Решение по дело №987/2021 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 21
Дата: 19 януари 2022 г. (в сила от 15 февруари 2022 г.)
Съдия: Невена Иванова Несторова
Дело: 20212330200987
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 септември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 21
гр. Ямбол, 19.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЯМБОЛ, VII СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и трети ноември през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Невена Ив. Несторова
при участието на секретаря Ж.Ч.
като разгледа докладваното от Невена Ив. Несторова Административно
наказателно дело № 20212330200987 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на СТ. Й. Р., ЕГН ********** от гр.*** срещу Наказателно
постановление № 11-01-239/08.09.2021 г. на Директора на АДФИ гр.София, с което на
основание чл.32, ал.1, т.1 вр. чл.35, ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция на
жалбоподателят е наложена глоба в размер на 1000 лв. за нарушение на чл.13, ал.3, т.1 във
връзка с чл.2, ал.2, т.8 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор.
Със жалбата се оспорва фактическата обстановка, сочи се, че актът и наказателното
постановление са неправилни и незаконосъобразни, без да се излагат конкретни
съображения и не са издадени от компетентен орган. Иска се отмяна на издаденото
наказателно постановление.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява. Процесуалният
му представител – адв. С. от АК-Ямбол поддържа жалбата и пледира за отмяна на
издаденото наказателно постановление като незаконосъобразно. В представените писмени
бележки се прави искане за приложение разпоредбата на чл.28 от ЗАНН. Алтернативно, се
пледира за намаляване размера на наложеното наказание.
Въззиваемата страна АДФИ гр.София, редовно призована, не изпраща представител
и не взема становище по основателността на жалбата.
Съдът, след като обсъди по отделно и в тяхната съвкупност събраните и проверени в
хода на съдебното следствие доказателства по делото, приема за установена следната
фактическа обстановка:
През периода от 30.04.2019 г. до 30.12.2019 г. в гр. Ямбол, област Ямбол, инж. СТ. Й.
1
Р., в качеството си на *** на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Ямбол и
ръководител на организация от публичния сектор по смисъла на чл.2, ал.2, т.8 от Закона за
финансовото управление и контрол в публичния сектор (ЗФУКПС, обн. ДВ, бр. 21/2006 г.,
изм. и доп. ДВ, бр. 13/12.02.2019 г.), е сключил 7 броя договори на обща стойност 5 318
249,00 лв. без ДДС лв. (6 381 898,80 лв. с ДДС), с които е поел финансови задължения, без
да е приложил контролни дейности „система за двоен подпис“. Договорите са подписани от
ръководителя на организацията, но не са подписани от лицето, отговорно за счетоводните
записвания в дружеството. Констатациите от проверката били отразени в констативен
протокол от 26.02.2021 г. Нарушението е било установено от свид. М. – *** в АДФИ, който
съставил АУАН № 11-01-239/10.03.2021 г. и го квалифицирал по чл.13, ал.3, т.1 във връзка с
чл.2, ал.2, т.8 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор, като
жалбоподателят Р. отказал да подпише акта и отказът му е удостоверен с подписа на един
свидетел съобразно разпоредбата на чл.43, ал.2 от ЗАНН. Въз основа на акта и при
идентична фактическа обстановка е издадено обжалваното наказателно, с което на
жалбоподателят на основание чл.32, ал.1, т.1 вр. чл.35, ал.1 от Закона за държавната
финансова инспекция на жалбоподателят е наложена глоба в размер на 1000 лв.
Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни
изводи:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена в преклузивния срок по чл.59, ал.2
от ЗАНН от надлежно легитимирано лице.
Разгледана по същество се преценя като частично основателна, поради следните
съображения:
Съдът не споделя твърденията в жалбата за допуснати съществени процесуални
нарушения при издаване на акта и наказателното постановление. В тази си част жалбата е
бланкетна, като не се сочат конкретни нарушения. Актът и наказателното постановление са
издадени от компетентен орган в предвидената в закона форма и при спазване на
установените процесуални правила.
От събраните в хода на съдебното следствие доказателства по безспорен начин се
установява, че жалбоподателят е допуснал нарушение на чл.13, ал.3, т.1 във връзка с чл.2,
ал.2, т.8 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор. Съгласно
разпоредбата на чл.13, ал.3, т.1 от ЗФУКПС, ***ят на „Водоснабдяване и канализация“
ЕООД, гр.Ямбол е бил длъжен да прилага контролни дейности за обезпечаване на разумна
увереност за постигането на целите на организацията, като контролните дейности трябва да
включват най-малко „система за двоен подпис“, която да не разрешава поемането на
финансово задължение или извършване на плащане без подписите на лицето, отговорно за
счетоводните записвания. Дружеството попада в обхвата на държавната финансова
инспекция, като търговско дружество с блокираща квота държавно участие в капитала по
смисъла на чл.4, т.3 от Закона за държавната финансова инспекция.
Съгласно представена на финансовата инспекция справка за отговорните длъжностни
2
лица изх. № *** г., за инспектирания период дружеството се представлява от инж. СТ. Й. Р. -
***. Като търговско дружество със 100 % държавно участие в капитала, „Водоснабдяване и
канализация“ ЕООД, гр. Ямбол е организация от публичния сектор по смисъла на чл.2, ал.2,
т.8 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор (ЗФУКПС, обн. ДВ,
бр. 21/2006 г., изм. и доп. ДВ, бр. 13/12.02.2019 г.). Като организация от публичния сектор,
която събира, получава, съхранява, разпределя и разходва публични средства по смисъла на
§1, т.1 от допълнителните разпоредби на ЗФУКПС, „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД,
гр. Ямбол е задължено да прилага разпоредбите на закона. ***ят на „Водоснабдяване и
канализация“ ЕООД, гр. Ямбол е ръководител на организацията съгласно §1, т.8 от ДР на
ЗФУКПС и като такъв носи управленска отговорност за осъществяване на финансовото
управление и контрол в цитираното дружество. Съгласно чл.4, ал.1 от ЗФУКПС, той е
отговорен за определяне на целите на дружеството, идентифициране на рисковете за
постигането им и за въвеждане на адекватни и ефективни системи за финансово управление
и контрол в съответствие с изискванията на закона. В качеството на ръководител на
организация от публичния сектор, инж. СТ. Й. Р. е бил длъжен да въведе контролни
дейности, включващи писмени политики и процедури, създадени да дават разумна
увереност, че рисковете са ограничени в допустимите граници, определени в процеса на
управление на риска - чл.13, ал.1 от ЗФУКПС.
Съгласно чл.13, ал.3, т.1 от ЗФУКПС, ръководителите създават и прилагат контролни
дейности, които включват система за двоен подпис, която не разрешава поемането на
финансово задължение или извършването на плащане без подписите на ръководителя на
организацията по чл.2 и на лицето, отговорно за счетоводните записвания.
На основание чл.13, ал.4 от ЗФУКПС, редът и начинът за осъществяване на
предварителния контрол за законосъобразност се определят от ръководителите на
организациите по чл.2, въз основа на оценка на риска и анализ на разходите и ползите и в
съответствие с указанията на министъра на финансите.
При извършената проверка е установено, че ***ят на дружеството, на основание чл.7,
ал.1, т.15 от ЗФУКПС, е въвел Вътрешни правила за изграждане и функциониране на
системите за финансово управление и вътрешен контрол във Водоснабдяване и
канализация“ ЕООД, гр. Ямбол, утвърдени с негова Заповед № 71/07.03.2011 г. и
актуализирани със Заповед № 218/11.12.2019 г. С вътрешните правила са определени
основните цели, политика и процедури за финансово управление и вътрешен контрол в
дружеството. Съгласно чл.17, предварителният контрол се извършва от юрист. Главният
счетоводител или негов заместник извършва предварителен контрол за законосъобразност
на всички решения и действия, свързани с финансовата дейност. Юристът извършва
предварителен контрол за законосъобразност на решенията и действията, свързани с
процедурите за възлагане на обществени поръчки.
За периода от 30.04.2019 г. до 30.12.2019 г. между „ВиК“ ЕООД, гр. Ямбол,
представлявано от инж. СТ. Й. Р. - *** и 7 броя изпълнители са сключени 7 броя договора на
обща стойност 5 318 249,00 лв. без ДДС лв. (6 381 898,80 лв. с ДДС), както следва:
3
Договор № *** г. с „ЕВН България Електроснабдяване“ ЕАД с предмет „Доставка на
електрическа енергия ниско напрежение по регулирани цени от краен снабдител за обекти
на „ВиК“ ЕООД, гр. Ямбол“ на стойност 1 450 000 лв.
Договор *** с „Мост Енерджи“ АД с предмет „Доставка на електрическа енергия и
координатор на балансираща група за нуждите на „ВиК“ ЕООД, гр. Ямбол, на стойност 1
560 250 лв.
Договор № 1*** с „Електроразпределение ЮГ“ ЕАД с предмет „Предоставяне на
достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа на
„Електроразпределение ЮГ“ ЕАД за обекти на „ВиК“ ЕООД, гр. Ямбол, на стойност 1 920
000 лв.
Договор № *** със „Стоян Колев - СК“ ЕООД с предмет „Извършване на услуги по
ремонт на служебните автомобили на „ВиК“ ЕООД, гр. Ямбол, на стойност 60 000 лв.
Договор № ***. с „Тони“ ЕООД с предмет „Електрически и електромеханичен
ремонт на асинхронни електродвигатели и потопяеми помпени агрегати“, на стойност 38
000,00 лв.
Договор № *** г. с „Електра Помп“ ООД с предмет „Електрически и
електромеханичен ремонт на асинхронни електродвигатели и потопяеми помпени агрегати“,
на стойност 20 000,00 лв.
Договор № ***. с „Инфраструктурни системи“ ЕООД с предмет „Хоризонтално
сондиране и изтегляне на тръби на територията на област Ямбол, на стойност: 269 999,00
лв.
Безспорно по делото е установено, че договорите, с които са поети финансови
задължения в общ размер на 5 318 249,00 лв. без ДДС са подписани единствено от ***я, в
качеството му на ръководител на организация по чл.2, но без подписа на лицето, отговорно
за счетоводните записвания в дружеството.
Съгласно §1, т.14 от ДР на ЗФУКПС, „лице, отговорно за счетоводните записвания“ е
лицето, съставител на финансовия отчет по смисъла на Закона за счетоводството и
организиращо финансовата дейност и контрола върху направените счетоводни записвания“,
като от справка за отговорните длъжностни лица изх. № *** г. е видно, че в периода от
30.04.2019 г. до 30.12.2019 г. във „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Ямбол е имало
лице, което да отговаря за счетоводните записвания. Но през горепосочения период,
сключените от жалбоподателят, в качеството му на ръководител на организация от
публичния сектор договори, с които е поел финансови задължения, не са приложени
контролни дейности „система за двоен подпис“, която не разрешава поемането на
финансови задължения без подписите на лицето, отговорно за счетоводните записвания.
Предвид гореизложеното, съдът намира, че нарушението, извършено от жалбоподателят Р. е
безспорно доказано.
За пълнота на изложението следва да бъде изтъкнато, че деянието не може да се
4
квалифицира като „маловажен“ случай на административно нарушение по чл.28 от ЗАНН.
Липсват доказателства, които да обосноват по-ниска обществена опасност на извършеното в
случая нарушение, в сравнение с обикновения случай на административно наказуемо деяние
от същия вид.
Но съдът счита, че при определяне на конкретния размер на наложената глоба
административнонаказващият орган е допуснал нарушение на чл.27 от ЗАНН. Липсват
аргументи, обуславящи налагането на наказание към средния размер. Обстоятелството, че
нарушението е извършено за първи път, както е констатирано от адмнистративнонаказващия
орган налага определянето на наказание в минималния, предвиден в текста на закона
размер, в каквато насока подлежи на изменение и атакуваното наказателно постановление.
Предвид изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 11-01-239/08.09.2021 г. на Директора на
АДФИ гр.София, с което на основание чл.32, ал.1, т.1 вр. чл.35, ал.1 от Закона за
държавната финансова инспекция на СТ. Й. Р., ЕГН **********, адрес: гр.***, с настояща
месторабота „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД, гр. Ямбол е наложена глоба в размер
на 1000 (хиляда) лева, като намалява наказанието в размер на 200 (двеста) лева за
нарушение на чл.13, ал.3, т.1 във връзка с чл.2, ал.2, т.8 от Закона за финансовото
управление и контрол в публичния сектор.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – гр.Ямбол в 14-дневен
срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

Съдия при Районен съд – Ямбол: _______________________
5