТ. Тоест, в случай, че исканото изменение на ПУП-ПРЗ засяга имотите само на двамата заявители, то разпоредбите на чл.21 ал.4 и ал.5 ЗУТ са неприложими що се отнася до основното застрояване. В хипотезата на допълващо застрояване и свързано ниско застрояване се изисква съгласието на съседните поземлени имоти, съгласно чл.21 ал.4 и ал.5 ЗУТ. Жалбоподателката и М.Д. за заявители и въз основа на тяхно общо искане е издадена Заповед № 17 ОА-2200/05.09.2017г. за допускане изменение на ПУП-ПРЗ, засягащо собствените им недвижими имоти. Не е налице нарушение на материалноправна норма, засягаща по отрицателен начин някой от заявителите и не е налице основание за нищожност по см. на Т.Р.№3/28.06.2016г. на ОСГК на ВКС по т.д.№ 3/2014г. По същество жалбата не е основателна, поради което следва да бъде оставена без уважение с присъждане на съдебните разноски по представения списък по чл.80 ГПК.

Окръжна прокуратура-Пловдив не е встъпила по делото.

I. По отношение обхват на оспорването и допустимост на жалбата, е необходимо съпоставяне на твърденията в жалбата с данните от административната преписка.

Обхватът на спора според жалбата е Заповед № 17 ОА-2200/05.09.2017г., която е посочена в жалбата като оспорен административен акт във вр. с искането за обявяването й за нищожна. Съдържанието на жалбата ориентира към оспорване на заповедта в частта й за допуснатото изменение на застрояването и в частност – основното застрояване в имота на жалбоподателката – ПИ 62 и съседен ПИ 63. В съдебно заседание от 17.10.2019г. /първо/, адв.Г. заяви уточнение в обхвата на оспорването – „…в частта относно застрояването, тъй като липсва съгласие на страните по отношение застрояването, което е описано в процесната заповед”. Изрично не бе заявено, че жалбата касае допуснатото изменение в частта на основното застрояване. Доказателственото искане за СТЕ също не съдържа еднозначно заявен обхват на оспорване – в частта на изменението за основното застрояване. Независимо от това, твърденията на жалбоподателката се отнасят за основното свързано застрояване, допуснато с одобреното изменение на ПУП и обхватът на спора се възприема в посочената част.

Твърденията за здравословното състояние на жалбоподателката в периодът, в който е текъл срока за оспорване на заповедта, не бяха обвързани с искане за възстановяване срок за обжалване. Искането в жалбата и в хода на съдебното производство е само за нищожност в обхвата на оспорването.

1. Заявено е в жалбата, че без знанието на оспорващото лице, в одобрения проект е налице триетажно свързано застрояване на границата между двата имота, за каквото П. не е давала съгласие и за това изрично е направено възражение пред ЕСУТ. Триетажното свързано застрояване е основно застрояване, за което според данните от преписката не е дадено изрично съгласие в предвидената форма от чл.21 ал.5 ЗУТ. Фактът не е преодолим посредством взаимно подписване на заявленията от П. и Д. в хода на административната фаза. Отсъствието на „нотариално заверено писмено съгласие” не е заместимо и с подписа на Н.П. в технико-икономическо задание, което е неразделна част от скицата-предложение и предвижда основно свързано застрояване между имотите на Н.П. и М. Д.. Текстът на чл.21 ал.5 ЗУТ се отнася до основното ниско свързано застрояване и яснотата му не позволява разширително тълкуване.

            Извън посоченото и с оглед твърдението в жалбата : „Изключително тежкото здравословно състояние на доверителката ми и невъзможността да осъзнае грешката в предложението, водят до липса на съгласие с така направеното изменение”, следва извод за недействително съгласие, респект. отпаднало съгласие.

Вярно е, че според данните от преписката са удовлетворени исканията на Н.П., но твърдението, че не е дала съгласие за допуснатото основно свързано ниско застрояване следва да бъдат обсъдени във вр. с действителни благоприятни правни последици от издаването на заповедта, а не привидни такива /съставът се позовава на Определение № 4672/2010г., постановено по адм.дело № 4330/2010г., ВАС : „…правният интерес от обжалване на едно строително разрешение не се отрича само от факта, че разрешението е издадено на името на обжалващото го лице. В този смисъл благоприятните последици са налице само ако са действителни такива, а не привидни, както се твърди в случая поради изтичане срока на действието на пълномощното, послужило за издаване на оспореното разрешение за строеж. …/. Освен това, твърдението за отсъствие на дадено съгласие за свързано ниско основно застрояване със съседен имот или отпаднало в хода на административното производство дадено съгласие за това – поради „грешка в предложението”, следва да бъдат разгледани в производство по основателност на жалбата, а не по допустимостта й. Последиците от несключване на окончателен договор по чл.15 ал.3 ЗУТ, не отричат правото на оспорване на заповедта в посочената й част, въз основа на твърденията в жалбата /чл.15 ал.7 ЗУТ : „/Нова - ДВ, бр. 65 от 2003г./ - „Строителство в урегулирани поземлени имоти, чиито граници се променят с плана за регулация по реда на ал. 3, се разрешава след представяне на окончателен договор по ал. 3, 4 или 5.”/.

2. Със заявление от 10.09.2016г. /л.128 и сл./ - подписано от Н.П. и от М.Д. и приложени към него документи, Н.П., като собственик на ПИ 56784.537.62 /ПИ 62/, съставляващ УПИ 100291-жил.строителство, м.Терзиите, землище Пловдив-запад /нот.акт от 1994г., л.74/ и М.Д., като собственик на ПИ 56784.537.63 /ПИ 63/, м.Терзиите, землище Пловдив – запад /нот.актове, л.76 – 81/, чрез упълномощено лице арх.Д.Ф. /вр. с чл.18 ал.2 АПК/, са поискали разрешение за изменение на ПУП-ПРЗ в съответствие с приложени документи за собственост, предварителен договор по чл.15 ал.3 ЗУТ, скици от КК и скица-предложение за изменение на ПУП-ПРЗ. В скицата-предложение, която не е подписана от заявителите, са представени съществуващото положение – извлечение от ПУП-ПРЗ, одобрен със Заповед № ОА-357/16.12.2005г., извлечение от КК /л.129/ и изменението, поискано от заявителите - границите на двата ПИ 62 и 63 се променят по означенията със зелен щрих; в ПИ 62 има отразена съществуваща едноетажна сграда с плътен черен контур; устройствената зона в съответствие с предложеното е Жм, като за ПИ 62 отреждането е УПИ 537.9509-жил.застрояване, а за ПИ 63 – 537.9510 – жил.застрояване; предвидено е свързано между двата ПИ едноетажно допълващо застрояване, ведно с увеличена етажност /височина/ на съществуващата сграда в ПИ 62 – 1+2. В скицата-предложение за допускане изработване на ПУП-ПРЗ за двата ПИ 62 и 63 – от м.09.16г., има зачертавания с молив и в ограничителната линия на застрояване, в обхвата на която попада съществуващата сграда в ПИ 62, е показано свързано застрояване между ПИ 62 и ПИ 63 в източната част на ПИ 62 – без цифрово обозначение, а в западната част на границата между двата ПИ – свързано застрояване със сигнатура 1 /допълващо/, поради което тази скица-предложени се съпостави със скицата-предложение от 11.16г. /л.133/, във вр. с решение на ЕСУТ от 05.10.2016г. по заявлението от 10.09.2016г. /л.130/. Съпоставката обхваща относимата информация във вр. с твърдението за отсъствие на съгласие за основно ниско свързано застрояване : ПИ 62 на жалбоподателката е бил урегулиран със Заповед № ОА-357/16.12.2005г. ЕСУТ приел в решението си, че : в част застрояване се предлага ново основно и допълващо свързано застрояване между двата поземлени имота, като няма сигнатура за етажите на всички нови застроявания; предлага се запазване и надстрояване на съществуващата жилищна сграда; предлага се допълващото застрояване да се долепи до съществуващата плътна ограда на Филкаб – без да са представени строителни книжа за оградата и без да е представена нотариално заверена декларация от собственика за дълбочината и височината на свързаното застрояване по чл.21 ал.5 от ЗУТ; предлага се допълващо застрояване към съседа от север без да е представена нотариално заверена декларация за дълбочината и височината на свързаното застрояване по чл.21 ал.5 от ЗУТ; Кинта за зона Жм е завишен до 1.3; не е представено техническо задание съгласно изискванията на чл.125 от ЗУТ, тъй като за поземлен имот 56784.537.63 се предлага „първо урегулиране”. Въз основа на отразените констатации, скицата-предложение не е  приета и изрично е указано да се допълни със задание за ПИ 63, л.131. Последвало е решение на ЕСУТ от 30.11.2016г. /л.134/, преценката от което е отразена посредством служебни корекции в скицата-предложение от 11.2016г. – л.133. Тази скица-предложение също не е подписана от заявителите. ЕСУТ не приел представеното задание и скица-предложение в частта относно завишен Кинт 1,3, като служебно е зачертал със зелен цвят и изписал със зелен цвят Кинт 1,2 /л.133/ и с корекциите на основание чл.124б ал.1 ЗУТ вр. с чл.125 ЗУТ, предложил на Кмета на община Пловдив да одобри представеното задание. Заданието е от 30.11.2016г., от която дата е и решението на ЕСУТ и същото е одобрено от кмета на общината, л.173 и сл. Заданието е подписано от Н.П. и от М.Д., л.175. В заданието относно част „Застроителна” е вписано : „ Да се предвиди ново основно и допълващо свързано застрояване между двата УПИ, със запазване и надстрояване на съществуващата жилищна сгради, определено с ограничителни и задължителни линии.”.

- Текстовата част на заданието би могла да се приеме, че касае свързано допълващо застрояване, а основното – е ново. Отговор на въпроса дали е предвидено ново основно свързано ниско застрояване между двата ПИ, за които са отредени съответните УПИ, се съдържа в съпоставка между текстова и графична част на заповедта, като краен административен акт в процедурата. Според графичната част е предвидено свързано ниско основно застрояване между ПИ 62 и ПИ 63, обозначено с червен цвят и сигнатура за височина /етажност/ - 3.

При промяна на предвиденото застрояване на ПИ 62 – УПИ 537.9509, собствениците на съседните ПИ стават заинтересовани страни по см. на чл.131 ал.2 т.2 ЗУТ. Заинтересованите лица са посочени от ответника вр. с данни от КР /л.67 и сл./. Същите са собствениците на имоти в контактната зона – обяснителна записка, л.54.

В скицата-предложение за допускане изработване на ПУП-ПРЗ от м.11.2016г., е коригиран със зелен цвят Кинта – зачертано 1.3 и отразено 1.2. Освен това, спрямо скицата-предложение от 09.16г. /л.129/ - в източната част на двата ПИ – е отразена сигнатура 3 за свързано застрояване.

- Следователно, ако в текстовата част на заданието може да бъде прието, че е налице недостатъчна яснота по отношение свързаното застрояване, то на скицата-предложение цифрата 3 при свързаното застрояване е безсъмнена и касае основното застрояване. Според Заповед № ОА-357/16.12.2005г. – графична част /л.119/ и текстова /л.118/ - ПИ 100291 е урегулиран за УПИ 100291 – жил.строителство, с ново и за узаконяване на съществуваща жилищна сграда, свободно стоящо и свързано с ПИ 100065 и ПИ 100291, като свързаното ниско застрояване е в частта за жилищната сграда в ПИ 100291 и за допълващо застрояване с ПИ 100065. В тази си част свързаността на застрояването не се променя с оспорената заповед.

След м.09.2016г. и преди м.11.2016г. – на 26.10.2016г. /л.82/ е заверена нотариално декларация за писмено съгласие във вр. с чл.21 ал.4 и ал.5 ЗУТ : деклараторите – Филкаб АД, Н.П. и М.Д. са заявили текстово взаимното си съгласие „да бъде допуснато и да бъдат изградени постройки с характер на допълващо застрояване на един етаж на общата вътрешна граница на трите имота, съгласно действащите нормативи и разпоредбите на чл.41 ал.1, ал.3 и чл.42 ал.1 и ал.2 от ЗУТ. Застрояването е показано на приложената скица-предложение, неразделна част от настоящото съгласие”.

- Следователно, един път в текста на декларацията е конкретизирано, че взаимното съгласие касае свързано допълващо застрояване и втори път – изрично е препратено към скицата-предложение, като неразделна част от декларацията, л.83. Според графичната част, отразяваща съгласието, описано в текстовата част, с червен цвят е означено допълващото свързано застрояване – на един етаж, в плътни и пунктирни линии. Тази скица-предложение е подписана от всички лица – Филкаб АД, Н.П. и М.Д.. Отбелязва се, че пълномощно пред общинската администрация е налице само от М.Д. към арх.Д.Ф. – от 15.08.2016г., л.45. Н.П. е подписвала лично описаните заявления и скицата-предложение от 26.10.2016г.

Предвид трите скици-предложение, става ясно, че единствено скицата-предложение от 26.10.2016г. е подписана от деклараторите. Извън това, факт е наличието на подписи на М.Д. и Н.П. на технико-икономическото задание от 30.11.2016г. /л.60 и сл.; л.173 и сл./, възприето от ЕСУТ, ведно със служебните корекции в скицата-предложение от 11.2016г. /л.133/.

- В хронологичен порядък скицата-предложение от 11.2016г. е последваща тази от 26.10.2016г., и спорът възниква от данните в подписана скица-предложение от 26.10.2016г. – неразделна част от декларация-съгласие спрямо подписано от заявителите технико-икономическо задание и неподписана скица-предложение от 11.2016г. Заданието не препраща пряко към скица-предложение или към конкретна графична част. Тъй като в ЗУТ не е предвидено изрично скица-предложение да бъде подписана от заявителите, тъй като необходимо е заявлението да бъде взаимно подписано, след като скица-предложение се представя със заявлението и предвид редовно уведомяване на Н.П. в административната фаза – ЕСУТ възприел последната в хронология скица-предложение.

Предварителният договор от 23.08.2016г. е представен графично в схема-предложение за промяна на границите между ПИ 62 и ПИ 63 /л.65, 66/, като спорът не касае заповедта в частта й за допуснатото изменение на ПУП – план за регулация.

На 23.12.2016г. е издадена заповедта по чл.135 ал.3 ЗУТ - № 16ОА3489 /л.58/ и няма твърдения да е обжалвана.

В обяснителната записка от м.01.17г. /л.56/ в част „Застроителна” ясно е посочено, че : За УПИ 537.9509 – жилищно застрояване /ПИ 62/ - „Предвижда се към УПИ 537.9510-жилищно застрояване /ПИ 56784.537.63/ основното застрояване да бъде свързано с дълбочина 16м.”; За УПИ 537.9510 – жилищно застрояване /от ПИ 56784.537.63/ -„Основното застрояване се предвижда да бъде свързано с дълбочина 16 м. към УПИ 537.9509 – жилищно строителство /ПИ 56784.537.62/”. За допълващото застрояване е посочено, че ще бъде на един етаж и свързано със допълващо застрояване към УПИ 537.9509 и към УПИ I-65 /в дъното на УПИ 537.9510/. А за УПИ 537.9509 /ПИ 62/ е отразено, че се запазва съществуващата жилищна сграда с надстрояване и пристрояване до 3 етажа /отпаднало впоследствие/, вкл. застроителната линия към ПИ 58, 59, 60 и 192 – се запазва, както е зададена със заповед № ОА-357/16.12.2005г. за ПУП-ПРЗ.

Със заявление от 30.01.2017г. , подписано от заявителите М.Д. и Н.П. /л.51/, е внесен проектът за изменение на ПУП-ПРЗ, към което са приложени челен лист и обяснителна записка, проект в два екземпляра – оригинал и копие, декларация за свързано застрояване и др. Видно от графична част /л.57/ от м.01.2017г., допуснатото изменение на ПУП-ПРЗ съдържа свързано основно застрояване със сигнатура 3.

- След като това заявление е подписано от двете лица, подразбира се, че същите са запознати с приложенията към заявлението - проектът на л.57, съдържащ свързано основно застрояване.

На 18.05.2017г. е внесен допълнително за одобряване – съгласуван от СГКК проект за изменение на ПУП-ПРЗ и с Решение на ЕСУТ от 31.05.2017г. е прието проектът да се съобщи по реда на чл.128 ал.3 ЗУТ. В решението на ЕСУТ са описани документите към проекта, като в част застрояване е посочено, че се предвижда ново основно и допълващо свързано застрояване между трите ПИ - 62, 63 и 65.

- Според тази част от текста следва, че свързаното застрояване е допълващо между трите имота, в която насока е и отразеното от ЕСУТ – представена е нотариално заверена декларация за съгласие за дълбочината и височината на свързаното застрояване от собствениците на ПИ 62, 63 и 65. Както бе посочено, собствениците на тези три ПИ са изразили съгласие, към което има неразделна част скица-предложение, но само за допълващо застрояване. Независимо от това, в текста на решението на ЕСУТ е посочено още, че има сигнатура за етажите на всички нови застроявания, което пък е в обвръзка с проекта в графичната му част и обяснителната записка, които отразяват основно свързано застрояване между ПИ 62 и 63, със сигнатура 3.

Проектът е съобщен редовно, като в уточняващо обяснение от 14.07.2017г. /л.36/, подписано от Н.П. лично, е посочено, че „Не възразявам срещу застроителния режим и УЗ на засегнатите имоти”. Уточнено е, че изразеното несъгласие и нежелание касаят надстрояването с два етажа на съществуващата дървена жилищна сграда /собственост на П./.

- ЕСУТ приел, че на практика няма възражение от страна на Н.П. по отношение предвижданията на проекта в част Застрояване. Не е подложено на преценка отсъствието на декларация-съгласие по см. на чл.21 ал.5 ЗУТ за предвиденото основно ниско свързано застрояване. Предвид последователността на действията на заявителите, е прието, че в действителност няма възражение против предвиденото застрояване според документацията от преписката. Поради това, с решение от 09.08.2017г. /л.31 и сл./, е прието служебно да се коригира Кинта със запис 1.2, съгласно устройствените показатели, одобрени за зона Жм към ОУП-гр.Пловдив; уважено е уточняващото обяснение от 14.07.2017г. / с предложение да се зачертае в графиката на ПУП-ПРЗ със зелен цвят надстрояването с два етажа на съществуващата едноетажна жилищна сграда в ПИ 62, с идентификатор 62.1. /и проекта е приет.

Заповедта е съобщена на Н.П. на 25.09.2017г., лично /л.27/. В разписен лист за обява на заповедта /л.29 гръб/ е отразено с подпис на Н.П. – „Оттеглям особеното си мнение, 09.10.2017г.”. Особеното мнение е вписано в листа за обява на оспорената заповед – касаело е съседен имот 59, по отношение на който не е искано да се строи на калкан, тъй като „ние не сме строили на гр.линия”. Графичната част към заповедта /л.34, л.117-на паус/ отразява свързано основно застрояване между ПИ 62 и ПИ 63, със сигнатура за височина 3 – ниско.

- Предвид описаните данни в хронология следва, че административният орган е имал основание да приеме, че възражение против проекта и заповедта не е направено от страна на Н.П. – в част Застрояване, но е отрекъл необходимостта от нотариално заверено писмено съгласие на собствениците на съседните УПИ по см. на чл.21 ал.5 ЗУТ, по отношение предвиденото основно ниско свързано застрояване в ПИ 62 и в ПИ 63. Наличието на нотариално заверено писмено съгласие има единствено по отношение на допълващото застрояване.

II. Към страните са отправени указания по доказателствената тежест и във вр. с доказателствата /л.96/, като жалбоподателката следваше да уточни обхвата на оспорването във вр. и със заявеното доказателствено искане за СТЕ /уважено/.

Конкретизирано бе обжалване на заповедта в част Застрояване, а според съдържанието на жалбата и документацията от преписката – основно свързано застрояване между ПИ 62 и ПИ 63.

1. СТЕ /л.156 и сл./ потвърди фактическите изводи, отразени по-горе относно съдържанието на административната преписка. Проследени са плановете за урегулиране на имотите в обхвата на оспорената заповед /в случая ПИ 62, тъй като за ПИ 63 ПУП – ПРЗ е нов/ и в контактната зона. За УПИ 537.9509 /ПИ 62/ е предвидено ново основно и допълващо застрояване, което потвърждава участието на съответните заинтересовани страни в административната фаза и по делото. Описани са в хронология заявленията и представяните документи в хода на административното производство, л.160 и сл. Отбелязано е, че заявлението от 10.09.2016г. е подписано от Н.П. лично и от М.Д. – чрез пълномощник, като приложената към това заявление Скица-предложение не е подписана от Н.П.. Изтъкнато е, че декларацията-съгласие по чл.21 ал.4 и ал.5 ЗУТ, подписана от Филкаб АД, Н.П. и М.Д. се отнася за свързано допълващо застрояване, като неразделна част от съгласието е скица-предложение. Посочено е, че със заявление от 16.11.2016г. е приложена скицата-предложение на л.133. Същата не е подписана от Н.П., а заявлението е подписано от нея.

Експертът изтъква, че проектът /графична част/ не е подписан от жалбоподателя Н.П., но се съобрази, че изискване за това не се съдържа в Наредба № 8 / 2001г. за обема и съдържанието на устройствените планове. Наредба № 4 / 2001г. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти е поставила посоченото изискване в чл.8 ал.2, но изискването не е приложимо за проект за изменение на ПУП-ПРЗ и нов ПУП-ПРЗ.

С основание СТЕ е посочила, че във вр. със декларацията-съгласие от Филкаб АД, М.Д. и Н.П. и проекта, в заповедта изменението в застроителната част не е отразено относно УПИ I-65, който не е включен в текстовата част на заповедта и същата е непълна в тази си част. В тази вр. се отбелязва, че няма данни заповедта да е обжалвана от Филкаб АД – със самостоятелни права в защита на собствените си интереси и пропускът не влияе на преценката на настоящия спор.

Еднозначно СТЕ потвърждава данните от преписката – в проектната разработка е предвидено ново основно свързано застрояване /Н до 10м и респект. до 3 етажа/ - ниско, на границата между УПИ 537.9509 и УПИ 537.9510. Изрично съгласие е дадено за едноетажно допълващо застрояване. В реда на изложеното, в.л. счита, че е налице съществена разлика между скицата-предложение за ново допълващо застрояване и проектната разработка, въз основа на която е издадена оспорената заповед в част - ново основно застрояване на границата между УПИ 537.9509 и УПИ 537.9510.

СТЕ се цени като обективно изготвена с приложени специални знания.

2. Както бе посочено, в случая не е поискано възстановяване на срок за обжалване на оспорената заповед и административният акт е обжалван като нищожен в конкретна част. Жалбоподателката е собственик на имот – предмет на изменение на ПУП и в това качество има право на жалба с твърдение за нищожност. По отношение съгласието по чл.21 ал.5 ЗУТ- дадено, респект. оттеглено ли е, спорът касае основателност на жалбата /в тази насока Определение № 1336/2020г., ВАС, Второ. О/.

При спор за унищожаемост, липсата на предпоставка от фактическия състав на одобреното изменение на ПУП – каквато представлява отсъствие на съгласие във формата, установена в чл.21 ал.5 ЗУТ, в частта за предвиденото ново основно ниско свързано застроявануе, би била достатъчно основание за отмяна на заповедта в частта й за изменение на ПУП-ПЗ и в частност – относно основното ниско свързано застрояване. При спор за нищожност, основанията са различни и подлежат на преценка според конкретните факти.

Основанията за обявяване нищожност на административния акт са: нарушаване изискванията за компетентност, липса на форма, пълна липса на правно основание, невъзможен предмет и др. според спецификата на случая.

Безпротиворечиво се приема, че липсата на компетентност води до нищожност на административния акт. Оспорената като нищожна заповед в конкретната й част е издадена от компетентен орган – кмет на община Пловдив. От нарушенията на формата на административния акт до нищожност водят само пълното й неспазване и неиндивидуализирането или недостатъчното индивидуализиране на разпоредените права и/или задължения, така че да липсва разбираемо изразена воля. Изискванията за форма на административния акт са съобразени с ясно изразена воля. Противоречието на акта с материалния закон е основание за нищожността му само тогава, когато правните му последици са напълно несъвместими с правовия ред така, че по никакъв начин, включително ако би бил необжалваем, не биха могли да бъдат признати. Грешки в преценката на фактите и приложението на закона са основание не за нищожност, а за унищожаемост на акта /Решение № 8035 от 01.07.2008г. на ВАС по адм. д. № 3988/2008 г., Второ О./. Заповедта не е нищожна и според критерия –особено  съществено нарушаване на административнопроизводствените правила, довело практически до липса на волеизявление. Актовете и действията на администрацията са съобщавани редовно на жалбоподателката.

Критерият за нищожност на административния акт при порока материална незаконосъобразност е налице, когато нарушението на материалния закон е такова, че нарушава особено съществени изисквания на приложимата норма. Съществените изисквания могат да бъдат относими както до правното основание за издаване на акта, така и до съществените елементи или изисквания на същата норма. Преценката за същественост е конкретна и в случая отсъствието на еднозначно изразено съгласие за изменение на ПУП в част застрояване, с допускане на свързано основно ниско застрояване - според описаните факти, не е основание за нищожност, а за унищожаемост на заповедта. Не е осъществен елемент от фактическия състав на норма, приложима за предвиденото основно застрояване. Свързаното основно ниско застрояване принципно е допустимо и както бе посочено, Кинта е коригиран служебно с намаляването му, като не е налице противоречие с устройствената зона според данните от преписката. Следователно, не е допуснато „особено тежко” нарушение, каквото би било в хипотеза - актът не е издаден въобще въз основа на закон или подзаконов нормативен акт и последиците от издадения акт са напълно нетърпими от правовия ред.

Липсата на съгласие по чл.21 ал.5 ЗУТ представлява отсъствие на една от предпоставките за издаване на заповедта в оспорената й част, обосноваваща незаконосъобразност на заповедта - „Липсата на една от няколкото нормирани предпоставки в материалния закон за издаването на акта, обосновава незаконосъобразност /унищожаемост/ на акта, но не и нищожност.” – Решение №3812/2019г., ВАС, Второ О. Възприето е, че противоречието с материалния закон, може да обоснове нищожност на административен акт, когато е налице пълна липса на предпоставките на приложимата правна норма, когато актът е издаден изцяло при липса на законово основание или когато акт с такова съдържание не може да бъде издаден въз основа на никакъв закон или от никой орган. Посочените условия не са изпълнени, поради което не следва да се приема, че заповедта е нищожна в конкретно оспорената част /вкл. с аргумент от мотивите на Решение № 529/2020г., ВАС, Второ О., постановено при сходен случай на липса на съгласие при издаване на заповед на основание чл.134 ал.2 т.6 ЗУТ/.

Съображения за нарушение целта на закона също не биха били основателни, тъй като нарушението на материалния закон не обосновава извод за това, че одобреното изменение на ПУП в част Застрояване е недопустимо и невъзможно на  посоченото в акта правно основание /чл. 136 ал.1, чл.59, чл.60, чл.110 ал.1 т.1, чл.112 ал.2 т.3 ЗУТ/. Както бе посочено, отсъствието на съгласие или отпаднало такова, касае основателност на жалбата, която по заявеното основание - нищожност на заповедта в оспорената й част, се приема за неоснователна.

Според изхода от спора, на ответника и на заинтересованата страна М.Д. следва да бъдат присъдени направените съдебни разноски – юрисконсултско възнаграждение за ответника и адвокатско възнаграждение за заинтересованата страна /списък на разноските, л.177 и договор за правна помощ, л.112/. 

Мотивиран с изложеното, съдът

 

Р Е Ш И :

 

Отхвърля жалбата против Заповед № 17 ОА - 2200/05.09.2017г. на Кмета на Община Пловдив, в частта й относно одобреното изменение на ПУП – ПЗ за ПИ 62 и в частта за нов ПУП – ПЗ за ПИ 63, по отношение предвиденото основно ниско свързано застрояване между ПИ 62 и ПИ 63, за които са отредени УПИ 537.9509 и УПИ 537.9510.

Осъжда Н.Н.П. ***, ЕГН **********,*** – 100лв. юрисконсултско възнаграждение и на М.П.Д.,***, ЕГН ********** – 700 лв. адвокатско възнаграждение.

Решението може да се обжалва пред Върховния Административен Съд в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

 

Административен съдия :