Решение по дело №190/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 26
Дата: 24 февруари 2021 г. (в сила от 24 февруари 2021 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20207120700190
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Кърджали, 24.02.2021 г.

В ИМЕ­ТО НА НА­РО­ДА

Административен съд - Кърджали в закрито заседание на двадесет и седми януари през две хиляди и двадесет и първа  година в състав:

                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНГЕЛ МОМЧИЛОВ

                                                   ЧЛЕНОВЕ: ВИКТОР АТАНАСОВ

                                                                  АЙГЮЛ ШЕФКИ

при  секретаря Мариана Кадиева и в присъствието на прокурор Георгиева от ОП-Кърджали като разгледа докладваното от съдия Шефки КАНД 190 по описа на КАС за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

        Производството е по чл. 63, ал.1, предл. последно от ЗАНН, във вр. с чл. 208 и сл. от АПК. Образувано е по касационна жалба от С.Н.К. от ***, чрез пълномощник, срещу Решение138/28.10.2020 г. по анд258/2020 г. по описа на Районен съдМомчилград. В жалбата са наведени доводи за  незаконосъобразност на оспореното решение, поради допуснати нарушения на материалния закон и съществени процесуални нарушения. Касаторът счита, че районният съд не се е произнесъл по направените от него възражения, свързани с допуснати съществени нарушения на процедурата по установяване на нарушението и налагане на наказание. В тази връзка твърди, че в оспорения електронен фиш /ЕФ/, не е конкретизирана категорията на заснетото МПС, респ., не е ясно в коя от хипотезите на чл.21 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/ попада твърдяното деяние; липсва означение на използваната административно-информационна система, чрез която е създадено електронното изявление; липсват задължителни реквизити в представения протокол по чл.10 от Наредба 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Твърди също, че решението е постановено при неизяснена фактическа обстановка, тъй като съдът не е събрал доказателства, свързани с: конкретното място на извършване на нарушението, посочено в ЕФ; годността на техническото средство за измерване на скоростта; начина на установяване на собственика на процесното МПС; наличието на протокол по чл.10 от Наредба 8121з-532 от 12.05.2015 г. и снимков материал за разположение автоматизираното техническо средство, както и дневник по смисъла на чл.13, ал.2 и информация по чл.16, ал.2 от горната наредба. Иска отмяна на обжалваното решение, като вместо него се постанови друго, с което да се отмени издаденият ЕФ. Претендира и направените по делото разноски по представен списък. В с.з., чрез процесуалния си представител, поддържа жалбата, по изложените в нея съображения.

            Ответникът по касация – ОД на МВР - Кърджали, не взема становище по касационната жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура–Кърджали дава заключение за неоснователност на жалбата. Счита, че не са налице наведените в жалбата доводи за процесуални нарушения, свързани със съдържанието на протокола по чл.10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. Намира оспореното решение на РС-Момчилград за правилно, поради което счита, че същото следва да се остави в сила.

Административният съд, след като извърши проверка на обжалваното решение, във връзка с посочените в жалбата пороци на решението, както и по отношение на  указаните в чл.218, ал.2 от АПК, за спазването на които съдът следи служебно, констатира следното:

Касационната жалба е допустима - постъпила е в срок, и е подадена от надлежно легитимирано лице - страна по анд258/2020 г. по описа на РС-Момчилград.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

С процесното решение районният съд е потвърдил Електронен фиш за налагане на глоба серия **  *** на ОД на МВР-Кърджали, с който на С. Н. К., на основание чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.2, т.6 от ЗДвП, е наложена глоба в размер на 600 лева, за нарушение на чл.21, ал.2, във вр. с чл.21, ал.1 от ЗДвП.

 В мотивите към решението си, районният съд е приел за установено, че жалбоподателят е осъществил състава на нарушението по чл.21, ал.2, във вр. с ал.1 от ЗДвП. Приел също, че процесният електронен фиш съдържа всички реквизити, предвидени в чл.189, ал.4 от ЗДвП. Посочена била структурата на МВР, на чиято територия е установено нарушението; коректно било посочено и мястото на установяване на нарушението - с текстово описание и с координатите, индивидуализиращи точно определено място на извършване на нарушението, установено и от приложените веществени доказателствени средства. В ЕФ се съдържали и посоката на движение, датата и точния час; регистрационния номер на автомобила, както и останалите необходими реквизити. Съдът кредитирал приложената по делото разпечатка на клип №***, радар № *** от *** год., заснет с мобилна камера за контрол на скоростта на МПС, както и протокола по чл.10 от Наредба 8121з-532 от 12.05.2015 г., от който се установявало, че техническо средство TFR 1-М №*** е използвано на 16.05.2020 г., за времето от 12,10 часа до 14,00 часа. Намерил за правилна и правната квалификация на нарушението, тъй като жалбоподателят е управлявал МПС със скорост 111 км/ч, при разрешена 60 км/ч, въведена с пътен знак. При превишение от 51 км/ч., правилно било определено и следващото се административно наказание, съгласно чл.182, ал.2, т.6 от ЗДвП.  По горните съображения, стигнал до извода, че оспореният ЕФ е законосъобразен.

Така постановеното решение е правилно.

Настоящата инстанция приема за установено по делото, че на 16.05.2020 год., в *** часа, на път ** км.***, на разклона за ***, в посока от *** към ***, при въведено с пътен знак В-26 ограничение от 60 км/ч., е установено управление на лек автомобил с рег.№ ***, собствен на С. Н. К. /според приложената справка от АИС-КАТ/, със скорост 111 км/ч, превишаваща разрешената с 51 км/ч., след приспадане на предвидената максимално допустимата грешка от 3 км/ч.

Скоростта на автомобила е установена и заснета с АТСС TFR 1-М № ***, което, съгласно приложените протоколи от първоначална и последваща проверка /№**/*** г. и №***/*** г./, отговаря на метрологичните изисквания и към датата на установяване на нарушението е било годно средство за измерване, съответстващо на одобрения тип. В тази връзка, неоснователни са възраженията, че решението е постановено при липса на доказателства за годността на техническото средство за измерване на скоростта. Наличието на първичните документи, обосноваващи годността на средството за измерване прави безпредметно и изискването на дневник по чл.13, т.2 от Наредбата, който има за цел последващо отразяване на данните от протоколите за проверка на годността.

На следващо място, видно от приложеното писмо изх. 1037/09.12.2015 г., издадено от директора на Областно пътно управление - Кърджали, на процесния участък от път ** км.***, с пътен знак В26, е въведено ограничение на скоростта 60 км/ч. В приложение към административнонаказателната преписка, е представено и графично изображение на конкретното място за контрол от което се установява, че проверяваният участък е извън населено място.

Според приложената по делото разпечатка от автоматизираното техническо средство – клип №***, скоростта на лек автомобил с рег.***, е 114 км/ч., от която, в съответствие с чл.16, ал.5 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., са приспаднати 3 км/ч. Тъй като по делото не е представена декларация по чл.189, ал.5 от ЗДвП, правилно е прието че горното деяние е извършено от касатора, който е и собственик на лекия автомобил, съгласно представената справка. Последото деяние представлява административно нарушение именно по чл. 21, ал.2, вр. с ал.1 от ЗДвП, регламентиращ хипотезите, в които стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е сигнализирана с пътен знак, какъвто е и настоящия случай. Освен това, в  ЕФ изрично е записано, че въпросното МПС е лек автомобил, а видно от приложените снимки от клип №***, е такъв за превоз на не повече от 8 пътници плюс водача и според предвиденото в чл. 150а, ал.2 ЗДвП, е от категория „В“.

По делото е приложен и протокол по чл.10 от Наредба 8121з-532 от 12.05.2015 г., с рег.***/*** г., съгласно приложението към наредбата, от съдържанието на който се установяват по безспорен начин: вида и номера на използваното АТСС; конкретното място за контрол; посоката на движение; ограничението на скоростта, обозначено с пътен  знак; разстоянието от пътния знак до АТСС в метри; режима на измерване и посоката за задействане, както и номера на служебния автомобил в който е разположено АТСС. Последният протокол е подписан от съставилия го служител, като са обозначени  началният и крайният час на работа на АТСС, както и номерата на първото и последно статично изображение, в рамките на които е и приложения клип №***. Респ., този протокол съдържа данни, за всички обстоятелства, относими към деянието и необходими за преценка на законосъобразността на процесния електронен фиш. Обратно на твърдяното в касационната жалба, протоколът съдържа и регистрационен номер и дата, макар и извън мястото, предвидено в образеца. Останалите непопълнени полета, като тези за: град или село, пътен знак Е24 са неотносими към конкретната проверка, тъй като  последната е извършена извън населено място, посочено като конкретен участък от линеен обект- път ** км.***, разклон ***, съвпадащ и с приложеното графично изображение на мястото за контрол, а с отмяната на разпоредбата на чл.7 /ДВ, бр. 6 от 2018 г. , в сила от 16.01.2018 г./, не съществува изискване за поставяне на пътен знак Е 24.

Неоснователно е и възражението за неизяснена фактическа обстановка поради това, че не била събрана информация по чл.16, ал.2 от Наредбата. Съгласно чл.16, ал.1 и ал.2 от Наредбата, данните за нарушенията, следва да се съхраняват до приключване на административнонаказателната преписка във формата и вида, изготвен от АТСС, като при необходимост същите могат да се отпечатват. Горната информация се събира, съхранява и анализира от определени със заповед на директора на ОДМВР служители и чрез автоматизирана информационна система се използва за целите на административнонаказателния процес. Именно такава е информацията, съдържаща се в клип № ***, радар №***, с 4 броя снимки; данни за датата и часа на деянието; измерената скорост; ограничението на скоростта и нейното превишение; посока, трафик и режим; географските координати и обозначение на регистрационния номер на МПС.

С оглед изложеното, правилно районният съд е приел, че нарушението е безспорно установено и правилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на водача за посоченото в ЕФ нарушение. По делото са събрани всички относими към случая доказателства, които съдът е анализирал обективно и точно, и правилно е приложил закона.

Ето защо, настоящият състав счита, че не са налице сочените от касатора

основания за отмяна на обжалваното решение.

             При извършената служебна проверка по чл. 218, ал. 2 от АПК се установи, че решението е и валидно и допустимо, поради което, въз основа на изложеното по-горе, ще следва да се остави в сила.

             Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН, Административният съд

 

                                                 Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА  Решение138/28.10.2020 г. по анд258/2020 г. По описа  на Районен съдМомчилград.

Решението е окончателно.

 

 

 

           ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ:   1.

 

 

                                                                                                                        2.