Решение по дело №2219/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 178
Дата: 21 февруари 2023 г. (в сила от 21 февруари 2023 г.)
Съдия: Лилия Александрова
Дело: 20227040702219
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 декември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

град Бургас, №  178     / 21.02.2023г.

 

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр.Бургас, в съдебно заседание на двадесет и шести януари, през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЛИЛИЯ АЛЕКСАНДРОВА

                                                                                    ЧЛЕНОВЕ: ДИАНА ГАНЕВА

                                                                                                        ЙОВКА БЪЧВАРОВА

 

при секретар Десислава Фотева, изслуша докладваното от съдия Л.АЛЕКСАНДРОВА по КАНД № 2219/2022г. за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.63в от ЗАНН, във вр. с чл.208 и сл. от АПК.

Касаторът – директор на Регионална инспекция по околната среда и водите Бургас, чрез представител по пълномощие юрисконсулт А.К., е оспорил решение № 1050/11.11.2022г., постановено по АНД № 3111/2022г. по описа на Районен съд Бургас. С решението е отменено наказателно постановление № 48/22.06.2022г. на и.д. директор на РИОСВ Бургас, с което за нарушение на чл.95, ал.1 във вр. с чл.81, ал.1,т.2 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС), на основание чл.162, ал.1 от същия закон на „ЛИМЕЦ 1975“ ЕООД е наложена имуществена санкция, в размер на 5000 лв.

Касаторът твърди, че оспореното решение е неправилно и немотивирано. Според мотивите на касационната жалба при издаване на обжалваното наказателно постановление са спазени всички процесуални правила, касаещи както производството по установяване на нарушението, така и реда за съставяне на АУАН и наказателно постановление. Посочени са всички факти, които са от значение за съставомерността на деянието. По тази причина касаторът иска обжалваното решение да бъде отменено, а по съществото на спора да бъде потвърдено издаденото от него наказателно постановление.

В съдебно заседание касаторът – редовно призован, не изпраща представител.

Ответникът по касация – „ЛИМЕЦ 1975“ ЕООД, чрез представител по пълномощие адвокат Р., оспорва жалбата и иска съдът да остави в сила обжалваното решение, което счита за правилно.

Представителят на прокуратурата счита, че касационната жалба е неоснователна, а оспореното решение е правилно и предлага да бъде оставено в сила.

Съдът като прецени събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на страните намира следното:

Касационната жалба е подадена в срок от надлежно легитимирано лице, поради което е допустима за разглеждане. Разгледана по същество е неоснователна.

Административнонаказателната отговорност на „ЛИМЕЦ 1975“ ЕООД е ангажирана за това, че на 05.05.2022г. в имоти с идентификатори 81178.56.1, 81178.56.2 и 81178.56.3 по Кадастралната карта на гр.Черноморец, община Созопол, се осъществявали строително-монтажни дейности, изразяващи се в изкопаване на изкопи и изграждане на техническа ВиК структура без да са съгласувани с РИОСВ и без да е издаден административен акт по реда на глава Шеста от Закона за опазване на околната среда.

В наказателното постановление е описано, че при проверката е констатирано наличието на канализационни отклонения, около 30 на брой, както и водопроводни отклонения. Монтирани били 3 бр. ел. табла, както и изведени ел. кабели. Теренът бил изравнен със строителна техника и подготвен за бъдещи застройки. Трите имота били оградени с ограда от бетонови колове и метална мрежа, а в тях бил установен един багер, който към момента на проверката не работел.

Така описаните факти са квалифицирани като нарушение на чл.95, ал.1 във вр. с чл.81, ал.1, т.2 от ЗООС, за което на основание чл.162, ал.1 от същия закон на „ЛИМЕЦ 1975“ ЕООД е наложена цитираната по-горе имуществена санкция.

С обжалваното решение съдът е отменил наказателното постановление, като е приел, че са налице съществени нарушения на процесуалните правила, които ограничават правото на защита на санкционираното лице, а освен това, според съда, нарушението не е доказано по несъмнен начин. В мотивите на решението е посочено, че санкционната норма на чл.162, ал.1 от ЗООС е бланкетна – предвижда налагане на административно наказание за нарушения на ЗООС без да очертава съставомерни признаци, като всъщност препраща към други правила и норми, регламентирани в този закон, които уреждат някакво дължимо поведение. Посочените от органа като нарушени две други норми предвиждат писмено уведомяване на компетентния орган и обявяване на интернет страницата на инвестиционното предложение, което от своя страна компетентният орган също трябва да обяви на своята интернет страница (чл.95, ал.1 от ЗООС) и извършване на екологична оценка и оценка на въздействия върху околната среда на планове, програми и инвестиционни предложения за строителство, дейности и технологии или техните изменения или разширения, при чието осъществяване са възможни значителни въздействия върху околната среда (чл.81, ал.1, т.2 от ЗООС). Така според Районния съд в крайна сметка не става ясно за какво деяние е санкционирано дружеството – за това, че не е представило инвестиционното предложение от компетентния орган и не го е обявил на интернет страницата си или за това, че компетентният орган не е постановил административен акт. Освен това, както в АУАН, така и в наказателното постановление не е посочено качеството на лицето, заради което то е трябвало предприеме едно или друго действие по ЗООС. Никъде не е посочено на имот или на част от него наказаният субект е собственик. Не се твърди и да е възложител. Тоест, няма констатации на органа в какво качество „ЛИМЕЦ 1975“ ЕООД е длъжен да инициира процедура по одобряване на инвестиционното предложение. Липсват установени факти, от които да се направи извод, че дружеството е възложител на това инвестиционно предложение. Според съда въобще не е доказано участието на наказаното лице в извършване на нарушението в изискуемия от процесуалния закон несъмнен начин. Изводите си органът е направил само въз основа на факта, че това дружество притежава някаква идеална част от имота, въпреки че този факт не може да се изведе от описанието на нарушението в АУАН и НП, тъй като там не е споменат. По тези съображения съдът е отменил наказателното постановление.

Обжалваното решение е валидно, допустимо и правилно.

В касационната жалба са описани факти, които е следвало да бъдат описани в АУАН и наказателното постановление, но там отсъстват. Действително, както е приел и Районният съд, фактите, описани в наказателното постановление, са някаква индиция, че на посоченото място започват строително-монтажни дейности, а същевременно за тях не е осъществена процедурата по глава Шеста от ЗООС. За да се ангажира обаче конкретната отговорност на даден субект, следва да се установи с доказателства, че именно този субект е лицето, задължено да инициира процедурата по глава Шеста от ЗООС, както и ясно да се опише, че отговорността му се ангажира за това, че е започнал да извършва реално строително-монтажни работи, въпреки че не е започнала и няма приключила процедура по глава Шеста от ЗООС, а тя приключва с издаване на влязъл в сила административен акт, с който се извършва оценка на въздействието върху околната среда на инвестиционното предложение за строителство, чието осъществяване е констатирано.

Правилни са и изводите на районния съд относно отсъствие на описани в наказателното постановление факти, сочещи, че дружеството е възложител на инвестиционното предложение. От начина, по който е описано нарушението в наказателното постановление, въобще не може да се разбере по каква причина административнонаказващият орган е приел, че именно „ЛИМЕЦ 1975“ ЕООД следва да понесе административно наказание за описаното нарушение. В преписката няма доказателства, които да установяват, че това дружество е извършило нарушението, освен извадки от персоналната партида на дружеството в Агенцията по вписванията, от които се установява, че то притежава някакви идеални части от имотите.

Във възраженията, описани в касационната жалба, се съдържат повече логически връзки, които описват ясно и по-детайлно нарушението, но по този начин не може да се санира пропускът, осъществен при съставяне на АУАН и издаване на наказателното постановление. Въпреки това и в самата касационна жалба се твърди, че „ЛИМЕЦ 1975“ ЕООД е възложител без да се обоснове кои доказателства водят до този извод.

По изложените съображения обжалваното решение следва да бъде оставено в сила.

На основание чл.221, ал.2 във вр. с чл.218 от АПК, във вр. с чл.63а, от ЗАНН, Административен съд Бургас,

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 1050/11.11.2022г., постановено по АНД № 3111/2022г. по описа на Районен съд Бургас.

Решението не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                          ЧЛЕНОВЕ: