Решение по дело №978/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 276
Дата: 29 март 2021 г. (в сила от 29 март 2021 г.)
Съдия: Христина Петкова Юрукова
Дело: 20207150700978
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

  276/ 29.3.2021г.

 

гр.Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд Пазарджик, VІ състав, в открито съдебно заседание на единадесети март, две хиляди двадесет и първа година в състав:

СЪДИЯ: ХРИСТИНА ЮРУКОВА

при секретаря Тодорка Стойнова, като разгледа докладваното от съдия Юрукова административно дело № 978, по описа на съда за 2020 г., намери за установено следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 40, ал. 1 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.

Жалбоподателят И.Е.Б., с адрес *** е оспорил мълчалив отказ на Кмета на Община Крушари да предостави обществена информация по заявление за достъп до обществена информация УРИ 1597234562009 от 12.08.2020година. В жалбата се развиват доводи, че органът дължи произнасяне с писмен акт, а това не е направено в срока по чл. 28, ал. 1 от ЗДОИ. Прави се искане за отмяна на отказа и присъждане на разноски. В открито съдебно заседание жалбоподателят се явява, представлява се от надлежно упълномощен адвокат, поддържа се жалбата, искането за разноски. Представени са съображения, развити в хода по същество, както и в депозирани по делото писмени бележки.

Ответната страна Кмет на Община Крушари не се явява в открито съдебно заседание, не се представлява. В изпълнение на съдебни разпореждания изпраща административната преписка, съдържаща копие на Заявление до обществена информация УРИ 1597234562009 от 12.08.2020г. и е пояснил, че не е представян отговор на заявителя и няма издаден административен акт.

Съдът намира жалбата за допустима, като подадена от надлежна страна, срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол и в законоустановения срок по чл. 149, ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 40, ал. 1 от ЗДОИ.

След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните, и като извърши служебна проверка за законосъобразност по реда чл. 168, ал. 1, във връзка с чл. 146 от АПК, съдът приема за установено следното от фактическа и правна страна:

Със заявление за достъп до обществена информация УРИ 1597234562009/12.08.2020г., адресирано до Кмета на Община Крушари, изпратено по електронен път по реда на чл. 24, ал. 2 от ЗДОИ, жалбоподателят Б. е поискал предоставяне под формата на копия, предоставени по електронен път, на подробно описана в искането информация, отнасяща се до сключени договори след проведени процедури по Закона за обществените поръчки за периода 15.04.2016г. до 11.08.2020г. По така подаденото заявление липсва произнасяне от кмета на Община Крушари.

Законът за достъп до обществена информация урежда обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация. Анализът на законовите разпоредби води до извода, че задълженият субект по чл. 3 от ЗДОИ дължи писмено мотивирано произнасяне. Този извод се потвърждава и от изричната разпоредба на чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ, изискваща писмено уведомяване на заявителя за взетото решение, както и от чл. 34, чл. 38 и чл. 39 от ЗДОИ, въвеждащи изисквания за формата и съдържанието на административното решение и изрично предвиждане на задължението за връчване на решението на заявителя. Следователно налице е императивна разпоредба на закона, въвеждаща задължението за писмено произнасяне по заявлението. При направено искане за достъп до информация задълженият субект е длъжен да разгледа подаденото заявление, извършвайки поредица от действия, регламентирани в разпоредбите на чл. 28 - 33 вкл. от ЗДОИ, вследствие на които да прецени исканата информация дали е такава по определението на закона или не, налице ли са законови ограничения за достъп до исканата информация и в зависимост от това да уважи искането в пълен или ограничен обем, или да постанови мотивиран отказ.

Според чл. 28 и чл. 38 от ЗДОИ задълженият субект е длъжен изрично да се произнесе в законоустановения срок по подаденото пред него заявление за достъп до обществена информация с акт, в който, при хипотезата на отказ, мотивирано да посочи кои са фактическите и правни основания, поради които не е възможно предоставяне на достъп до търсената информация. Специалният закон изисква да постанови решение за предоставяне или за отказ за предоставяне на достъп до поисканата информация, за което да бъде уведомен заявителят. След като специалният закон /ЗДОИ/ изисква изрично произнасяне на задължения субект, то неговото мълчание винаги се явява незаконосъобразен мълчалив отказ в хипотезата на чл. 58, ал. 1 от АПК. Съдът намира, че исканата от И.Б. информация с процесното заявление е обществена такава по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, тъй като позволява на заявителя да си състави мнение за дейността на задължения субект във връзка с проведени процедури по Закона за обществените поръчки.

По изложените съображения съдът намира, че оспореният в настоящото производство мълчалив отказ е незаконосъобразен. Отказът следва да бъде отменен, а административната преписка да бъде върната на задължения субект за произнасяне. При новото произнасяне актът следва да бъде постановен от компетентния за това орган по чл. 3 от ЗДОИ във връзка с чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ, в предвидения 14-дневен срок и в предвидената писмена форма - решение, което да съдържа посочените в чл. 34, съответно чл. 38 от ЗДОИ реквизити, и при спазване на предвидената в Глава трета на ЗДОИ процедура за предоставяне на достъп до обществена информация.

Искането на жалбоподателя за присъждане на направените по делото разноски е своевременно направено и основателно с оглед крайния изход на спора, поради което следва да бъде уважено. Ответната страна следва да бъде осъдена да заплати в полза на жалбоподателя разноски в размер на 610 /шестстотин и десет/ лева - 10 /десет/ лева дължима и внесена държавна такса и 600 лева договорено и платено в брой адвокатско възнаграждение съгласно договор за правна защита и съдействие-2броя.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 174 от АПК, Административен съд Пазарджик, VІ състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ мълчаливия отказ на Кмета на Община Крушари да предостави обществена информация по заявление за достъп до обществена информация УРИ 1597234562009 от 12.08.2020г.

ВРЪЩА административната преписка на Кмета на Община Крушари за изрично произнасяне в четиринадесетдневен срок от получаване на съобщението за изготвеното решение, при спазване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона.

ОСЪЖДА Община Крушари да заплати на И.Е.Б., с адрес *** , сумата от 610 /шестстотин и десет/ лева, представляваща направени по делото разноски.

Решението е окончателно на основание чл. 40, ал.3 от ЗДОИ.

 

СЪДИЯ:/п/