Решение по дело №2558/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 6
Дата: 5 януари 2022 г. (в сила от 5 януари 2022 г.)
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20217180702558
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 септември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 6

град Пловдив, 05, 01, 2022 година

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, V състав, в публично съдебно заседание на двадесет и втори ноември, две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                             Административен съдия: Стоил Ботев

И секретаря Таня Костадинова, като разгледа докладваното от председателя  административно дело №2558 по описа за 2021год. на Пловдивския административен съд, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК  и чл. 211 от ЗМВР.

Жалбоподателят - В.В.П.,  с ЕГН **********,  с адрес ***, като  полицейски инспектор ІІІ степен в 01 група на 01 сектор към отдел „Специализирани полицейски сили“ при СДВР обжалва Заповед № 513з-7831/09.09.2021 г., издадена от старши комисар К.М. – Директор СДВР, с която му е наложено дисциплинарно наказание „Порицание“ за срок от 1 /една/ година, считано от датата за връчване на заповедта.

Жалбоподателят счита, че процесната заповед е неправилна, незаконосъобразна, нецелесъобразна, постановена при съществено нарушение на административно производствените правила и нарушение на материалния закон, представляващи отменителни основания по чл.146, т.3, т.4 и т.5 от АПК, като са изложени подробни съображения в тази връзка. Сочи се, че е налице неяснота относно вменените дисциплинарни нарушения, оспорва се приетата в заповедта фактическа обстановка, като се посочва, че е налице нарушение на чл.197, ал.3 от МВР. Твърди се, че заповедта не е мотивирана в частта й относно определянето вида и размера на наложените наказания и в този смисъл постановена в нарушение на чл.206, ал.2 от ЗМВР, както и издадена от наказващия орган извън предвидените в чл.195 от ЗМВР преклузивни срокове. От съда се иска  отмяна на оспорената заповед.

Ответникът - Директор на Столична дирекция на вътрешните работи /СДВР/, чрез гл. ю.к. П. излага становище  / л. 1097/ за неоснователност на подадената жалба, като претендира и юк. Възнаграждение.

Административен съд – Пловдив счита, че жалбата като подадена от активно легитимирана страна, при наличие на правен интерес , срещу годен за обжалване административен акт и в преклузивния срок за неговото обжалване е  процесуално допустима,  а разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.

Съдът като се запозна с приложените по делото доказателства приема за установено от фактическа страна на следното:

С писмо  от 13.10.2021 г. ответника е изпратил  / л. 25-243/ административната преписка / АП,  касаеща издаването на процесната Заповед №513-з-7831/09.09.2021 г. на Директора на СДВР.

В първото с.з. ответника е представил  Удостоверение за компетентност на дисциплинарнонаказващия орган от което е видно , че Калоян Иванов М. е преназначен на  длъжност Директор на СДВР, със заповед  на Министър на МВР от 20,07,2021г.

По искане на жалбоподателя съдът е задължил ответника да представи копие от цялото лично досие /без секретни материали/ на В.В.П., включително и  заповеди за награждаване и поощряване и заповеди за наказание.

С писмо вх. № 20170/11.11.2021 г. от ответника са постъпили исканите доказателства, в четири тома /л. 253-1095/, като същите са приети по делото , неоспорени от страните.

Въз основа на горните доказателства , вкл. и от кадровата справка / л. 63/ съдът приема  за безспорно,  че жалбоподателят В.В.П. е полицейски служител от 02,06,2003г. , а от 27,05,2021г. е полицейски инспектор ІІІ степен,  в 01 група на 01 сектор,  към отдел „Специализирани полицейски сили“ при СДВР, каквато длъжност заема и към момента .

Процесната Заповед № 513з-7831/09.09.2021г. е издадена въз основа на справка № 513р-71131/20.08.2021г. по описа на СДВР и материалите от извършена проверка по чл. 205, ал. 2 от ЗМВР, разпоредена със Заповед № 517з-6159/21.07.2021г. на старши комисар К.М. – директор на СДВР, срещу инспектор В.В.П. – полицейски инспектор III степен в 01 група на 01 сектор към отдел „Специализирани полицейски сили“ при Столична дирекция на вътрешните работи.

Проверката е разпоредена по данни, съдържащи се в доклад № 4575р-1847/25.06.2021г. по описа на дирекция „Инспекторат“ МВР.

Въз основа на проверката е прието, че инспектор П. не е осъществил контрол над подчинените си като изпълняващ длъжността – началник отдел „Охранителна полиция“ при ОДМВР – Пловдив (към 12.04.2021г.), вменен му със Заповед № 317з-3378/12.04.2021г. за провеждане на СПО и не е спазил разпоредбата на т. 57 „Държавният служител в качеството си на ръководител е пример за професионално, безпристрастно и ефективно изпълнение на служебната дейност“ от Етичен кодекс за поведение на държавните служители в МВР.

Въз основа на приетата от наказващия орган фактическа обстановка поведението на служителя е квалифицирано като дисциплинарно нарушение по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 2 „неизпълнение на служебните задължения“ и т. 4, „неспазване на правилата на Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР“ от ЗМВР, за което на основание чл. 200, ал. 1, т. 11, предложение първо – „неизпълнение на служебни задължения или на заповеди и разпореждания на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители“, и т. 12 – „нарушаване на етичните правила за поведение на държавните служители в МВР“ от ЗМВР, се налага дисциплинарно наказание „Порицание“ за срок от шест месеца до една година.

Спор по горните факти между страните няма, а същият е формиран относно законосъобразността на оспорената заповед , респ. относно съставомерността на двете нарушения.

От правна страна съдът следва да изложи следното:

I. По първото дисциплинарно нарушение - по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 2 „неизпълнение на служебните задължения“ дисциплинарнонаказващият орган / ДНО/ е приел, че на 12.04.2021г. началниците на РУ на територията на гр. Пловдив утвърждават планове за провеждане на СПО на същата дата за времето от 10:00 ч. до 16:00ч. на територията на ОДМВР – Пловдив за подобряване на безопасността на движението и пътнотранспортния травматизъм, чрез недопускане на нарушения от пешеходци и спрямо тях. Посоченото се извършва на основание проект на заповед, която преди да бъде издадена е била изпратена от инсп. В.П. – началник отдел „Охранителна поллиция“ при ОДМВР – Пловдив, чрез интернет приложение „Вайбър“ до всички началници на сектори и групи по направление на дейност „Охранителна полиция“ при областната дирекция.

Същевременно заповедта на директора на ОДМВР – Пловдив за провеждане на СПО е получена в подразделение на територията на ОДМВР – Пловдив, регистрирана деловодно с № 317з-3378/12.04.2021г. в 15:59 ч..

Съгласно същата заповед жалбоподателят е определен за отговорник и е следвало да осъществява контрол по изпълнението й, като проведеното СПО е в протоворечие с рапоредбите на заповед № 8121з-1624/22.12.2016г., тъй като заповедта е деловодно регистрирана на 12.04.2021г. в 15:34:06 ч., т.е в края на провеждането на СПО.

В противоречие на разпореденото в т. 6 от заповедта („Началниците на подразделения да утвърдят планове за СПО на съответните територии“), че всяко подразделение трябва да изготви самостоятелен план, е бил изготвен  / л. 196/ само един план-разстановка с № 2372р-9520/12.04.2021г., касаещ цялата територия на ОДМВР – Пловдив, предложен от П. и утвърден от директора на ОДМВР – Пловдив.

Горепосоченото се потвърждава от извършена справка в Централизирана автоматизирана система за документооборот, сведение № 432р-12084/04.06.2021г. от Красимир Ламбев – началник сектор „Охранителна полиция“ към 01 РУ – Пловдив, както и от служителите: старши инспектор Г.П.(сведение № 435р-13956/04.06.2021г.), главен инспектор Е.К.(сведение УРИ 441р-6726/03.06.2021г.), главен инспектор В.Т. (сведение № 444р-8028/04.06.2021г.) и главен инспектор К.Р.(сведение УРИ 3389р-7935,04.06.2021г.).

Въз основа на така приетата фактическа обстановка наказващият орган е приел, че с бездействието си на 12.04.2021г. инспектор В.П. не е осъществил контрол над подчинените си, задължение, вменено му със заповед № 317з-3378/12.04.2021г. за провеждане на СПО на 12.04.2021г., като извършеното от него съставлява нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 1, предложение второ, алтернатива последна – „неизпълнение на разпоредбите на този закон и на издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, на заповедите и разпорежданията на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и на преките ръководители“ от ЗВМР.

Съдът счита , че по първото вменено дисциплинарно нарушение са допуснати редица нарушения на административнопроизводствените правила .

В оспорената заповед, на първо място, е посочено, че жалбоподателят е извършил нарушение на служебната дисциплина, изразяващо се в „неизпълнение на служебните задължения и неизпълнение на разпореждане на прекия ръководител“ , като същото е квалифицирано като такова по чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР. Впоследствие обаче като нарушена е посочена разпоредбата на чл. 194, ал. 2, т. 1 от ЗМВР. Неизпълнението на разпореждане съставлява дисциплинарно нарушение по чл. 194, ал. 2, т. 1 от ЗМВР, а неизпълнението на служебните задължения - такова по чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР. Касае се за два самостоятелни състава на дисциплинарни нарушения, които се прилагат при осъществяването на различни материални предпоставки и смесването им е недопустимо. Именно това е сторено в настоящия случай от страна на наказващия орган. Макар наказанието, което да се предвижда за тези два вида нарушения на служебната дисциплина, да е едно и също, а именно „порицание“ за срок от шест месеца до една година, фактическият състав на всяко от тях е различен и едно такова вътрешно противоречие не дава възможност нито за наказания, нито за съда да разбере каква е волята на дисциплинарно наказващия орган, а именно коя от двете хипотези е имал предвид Директорът на СДВР. Това обстоятелство е от съществено значение, тъй като въз основа на него следва да се преценят релевантните факти, а оттам и наличието на доказателства, установяващи съществуването им.

Отделно от горното, съдът счита , че в  Заповед № 317з-3378/12.04.2021 г. на Директор  ОДМВР Пловдив за провеждане на СПО за безопасност на движението на територията на ОД на МВР – Пловдив,  липсват контролни правомощия за П., по отношение на проведената на 12.04.2021г. операция.

Съдът приема , че като началник на отдел „Охранителна полиция“ при ОД на МВР – Пловдив  жалбоподателят В.П. има само и единствено пряко ръководство и контрол над служителите от този отдел, а над останалите структурни звена по направление на дейност, само методическа помощ и контрол. Пряко ръководство и контрол над тези структурни звена имат началниците на РУ. Като изпълняващ длъжността началник на отдел „Охранителна полиция“ при ОД на МВР – Пловдив П. е нямал властнически правомощия спрямо началниците на РУ при ОД на МВР – Пловдив, тъй като йерархически те не са му подчинени и той няма как да осъществява контрол над тяхната дейност. Началниците на РУ са на пряко подчинение на директора на ОД на МВР – Пловдив. В последния абзац на заповедта е посочено, че „Копие от заповедта да се изпрати на началник на отдел „Охранителна полиция“, началниците на РУ, сектор Пътна полиция, СПС, Общинска полиция и група ОДЧ-МВР“. От посочените структурни звена в отдела, който ръководи към процесния период, са включени сектор Пътна полиция, СПС и Общинска полиция и именно на тях директорът е възложил контролната дейност, а не на него като началник на отдел. В тази заповед той е посочил в т.5 и го е определил, като общ отговорник, но той няма вменени контролни функции, а само координационни такива.

  На следващо място, с оглед характера на нарушението, наказващият орган е следвало да посочи дължимите действия, които е следвало да бъдат извършени по отношение на подчинените служители и тяхната дейност, което не е направено.

  Съгласно т.6 от горната Заповед № 317з-3378/12.04.2021 г.,  всички началници на подразделения са задължени да утвърдят планове за провеждане на СПО на съответната територия, което налага извод, че не е налице виновно поведение от страна на жалбоподателя.

II. По отношение на второто вменено дисциплинарно нарушение, а именно: нарушение на т. 57 от Етичен кодекс за поведение на държавните служители в МВР, което е квалифицирано като нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл. 194, ал. 2, т. 4 „неспазване на правилата на Етичния кодекс за поведение на служителите в МВР“ от ЗМВР, наказващият орган е приел за установено , че на 18.06.2020г. инспектор В.П. е осъществил служебна среща с кмета на село Златитрап, област Пловдив. По време на срещата кметицата изразила мнение за доброто взаимодействие на кметството с РПУ-Стамболийски, при което П., иронично и с насмешка, пред всички присъстващи, изразил мнението си за РУ – Стамболийски, като го сравнил с ОДМВР. След срещата кметът на с. Златитрап изразила възмущението си от отношението на инспектор В.П., което се  потвърждава от сведение, предоставено от главен инспектор А.К.– началник на РУ – Стамболийски при ОДМВР – Пловдив.

След внимателно запознаване с приложената по делото дисциплинарна преписка съдът констатира, че доказателства относно извършване на горепосоченото дисциплинарно нарушение от страна на жалб. В.П. липсват. Цитираните в заповедта сведения (без дата и без номер), дадени от главен инспектор А. К., не са налични в представената преписка. Не са налице и сведения от страна на кметицата на с. Златитрап, дори не са посочени имената на същата.

Единствените индикации относно случая от 18.06.2020г. се съдържат  / л. 41/ в Справка рег. № 513р-71131/20.08.2021г., която е почерпила данни от Доклад за извършена проверка на Пловдивската ОДМВР / л. 74/  извършена от инспектората на МВР , на основание з-д № 8121з-649/ 28,05,21г. на Министър на МВР.

Съдът установява , че  „кметицата впоследствие му е споделила (на инспектор Керпиев), че била възмутена от поведението на участниците в срещата“, т.е от всички участници в срещата, без изрично да е посочено лично възмущение към поведението на жалбоподателя.

ДНО не е изложил в процесната  заповед, / и за двете „нарушения“/ каквито и да са мотиви, относно установените факти и обстоятелства в хода на дисциплинарното разследване, относно твърдяните нарушения, цялостното поведение на служителя, включително дадените обяснения от други лица, от които мотиви да е видно защо административния орган е възприел служителя да бъде наказан за извършено нарушение на служебната дисциплина по чл.194, ал.2, т.4 от ЗМВР.

При обсъждане на фактическите елементи на състава на приложената правна норма, ДНО не е извършил какъвто и да е анализ на извършеното деяние и настъпилите вредни последици, които са елемент от състава. При издаване на заповедта не са установени цялостно фактическите обстоятелства, на база на които са изградени правните изводи относно дисциплинарното нарушение и направената правна квалификация. Въз основа на материалите от дисциплинарното производство, включително обосновката от обобщените справки, дисциплинарнонаказващият орган е направил извод за дисциплинарно нарушение, свързано с неспазване на правилата на Етичния кодекс. Действията на служителя, с които е нарушил етичните норми, не са конкретизирани, както и крайното заключение, че с поведението си служителят е уронил престижа на службата.

Изброяването на текстове от Етичния кодекс и възпроизвеждане на съдържанието им не е направено в контекста на действието на лицето.

Настояща съдебна инстанция приема, че разследването от дисциплинарно- разследващия орган е проведено едностранчиво, като не са изяснени фактите в пълнота. Нито в обобщената справка, нито в заповедта за налагане на дисциплинарно наказание са взети предвид и обсъдени обясненията на служителя.

Съдът установи , че в сведение на П. / л. 58/ по повод издаване на процесната заповед изрично е посочено,  че той е предал Заповед № 317з-3378/12.04.2021 г. в деловодството на ОДМВР Пловдив на 09,04,21г. в 15,38ч. и няма отношение към изпращането й до другите териториални структури за изпълнение. В процесната заповед  няма и ред относно това възражение. Напротив съдът установи , че в самата заповед е налице противоречие относно посочените часове , за получаване и регистриране / л. 26/  на проекто-заповедта в системата на деловодството на ОДМВР, както и на плана на операцията. От друга страна в сведението  / л. 955/ на В.Т.-н-к  сектор „ОП“ при Пето РУ МВР Пловдив  се дава информация , че често се действа по горния начин. Т.е.  проекто-заповедтта е сведена предварително на началниците , чрез  Вейбър, а впоследствие  същата заповед им се свежда през ЦАИСДО, ПО-КЪСНО , НО ВЕЧЕ РЕГИСТРИРАНА.

ДНО  е бил длъжен да обсъди възражението на П., относно предаването на  Заповед № 317з-3378/12.04.2021 г. в деловодството на ОДМВР Пловдив на 09,04,21г. в 15,38ч. и да изложи мотиви в тая посока , но такива няма.

В случая освен, че се е позавал на непълно установена фактическа обстановка, въз основа на едностранчиво проведено дисциплинарно разследване, ДНО е приел като нарушение на служебната дисциплина - нарушение на ЕК - т.57. В заповедта обаче не е посочено конкретното нарушение, което е извършил служителят, а само декларативно е изписана нормата на ЕК, като се твърди, че П. е нарушил именно т.57 от ЕК. В случая не са посочени конкретните действия на служителя, които обуславят соченото нарушение на етичните правила и норми в посочената точка, т.е действията му не се обхващат от цитираната разпоредба. При наличието на противоречиви данни в хода на проведеното дисциплинарно производство, относно поведението на служителя, ДНО е следвало да извърши допълнителни действия и да събере доказателства, относно реализирането на дисциплинарната му отговорност.

С оглед на горното съдът счита, че вмененото дисциплинарно нарушение не е доказано по несъмнен начин.

Съдът счита, че ДНО е спазил предвидените в чл. 195 ЗМВР  срокове. Правилно наказващият орган е посочил, че едногодишният срок от извършване на деянието, извършено на 18.06.2020г., изтича на 13.09.2021г., доколкото за периода от 18.06.2020г. до 09.09.2021г. жалбоподателят е ползвал 88 дни законоустановен отпуск, видно от приложените заявления, съгласно разпоредбата на чл. 195, ал. 3 от ЗМВР . Правилно е посочено и че едногодишният срок  за деянието, извършено на 12.04.2021г., изтича на 12.04.2022г.

Относно приложението на  чл. 197, ал. 3 от ЗМВР , касаещ държавен служител, който е извършил две едновременно установени нарушения на служебната дисциплина, то наказващият орган, след като определи наказание за всяко, може да наложи: 1. по-тежкото от определените наказания, когато за санкционирането на нарушенията са предвидени различни по вид дисциплинарни наказания; 2. едно общо наказание за максимално предвидения от закона срок, когато за санкционирането на нарушенията са предвидени еднакви по вид наказания.

Разпоредбата е императивна в частта си, с която задължава наказващият орган да определи наказание за всяко едно нарушение на служебната дисциплина на държавен служител, който е извършил две едновременно установени нарушения. В случая това не е сторено от ДНО.

По силата на чл. 210, ал. 1 от ЗМВР дисциплинарното наказание се налага с писмена заповед, в която задължително се посочват: извършителят; мястото, времето и обстоятелствата, при които е извършено нарушението; разпоредбите, които са нарушени, доказателствата, въз основа на които то е установено; правното основание и наказанието, което се налага; срокът на наказанието; пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва заповедта.

Съществен елемент от определяне на наказанието е не само неговия вид, но и срока, за който се налага, поради което при липса на такъв не може да се приеме, че е било определено всяко от наказанията описани в процесната заповед. В настоящия случай не е определено дисциплинарно наказание за всяко от извършените нарушения, а само е посочено какъв вид наказание се предвижда за всяко и каква е долната и горната граница на размера му. Въведената с чл. 197, ал. 3 от ЗМВР процедура предвижда задължение на дисциплинарно наказващият орган да прецени всяко от нарушенията поотделно и да определи отделни наказания.

Горното налага да се приеме , че ДНО  е допуснал нарушение на изискването на чл. 197, ал. 3 от ЗМВР, тъй като посоченото в заповедта не може да се приеме по какъвто и да било начин за надлежно индивидуализиране на наказание по смисъла и начина вложен от законодателя във въпросната норма.

Както по-горе се каза процесната  заповед не е мотивирана в частта й относно определянето вида и размера на наложеното наказание, поради което е постановена в нарушение на чл. 206, ал. 2 от ЗМВР. Последният изисква при определяне на вида и размера на дисциплинарните наказания да се вземат предвид тежестта на нарушението и настъпилите от него последици, обстоятелствата, при които е извършено, формата на вината и цялостното поведение на държавния служител по време на службата. Задължение на дисциплинарнонаказващия орган е да изложи мотиви, които да обективират волята му относно избора на съответното дисциплинарно наказание и неговия размер, но в настоящия случай такива мотиви не са посочени. Посоченото обуславя извода за неизпълнение и на задължението по чл. 206, ал. 2 от ЗМВР, което е императивно и влече необоснованост както по отношение въпроса за извършване на нарушението, така и за вида и размера на наложеното наказание. (Решение № 13940 от 18.10.2019 г. по адм. д. № 5417/2018 на Върховния административен съд.)

В случая не става ясно , след като П. има 39 награди /кадрова справка на л. 63/  защо се определя максимума на определеното наказание – от 6 месеца до 1 година. Няма мотиви в тая посока, което  налага да се приеме, че наказанието е несъразмерно тежко и несправедливо, съотнесено към личността и професионалните качества на наказания.

  Предвид гореизложеното, съдът намира, че жалбата е основателна и като такава ще следва да бъде уважена.

Водим от горното и на основание чл.172, ал.2 АПК, във вр. с чл. 211 от ЗМВР. съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Заповед № 513з-7831/09.09.2021 г., издадена от старши комисар К.М. – Директор СДВР, с която на В.В.П., ЕГН ********** с адрес *** - полицейски инспектор ІІІ степен в 01 група на 01 сектор към отдел „Специализирани полицейски сили“ при СДВР  е наложено дисциплинарно наказание „ПОРИЦАНИЕ“ за срок от 1 /една/ година.

Решението е окончателно.

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /п/