Решение по дело №302/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 234
Дата: 24 октомври 2019 г. (в сила от 24 октомври 2019 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20197280700302
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И  Е

№ 234/24.10.2019 г.

Гр. Ямбол

 

 

В ИМЕТО  НА НАРОДА

 

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи състав, в публично заседание на четиринадесети октомври   две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Д. СТАМАТОВА

 

 

при секретаря Ст. Панайотова разгледа докладваното от съдията адм. д. № 302 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

Производството е образувано по жалба на И.К.К. *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 16-4332-003692/29.05.2019 г. на   П.Х.П. – *, отдел „Пътна полиция“ към СДВР, с която на осн. чл. 171, т. 2а, б. „б“ от ЗДвП на жалбоподателя е наложена такава „прекратяване регистрацията на ППС“ за срок от 6 месеца.     Твърди се, че оспорената заповед е незаконосъобразна както от материалноправна, така и от процесуалноправна гледна точка, тъй като е издадена въз основа на АУАН, в който са изложени погрешни твърдения. Иска се отмяната й, като се прави алтернативно искане за приложение на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН.

В съдебно заседание жалбоподателят К., редовно призован, участва лично и с упълномощения от него процесуален представител. Последният поддържа изцяло жалбата на основанията, изложени в същата. 

Ответната страна, редовно призована, не се явява в съдебно заседание, като не взема и писмено становище по жалбата.

След като извърши цялостна преценка на всички събрани по делото доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

 

 

 

На 24.05.2019 г. , въз основа на получен сигнал на   тел. 112 за настъпило ПТП, полицейските служители П.П.и Н.С. били изпратени в ж.к. *, ул. *.    На място установили лек автомобил „*“ с рег. № *, собственост на жалбоподателя К. и лек автомобил „*“ с рег. № *. По твърдения на посочения в АУАН в качеството на свидетел – очевидец В.С., жалбоподателя е управлявал лекия си автомобил, като при извършване на маневра на заден ход, е ударил лекия автомобил „*“.   К.  отказал да бъде проверен за употреба на алкохол   с техническо средство  Дрегер 7410+”, инв. № 0154.   На място бил  съставен АУАН, като на жалбоподателя  бил издаден талон за   изследване с № 0058572, който той  получил, но  в определеното му време не се явил в посоченото медицинско заведение, за да му бъде взета  проба за извършване на   изследване.   

Със   Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 16-4332-003692/29.05.2019 г. на   П.Х.П. – *, отдел „Пътна полиция“ към СДВР,   на осн. чл. 171, т. 2а, б. „б“ от ЗДвП на жалбоподателя И.К.   била  наложена такава „прекратяване регистрацията на ППС“ за срок от 6 месеца. Именно тази заповед е предмет на оспорване в настоящото съдебно производство.

По делото е разпитан в качеството на свидетел В. П., който не е присъствал на инцидента, но свидетелства, че на следващия ден са планирали да ходят за риба и  по думите на жалбоподателя, последният е бил до автомобила си, за да си приготви рибарските принадлежности, когато се е включила алармата на съседна кола и бил обвинен, че я е ударил,            но не го е управлявал.

С оглед на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срок и е допустима. Разгледана обаче по същество, тя се явява НЕОСНОВАТЕЛНА. Съображенията за това са следните:    

Оспорената заповед  е обективирана в писмена форма и е издадена от административен орган, разполагащ с материална и териториална компетентност. Видно от представената по делото Заповед  № 513з-1618/26.02.2018 г., полицейските органи по чл. 142, ал. 1, т. 1 от Закона за МВР, са определени за длъжностни лица, които да  налагат с мотивирана заповед принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, б.“а“ и т. 6 от ЗДвП.

Съгласно разпоредбата на чл. 171, ал. 1, б.”б” от ЗДвП, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения, се прекратява регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява  такова средство с концентрация на алкохол в кръвта си над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване на концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техните аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози – за срок от 6 месеца до една година. При тази законова регламентация, необходимата материалноправна предпоставка за налагане на мярката е установено по надлежния ред управление на МПС при наличие на алкохол в кръвта над разрешения размер на концентрация или отказ да бъде извършена проверка по посочените в разпоредбата начини или отказ да се даде биологична проба за извършване на изследване.    При прилагането на чл. 171, т. 1 б. „б” от ЗДвП, административният орган действа в условията на обвързана компетентност, която той следва да упражни, когато са налице уредените в закона материалноправни предпоставки. В настоящия казус, както вече бе посочено по-горе,   жалбоподателят К. е отказал да му бъде извършена проверка с  техническо средство, а впоследствие, въпреки че е получил талон за изследване,  не се е явил и да даде кръв за извършването на  изследване. При това положение административният орган е бил длъжен да наложи принудителната административна мярка по чл. 171, т. 1, б. „б” от ЗДвП, което той и сторил.

Жалбоподателят твърди, че  описаното в АУАН не отговаря на действителността, тъй като нито е управлявал автомобила си, нито е причинил ПТП. В тази връзка следва да се посочи, че АУАН е официален удостоверителен документ по смисъла на чл. 179, ал. 1 от ГПК, приложим на осн. чл. 144 от АПК  и обвързва съда с материална доказателствена сила по отношение на констатираните в него факти. Това означава, че при неоспорване от страна на жалбоподателя по реда на чл. 193 от ГПК, АУАН обвързва съда да приеме за доказани изложените в него факти.

Съдът не споделя и твърдението, че е налице маловажност по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, тъй като принудителната административна мярка не съставлява наказание, а форма на изпълнителна дейност, чрез която се дава израз на държавната принуда, упражнявана в предвидените от закона случаи. По своята правна същност те не са санкционни актове, а са актове на държавно управление от категорията на индивидуалните административни актове и се налагат с цел  осигуряване безопасността на движението по пътищата и преустановяване на административните нарушения. Поради това и нормите на ЗАНН, в т. ч. и тази на чл. 28 от същия закон, са изцяло неприложими по отношение на принудителните административни мерки.

С оглед изложените съображения съдът намира, че оспорената Заповед  за прилагане на принудителна административна мярка № 19-4332-003692/29.05.2019 г., издадена от     П.Х.П. – *, отдел „Пътна полиция“ към СДВР е напълно законосъобразна. Подадената против нея жалба е неоснователна  и като такава, следва  да бъде отхвърлена.

 

 

Водим от горното,  Я А С, първи състав

 

 

 

 

 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

 

 

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на И.К.К.,***,   с адрес за призоваване:  гр. София, ул. *, чрез адв. П.Й.К. против Заповед  за прилагане на принудителна административна мярка № 19-4332-003692/29.05.2019 г., издадена от     П.Х.П. – *, отдел „Пътна полиция“ към СДВР.

 

Решението е окончателно.

   

 

 

 

 

 

 

 

 

                              СЪДИЯ: /п/не се чете