Решение по дело №1076/2014 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 646
Дата: 18 юли 2014 г. (в сила от 12 август 2014 г.)
Съдия: Красимир Стефанов Комсалов
Дело: 20145220201076
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 юни 2014 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р    Е    Ш   Е    Н   И   Е

 

 

гр.ПАЗАРДЖИК 18.07.2014г.

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

ПАЗАРДЖИШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД наказателна колегия в публично заседание на седемнадесети юли две хиляди и четиринадесета година в състав:

 

                                                          

                                                  

                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИР КОМСАЛОВ

 

 

при секретаря:В.А. като разгледа докладваното от СЪДИЯТА НАХД 1076 по описа за 2014г. за да се произнесе взе предвид следното:

 

      

 

        Производството е по чл.59 и след. от ЗАНН.

С наказателно постановление № 11012622 от 28.03.2014г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция София на М.И.Д. ***, ЕГН: ********** е наложена глоба в размер на 3000 лева на основание чл.129 ал.1 от Закона за обществените поръчки във връзка с чл.8 ал.1 във връзка с чл.8 ал.3 във връзка с чл.14 ал.1 т.2 и чл.16 ал.8 от същия закон, за това, че в качеството си на управител на МБАЛ ”Здраве” ООД гр.Пазарджик – възложител на обществени поръчки по смисъла на чл.7 т.3 от ЗОП през 2012г. е реализирала доставки на лекарствени продукти чрез покупка на обща стойност 1 137 290, 82 лв. без ДДС за нуждите на МБАЛ „Здраве” ООД, без към датата на първата доставка – 02.01.2012г. да е провела процедура за възлагане на обществена поръчка за доставка на лекарствени продукти, при наличие на всички законови основания за това.

 

Срещу НП е подадена жалба от М.И.Д. ***,  в която се навеждат доводи за незаконосъобразност и необоснованост на обжалваното постановление и се моли да бъде отменено.

В съдебно заседание жалбоподателят чрез процесуалния си представител поддържа жалбата и моли съдът да отмени постановлението.

Ответникът по жалбата чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и моли да бъде потвърдено обжалваното наказателно постановление.

 

Съдът, като съобрази доводите изложени в жалбата, становището на ответната страна и събраните по делото писмени и гласни доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното :

 

       

        Жалбата е основателна .

На 21.11.2013г. в гр.Пазарджик бил съставен акт за установяване на адм.нарушение от св.В.Г. на длъжност държавен финансов инспектор в АДФИ на жалб.М.И.Д., за това, че при извършена проверка от св.В.Г. на длъжност държавен финансов инспектор в Агенцията за държавна финансова инспекция било констатирано, че жалб.Д.  в качеството си на управител на МБАЛ ”Здраве” ООД гр.Пазарджик – възложител на обществени поръчки по смисъла на чл.7 т.3 от ЗОП през 2012г. е реализирала доставки на лекарствени продукти чрез покупка на обща стойност 1 137 290, 82 лв. без ДДС за нуждите на МБАЛ „Здраве” ООД, без към датата на първата доставка – 02.01.2012г. да е провела процедура за възлагане на обществена поръчка за доставка на лекарствени продукти, при наличие на всички законови основания за това.

 

В акта били посочени като обстоятелства при които е извършено нарушението следните факти :

 

 

В периода от 01.01.2012г. до 31.12.2012г. въз основа на сключен договор от 01.03.2006г. между от МБАЛ "Здраве" ООД, гр.Пазарджик и „Булфарма" ООД, гр. Пещера са извършени разходи за доставка на лекарствени продукти в размер 1 137 290.82 лв. без ДДС. С писмо вх. № 666/05.11.201 Зг. на основание чл.124, ал.1, т.З от ЗОП се изискало от управителя на МБАЛ "Здраве" ООД, гр. Пазарджик да представи писменотговорнавъпроса: Вземани ли са решения за провеждане на процедури за възлагане на обществени поръчки за извършените през 2012г. доставки на лекарствени продукти и в резултат на проведени обществени поръчки ли са извършените доставки. В отговор с писмо изх. № 599/13.11.201Зг. управителят на МБАЛ "Здраве" ООД, гр. Пазарджик Цветанка П. Лепарова писмено удостоверява, че през 2012г. е проведена процедура за възлагане на обществена поръчка за доставка на лекарствени продукти, която е прекратена и доставките на лекарствени продукти през 2012г. са извършвани на база договор от 01.03.2006г., сключен между МБАЛ „Здраве" ООД, гр. Пазарджик и „Булфарма" ООД, гр. Пещера.

Проверката установила, че на 22.11.2012г. обединение на възложители, в което е и МБАЛ „Здраве" ООД, гр. Пазарджик с Решение №1/22.11.2012г. е открило процедура за възлагане на обществена поръчка чрез открита процедура с предмет „Доставка на лекарства, медицински консумативи и дезинфектанти и консумативи за клинична лаборатория за нуждите на обединение на възложители: Многопрофилна болница за активно лечение „Здраве" ООД, ЕИК *********; Многопрофилна болница за активно лечение „Проф. Димитър Ранев" ООД, ЕИК *********; Многопрофилна болница за активно лечение „Здраве-Велинград" ЕООД, ЕИК *********; Медицинска структура „Пълмед" ЕИК 1125963090011". Съгласно одобреното с решението обявление за поръчка срокът за получаване на оферти е до 15.00 часа на 16.01.2013г.

По време на проверката се изготвила справка изх. № 588/06.11.2013г., съгласно която договорът от 01.03.2006г. между МБАЛ „Здраве" ООД, гр. Пазарджик и „Булфарма" ООД, гр. Пещера е сключен след свободно договаряне.

Съгласно разпоредбите на чл.З, ал. 1, т.1 от ЗОП доставките на стоки, осъществявани чрез покупки, са обект на обществени поръчки.

МБАЛ „Здраве" ООД, гр. Пазарджик е възложител на обществени поръчки на основание чл.7, т.З от ЗОП, като публичноправна организация -лечебно заведение - търговско дружество, на което повече от 30 на сто от приходите за предходната година са за сметка на бюджета на Националната здравноосигурителна каса.

Общата стойност на извършените доставки на лекарствени продукти съгласно справка изх. № 596/13.11.2013г. за периода от 01.01.2012г. до 31.12.2012г. възлиза на 1 137 290.82 лв. без ДДС и попада в стойностните прагове по чл.14, ал.1, т.2 от ЗОП, за които се изисква провеждане на процедура за възлагане на обществена поръчка за доставка - открита процедура по реда на Закона за обществените поръчки.

Съгласно чл.15, ал.2, т.2, б. „а" от Закона за обществените поръчки за определяне на реда за възлагане на обществена поръчка при периодично повтарящи се договори за доставки, стойността на обществената поръчка се изчислява на база действителната обща стойност на подобни договори, сключени през предходната финансова година и коригирани с предвидените промени в количеството или стойността на съответната доставка. Доставката на лекарствени продукти е повтаряща се доставка. През предходната финансова година - 2011, в МБАЛ "Здраве" ООД, гр. Пазарджик са извършени доставки на лекарствени продукти на обща стойност 1 233 334.00 лв. без ДДС /1 480 000.00 лв. с ДДС/, която стойност попада в праговете по чл.14, ал. 1, т.2 от ЗОП и изисква провеждане на открита процедура за възлагане на обществена поръчка по реда на Закона за обществените поръчки.

М.И.Д. като управител на МБАЛ "Здраве" ООД, гр.Пазарджик има качеството на лице, което представлява дружеството по смисъла на чл.8, ал.З от ЗОП при провеждане на процедурите за възлагане на обществени поръчки.

       Всички тези признаци - обект, субект и стойност както и действителната стойност на извършените разходи за същата доставка през предходната финансова година, обуславят задължението на управителБ на МБАЛ "Здраве" ООД, гр.Пазарджик да проведе открита процедура за възлагане на обществена поръчка по реда на Закона за обществените поръчки за възлагане доставката на лекарствени продукти през 2012г

       Предвид гореизолженото АНО е приел, че е нарушен чл.8 ал.1 във връзка с чл.8 ал.3 във връзка с чл.14 ал.1 т.2 и чл.16 ал.8 от Закона за обществените поръчки.

       Възоснова на акта било издадено обжалваното наказателно постановление.

По делото е разпитана като свидетел В.Г., която в показанията си потвърждава описаната фактическа обстановка.

Горната фактическа обстановка съдът възприе, възоснова на показанията на св.В.Г. и писмените доказателства по делото.

 

 

При тези данни от правна страна съдът намира, че обжалваното наказателно постановление противоречи на материалния и процесуалния закон и като незаконосъобразно следва да бъде отменено по следните съображения:

 

 

       Съдът счита, че при издаването на обжалваното наказателно постановление е допуснато нарушение на процесуалния закон по следните съображения :

 

 

       На първо място допуснато е нарушение на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН, която изисква наказателното постановление да съдържа пълно описание на нарушението, датата и мястото на извършване и обстоятелствата при които е извършено. В случая това изискване не е спазено, тъй като не е посочена датата на извършване на нарушението от една страна, а от друга страна е посочена дата 02.01.2012г. която дата касае само първата доставка и не се отнася за всички доставки през 2012г. чиято обща стойност е 1 137 290, 82 лева. При това положение освен, че липсва дата на извършване на адм.нарушение е налице и непълнота и неяснота относно времето на извършване на нарушението, тъй като се сочи дата, която е дата на първата доставка, а се наказва жалбоподателката за всички доставки, чиято обща стойност надвишава праговете по чл.14 ал.1 т.2 от ЗОП.

 

 

На второ място съгласно разпоредбата на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН наказателното постановление следва да съдържа: описание на нарушението, дата и мястото, където е извършено, обстоятелствата при които е извършено и доказателствата, които го потвърждават, а съгласно нормата на чл.57, ал.1 т.6 от ЗАНН и законните разпоредби, които са били нарушени виновно. В издаденото наказателно постановление липсва описание на обстоятелства, обуславящи направения от АНО орган извод за задължителност и провеждане на една обща процедура по ЗОП за доставяне на лекарства.

Съдът счита, че жалб.Д. не е осъществила състава на адм.нарушение по чл.129 ал.1 от Закона за обществените поръчки във връзка с чл.8 ал.1 във връзка с чл.8 ал.3 във връзка с чл.14 ал.1 т.2 и чл.16 ал.8 от същия закон, тъй като не е извършела това адм.нарушение по следните съображения :

По делото не е доказано по несъмнен начин, че МБАЛ „ЗДраве” ООД има  качеството на възложител . В наказателното постановление е посочена само законовата разпоредба, според която административният орган е сметнал „МБАЛ Здраве" ООД за възложител, но липсват доказателства, които да го потвърждават. В случая договорът, с който лечебното заведение осигурява своите доставки на лекарствени продукти е сключен на дата 01.03.2006 г. с „Булфарма" ООД, гр.Пещера. Същият до настоящия момент не е анексиран и не са променяни никои от съществените условия по договора. Към датата на сключване на договора изискването на т. 21 от параграф 1 на Допълнителните разпоредби на ЗОП, а именно, че публичноправна организация е и лечебно заведение - търговско дружество, на което повече от 30 на сто от приходите за предходната година са за сметка на бюджета на НЗОК, не е съществувало. Изменението е направено с ДВ бр. 37 от 05.05.2006 г. в сила от 01.07.2006 г., т.е след сключване на договорите. В този смисъл сключеният договор за доставка с „Булфарма" ООД не е сключен в нарушение на императивните разпоредби на закона. За периода на сключване на договора представляваното лечебното заведение е имало законово основание да сключва договори при свободен режим на договаряне, без да е необходимо провеждане на процедура по ЗОП. След като договорът не е анексиран и не са променяни никакви условия по изпълнение на същия, както и предвид факта, че няма законовото задължение да бъде прекратен един сключен, действащ договор, за да бъде проведена процедура по ЗОП след придобиване на качеството възложител по смисъла на ЗОП.

 

         Ето защо съдът счита, че обжалваното наказателно постановление е издадено в нарушение на материалния и процесуалния закон и се явява незаконосъобразно, тъй като от една страна жалб.Д. не е извършела адм.нарушение, за което е санкционирана, а от друга страна при издаването на постановлението е допуснато съществено процесуално нарушение.      

 

     По изложените съображения съдът счита, че обжалваното наказателно постановление е незаконосъбразно, поради нарушение на материалния и процесуалния закон и следва да бъде отменено, а жалбата на М.И.Д. *** уважена, като основателна .

 

 

 

Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН съдът

 

 

Р     Е     Ш     И :

 

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 11012622 от 28.03.2014г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция София, с което на М.И.Д. ***, ЕГН: ********** е наложена глоба в размер на 3000 лева на основание чл.129 ал.1 от Закона за обществените поръчки във връзка с чл.8 ал.1 във връзка с чл.8 ал.3 във връзка с чл.14 ал.1 т.2 и чл.16 ал.8 от същия закон.

 

 

        Решението подлежи на обжалване в 14 дневен срок от съобщаването му на страните пред Пазарджишкия административен съд.

 

                                                       

                                        

                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: