Решение по дело №5439/2020 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 260278
Дата: 7 април 2021 г. (в сила от 29 октомври 2021 г.)
Съдия: Светла Илменова Замфирова
Дело: 20204430105439
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 20 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

гр.Плевен, 07. 04. 2021 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

         Плевенският районен съд, тринадесети граждански  състав, в публично заседание  на   седемнадесети  март  през две хиляди  двадесет и първа  година в състав:

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА ЗАМФИРОВА

при  секретаря  Наталия  Николова, като разгледа докладваното от съдията ЗАМФИРОВА  гр. д. № 5439     по описа за 2020 г,  за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Делото е образувано по подадена искова молба  от И.Ф.М., ЕГН **********, чрез  ***В.   Н.  П. против  *********, с посочено правно основание чл.  178, ал.1, т.3, вр. чл. 179, ал.1 от ЗМВР, вр. чл. 187, ал. 5, т.2 от З***и чл. 86 от ЗЗД.      

         В срока по чл.131 от ГПК   е депозиран писмен отговор от ответната страна.     

         Съдът, след като събра необходимите по делото доказателства, намира за установено следното:

            Безспорно се установи, че ищецът е работил при ответника  ******- ***и са в служебни правоотношения в процесния период от време, както и че ищецът е осъществявал трудовата си дейност по утвърдени графици, при режим на труд - дневни и нощни смени при сумарно изчисляване на работното време, съгласно разпоредбата на чл. 187, ал. 3  от  ЗМВР.

         Безспорно се установи, че за процесния период от време ищецът е полагал нощен труд.

         Съгласно чл. 176  от  ЗМВР,   брутното възнаграждение на държавните служители на ***се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения. Сред предвидените в същия закон допълнителни възнаграждения е и допълнително месечно възнаграждение за извънреден труд - чл. 178,  чл.1,  т.3  от  ЗМВР.

         Според нормата на чл.187,  ал.9 от ЗМВР,  редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с Наредба на Министъра на вътрешните работи.

                Основният мотив на ищеца, че в подзаконовата нормативна уредба, отнасяща се до прилагането на З***при полагането, отчитането и заплащането на труда на работещите на смени служители със статут на държавни служители по З***е налице празнота и тя следва да бъде запълнена със субсидиарно прилагане на трудовото право, е несъстоятелен.

         Отсъствието на норма, която да регламентира преизчисляване на часовете нощен труд с коефициент равен на отношението на нормалната продължителност на работното време през деня и нормалната продължителност на работното време през нощта не означава, че е налице празнота в правната уредба, а означава, че органът, на когото е делегирано правомощието по създаването на наредба относно полагането и отчитането на труда, е последователен  в три последователни наредби, именно:

-        Наредба № 8121з—592 от 25.05.2015 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители

в ***-         Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата    извън редовното работно време, режима за дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в MBP

-        Наредба № 8121з-36 от 07.01.2020 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата    извън редовното работно време, режима за дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в MBP не урежда такъв коефициент, защото по З***нормалната продължителност на работното време през деня и през нощта е еднаква и този коефициент е 1.

         Израз на последователността на законодателя по този въпрос е и последния ЗИД ЗМВР, който вече е обнародван и влязъл в сила. За да се избегне нееднозначното тълкуване на съдържанието на нормата на чл. 187 ЗМВР, която обосновава и разнородната практика на съдилищата при нейното прилагане при решаването спорове, идентични със спора по това дело, в нейния текст са извършени редакции. В ал. 1 е създадено изречение трето, което гласи, че нормалната продължителност на работното време през нощта е 8 часа за всеки 24 - часов период.

        

         При този изход на процеса, разноските се възлагат на ищеца.

 

         Водим от горното, съдът

                                     

                            Р       Е       Ш      И :

        

                  

         ОТХВЪРЛЯ, предявения иск   с правно основание   основание чл.178, ал.1,  т. 3,  вр. с чл.179, ал.1 от ЗМВР,  от И.Ф.М., ЕГН **********,***, чрез  ***В.     П. против    ***, представлявана от ***- директор, чрез процесуален представител ***С.М.Н., адрес ***. ***№ ***.   

        

         ОСЪЖДА, И.Ф.М., ЕГН **********,***,  чрез  ***В.   Н.  П. да заплати по сметка на ПлРС, сумата 50  лв. за   държавна  такса.

        

                 

         Решението може да се обжалва пред ПОС в двуседмичен срок от получаване обявлението до страните, че е изготвено.

                                                                                    

                                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: