Р
Е Ш Е Н И Е № 2010
гр. Пловдив, 26.11.2018г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, ХVІІІ – ти
н.с. в публичното заседание на тринадесети ноември през две хиляди и осемнадесета
година в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: МИЛЕНА ГЕОРГИЕВА
при секретаря ДЕСИСЛАВА ТЕРЗОВА, като
разгледа докладваното от съдията АНД №6787/2018г.
по описа на ПРС, ХVІІІ-ти н.с., за
да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и сл.
от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление
/НП/ №1140 от 22.08.2018г. на Заместник - кмет „Транспорт” в Община Пловдив, с
което на ЕТ „***”, ЕИК:***, представлявано от Г.С., със седалище и адрес на управление: ***, за
нарушение на чл.11, ал.4 от Наредба за осигуряване на обществения ред /НООР/,
Приложение 1 към Решение №198, взето с Протокол №10 на Общински съвет гр.
Пловдив от 28.05.2009г.; изм. и доп. с Решение №366, взето с Протокол №18 от
13.11.2014г., е наложено административно наказание – ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в
размер на 5000 /пет хиляди/ лева на осн. чл.32, ал.1 от НООР.
Жалбоподателят атакува наказателното
постановление като незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено. Излага
аргументи за допуснати в хода на административнонаказателното производство съществени нарушения на процесуалните
правила. Релевира и доводи за наличие на хипотезата на чл.28 от ЗАНН. В съдебно
заседание, редовно и своевременно призован, се представлява от процесуален
представител – адв. Н.Г., който поддържа жалбата и прави същото искане.
Въззиваемата страна, редовно призована,
се представлява от юрисконсулт Е.К., който оспорва жалбата и моли наказателното
постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.
Съдът въз основа на събраните по делото
доказателства, преценени поотделно и в съвкупност, приема за установено от
фактическа и правна страна следното:
Жалбата е подадена в преклузивния
7-дневен срок за обжалване, изхожда от надлежна страна /санкционираният едноличен
търговец/, поради което е допустима. Разгледана по същество същата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
От фактическа страна съдът установи следното:
На
12.08.2018г. с начален час 00:25 била извършена проверка от служители на
Пловдивски общински инспекторат, сред които и свид. Б.Т., на обект - класически ресторант „Тони 2000” в
гр. Пловдив, ж.к. „Тракия”, срещу блок №8, стопанисван от ЕТ „***”, ЕИК:***. В хода на проверката било установено,
че заведението работи. В залата за клиенти, както и в откритата част имало около
40 /четиридесет/ клиенти, които консумират храна и напитки. Сервитьорите
приемали поръчки, касовият апарат не бил приключен. Ресторантът се намирал в
самостоятелна сграда, като към момента на проверката не били прекратени дейностите
по почистване, зареждане и обслужване. За работа след 24.00 часа, ЕТ „***” нямал
издадено Разрешение за удължено работно време, което да е валидно към момента
на проверката. По време на същата бил издаден фискален бон
№02332515/12.08.2018г., с който бил удостоверен часа, а именно 00:28:32ч.
Резултатите от проверката били
обективирани в Констативен протокол №106898, серия „А” от 12.08.2018г.
На
14.08.2018г. бил съставен АУАН Серия А №4872 за извършено от жалбоподателя ЕТ „***”
административно нарушение по чл.11, ал.4
от НООР в присъствието на Г.С., който се запознал със съдържанието на
акта и го подписал с отбелязване, че има възражение. Получил и препис от АУАН.
В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН от страна
на жалбоподателя било направено писмено възражение срещу АУАН, в което сочил,
че бил в процедура по издаване на разрешение за удължено работно време, но от
администрацията забавяли издаването на документа, с оглед ползването на отпуска от двама
служители на общината.
Наказващият орган счел възражението за
неоснователно и въз основа на съставения АУАН, издал атакуваното наказателно
постановление, с което на ЕТ „***”, ЕИК:***, представлявано от Г.С., със седалище и адрес на управление: ***, за
нарушение на чл.11, ал.4 от Наредба за осигуряване на обществения ред /НООР/,
Приложение 1 към Решение №198, взето с Протокол №10 на Общински съвет гр.
Пловдив от 28.05.2009г.; изм. и доп. с Решение №366, взето с Протокол №18 от
13.11.2014г., е наложено административно наказание – ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в
размер на 5000 /пет хиляди/ лева на осн. чл.32, ал.1 от НООР.
Описаната фактическа обстановка се
установява по безспорен и категоричен начин от събраните по делото писмени
доказателства и от гласните доказателства -
показанията на свидетеля Б.Т. /актосъставител/. Съдът счита показанията на
свидетеля за логични, вътрешно непротиворечиви, обективни и съответни на
останалите събрани по делото писмени доказателства.
При така установената фактическа обстановка,
съдът намира следното от правна страна:
По делото са налице безспорни
доказателства за извършено от жалбоподателя нарушение на чл.11, ал.4 от НООР. Посочената подзаконова разпоредба
забранява всякаква дейност по почистване, зареждане и обслужване в обекта след
изтичане на разрешеното работно време. От доказателствата по делото категорично
се установява, че на посочените в АУАН и в НП дата и място стопанисваният от търговеца
– жалбоподател обект - класически ресторант
„Тони 2000”, е работил след изтичане на разрешеното работно време, като не е
прекратил дейността по почистване, зареждане и обслужване. Безспорни
обстоятелства са, че към момента на проверката в 00:25ч. тази дейност
по почистване, зареждане и обслужване, не само
не е била преустановена, но дори в заведението имало около 40 клиенти,
консумиращи храна и напитки, сервитьорите приемали поръчки, касовият апарат бил
в работен режим също. Безспорно е и според даденото в двата акта описание, че провереният
обект /ресторант/ се намирал в самостоятелна сграда, поради което съгласно
нормата на чл.11, ал.1, т.2 от НООР не се изисква разрешение за работно време
за заведения, находящи се в нежилищни
сгради от 06.00ч. до 24.00ч. По аргумент на противното, обаче, в случая дейността
на заведението след 24.00ч. е извън разрешеното работно време, щом като жалбоподателят
не е разполагал с действащо разрешение за удължено работно време. Установява се
от доказателствата по делото, че стопанисващият проверения обект търговец
по-рано е разполагал с издадено надлежно разрешително за удължено работно време
с №06 – 0358/28.07.2017г., но изтекло към момента на проверката, тъй като е
било валидно за периода 28.07.2017г. до 28.07.2018г.
Жалбоподателят от своя страна не оспорва, че към
момента на проверката в обекта е развивал търговска дейност извън разрешеното
работно време, а навежда единствено възражения за отмяна на НП на формални основания.
Описанието на нарушението е точно, ясно
и недвусмислено до степен, в която жалбоподателят е разбрал за какво негово
поведение е бил санкциониран. Що се отнася до наведененото в съдебно заседание твърдение
от представляващия санкционираното лице, че нарушението не следвало да се квалифицира по чл.11, ал.4 от
НООР, а по чл.11 ал.2, където било предвидено издаването на писмено разрешение
за удължено работно време, съдът го намира за неоснователно. Всъщност настоящото нарушение е затова, че
процесният обект е продължил дейността си по предназначение във време, което не
е било разрешено – независимо, дали е извън стандартното разрешено или удължено,
което напрактика също е разрешено. Отразяването в обстоятелствената част на
АУАН и НП на обстоятелствата, че проверката се е осъществила след 24.00ч. в ресторанта,
позициониран в самостоятелна сграда и че жалбоподателят не разполагал с
разрешение за удължено работно време, са именно, за да се обуслови, че обектът
е работил извън разрешеното време, а не да посочат друго нарушение.
Ето защо и предвид изложеното наказващият
орган правилно е подвел констатираното нарушение под материалната норма на чл.11,
ал.4 от НООР. При спазване изискванията
на чл.27 ал.1-ал.3 от ЗАНН, на основание чл.32, ал.1 от НООР, на жалбоподателя му
е било наложено административно наказание законосъобразно по вид и размер, а
именно имуществена санкция в минимално предвидения в закона размер от 5000
лева.
В тази връзка извършеното нарушение не
представлява маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Конкретното
нарушение не разкрива признаци, които да го отличават с по - ниска степен на
обществена опасност от типичната в сравнение с други нарушения от същия вид. Напротив
установява се, че търговецът е продължил дейността на заведението си в
нарушение на наредбата, въпреки че е в процедура по издаване на ново разрешение
и с ясното съзнание, че все още не разполага с такова. Твърдението, че
администрацията се била забавила с издаването на документа, предвид
отпускарския период, не се приема от съда за основателно. От една страна, дори
и да има забавяне, жалбоподателят е следвало да потърси правата си в друго
производство, в което да оспори мълчаливият отказ, съответно да докаже
положителни предпоставки за издаване на
искания документ. Това, дали действията на съответните общински органи във
връзка с посочената процедура са били законосъобразни или не, не може да е и
предмет на обсъждане в настоящото производство. От друга страна каквито и
обстоятелства да са били налице, жалбоподателят не е трябвало своеволно да упражнява
търговската си дейност в обекта след установеното в наредбата време, а да
изчака разрешаването на казуса. Нещо повече, фактът, че търговецът е бил в
процедура по издаване на ново разрешение, посредством която впоследствие набавил
разрешение за удължено работно време 16 дни след проверката, както и че е бил
изряден през годините, е взето под внимание от наказващия орган, което е дало
отражение върху размера на наложената имуществена санкция, която както вече
по-горе се посочи, е в предвидения в наредбата минимум. Забавянето на
администрацията по своевременно направено искане не може да се приеме за смекчаващо
обстоятелство, което да доведе до по-ниска степен на обществена опасност и от
там за неналагане на наказание на търговеца. В този смисъл е и практиката на
Административен съд – Пловдив /Решение №678 от 24.04.2017г., постановено по
КАНД №335/2017г./.
Съдът не споделя и възражението на
жалбоподателя, че изменението на наредбата от 2016г. не било отразено в
атакуваното НП, дотолкото, доколкото същото изменение не е засегнало материалната
и санкционната норма на вмененото нарушение, а от там не е рефлектирало и върху
правото на защита на наказаното лице.
При
извършената служебна
проверка съдът не
констатира допуснати в
хода на административнонаказателното производство
съществени нарушения на процесуалните
правила, които да налагат отмяна на
наказателното постановление.
Мотивиран от изложеното и на основание
чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление /НП/ №1140 от 22.08.2018г.
на Заместник - кмет „Транспорт” в Община Пловдив, с което на ЕТ „***”, ЕИК:***,
представлявано от Г.С., със седалище и
адрес на управление: ***, за нарушение на чл.11, ал.4 от Наредба за осигуряване
на обществения ред /НООР/, Приложение 1 към Решение №198, взето с Протокол №10
на Общински съвет гр. Пловдив от 28.05.2009г.; изм. и доп. с Решение №366,
взето с Протокол №18 от 13.11.2014г., е наложено административно наказание –
ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 5000 /пет хиляди/ лева на осн. чл.32, ал.1
от НООР.
Решението подлежи на обжалване в 14 - дневен
срок от съобщаването му на страните пред
Административен съд - Пловдив.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ:
ВЯРНО
С ОРИГИНАЛА! ДТ