Решение по дело №2869/2018 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 април 2019 г. (в сила от 31 юли 2019 г.)
Съдия: Борислава Илиева Якимова
Дело: 20184430202869
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 декември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И   Е

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

гр. Плевен, 08.04.2019г.

 

Плевенският районен съд, ДЕВЕТИ  наказателен състав в публично заседание на деветнадесети март през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ : БОРИСЛАВА ЯКИМОВА

 

при секретаря Валя Стоянова, като разгледа докладваното от съдия ЯКИМОВА АНД  №2869/2018 година по описа на Плевенския районен съд, за да се произнесе съобрази следното :

 

  ПРОИЗВОДСТВО ПО РЕДА НА ЧЛ.59 И СЛ. ОТ ЗАНН.

 

Производството е образувано по повод жалба от К.Г.К.,ЕГН ********** срещу НП №17-0938-000540 от 17.02.2017год., издадено от ***, с което е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 50,00 лева на основание чл. 183, ал. 4, т. 7, предл. 1 от ЗДвП за нарушение на чл. 137а, ал. 1 от ЗДвП, административно наказание „Глоба” в размер на 10,00 лева на основание чл. 183, ал. 1, т.1, предл. 3 от ЗДвП за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 2 от ЗДвП и на основание Наредба № Із-2539 на МВР са отнети 6 контролни точки.

В с.з. жалбоподателят, редовно призован, не се явява, не се представлява. Представени са писмени бележки,в които  се сочат основания, поради които жалбоподателят К. счита,че  процесното  НП е незаконосъобразно.

В с.з. административнонаказващият орган, редовно призован, не изпраща процесуален представител, който да изрази становище по жалбата.

Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята съвкупност и по отделно като безпротиворечиви и относими към предмета на делото, съдът намира за установено следното от фактическа страна:

На 06.02.2017 год. бил съставен АУАН №540, с бл.№998171 против жалбоподателя за това, че на 06.02.2017г. около 10:30 часа в гр.***“ управлява  л.а. ***собственост на ***с булстат ***, като извършва следните нарушения:

Управлява без поставен обезопасителен колан по време на движение.

Не е изпълнил задължението си да заплати  в срок фиш, сер. №387873/11.02.2016г. и не представя свидетелство за регистрация  на МПС.

В акта се сочи, че са нарушени разпоредбите на чл.137а, ал.1, чл.171 т.1 б. „д” и чл. 100, ал. 1, т. 2 от ЗДвП. Актът бил връчен лично на жалбоподателя на 06.02.2017 год. (л. 5 от делото).

Въз основа на акта е издадено процесното НП № 17-0938-000540 от 17.02.2017 год., издадено от Началника на Сектор „Пътна полиция“ към ОД МВР – Плевен, с което е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 50,00 лева на основание чл. 183, ал. 4, т. 7, предл. 1 от ЗДвП за нарушение на чл. 137а, ал. 1 от ЗДвП, административно наказание „Глоба” в размер на 10,00 лева на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, предл. 3 от ЗДвП за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 2 от ЗДвП и на основание Наредба № Із-2539 на МВР са отнети 6 контролни точки. НП било връчено лично на жалбоподателя на 15.11.2018 год. (л.12 от делото).

Горната фактическа обстановка съдът прие за безспорно установена от събраните по делото гласни и писмени доказателства. Въз основа на нея направи следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима – подадена в законния срок от лице, имащо правен интерес от обжалване, а разгледана по същество е неоснователна.

Наказателното постановление е издадено от компетентен по степен, място и материя орган. Видно от приложената към делото в заверено ксерокс копие Заповед № 8121з – 748 от 24.06.2015 година на Министъра на вътрешните работи /т.2.11/е, че Началниците на сектор ПП при ОД на МВР са овластени да издават наказателни постановления за извършени нарушения по ЗДП.

Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 2 от ЗДвП, редовно съставените актове по ЗДвП имат доказателствена сила до доказване на противното. От разпита на актосъставителя С.К. и свидетеля М. Неиделчев  в с.з., безспорно се установява, че жалбоподателката е управлявала лекия автомобил и при извършената му проверка е било установено, че по време на движение не е използвала обезопасителен колан,не е заплатила глоба,наложена с фиш и не  е  носила СРМПС част ІІ, като  наложените й административни наказания са именно за тези нарушения.

По пункт първи от НП: Жалбоподателката  е санкционирана за нарушение на 137а, ал.1 от ЗДвП. Правната норма предписва, че  „Водачите и пътниците в моторни превозни средства от категории M1, M2, M3 и N1, N2 и N3, когато са в движение, използват обезопасителните колани, с които моторните превозни средства са оборудвани.“ Описанието на нарушението е ясно  и точно, както в акта за установяване на административно нарушение, така и в НП. Извършването на нарушението се потвърждава категорично от събраните по делото гласни доказателства.  Не са ангажирани доказателства, че автомобилът не е оборудван с обезопасителен колан или че водачът има медицински противопоказания за използването му или други доказателства, които да водят до различен извод. Санкционната норма е определена правилно – чл. 183, ал.4, т. 7, пр. 1 от ЗДвП – „Наказва се с глоба 50 лв. водач, който:  „не изпълнява задължението за използване на предпазен колан…” Налага се извод, че относно това нарушение правилно е издирен и приложен материалния закон, не са допуснати съществени процесуални нарушения при констатирането му, нито при издаването на НП. С оглед посоченото, в тази част оспореното НП следва да бъде потвърдено.

По пункт 2 от НП: В тази част от НП жалбоподателкта К.К. е  наказана за това, че не носи свидетелство за регистрация на МПС, което управлява. Съгласно чл. 183, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, предвидена е санкция глоба в размер на 10,00 лв. по отношение на водач, който: „не носи определените документи - свидетелство за управление, контролен талон и свидетелство за регистрация на управляваното моторно превозно средство;”.Това са изискуеми документи съобразно разпоредбата на чл. 100, ал. 1, т. 2 от ЗДвП. От събраните по делото доказателства се установява по несъмнен начин, че на посочените в НП място и време К. е управлявала МПС , без да носи свидетелство за регистрация на управляваното МПС. Била е спряна за проверка от органите на МВР и не е представила такова. За извършеното нарушение е приложена съответната санкционна правна норма и е наложено административно наказание в предвидения твърд размер, а именно 10,00 лева.

Описаните нарушения по-горе,  се доказват безспорно от показанията на актосъставителя С.К.,който беше категоричен,че е възприел лично нарушенията и ясно и категорично потвърди обстоятелствата,отразени в АУАН-а. Свидетелят М.Н. добросъвестно призна пред съда,че няма ясни спомени за конкретният случай,но потвърди,че акта е съставен в негово присъствие и е подписан от него. Голословно се явява твърдението на жалбоподателя К.,че имало други двама свидетели и,че плицаите са предубедени и техните показания на следва да се ценят като достоверни.Според съда това не е така.Полицаите не са страни в производството,не са ангажирани доказателства за предубеденост,показанията им са дадени след предупреждение за отговорността,която предвижда НК за лъжесвидетелстване и следва да бъдат кредитирани като достоверни. Не се сочат от жалбоподателя конкретните факти,които да налагат обратният извод.

 С оглед на което съдът намира, че жалбоподателката  е извършила нарушение на чл.137а, ал. 1 от ЗДвП  и на чл. 100, ал. 1, т. 2 от ЗДвП, поради което същата следва да понесе предвидената в чл. 183, ал. 4, т. 7, предл. 1 от ЗДвП и чл. 183, ал. 1, т. 1, предл. 3 от ЗДвП отговорност, както и отнемането на 6 контролни точки на основание Наредба № Із-2539 на МВР / т. 9. „за неизпълние на задължението за използване на предпазен колан или за носене на каска (чл. 183, ал. 4, т. 7 ЗДвП) – се отнемат 6 контролни точки; / . Размерът на наложените на жалбоподателката наказания са в предвидения от закона размер и отговарят в пълна степен на вината и на допуснатите нарушения.

Съдът  не констатира допуснати съществени нарушения на административно производствените  правила при съставяне на АУАН и издаване на наказателното постановление, водещи до отмяна на наказателното постановление. Съставеният АУАН е съобразен с изискванията на закона /чл. 42 от ЗАНН/, нарушението е установено по несъмнен начин, индивидуализиран е нарушителят и му е дадена възможност да направи възражение, във връзка с констатираното нарушение. Въз основа на акта е издадено и процесното наказателно постановление, което от своя страна е изцяло съобразено с изискванията на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН. Налице е съответствие между правната квалификация и словесното му описание както в АУАН, така и в НП. С оглед изложеното,  съдът след запознаване със приложените по дело АУАН и НП намира, че съставеният АУАН и обжалваното НП отговарят на формалните изисквания на ЗАНН, като издадени от компетентни органи притежаващи нужните  правомощия за тези действия. Актът за установяване на административно нарушение е съставен при спазване на процедурата, предвидена в чл.40 и чл.43 от ЗАНН. АУАН и НП съдържат изискваните в чл.42 и чл.57, ал.1 от ЗАНН реквизити. И в акта и в НП пълно и точно са описани нарушението, датата и мястото на извършване, обстоятелствата, при които то е било извършено, и законовите разпоредби, които са нарушени.В тази връзка несъстоятелно се явява твърдението на  жалбоподателя ,развито в писмените бележки, за нарушение на чл.42 т.7 /липсата на свидетели / и чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН за неизчерпателно и неясно формулиране на обстоятелствата при което са извършени нарушенията и доказателствата,които го потвърждават.

Това е така, тъй като съгласно чл.53, ал.2 от ЗАНН, НП се издава и когато е допусната нередовност в акта стига нарушението, авторството и вината на нарушителя да са безспорно установени. По същите съображения съставянето на АУАН от актосъставител и в присъствието на само един свидетел на нарушението не представлява съществено нарушение на процесуалните правила.

Неоснователно жалбоподателя твърди, че в НП не били посочени доказателствата, от които да се изведе извод за виновност на нарушителя. В тази насока следва да се има предвид, че АУАН има доказателствена стойност и след като е подписан без възражения от нарушителя, именно това е доказателството, мотивирало административнонаказващият орган да приеме, че нарушението е извършено от посоченото за нарушител лице виновно.

Неоснователно е твърдението в жалбата, че в нарушение на чл. 52, ал. 4 ЗАНН, наказващият орган не извършил проверка на акта с оглед неговата законосъобразност и обоснованост. Настоящата инстанция счита, че в случая тази проверка е извършена и след като административнонаказващият орган е приел, че нарушението, авторството и вината са безспорно установени е издал оспореното НП. От друга страна, ЗАНН не изисква тази проверка на административнонаказващият орган да бъде обективирана в протокол или друг документ,още повече,че жалбоподателя дори не посочил пред АНО конкретни възражения,а само в акта изписал: ”възразявам”.

Изследвайки  описаното като трето нарушение  в диспозитивната част на АУАН, респ. изписано текстово в НП нарушение, /но не санкционирано/ относно  незаплащане на  фиш, съдът констатира следното:  В АУАН и диспозитвината част на НП е посочено, че жалбоподателката  не е изпълнила задължението си да заплати в срок фиш серия №387873/11.02.2016г. В случая  Административно наказващият орган не е санкционирал жалбоподателката за посоченото  нарушение .Т.к. наказание не било наложено,то не подлежи на обсъжда от съда .

Ето защо съдът намира, че следва да потвърди атакуваното НП и в тази му част като законосъобразно и обосновано.

Водим от горното,  съдът

 

Р Е Ш И :

 

ПОТВЪРЖДАВА  Наказателно постановление №17-0938-000540 от 17.02.2017год., издадено от ***, с което на К.Г.К.,ЕГН ********** е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 50,00 лева на основание чл. 183, ал. 4, т. 7, предл. 1 от ЗДвП за нарушение на чл. 137а, ал. 1 от ЗДвП, административно наказание „Глоба” в размер на 10,00 лева на основание чл. 183, ал. 1, т.1, предл. 3 от ЗДвП за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 2 от ЗДвП и на основание Наредба № Із-2539 на МВР са отнети 6 контролни точки, като ПРАВИЛНО и ЗАКОСЪОБРАЗНО.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ: