Определение по дело №1103/2019 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 1852
Дата: 27 септември 2019 г.
Съдия: Цветелина Александрова Кънева
Дело: 20197170701103
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 септември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 1852

   гр.Плевен, 27.09.2019 год.

 

Административен съд - гр.Плевен, ІV-ти състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и седми септември две хиляди и деветнадесета година, в състав:                                                      

                                                                         Председател: Цветелина Кънева

 

като разгледа докладваното от съдията административно дело №1103  по описа на Административен съд – Плевен за 2019 год. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по жалба от „Ромфарм Компани" ООДД със седалище и адрес на управление, гр. София, представлявано от управителя Венелин Георгиев, чрез гл. юрисконсулт Е.Х., против Решение № 508/26.08.2019г. на Министерски съвет за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост, за държавна нужда за изграждане на АМ „Хемус", участък 122+260 до км 139+340, включително пътен възел „Плевен" на територията на областите Ловеч и Плевен. Претендира се изменение на оспореното РМС № 508/26.08.2019г. за отчуждаване на имоти и части от имоти - частна собственост, за държавна нужда за изграждане на АМ „Хемус", участък 122+260 до км 139+340, включително пътен възел „Плевен" на територията на областите Ловеч и Плевен, В ЧАСТТА относно определената пазарна стойност на частта от отчуждените имоти, собственост на дружеството, както следва: 1. ПИ с идентификатор 51620.32.30, представляващ НИВА, VІ категория, в местността „Осеновец", находящ се в землището на с.Николаево, община Плевен, ЕКАТТЕ 51620 , с обща площ 7,602 дка и трайно засегната площ за отчуждаване — 3,195 дка в размер на 813лева;  2.  ПИ с идентификатор 51620.33.3, представляващ НИВА, ІV категория, в местността „Мала Дългиня", находящ се в землището на с.Николаево, община Плевен, ЕКАТТЕ 51620 , с обща площ 21,063 дка и трайно засегната площ за отчуждаване - 0,329 дка в размер на 84лева и 3. ПИ с идентификатор 51620.41.22, представляващ НИВА, ІV категория, в местността „Кападжийск Орници", находящ се в землището на с.Николаево, община Плевен, ЕКАТТЕ 51620 , с обща площ 13,999 дка и трайно засегната площ за отчуждаване - 3,512 дка в размер на 894лева.

Претендира се още,  на основание чл.39б,ал.7 от ЗДС, съдът да разпореди на Агенция „Пътна инфраструктура“   в качеството й на инвеститор, да изплати на „Ромфарм Компани" ООД, в качеството му на собственик на имотите по чл. 396, ал. 1 ЗДС, обезщетение за пропуснати ползи от датата на влизане във владение на имотите до влизане в сила на решението за отчуждаване на съответния имот.  Счита се, че инвеститорът на обекта дължи на собственика на имотите по чл. 39б, ал. 1 ЗДС обезщетение за пропуснати ползи от датата на влизане във владение на имота до влизане в сила на решението за отчуждаване на съответния имот. Когато имотът е земеделска земя, обезщетението включва доходите, които би получил собственикът на имота от реализация на продукцията, ако имотът се обработва, или арендното плащане, което е трябвало да получи за отдадената под аренда земя.

Жалбоподателят претендира да бъде назначена съдебно — икономическа експертиза от лицензиран оценител за оценка на недвижими имоти, който да даде заключение, каква е справедливата пазарна стойност на отчуждената част от имотите, определена по реда на чл. 32, ал.2 от ЗДС , чрез равностойно парично обезщетение в съответствие с предназначението на имотите преди влизането в сила на ПУП въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания, а не съгласно чл.32, ал.З т.2 от ЗДС - по Наредбата за условията и реда за определяне на текущи пазарни цени на земеделски земи.

Ответникът-Министерски съвет, чрез процесуален представител Велико Демирев /за който по делото няма приложено писмено пълномощно/ оспорва жалбата като неоснователна, като излага подробни съображения по съществото на спора. Сочи в  случай, че съдът допусне поисканата от жалбоподателя съдебна експертиза, оценката да се извърши от вещо лице, отговарящо на определените в ЗДС изисквания - § 1а, т. 3 от ДР на ЗДС, като съобрази определените в § 1а, т. 2 и т. 4 от ДР на ЗДС изисквания. Оценката следва да се извърши съобразно предназначението на имота преди влизането в сила на ПУП-ПП, предвиждащ изграждане на националния обект, по пазарните цени на имоти с подобни характеристики. Съгласно закона това са: осреднените цени от всички сделки с имоти за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека — обезпечаваща покупко-продажба на имот продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни  изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки, с изключение на тези с предмет идеални части от имоти, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката (08.05.2019 г.) и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота. Ако в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката в службата по вписванията по местонахождението на имота са вписани повече от 20 сделки при определяне на пазарната цена се вземат предвид последните 20 вписани сделки. Осредняването се извършва въз основа на не по-малко от две относими сделки.

Претендира да се  представи по делото заедно с експертизата копия от нотариалните актове или други документи за сделки, въз основа на които е изготвено заключението.

При липса на пазарни аналози (ако има по-малко от две относими сделки, вписани в съответната служба по вписвания, отговарящи на законовите критерии), вещото лице да определи оценката на отчуждаваните имоти по реда на Наредбата по чл. 36, ал. 2 от ЗСПЗЗ, съгласно чл. 32, ал. 3, т. 2 от ЗДС - Наредбата за реда за определяне на цени на земеделските земи.

Прилага административната преписка по издаване на оспореното решение.

 

При така заявената претенция на жалбоподателя и с оглед становището на ответника, съдът намира за установено следното:

Производството се развива по реда чл. 145-178 от АПК във връзка с чл.38  от Закона за държавната собственост.

На основание чл.157 от АПК и чл.38, ал.6 от ЗДС, административното дело следва да бъде насрочено за разглеждане в открито съдебно заседание.

На основание чл.154 от АПК следва да се конституират страните в настоящото производство:

- в качеството на жалбоподател –„Ромфарм Компани" ООДД със седалище и адрес на управление, гр. София, представлявано от управителя Венелин Георгиев, чрез гл. юрисконсулт Е.Х.,

- в качеството на ответник по жалбата-Министерски съвет;

- като заинтересовани страни-Министерство на регионалното развитие и благоустройството; Министерство на финансите и Агенция „Пътна инфраструктура“ –София.

В 3-дневен срок от съобщението  жалбоподателят следва да уточни характера и петитума на претенцията си по чл.39б, ал.7 от ЗДС за обезщетение за пропуснати ползи от датата на влизане във владение на имота до влизане в сила на решението за отчуждаване на съответния имот- дали претендира това обезщетение да се включи в методиката на изчисляване на равностойното парично обезщетение по чл.32 от ЗДС и §1а от ДР на ЗДС или предявява друга претенция на друго основание, в този случай да я конкретизира по основание, размер и да посочи конкретно в какво се изразява искането към съда.

 

На основание чл.163, ал.1 и 2 от АПК, препис от жалбата и доказателствата следва да се изпратят на ответника и на заинтересованите страни, като им се даде възможност да представят писмен отговор по жалбата и да посочат доказателствата, като приложат писмените, в 3-дневен срок от съобщението.

 

Административната преписка е непълна. Не са представени, а следва да се представят в 3 дневен срок от съобщението следните доказателства:

-доказателства за датата на връчване на оспореното решение на жалбоподателя, а последното е от значение с оглед проверка за спазване срока за обжалване.

-с оглед установяване компетентността на органа, постановил оспореното решение и неговата завършеност във формата на ИАА, следва да се представи оспореното решение с подпис на министър-председателя и официален печат на МС, съобразно чл.9 от Устройствен правилник на МС;

-Заповед №РД-02-15-92/23.04.2019 год. на зам.министъра на МРРБ, тъй като приложената по делото не е в цялост, както и доказателства, че е влязла в сила;

-направените от министъра на финансите и министъра на регионалното развитие и благоустройството предложения за отчуждаване на имотите до МС;

-на л.148 от делото, гръб е приложено удостоверение от Агенция по вписванията, СВ-Плевен, в което се сочи, че  има извършени вписвания на актове за изповядани сделки с имоти, находящи се в землищата на с.Николаево и Бохот за периода 8.05.2018-8.05.2019 год., копия от които са представени в АПИ. Същите приложения следва да се представят по делото, с оглед възможността да се използват при изготвяне на СОЕ.

 

  На основание чл.38, ал.6 от ЗДС следва да се приемат писмените доказателства.

С оглед направеното искане от жалбоподателя следва да се назначи съдебно-оценителна експертиза, ВЛ по която след като се запознае с приложените по делото доказателства и при необходимост – след като извърши проверка в Агенцията по вписванията, да даде отговор на въпросите:

Какво е равностойното парично обезщетение по чл.32 от ЗДС и §1а, т.1 от ДР на ЗДС в съответствие с предназначението на отчуждената част от трите процесни имота преди влизането в сила на подробния устройствен план, съответно преди одобряването на подробен устройствен план, който предвижда изграждане на национален обект, въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания. В този случай да се вземат предвид пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания, които ще бъдат представени от ответника, и които са вписани в удостоверението от Службата по вписванията –Плевен на гърба на л.148 от делото. В случай че не могат да се определят пазарните цени на имоти с подобни характеристики поради липса на извършени по-малко от две сделки в съответната служба по вписванията, равностойното парично обезщетение да се  определи по реда на: 1. правилника за прилагане на Закона за държавната собственост - за имоти в урбанизираните територии и устройствени зони; или наредбата по чл. 36, ал. 2 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи - за земеделски земи; или  наредбата по чл. 86, ал. 2 от Закона за горите - за горските територии.

За ВЛ следва да се назначи оценител на земеделски земи. Съгласно чл.38, ал.9 от ЗДС ВЛ следва да  отговаря на изискванията на §1а, т.3 от  ЗДС- да има необходимото образование и професионална квалификация за оценяване на имоти; в зависимост от предназначението на имота притежава правоспособност на независим оценител по смисъла на Закона за независимите оценители за извършване на съответната оценка; да има поне три години професионален опит за оценяване на имоти; да не е служител на инвеститора, не е заинтересован от отчуждаването и не е роднина по права линия без ограничения, по съребрена линия до четвърта степен и по сватовство до втора степен на страните по отчуждаването.ВЛ следва да представи доказателства за тези обстоятелства като приложения към изготвената експертиза. Анотирана съдебна практика

 

 

 

 

На основание чл.171, ал.4 вр. с чл. 170, ал.1 от АПК  съдът следва да укаже на ответника, че носи доказателствената тежест да установи съществуването на фактическите основания, посочени в оспорения акт и изпълнение на законовите изисквания при издаването му.

Воден от горното съдът     

 

ОПРЕДЕЛИ :

 

НАСРОЧВА административно дело №1103/2019 год. на Административен съд-гр.Плевен, за разглеждане в открито   съдебно заседание на  16.10. 2019 год. от 10,15 часа, за когато да се призоват страните.

КОНСТИТУИРА страните в производството:

 - в качеството на жалбоподател - –„Ромфарм Компани" ООДД със седалище и адрес на управление, гр. София, представлявано от управителя Венелин Георгиев, което дружество да се призове чрез гл. юрисконсулт Е.Х. на посочения в жалбата тел.за връзка 0897 081 001 и имейл адрес : eleonora@staven-bg.com;

 - в качеството на ответник по жалбата-Министерски съвет;

- като заинтересовани страни-Министерство на регионалното развитие и благоустройството; Министерство на финансите и Агенция „Пътна инфраструктура“ –София.

ДА СЕ ИЗПРАТЯТ на ответника и на заинтересованите страни копия от жалбата и доказателствата.

ДАВА възможност на ответника и на заинтересованите страни да представят писмен отговор по жалбата и да посочат доказателствата, като приложат писмените, в 3-дневен срок от съобщението. В същия срок ответникът да представи по делото следните доказателства:

-доказателства за датата на връчване на оспореното решение на жалбоподателя, а последното е от значение с оглед проверка за спазване срока за обжалване;

-с оглед установяване компетентността на органа, постановил оспореното решение и неговата завършеност във формата на ИАА, следва да се представи оспореното решение с подпис на министър-председателя и официален печат на МС, съобразно чл.9 от Устройствен правилник на МС;

-Заповед №РД-02-15-92/23.04.2019 год. на зам.министъра на МРРБ, тъй като приложената по делото не е в цялост, както и доказателства, че е влязла в сила;

-направените от министъра на финансите и министъра на регионалното развитие и благоустройството предложения за отчуждаване на имотите до МС;

-на л.148 от делото, гръб е приложено удостоверение от Агенция по вписванията, СВ-Плевен, в което се сочи, че  има извършени вписвания на актове за изповядани сделки с имоти, находящи се в землищата на с.Николаево и Бохот за периода 8.05.2018-8.05.2019 год., копия от които са представени в АПИ. Същите приложения следва да се представят по делото, с оглед възможността да се използват при изготвяне на СОЕ.

В  3-дневен срок от съобщението жалбоподателят да уточни характера и петитума на претенцията си по чл.39б, ал.7 от ЗДС за обезщетение за пропуснати ползи от датата на влизане във владение на имота до влизане в сила на решението за отчуждаване на съответния имот- дали претендира това обезщетение да се включи в методиката на изчисляване на равностойното парично обезщетение по чл.32 от ЗДС и §1а от ДР на ЗДС или предявява друга претенция на друго основание, в този случай да я конкретизира по основание, размер и да посочи конкретно в какво се изразява искането към съда.

 

ПРИЕМА КАТО ДОКАЗАТЕЛСТВА ПО ДЕЛОТО писмо вх.№4676/26.09.2019г. на ответника и приложените към него документи, находящи се от л.3 до л.198 по делото, както и информация на електронен носител /диск/.

 

НАЗНАЧАВА съдебно-оценителна експертиза, ВЛ по която, след като се запознае с приложените по делото доказателства и при необходимост – след като извърши проверка в Агенцията по вписванията, да даде отговор на въпросите:

Какво е равностойното парично обезщетение по чл.32 от ЗДС и §1а, т.1 от ДР на ЗДС в съответствие с предназначението на отчуждената част от двата процесни имота, собственост на жалбоподателя,  преди влизането в сила на подробния устройствен план, съответно преди одобряването на подробен устройствен план, който предвижда изграждане на национален обект, въз основа на пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания. В този случай да се вземат предвид пазарните цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания, които ще бъдат представени от ответника, и които са вписани в удостоверението от Службата по вписванията –Плевен на гърба на л.91 от делото. В случай че не могат да се определят пазарните цени на имоти с подобни характеристики поради липса на извършени по-малко от две сделки в съответната служба по вписванията, равностойното парично обезщетение да се  определи по реда на: 1. правилника за прилагане на Закона за държавната собственост - за имоти в урбанизираните територии и устройствени зони; или наредбата по чл. 36, ал. 2 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи - за земеделски земи; или  наредбата по чл. 86, ал. 2 от Закона за горите - за горските територии.

НАЗНАЧАВА за вещо лице Светлана Милкова Попова, икономист, оценка на търговски предприятия и вземания, оценител на права на интелектуална и индустриална собственост, оценител на земеделски земи и трайни насаждения, оценител на недвижими имоти.

УКАЗВА на ВЛ, че следва да представи като приложения към заключението доказателства, че  има необходимото образование и професионална квалификация за оценяване на имоти; че притежава правоспособност на независим оценител по смисъла на Закона за независимите оценители за извършване на съответната оценка; че има поне три години професионален опит за оценяване на имоти; че не е служител на инвеститора, не е заинтересован от отчуждаването и не е роднина по права линия без ограничения, по съребрена линия до четвърта степен и по сватовство до втора степен на страните по отчуждаването.

ОПРЕДЕЛЯ депозит за експертизата в размер на 200 /двеста/ лева, вносими от жалбоподателя в 3-дневен срок от съобщението, в който срок следва да представи и вносния документ по делото.

УКАЗВА на ответника и на заинтересованите страни, за които актът е благоприятен, че носят доказателствената тежест да установят съществуването на фактическите основания, посочени в оспорения акт и изпълнение на законовите изисквания при издаването му.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО не подлежи на оспорване.

Преписи  от определението да се изпратят  на страните по електронна поща, факс или друг подходящ бърз начин с указание своевременно да се върнат за прилагане по делото на отрязъците от съобщенията до страните.

 

 

                                                                             С Ъ Д И Я: