Решение по дело №299/2019 на Районен съд - Девня

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 декември 2019 г. (в сила от 6 юли 2020 г.)
Съдия: Даниела Христова Вълева
Дело: 20193120200299
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 септември 2019 г.

Съдържание на акта

   РЕШЕНИЕ

 

                                         №151/6.12.2019г.

 

                              В ИМЕТО НА НАРОДА

 

                                    гр. Девня

 

ДЕВНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, ЧЕТВЪРТИ СЪСТАВ, в публично съдебно заседание на осемнадесети ноември през две хиляди и седемнадесета  година, в състав:

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ВЪЛЕВА

 

при протоколист Искра Василева, като разгледа докладваното НАХД № 299/2019 г. по описа на РС Девня, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН, инициирано е по жалба на ППЗК „Срацимир“ ЕИК ********* с. Чернево, обл. Варна, представлявана от Председателя Я.В.Я. против Наказателно постановление № ЗЖ-20/21.08.2019 г. издадено от Директора на ОДБХ – Варна, с което на въззивника за нарушение по чл.48 ал. 1 т. 1 от Закона за фуражите /ЗФ/, на основание чл. 68 ал. 2 от същия закон  е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 1 500 лева.

Въззивникът обжалва наказателното постановление с искане за цялостната му отмяна. Твърди, че не е извършил нарушението, тъй като е изпълнил предписанието на контролните органи. Счита, че при издаването на обжалваното наказателно постановление са допуснати съществени процесуални нарушения, тъй като предписанията не са конкретизирани. В с.з., редовно призован, въззивникът се представлява от надлежно упълномощен представител, който заявява, че поддържа жалбата на изложените в нея основания и искането за отмяна на издаденото наказателно постановление.

Въззиваемата страна, чрез процесуален представител, оспорва жалбата. Твърди, че констатациите на наказващия орган относно извършването на нарушението и неговия автор са правилни и обосновани и че при съставяне на наказателното постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения. Моли съда, да потвърди наказателното постановление като правилно и законосъобразно.

Контролиращата страна – РП – гр.Девня, редовно призовани не изпращат представител, не ангажират становище по жалбата.

След преценка на събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

На С Констативен протокол №140/05.06.2019 г., съставен от длъжностни лица при ОДБХ на ППЗК „Срацимир“ с. Чернево били дадени предписания за поддържане на по - добра хигиена в складовите помещения за съхранение на насипни фуражи и запушване на пролуки и отвори, с цел предотвратяване възможността от влизане на вредители в помещенията. Срокът за изпълнение на първото предписание бил 06.06.2019 г., а на второто – 12.06.2019 г.

На 25.07.2019 г. била извършена контролна проверка с оглед изпълнението на така дадените предписания, при която било установено, че същите не са изпълнени – в склада за съхранение на фуражи все още имало паяжини, остатъци от стара реколта зърно, като една част от нея е започнала да гние, наличие на чували, в които се съхраняват боклуци, пролуките и отворите все още не били запълнени.

С оглед на това е било констатирано, че въззивникът не е изпълнил предходно дадени му предписания, поради което на 02.08.2019 г. му бил съставен АУАН за нарушение на чл. 48 ал. 1 т. 1 от ЗФ. Акта бил  връчен на Председателя на ППЗК и подписан от него без възражения.

В законоустановения срок пред административно – наказващия орган не постъпило възражение по акта, при което той възприемайки изцяло фактическите констатации, отразени в акта и правната квалификация на нарушението издал атакуваното наказателно постановление, с което наложил на нарушителя предвидената в чл. 68 ал. 2 от ЗФ санкция в минимлен размер.

В хода на съдебното производство, ведно с жалбата са представени и приети от съда Протокол №67/10.06.2019 г. за извършено почистване и обеззаразяване на складове, искане №195/06.2019 г. за отпускане на материални ценности и Фактура № **********/05.09.2018 г. за закупени препарати за растителна защита.

Така описаната фактическа обстановка се приема за установена въз основа на кредитираните от съда като безпристрастно дадени и резултат от непосредствени лични възприятия показания на разпитаните свидетели, както и от приложените по делото писмени доказателства /констативни протоколи/. Същите са безпротиворечиви и преценени в тяхната съвкупност не налагат различни фактически изводи.

Съдът, въз основа на императивно вмененото задължение за цялостна проверка на издадения акт по отношение законосъобразността, обосноваността и справедливостта на наказателното постановление направи следните фактически и правни изводи:

Относно допустимостта на жалбата:

Жалбата е подадена в законоустановения срок от легитимирано чрез правния си интерес лице, поради което е приета от съда като допустима.

Относно компетентният орган:

Обжалваното наказателно постановление е издадено от компетентен по смисъла на чл. 78 ал. 2 от ЗФ орга – Директора на ОДБХ – Варна.

Относно процесуалната законосъобразност на обжалвания административен акт:

Служебната проверка на въззивния съд констатира , че обжалваното наказателно постановление и акта за установяване на административно нарушение, въз основа на който е издадено не страдат от процесуални нарушения, даващи основание за отмяната му. В АУАН и НП фигурират всички нужни реквизити, които гарантират правото на защита на нарушителя и възможността да разбере в както точно е обвинен. Спазена е процедурата за издаването им, регламентирана в ЗАНН. Нарушението е описано ясно и точно, същото се изразява в неизпълнение на дадени от инспекторите от БАБХ предписания, като такова фактическо твърдение фигурира както в АУАН, така и в НП. Съдът не счита, че нормата изисква изрично описание на предходно дадени предписания, с което въззивникът безспорно е запознат при връчването му на констативния протокол, с който са дадени предписанията. Както в АУАН, така и в НП е визирана конкретно нарушената правна норма, както и санкционната такава, което е гарантирало правото на нарушителя да разбере какво именно нарушение му се вменява, за да може адекватно да организира защитата си по него.

Относно материално-правната законосъобразност и обоснованост на обжалвания административен акт.

Безспорно установено по делото е, че на 25.07.2019 г. в складовите помещения за съхранение на фуражи от въззивника отново е констатирана занижена хигиена и наличие на пролуки и отвори, въпреки предходно дадени предписания да се поддържа по – добра хигиена и да се запушат отворите.

Въз основа на това правилно контролните са изградили изводите си, че деянието представлява административно нарушение. Същото е било правилно квалифицирано като неизпълнение на задължителните предписания на контролните органи, което задължение е въведено разпоредбата на  чл. 48 ал. 1 т. 1 от ЗФ. Неизпълнението на това задължение е скрепено със санкцията на чл. 68 ал. 2 от същия закона, като за юридическите лица е предвидено налагане на имуществена санкция, чийто минимален размер е 1500 лв. До същия извод е достигнал наказващия органи и е наложил минимално предвиденото от закона наказание.

Този извод не се разколебава от ангажираните от защитата писмени доказателства, тъй като протокола, удостоверяващ извършено на 10.06.2019 г. измиване и обеззаразяване на складовите помещения е съставен от страна по делото и посочената в него дата е след изтичане на срока, определен за изпълнение на предписанието за поддържане на по – добра хигиена. Очевидно е, че измиването на склада не е било достатъчно тъй като в същия са били установени паяжини и боклуци. Доказателства за запушени отвори по делото липсват. При това следва да се приеме, че въззивникът е допуснал вмененото му нарушение.

В случай не са налице предпоставките на чл. 28 от ЗАНН, тъй като Закона за фуражите е под подчинен на публичния интерес с цел опазване живота и здравето на животните и хората,

Наложената санкция е справедлива и съобразена с обстоятелствата по чл. 27 от ЗАНН, като наказанието е определено в минимален размер.

Всичко това прави обжалваното наказателно постановление законосъобразно и правилно и като такова същото следва да се потвърди.

Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № ЗЖ-20/21.08.2019 г. издадено от Директора на ОДБХ – Варна, с което на ППЗК „Срацимир“ ЕИК ********* с. Чернево, обл. Варна за нарушение по чл.48 ал. 1 т. 1 от Закона за фуражите, на основание чл. 68 ал. 2 от същия закон  е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 1 500 лева.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд – Варна в 14 - дневен срок от съобщението на страните.

  

 

                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: