Р Е Ш Е Н И Е
№
гр.Плевен, 07. 04. 2021 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
Плевенският районен съд, тринадесети
граждански
състав, в публично заседание на седемнадесети
март през две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА ЗАМФИРОВА
при секретаря Наталия
Николова,
като разгледа докладваното от съдията ЗАМФИРОВА
гр. д. № 5439
по описа за 2020 г, за да се
произнесе, взе предвид следното:
Делото е
образувано по подадена искова молба от И.Ф.М.,
ЕГН **********, чрез ***В. Н. П.
против *********, с посочено правно
основание чл. 178, ал.1, т.3, вр. чл.
179, ал.1 от ЗМВР, вр. чл. 187, ал. 5, т.2 от З***и чл. 86 от ЗЗД.
В срока по
чл.131 от ГПК е депозиран писмен
отговор от ответната страна.
Съдът, след като събра необходимите по
делото доказателства, намира за установено следното:
Безспорно
се установи, че ищецът е работил при
ответника ******- ***и са
в служебни правоотношения в процесния период от време, както и че ищецът е осъществявал трудовата си дейност
по утвърдени графици, при режим на труд - дневни
и нощни смени при сумарно изчисляване на работното време, съгласно разпоредбата
на чл. 187, ал. 3 от
ЗМВР.
Безспорно се установи, че за процесния период
от време ищецът е полагал нощен труд.
Съгласно чл. 176 от ЗМВР, брутното възнаграждение на държавните
служители на ***се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения. Сред предвидените в същия закон
допълнителни възнаграждения е и допълнително месечно възнаграждение за
извънреден труд - чл. 178, чл.1, т.3 от ЗМВР.
Според нормата на чл.187, ал.9 от ЗМВР, редът за
организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно
време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните
служители се определят с Наредба на Министъра на вътрешните работи.
Основният мотив на ищеца, че в
подзаконовата нормативна уредба, отнасяща се до
прилагането на З***при полагането, отчитането и заплащането на труда на
работещите на смени служители със статут на държавни служители по З***е налице
празнота и тя следва да бъде запълнена със субсидиарно прилагане на трудовото
право, е несъстоятелен.
Отсъствието на норма, която да регламентира
преизчисляване на часовете нощен труд с коефициент равен на отношението на
нормалната продължителност на работното време през деня и нормалната
продължителност на работното време през нощта не означава, че е налице празнота
в правната уредба, а означава, че органът, на когото
е делегирано правомощието по създаването на наредба относно полагането и
отчитането на труда, е последователен в
три последователни наредби, именно:
- Наредба
№ 8121з—592 от 25.05.2015 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и
почивките на държавните служители
в ***- Наредба
№ 8121з-776 от 29.07.2016 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата извън
редовното работно време, режима за
дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в MBP
- Наредба
№ 8121з-36 от 07.01.2020 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата извън
редовното работно време, режима за
дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в MBP не урежда
такъв коефициент, защото по З***нормалната продължителност на работното време
през деня и през нощта е еднаква и този коефициент е 1.
Израз на последователността на законодателя
по този въпрос е и последния ЗИД ЗМВР, който вече е обнародван и влязъл в сила.
За да се избегне нееднозначното тълкуване на съдържанието на нормата на чл. 187 ЗМВР, която обосновава и разнородната практика на съдилищата при нейното
прилагане при решаването спорове, идентични със спора по това дело, в нейния
текст са извършени редакции. В ал. 1 е създадено изречение трето, което гласи,
че нормалната продължителност на работното време през нощта е 8 часа за всеки
24 - часов
период.
При този
изход на процеса, разноските се възлагат на ищеца.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И
:
ОТХВЪРЛЯ, предявения иск с правно основание
основание чл.178, ал.1, т.
3, вр. с чл.179, ал.1 от ЗМВР, от И.Ф.М., ЕГН **********,***, чрез ***В. П.
против ***, представлявана
от ***- директор, чрез процесуален представител ***С.М.Н., адрес ***. ***№ ***.
ОСЪЖДА, И.Ф.М., ЕГН **********,***, чрез ***В.
Н. П. да заплати по
сметка на ПлРС, сумата 50 лв. за държавна такса.
Решението може да се обжалва пред ПОС в
двуседмичен срок от получаване обявлението до страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: