Решение по дело №50/2023 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 юни 2023 г.
Съдия: Ивелина Карчева Янева
Дело: 20237060700050
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

138

 

 

гр. Велико Търново, 08.06.2023 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

                                                   

Великотърновският административен съд, Х-ти състав, в публично заседание на трети май две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                                                                                          Съдия: Ивелина Янева

 

при секретаря Д. С., като разгледа докладваното от съдията И. Янева  адм.дело N 50 по описа на Административен съд Велико Търново за 2023 год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по чл.156 и сл. от ДОПК.

Образувано е в изпълнение на Решение № 619 / 19.01.2023г. на Върховен административен съд, с което е отменено Решение № 5/09.02.2022г. по административно дело № 399 по описа за 2021г. на Административен съд–Велико Търново, в частта в която е отхвърлена жалбата на А.Ц.М. *** против Акт за установяване на задължение по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 115/2017-1/07.09.2017 г. на началника на отдел „Местни приходи“ като орган по приходите в община Лясковец, в частта, потвърдена с Решение № 2/11.06.2021 г. на зам. кмет на община Лясковец, с която на ЕТ „СТЕФМАРК – С.М.“ са установени задължения за такса битови отпадъци за периода 2013 г. – 2016 г. в общ размер на 5 223,12 лв. и лихви в размер на 1 351,76 лв. и е върнато за ново разглеждане от друг състав на Административен съд–Велико Търново.

Жалбоподателката твърди издаването на акта при допуснати нарушения на процесуалните правила и материалния закон. Моли за отмяна на обжалвания административен акт и присъждане на сторените по делото разноски.

Ответникът – заместник кмета на Община Лясковец - оспорва жалбата, като в подробни писмени бележки излага съображение за наличието на фактическите и правни основания за дължимост на пълния размер на такса битови отпадъци през процесните периоди. Моли за потвърждаване на оспорения административен акт и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Предмет на обжалване е  Акт за установяване на задължение по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 115/2017-1/07.09.2017 г. на началника на отдел „Местни приходи“ като орган по приходите в община Лясковец, в частта, потвърдена с Решение № 2/11.06.2021 г. на зам. кмет на община Лясковец, с която на ЕТ „СТЕФМАРК – С.М.“ са установени задължения за такса битови отпадъци за периода 2013 г. – 2016 г. в общ размер на 5 223,12 лв. и лихви в размер на 1 351,76 лв.

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл.160 от ДОПК, административният съд приема за установено от фактическа страна следното:

На 19.12.2002г. с Нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот № 769, том IV, рег. № 4815, дело №553 от 2002г. С.Л.М.в, в качеството си на ЕТ „СТЕФМАРК – С.М.“ придобива собствеността върху недвижим имот, находящ се в землището на гр. Лясковец, а именно: поземлен имот с площ 2082 кв.м., представляващо имот №000684 по плана за земеразделяне на гр. Лясковец заедно с построената в него Летовище – монолитна масивна сграда със застроена площ 658 кв.м., при граници: имот №308008 – широколистна гора на МЗГ – НУГ и №000704 – полски път, стопанисван от Общината.

На 29.12.2002 г. ЕТ „СТЕФМАРК – С.М.“ подава декларация по чл.17 от Закона за местните данъци и такси ЗМДТ), в която посочва отчетните стойности на земята – 50 000лв. и сградата 100 000лв. Във връзка с изменение на ЗМДТ от 2010г. едноличния търговец подава на 03.08.2010г. данъчна декларация по чл.14 от ЗМДТ.

С Акт за установяване на задължения по декларация с №115/2017-1/07.09.2017г. орган по приходите при Община Лясковец определя дължимите за данъчни периоди 2013г., 2014г., 2015г. и 2016г. данък недвижими имоти общо в размер на 1 923,23лв., от които 1 529,79 главница и 393,44 лв. – лихва и такса битови отпадъци в общ размер на 6 574,88лв., от които 5 223,12лв. главница и 1 351,76лв. -  лихви.

АУЗ е връчен на С.М. на 14.09.2017г., видно от приложеното по делото известие за доставяне /л.38 от делото/, който в 14-дневен срок депозира пред  кмета на община Лясковец Заявление с вх. № ФСД02-3716#1/20.09.2017г. /л.35/ с молба за преизчисляване на задълженията на фирмата за ТБО, тъй като имотът не е УПИ и услугата по сметосъбиране и сметоизвозване не е предоставяна в периода 2002г. – 2017г.

На така посоченото заявление, кметът на община Лясковец е отговоря с писмо изх. № ФСД-02-3716#2/14.11.2017 г., в което уточнява, че задълженията за такса битови отпадъци включват само два от компонентите по чл. 66 от ЗМДТ, а именно: за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване и обезвреждане на битовите отпадъци в депа. Пояснено е, че тъй като в района на тази почивна станция, стопанисвана от ЕТ не се предоставя услугата по сметосъбиране и сметоизвозване, то такава не е начислявана. ЕТ е поканен отново да плати задълженията си, разяснено му е, че може да бъдат  разсрочени, а при неизпълнение ще бъдат събрани принудително. Липсват доказателства кога това писмо е връчено на задълженото лице.

На 27.02.2020г. А.М., в качеството си на наследник на С.М.,  подава жалба вх. № Ж-9 от същата дата до кмета на Община Лясковец, в която оспорва дължимостта на ТБО за горепосочения имот по съображения, че имотът всъщност е земеделска земя с № 000684 по плана за земеразделяне на гр. Лясковец, а не урегулиран ПИ, а услугата по сметосъбиране и сметоизвозване не се предоставя.

След размяна на кореспонденция между М. и общината, недоволна от предприетите действия М. обжалва отговора на общината пред Административен съд Велико Търново. С Определение №51/16.02.2021г. е оставена без разглеждане като недопустима жалбата на М. и е прекратено производството по делото. Определението е оспорено, като с Определение №5231/23.04.2021 г. по адм. д. №4050/2021г. по описа на ВАС, същото е оставено в сила и преписката е изпратена на ръководителя на звеното за местни приходи при Община Лясковец за произнасяне по подаденото заявление с вх. № ФСД-02-3716#1/20.09.2017 г.

В изпълнение на Определение №5231/23.04.2021 г., постановено по адм.д. №4050/2021г. по описа на ВАС, заместник-кметът на община Лясковец, с правомощия на териториален директор на Национална агенция по приходите по смисъла на ДОПК,  постановява Решение №2/11.06.2021г., с което е потвърден Акт №115/07.09.2017г. за установяване на задължения по чл.107, ал.3 от ДОПК. 

Междувременно, на 09.06.2021 г. М. депозира молба до кмета на община Лясковец с искане за предоставяне на информация за начина на изчисляване и размера на промила за такса битови отпадъци за компонент – депо и чистота за периода 2013г.-2021г.

В отговор на тази молба е предоставена подробна информация за начина на изчисляване на таксата за битови отпадъци, данъчната оценка и отчетната стойност на недвижимия имот, находящ се в гр. Лясковец, както и определения от Общински съвет – Лясковец промил за юридически лица за периода 2013г.-2021г.

Недоволна от така установените задължения, М. оспорва АУЗД по съдебен ред чрез решаващия орган с жалба, подадена на 24.06.2021 г., въз основа на която е образувано а.д. № 399 / 2021г. по описа на Административен съд Велико Търново.

С Решение № 5 / 09.02.2022г. жалбата на М. срещу акта за установяване на задължение е оставена без разглеждане в частта, касаеща определянето на данък недвижими имоти и е отхвърлена в частта, касаеща определянето на такса битови отпадъци. Решението е обжалвано пред Върховния административен съд в частта, в която жалбата е отхвърлена. В останалата част решението е влязло в сила. С Решение № 619 / 19.01.2023г. първоинстанционното решение в обжалваната част е отменено и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на съда.

В хода на повторното съдебно производство и в изпълнение на дадени от съда указания от ответника са представени нови доказателства – писма от Кмета на Община Велико Търново до кмета на Община Лясковец за дължими двумесечни разходи по поддръжка и експлоатация на общинско депо за неопасни битови отпадъци с.Шереметя съобразно 23 процентното участие на Община Лясковец и количеството извозени битови отпадъци, Справка за количеството на депонираните отпадъци от Община Лясковец и преведените отчисления по сметка на Община Велико Търново за периода от 01.2011г. до 12.2014г., писмо от кмета на община Велико Търново, с което се уведомява община Лясковец, че от 11.08.2016г. е прекратена експлоатацията на Депо за твърди отпадъци в с.Шереметя и отпадъците следва да се транспортират до Регионалната система за управление на отпадъците, Договор за възлагане на обществена поръчка от 18.02.2016г. с предмет „избор на оператор за експлоатация и стопанисване на Регионална система за управление на отпадъците в регион Велико Търново за общините Велико Търново, Горна Оряховица, Лясковец, Елена, Златарица и Стражица…“, месечни справки да количеството извозвани отпадъци за м.08, 09, 10, 11 и 12.2016г., месечни сметки и фактури за сметоизвозване и сметопочистване за 2014г., 2015г. и 2016г.

Съгласно писмо от 23.03.2023г. на ответника за сградата, предмет на спора, липсва издадено разрешение за експлоатация, като са налице производства по узаконяване на строеж „преустройство, реконструкция и пристрояване на бивша почивна станция в хотел със спа център“.

При първото разглеждане на делото са приети основно и допълнително заключение по съдебно-икономическа експертиза, които съдът кредитира в частта относно математическите изчисления.

Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Между страните липсва спор относно наличието на право на собственост върху земя и сграда, надлежно декларирано при придобиването и през 2010г. Именно въз основа на декларираните от собственика данни са определени и задълженията за такса битови отпадъци за компонентите поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване и обезвреждане на битови отпадъци в депа и други съоръжения за данъчни периоди 2013г., 2014г., 2015г. и 2016г.

Настоящият състав намира, че при издаването на акта за установяване на задължение е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, изразяващо се в определяне на едно задължение за два имота. Видно от документите за собственост, данъчните декларации и данъчните оценки, е налице право на собственост върху земя и сграда, които представляват отделни и самостоятелни обекта за начисляване на местни данъци и такси. В нарушение на закона такса битови отпадъци не е определена за всеки обект, а общо, което е нарушение на материалния закон. С оглед дадените от върховния административен съд указания, съдът ще разгледа и законосъобразността на определения с акта размер на такса битови отпадъци.

Правния спор е относно предоставянето на тези две услуги през процесните периоди от Община Лясковец, тъй като задължението за заплащане на такса битови отпадъци е установено в закона, но то не възниква ex lege, а само когато общината реално извършва съответната дейност.

Противоречащи на материалния закон са доводите на жалбоподателката за недължимост на такса битови отпадъци в посочените два компонента поради липсата на въвеждане в експлоатация на сградата, респективно липсата на генериране на отпадъци.

Такса за чистота на териториите за обществено ползване се заплаща поради принадлежност на имота към територията на дадената община и необходимостта от поддържането на териториите за обществено ползване в същата от общината, без значение ползва ли се този имот или не. Таксата за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване е дължима по аргумент от чл. 63, ал. 1 от ЗМДТ (в приложимата редакция) в случай на реално предоставяне на услугата. За преценка дали собствениците дължат такса за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване следва да бъде установено дали тази услуга се предоставя от общината, като относимо е дали услугата се предоставя в населеното място въобще, а не дали се предоставя спрямо конкретния имот.

Съгласно разпоредбата на чл. 62 от ЗМДТ, такса битови отпадъци се заплаща за предоставена от общината услуга, в случая по чл. 66, ал. 1, т. 4 от ЗМДТ, за почистване на уличните платна, площадките, алеите, парковете и другите територии на населените места, предназначени за обществено ползване. Самостоятелната дължимост произтича от разпоредбата на чл. 67, ал. 4, във вр. с чл. 62 от ЗМДТ, съгласно която разпоредба таксата за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване в населените места се определя в левове на ползвател или пропорционално върху основа, определена от общинския съвет.

По отношение на този вид услуга за данъчен период 2013г. в хода на настоящото производство не се представят доказателства от ответника, независимо от дадените указания и подробните мотиви на Върховния административен съд, съдържащи дори и указания какви документи удостоверяват действителното извършване на услугите. Върховният административен съд приема, че единствено наличието на сключен договор не удостоверява извършването на почистване на уличните платна, площадките, алеите, парковете и другите територии на населените места, предназначени за обществено ползване. Предвид липсата на представени доказателства за действително извършване на услугата по поддържане чистотата на териториите за обществено ползване през данъчен период 2013г. съдът намира, че акта за установяване на задължение следва да бъде отменен в тази му част.

По отношение на останалите данъчни периоди пред настоящия състав са представени месечни отчети за всеки месец от 2014г., 2015г. и 2016г. Като  извършени дейности в тези отчети /или актове на места/ са включени както сметосъбирането на различни видове съдове, така и почистване на ЕГО и биоразградими отпадъци от паркове и градините, почистване на локални замърсявания, ръчно метене и машинно метене. При тези данни съдът намира за доказано предоставянето от община Лясковец на услугата поддържане чистотата на териториите за обществено ползване през данъчни периоди 2014г., 2015г. и 2016г., поради което и жалбата в тази си част се явява неоснователна.

За третия компонент - услугата обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения таксата по чл. 71, т. 3 от ЗМДТ се дължи когато общината има депо. Съответно текстът предвижда освобождаване от такса, ако депо не е изградено и не се поддържа от общината. На ответника са дадени указания за необходимостта от представяне на доказателства за наличието на предпоставките за начисляване на такса битови отпадъци за обезвреждане в депа. В изпълнение на тези указания ответника представя писмени доказателства - писма от Кмета на Община Велико Търново до кмета на Община Лясковец за дължими двумесечни разходи по поддръжка и експлоатация на общинско депо за неопасни битови отпадъци с.Шереметя съобразно 23 процентното участие на Община Лясковец и количеството извозени битови отпадъци, Справка за количеството на депонираните отпадъци от Община Лясковец и преведените отчисления по сметка на Община Велико Търново за периода от 01.2011г. до 12.2014г., писмо от кмета на община Велико Търново, с което се уведомява община Лясковец, че от 11.08.2016г. е прекратена експлоатацията на Депо за твърди отпадъци в с.Шереметя и отпадъците следва да се транспортират до Регионалната система за управление на отпадъците, Договор за възлагане на обществена поръчка от 18.02.2016г. с предмет „избор на оператор за експлоатация и стопанисване на Регионална система за управление на отпадъците в регион Велико Търново за общините Велико Търново, Горна Оряховица, Лясковец, Елена, Златарица и Стражица…“, месечни справки да количеството извозвани отпадъци за м. 08, 09, 10, 11 и 12.2016г.

Представеният Договор за възлагане на обществена поръчка от 18.02.2016г. с предмет „избор на оператор за експлоатация и стопанисване на Регионална система за управление на отпадъците в регион Велико Търново за общините Велико Търново, Горна Оряховица, Лясковец, Елена, Златарица и Стражица…“ и месечни справки да количеството извозвани отпадъци за м.08, 09, 10, 11 и 12.2016г. удостоверяват по безспорен начин за тези периоди използването на депо за обезвреждане на битови отпадъци от Община Лясковец.

Представените писма от Кмета на Община Велико Търново до кмета на Община Лясковец за дължими разходи по поддръжка и експлоатация на общинско депо за неопасни битови отпадъци с.Шереметя съобразно 23 процентното участие на Община Лясковец и количеството извозени битови отпадъци, настоящият състав намира за годни доказателства да удостоверят използването на депо за обезвреждане на битови отпадъци, доколкото изхождат от трето лице – независим публичен орган – и се базират на данни от оператор на депо. Съгласно вписаните в тях данни Община Лясковец извозва на общинско депо за неопасни битови отпадъци в с.Шереметя различни количества смет за всеки месец в периода от 01.01.2013г. до 31.07.2016г. Предвид представените по делото доказателства, настоящият състав намира за доказано предоставянето от община Лясковец на услугата обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения за данъчни периоди 2013г., 2014г., 2015г. и 2016г., поради което жалбата в тази си част е неоснователна.

Настоящият състав намира, че неправилно е определена основата за определяне на такса битови отпадъци.

Съгласно чл. 11, ал. 1 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цените на услугите в Община Лясковец, размерът на таксата се определя на основата промил върху данъчната оценка на имотите на гражданите и върху по-високата от данъчната оценка и отчетната стойност на имотите на фирми и юридически лица. Доколкото в случая се касае за недвижим имот, собственост на ЕТ (чийто правен режим се урежда от ТЗ, поради което при определяне размера на публичните задължения за местни такси не може да се третира като физическо лице), то следва данъчната оценка да се определи от по – високата между отчетната стойност на имота и данъчната му оценка. В конкретния случай обаче, органът по приходите не събира доказателства за отчетната стойност на недвижимите имоти – земя и сграда. Декларираната при придобиването в данъчна декларация по чл.17 от ЗМДТ отчетна стойност на земята и сградата не могат да бъдат взети предвид, тъй като за същите имоти е подадена последваща декларация /през 2010г./ където липсват посочени отчетни стойности. Съгласно Закона за счетоводството всеки актив се завежда при придобиването му с посочване на неговата стойност при придобиване. За активите ежегодно се начисляват амортизации, с които се намалява стойността на актива и се получава т.нар. отчетна стойност. Същевременно при извършване на ремонти и подобрения в сградите, представляващи основен ремонт и преустройство, със стойността на тези ремонтни дейности се увеличава стойността на актива, респективно неговата отчетна стойност. Следователно за установяване на отчетната стойност на земята и сградата следва да бъде удостоверено от счетоводството на едноличния търговец за всеки един данъчен период каква е отчетната стойност на съответния актив. В хода на административното производство такава информация не е изисквана от собственика на имотите, поради което съдът намира за недоказано твърдението за отчетна стойност на сградата в размер на 50 000лв. Още повече, че това е отчетната стойност на сградата при придобиването й през 2002г., преди повече от 10г. от данъчните периоди, предмет на спора. Следователно при определяне на основата за начисляване на такса битови отпадъци следва да бъде взета предвид данъчната оценка на имотите, възлизаща на 110 683 лв. за сградата и 7 162,10лв. за земята. Доколкото имотите са придобити от едноличен търговец, съдът намира, че при определяне на дължимите такси за битови отпадъци следва да бъде взет определения размер за таксата за предприятия.

За данъчен период 2013г. е определено задължение за такса битови отпадъци в размер на 1 156,92лв. За този данъчен период, както вече бе отбелязано, не са представени доказателства за предоставяне на услугата почистване на уличните платна, площадките, алеите, парковете и другите територии на населените места, предназначени за обществено ползване, поради което в тази част акта следва да се отмени. Дължи се такса битови отпадъци за обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения, чийто размер е 5,6 промила. Данъчната основа, въз основа на която следва да се начисли тази такса е в размер на 117 845,10лв. Дължимата такса битови отпадъци за този период е в размер на 659,93лв., като за неплащането в законоустановения срок се дължи лихва до издаването на АУЗД в размер на 247,05лв. и в тази част жалбата като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

За данъчен период 2014г. се дължи такса битови отпадъци и за двата компонента, като определените от Общински съвет Лясковец са в размер на 8,04 и 2,16 или общо 10,20 промила. Съотнесено към приетата от съда данъчна основа от 117 845,10лв. дължимите общо такси за двата имота възлизат на 1 202,02лв. и лихва в размер на 327,80лв., като определените над тези размер задължения следва да бъдат отменени.

За данъчен период 2015г. се дължи такса битови отпадъци и за двата компонента, като определените от Общински съвет Лясковец са в размер на 5,68 и 2,00 или общо 7,68 промила. Съотнесено към приетата от съда данъчна основа от 117 845,10лв. дължимите общо такси за двата имота възлизат на 905,05лв. и лихва в размер на 154,91лв., като определените над тези размер задължения следва да бъдат отменени.

За данъчен период 2016г. се дължи такса битови отпадъци и за двата компонента, като определените от Общински съвет Лясковец са в размер на 5,68 и 2,00 или общо 7,68 промила. Съотнесено към приетата от съда данъчна основа от 117 845,10лв. дължимите общо такси за двата имота възлизат на 905,05лв. и лихва в размер на 62,85лв., като определените над тези размер задължения следва да бъдат отменени.

            При този изход на спора страните взаимно си дължат разноски. При материален интерес на спора 6 574,88лв. отменената част възлиза на 2 110,22лв., претендираните разноски от жалбоподателката са в размер на 1 262,60лв. Искането за присъждане на разноски на жалбоподателката следва да бъде уважено за сумата от 405,23лв. 

От страна на ответника при приключване на делото не е направено искане за присъждане на разноски, не е налице такова искане с индивидуализиране на размера на разноските и в писмени молби по делото, липсва и представен списък с разноските, поради което и на ответника разноски не следва да се присъждат.

Водим от горното, съдът

 

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Акт за установяване на задължение по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 115/2017-1/07.09.2017 г. на началника на отдел „Местни приходи“ като орган по приходите в община Лясковец в следните части:

 

В която за данъчен период 2013г. е определена такса битови отпадъци в размер на 496,99лв. и лихви в размер на 225,28лв.

В която за данъчен период 2014г. е определена такса битови отпадъци в размер на 436,95лв. и лихви в размер на 175,26лв.

В която за данъчен период 2015г. е определена такса битови отпадъци в размер на 329лв. и лихви в размер на 98лв.

В която за данъчен период 2016г. е определена такса битови отпадъци в размер на 288,13лв. и лихви в размер на 60,61лв.

 

ОТХВЪРЛЯ жалба на А.Ц.М. *** против Акт за установяване на задължение по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 115/2017-1/07.09.2017 г. на началника на отдел „Местни приходи“ като орган по приходите в община Лясковец в останалата част.

 

ОСЪЖДА Община Лясковец да заплати на А.Ц.М. *** сумата от 405,23 лева / четиристотин и пет лева и двадесет и три стотинки /.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд, в 14 – дневен срок от получаването му.

 

                                                          

Съдия: