Решение по дело №346/2020 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 358
Дата: 16 юли 2020 г. (в сила от 12 ноември 2020 г.)
Съдия: Дарина Кънчева Стоянова Крумова
Дело: 20205530200346
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер                                                 16.07.2020 година                            гр. Стара Загора

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД                                   ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На втори юли                                                                           Година 2020

В открито заседание в следния състав

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА СТОЯНОВА

 

Секретар: Кремена Панайотова

като разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА

АНД № 346 по описа за 2020г., за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

 

Образувано е по жалба на Д.С.С. против наказателно постановление № 007011/20.01.2020г. на Началник Отдел „Контрол и правоприлагане“ в Национално тол управление при Агенция „Пътна инфраструктура“, гр. София.

В жалбата се твърди, че наказателното постановление е незаконосъобразно и се иска неговата отмяна, като се сочат съображения за това. В съдебно заседание жалбоподателят не се явява.

Въззиваемата страна чрез пълномощника си юрисконсулт С.Г.моли съда да потвърди обжалваното наказателно постановление, като взема становище по изложените в жалбата възражения и излага допълнителни аргументи.

 

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, намери за установено следното:

 

Жалбата е редовна и допустима - подадена е в срок от надлежна страна.

 

С обжалваното наказателно постановление № 007011/20.01.2020г. на Началник Отдел „Контрол и правоприлагане“ в Национално тол управление при Агенция „Пътна инфраструктура“, гр. София на нарушителя Д.С.С. е наложено на основание чл. 179, ал. 3, вр. с чл. 139, ал. 6 ЗДвП наказание глоба в размер на 300 лева за неизпълнение на задължение по чл. 139, ал. 6 ЗДвП, представляващо административно нарушение по чл. 179, ал. 3 ЗДвП.

 

В наказателното постановление е посочено, че на 07.08.2019г. в 10:05 часа Д.С.С. в качеството си на водач управлявал ППС– л.а. марка: Ситроен, модел 3Х, с рег. № СТ 9414 ВВ, с обща техническа допустима маса до 3,5 тона, по републикански път II-66, км 55+000, в посока към гр. Нова Загора, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за ППС не е заплатена винетна такса съгласно чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата.

За посочения по-горе републикански път II-66 се събира такса за ползване на пътна инфраструктура – винетна такса, съгласно Приложение 2 към т. 2 на решение № 959/31.12.2018г. на Министерския съвет за утвърждаване на Списък на републиканските пътища, за които се събира такса за ползване на пътна инфраструктура – винетна такса и за определяне на съоръжение, за което се събира такса по чл. 10, ал. 4 от Закона за пътищата за ползване на отделно съоръжение на републиканските пътища.

Към момента на проверката е установено, че ППС с рег. № СТ 9414 ВВ няма заплатена винетна такса – направена е справка в електронната система за събиране на пътни такси от контролно устройство с идентификатор MEU 031.

Впоследствие наказващият орган е направил справка и в електронната система за събиране на пътни такси, която е приложена към преписката.

В разписката към АУАН изрично е посочено, че съгласно чл. 189е, ал. 3 ЗДвП нарушителят разполага с възможността да заплати компенсаторна такса по чл. 10, ал. 2 от Закона за пътищата в 14-дневен срок от връчването на акта, в който случай същият би се освободил от административнонаказателна отговорност за конкретното нарушение. Компенсаторна такса не е платена в дадения 14-дневен срок.

Наказващият орган е приел, че не са налице условията за прилагане на чл. 28 ЗНН.

 

Горното наказателно постановление е издадено въз основа на АУАН № 007011 от 07.08.2019г, съставен от инспектор в Сектор „Контрол и правоприлагане“, гр. Пловдив.

В АУАН е посочено, че на 07.08.2019г. около 10:05 часа на републикански път II-66, км. 55+000 в посока гр. Нова Загора водачът Д.С.С. управлява л.а. марка: Ситроен, модел: 3Х, с рег. № СТ 9414 ВВ, собственост на С.В.С., като не е заплатил винетна такса за управление по републиканската пътна мрежа – категория 3 съгласно чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата.

 

Към административнонаказателната преписка е приложена справка от електронната система за събиране на пътни такси /л. 26 от делото/, от която се установява, че за ППС с рег. № СТ 9414 ВВ няма заплатени тол-продукти.

 

Във връзка с компетентността на актосъставителя и на наказващия орган са представени: заповед № ЧР-НТУ-33/23.01.2019г., заповед  № НТУ/РД-11-10/04.06.2019г., заповед № РД-11-1423/02.12.2019г., заповед № РД-11-1520/20.12.2019г.1 всички на председателя на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“.

 

От показанията на свидетеля И.Д.З. /актосъставител/ и И.И.И. /свидетел по акта/ се установява фактическата обстановка описана в АУАН. Съдът кредитира показанията на свидетелите, тъй като същите са последователни, непротиворечиви и съответстват на събраните в хода на съдебното следствие писмени доказателства.

 

Съдът намира, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени процесуални нарушения, налагащи отмяна на обжалваното наказателно постановление на това основание.

 

На първо място, съдът констатира, че е налице разминаване между описаното нарушение в акта за установяване на административно нарушение и съответно в наказателното постановление.

В АУАН е посочено, че на 07.08.2019г. около 10:05 часа на републикански път II-66, км. 55+000 в посока гр. Нова Загора водачът Д.С.С. управлявал л.а. марка: Ситроен, модел: 3Х, с рег. № СТ 9414 ВВ, собственост на С.В.С., като не е заплатил винетна такса за управление по републиканската пътна мрежа – категория 3 съгласно чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата – нарушение на чл. 139, ал. 5 и ал. 6 ЗДвП.

Следователно според актосъставителя водачът на ППС следва да заплати винетната такса, а съставът на административното нарушение изисква водачът да управлява ППС, за което не е заплатена винетна такса. Нещо повече съгласно чл. 10а, ал. 3 от Закона за пътищата винетната такса се заплаща от собственика или ползвателя, а не от водача.

Съгласно чл. 42, т. 4 ЗАНН фактическото описание на нарушението следва да съдържа всички елементи от неговия състав, за да е ясно на лицето срещу което се води административнонаказателното производство - с доказването на кои факти би отрекъл основанието за носене на административнонаказателна отговорност. В това се изразява същността на правото на защита.

В този смисъл е и решение № 228/26.06.2019г., постановено по КАНД № 219/2019г. по описа на Административен съд – Стара Загора.

 

Прави впечатление, че при издаване на наказателното постановление наказващият орган вече е посочил, че става въпрос не за управление на ППС, за което С. не е заплатил винетна такса, а за управление за ППС, за което не е платена винетна такса. Съдът намира обаче, че такова уточнение е недопустимо при издаването на наказателното постановление. В случая е неприложима разпоредбата на чл. 53, ал. 2 ЗАНН, съгласно която „наказателното постановление се издава и когато е допусната нередовност в акта, стига да е установено по безспорен начин извършването на нарушението, самоличността на нарушителя и неговата вина“. В случая обаче нередовността на акта касае един от елементите на фактическия състав на нарушението и е невъзможно санирането му да стане едва с наказателното постановление.

 

На второ място, съдът констатира, че е налице разминаване между посочените законови разпоредби, които са нарушени в акта за установяване на административно нарушение и съответно тези, които са посочени в наказателното постановление.

Актосъставителят е посочил, че е допуснато нарушение на чл. 139, ал. 5 и ал. 6 ЗДвП. Същевременно наказващият орган е посочил, че на нарушителя е наложена глоба за неизпълнение на задължение по чл. 139, ал. 6 ЗДвП, представляващо административно нарушение на чл. 179, ал. 3 ЗДвП, т.е. в наказателното постановление нарушението е квалифицирано като такова по чл. 179, ал. 3 ЗДвП.

Това ограничава правото на нарушителя да разбере за какво точно му е повдигнато административнонаказателното обвинение.

Отделно от това при даване на правната квалификация на нарушението нито актосъставителят, нито наказващият орган са посочили нормите към които препращат посочените от тях законови текстове.

В чл. 139, ал. 5 ЗДвП се прави препратка към чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, а в чл. 139, ал. 6 ЗДвП - към чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата. Същевременно чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата препраща към чл. 10а, ал. 7 от същия закон, който от своя страна съдържа три отделни точки.

Това обстоятелство следва да бъде отразено и в АУАН, и в НП, като бъден направена съответната обвръзка при посочване на законовите разпоредби, които са нарушени – т.е. в случая става въпрос за нарушение на чл. 139, ал. 5, вр. с ал. 6 ЗДвП, вр. с чл. 10, ал. 1, т. 1, вр. с чл. 10а, ал. 7, т. 1 от Закона за пътищата, като санкционната разпоредба, която отговаря на посочения състав е чл. 179, ал. 3 ЗДвП.

 

Водим от горното, съдът намира, че обжалваното наказателно постановление следва да бъде отменено като незаконосъобразно.

 

С оглед пълнота на изложението съдът намира за необходимо да отбележи следното:

 

Ако констатираните от съда разминавания между АУАН и НП, които касаят описанието на нарушението и дадената му от актосъставителя и наказващия орган правна квалификация не бъдат ценени като съществени такива, които ограничават правото на защита на нарушителя, то следва да се приеме, че жалбоподателят С. е осъществил състава на нарушението, за което е привлечен към административнонаказателна отговорност, тъй като действително от събраните в хода на съдебното следствие доказателства се установява, че на 07.08.2019г. в 10:05 часа в качеството си на водач С. е управлявал ППС– л.а. марка: Ситроен, модел 3Х, с рег. № СТ 9414 ВВ, с обща техническа допустима маса до 3,5 тона, на републикански път II-66, км 55+000, в посока към гр. Нова Загора, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за ППС не е заплатена винетна такса съгласно чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата.

По отношение на наложеното му наказание – същото е правилно определено съобразно фиксирания от законодателя размер от 300 лв.

По отношение приложението на чл. 28 ЗАНН в настоящия случай съдът споделя становището на наказващия орган, че не са налице смекчаващи обстоятелства, които да определят нарушението като такова с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от съответния вид.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 1, пр. 3 ЗАНН, съдът  

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление наказателно постановление № 007011/20.01.2020г. на Началник Отдел „Контрол и правоприлагане“ в Национално тол управление при Агенция „Пътна инфраструктура“, гр. София, с което на нарушителя Д.С.С., ЕГН: ********** е наложено на основание чл. 179, ал. 3, вр. с чл. 139, ал. 6 ЗДвП наказание глоба в размер на 300 лева за неизпълнение на задължение по чл. 139, ал. 6 ЗДвП, представляващо административно нарушение по чл. 179, ал. 3 ЗДвП.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: