Решение по дело №53/2022 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 юни 2022 г. (в сила от 8 юли 2022 г.)
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20227190700053
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  

№ 81

 

Гр. Разград, 21 юни 2022 година

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в публично заседание на четиринадесети юни две хиляди двадесет и втора година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВА КОВАЛАКОВА- СТОЕВА

при секретаря Ралица Вълчева и в присъствието на прокурора …….. разгледа докладваното от съдията дело № 53 по описа за 2022 г.  и за да се произнесе взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК.

          Образувано е по жалба на С. Х. А. от с. Р., обл. Р. против отказа на Началника на Сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – Разград, материализиран в Писмо изх. №330000-9227/ 09.03.2022 г.

В жалбата и по същество  се излагат доводи, че този акт е незаконосъобразен, като постановен при допуснато съществено процесуално нарушение и в противоречие с материалния закон. С оглед на това жалбоподателката моли съда да го отмени, ведно с произтичащите от това законни последици.

Ответникът по жалбата, не се представлява в съдебно заседание и не ангажира съда със становище по спора.

 Разградският административен съд, след като прецени събраните по делото доказателства, които съобрази с доводите и становището на страните, констатира следното:

Жалбата е допустима, като подадена в законовия срок от надлежна страна против акт, който подлежи на съдебен контрол. Разгледана по същество тя е основателна по следните фактически констатации и правни изводи:

Административното производство е започнало по Молба вх. №330000-3390/21.01.2022г., подадена от С. Х. А. до Сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР-Разград. С нея е поискала да се предприемат необходимите действия за да се обяви за издирване лек автомобил „Опел“, модел „Омега“ с рег. № ********. В молбата си твърди, че автомобилът е придобит по време на брака, сключен с нейния бивш съпруг О. Е., гражданин на Република Турция. Бракът е прекратен с приложеното по делото Решение за развод на Районен съд Ахим, Германия на 17.11.2012г., но и преди това съпрузите са живели във фактическа раздяла. През 2010 г. съпругът ѝ я посетил в Нидерландия, където живеела и продължава да живее, и взел процесния автомобил, ведно с всички документите за него, като оттогава тя няма информация за него. Изрично е конкретизирала, че след като бъде уведомена за изхода от това административно производство, ще подаде заявление за прекратяване на регистрацията на това МПС. 

В отговор на тази молба началникът на Сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР- Разград е изпратил Писмо изх. №330000-6719/14.02.2022г., с което молителката е уведомена, че за да се прекрати регистрацията на процесния автомобил е необходимо да се обяви за издирване съгласно изискванията на чл. 18а, ал. 3 от Наредба № І-45/ 24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства ( Наредба № І-45). В отговор на това писмо С. А., чрез своя пълномощник, е депозирала Молба-заявление вх.№330000-9227/09.03.2022г., с която е посочила, че с подадената вече молба е поискала изрично това МПС да се обяви за издирване и отново потвърждава своето искане.

При тези данни сезираният административен орган е изпратил Писмо изх. №330000-9227/ 09.03.2022 г., с която е заявил, че не може да се прекрати регистрацията на процесния лек автомобил, регистриран на името на С. А., тъй като е придобит по време на брака й с О. Е. и се явява съпружеска имуществена общност съгласно чл. 21, ал. 1 от Семейния кодекс. Това писмо е предмет на съдебен контрол в настоящето производство.

Съдът намира, че по своя характер то съставлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК. Този извод се налага при преценка на обстоятелствата, че процесното писмо е издадено от компетентен административен орган и в него се съдържа властническо изявление, с което пряко и непосредствено се засягат правата на оспорващата.

Същото се явява незаконосъобразно, като издадено при допуснато съществено процесуално нарушение и в противоречие на материалния закон.

Съгласно чл. 24, ал.1 от АПК производството по издаване на индивидуален административен акт започва по искане на компетентният орган, или по искане на гражданин или организация, а в предвидените от закон случаи и по искане на прокурора, омбудсмана, по-горестоящия или друг държавен орган. В случая административното производство е образувано по искане на жалбоподателката, в което тя ясно, конкретно и недвусмислено е посочила, че желае да се предприемат необходимите действия и да се обяви за издирване посоченият там лек автомобил. Административният орган е бил обвързан с това искане, доколкото именно то определя предмета на административното производство и следвало да се произнесе само съобразно неговия обхват. С процесното писмо обаче, той е отказал да прекрати регистрацията на МПС, без да се произнесе по искането то да бъде обявено за издирване. В случая административният орган по същество е подменил предмета на производството и се е произнесъл по искане, с което не е сезиран. Налице е недопустимо произнасяне, поради което оспореното писмо следва да се отмени.

Наред с това съдът намира за необходимо да отбележи, че административният орган необосновано е приел, че имуществените отношения между С. А. и нейния бивш съпруг О. Е. се уреждат по националното ни законодателство, в частност съобразно разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от Семейния кодекс. Данните по делото сочат, че лицето О. Е. е гражданин на Република Турция, а бракът между тях е бил сключен на територията на Федерална република Германия. С оглед на това техните лични и имуществени отношения се регулират с разпоредбите на Кодекса за международно частно право (КМЧП). Съгласно чл. 79, ал. 2 във вр. с ал. 3 от КМЧП имуществените отношения между съпрузи с различно гражданство се уреждат от правото на държавата, в която е тяхното общо обичайно местопребиваване, а когато такова не е налице - от правото на държавата, с която и двамата съпрузи общо са в най-тясна връзка. При липсата на доказателства, че Република България е държавата, където съпрузите обичайно са пребивавали по смисъла на чл. 48, ал. 7 от КМЧП, съответно, с която те общо са в най-тясна връзка, не може да се приеме, че в случая приложимо е българското право.

Въз основа на така изложените фактически и правни съображения съдът намира оспорения акт за незаконосъобразен, като постановен при допуснати съществени нарушения и в противоречие с материалния закон. Той следва да се отмени, като на основание чл. 173, ал. 2 от АПК преписката се върне на административния орган за произнасяне по компетентност съобразно дадените от съда указания.

С оглед изхода на делото и  на основание чл.143, ал.1 от АПК в тежест на ответната страна следва да се присъдят направените деловодни разноски от жалбоподателката. Същите са своевременно предявени и доказани в размер от 610 лв., от които 10 лв. заплатена държавна такса и 600 лв. заплатено в брой адвокатско възнаграждение.

Мотивиран така Разградски административен съд

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ отказа на Началника на Сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – Разград, материализиран в Писмо изх. №330000-9227/ 09.03.2022 г.

ВРЪЩА преписката на административния орган за произнасяне по компетентност при спазване на указанията по тълкуването и прилагането на закона.

ОСЪЖДА ОДМВР - Разград да заплати на С. Х. А. от с. Р., обл. Р. сумата от 610 (шестстотин и десет) лева – дължими деловодни разноски.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението му на страните  пред Върховен административен съд.

           

                             СЪДИЯ:/п/