Решение по дело №92/2022 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 юли 2022 г.
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20227190700092
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 май 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  

№ 100

 

Гр. Разград, 20 юли 2022 година

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в публично заседание на двадесет и осми юни две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

 

при секретаря Ралица Вълчева  и в присъствието на прокурора …..  разгледа докладваното от съдията дело № 92 по описа за 2022 г.  и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. чл. 166, ал.2 от ДОПК и във вр. с чл. 27, ал. 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП).

Образувано е по жалба на Ф. Н. Б. от с. О., общ. З., обл. Р. против Акт за установяване на публично държавно  вземане (АУПДВ) изх. №01-6500/9591#18 на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с който в тежест на жалбоподателката е определено задължение в размер на 77 894,40 лв.   

В жалбата се твърди, че административният акт е незаконосъобразен, като постановен при съществени нарушения на процесуалните правила и норми, в противоречие с материалния закон и преследваната от него цел. Развиват се доводи и за изтекла погасителна давност. С оглед на това се иска от съда да отмени АУПДВ, ведно с произтичащите от това законни последици.  Претендира и за заплащане на разноските по производството.

          Ответникът по жалбата, чрез своя процесуален представител, заявява, че тя е неоснователна и недоказана. По същество развива доводи, че оспореният АУПДВ е валиден и законосъобразен административен акт, като постановен в съответствие с процесуалния и материалния закон, поради което моли съда да отхвърли предявената жалба,  ведно с произтичащите от това законни последици. Претендира и за заплащане на разноските по производството.

          Разградският административен съд, след като прецени събраните доказателства, които съобрази с доводите и становището на страните, приема за установено следното:

          Жалбата е допустима, като подадена от надлежна страна в законоустановения срок срещу акт, който подлежи на самостоятелен съдебен контрол. Разгледана по същество тя е неоснователна по следните фактически и правни съображения:

С Уведомително писмо с изх. №01- 6500/9849 от 12.09.2013 г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ Ф. Н. Б. е уведомена, че е одобрена за участие по направление „Биологично растениевъдство“ от мярка 214 „Агроекологични плащания“ по подадено заявление с УИН 17/280513/77584 за кампания 2013 г., както и за задължението, че поема 5-годишен ангажимент за извършване на агроекологичните дейности по това направление върху първоначално одобрените площи, като спазва изискването да не намалява площите с не повече от 10 % от първоначално поетият ангажимент. Това задължение произтича пряко и от разпоредбата на чл. 24, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 11 от 6.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. (Наредба № 11). Общата одобрена площ по заявлението за 2013 г. била в размер на 479, 03 ха. За периода 2013г. - 2015г. на жалбоподателката  е изплатена сумата от 194 736,00 лв.

През 2016 г. (четвърта поредна година от поетия ангажимент) тя е подала заявление за подпомагане, в което е заявила 4 броя парцели с обща площ 37,02 ха, при първоначално одобрени 479,03 ха. С оглед разминаването са извършени проверки, при които е  установено, че площта на пресичане (географско припокриване) на заявените площи през 2016 г. и одобрените площи през 2013 г. е под 90%.  При тези констатации е издадено Уведомително писмо с изх. № 01 -6500/9591 #4 от 10.09.2019 г. на Зам. изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което е отказана финансова помощ за 2016 г. и е прекратен агроекологният ангажимент по направление „Биологично растениевъдство“ по мярка 214 „Агроекологични плащания“ („АЕП“) от Програмата за развитие на селските райони“ (ПРСР) 2007-2013 г. Същото е било оспорено по съдебен ред и с Решение №70/29.06.2020 г., постановено по адм. дело №301/ 2019 г. по описа на Разградски административен съд оспорването е отхвърлено като неоснователно и недоказано. Съдебното решение е било предмет на касационен контрол и с Решение №8962/ 02.08.2021г., постановено по дело № 9791/ 2020г. по описа на Върховния административен съд е оставено в сила.  

При тези данни е образувано производството по издаване на процесния АУПДВ. На основание чл. 26, ал. 1 от АПК жалбоподателката е била надлежно уведомена за откритото производство с Писмо изх. №01- 6500/9591 # 10 от 11.08.2021 г. на Зам. изп. директор на ДФ „Земеделие“ (л. 31), получено от нея на 26.08.2021 г. Тя е подала възражение с вх. № 01-6500/9591#13 от 02.09.2021 г. на ДФЗ (л.25 - л.28), което е обсъдено от административния орган, но прието за неоснователно и недоказано. С писмо изх. № 01- 6500/9591#14 от 09.09.2021 г. на основание чл. 34, ал. 1 от АПК на страната е предоставена справка за изплатеното финансово подпомагане през 2014г. и 2015 г.

При така установените факти и обстоятелства е издаден оспореният АУПДВ.

Той е валиден административен акт, като постановен в писмена форма от компетентен орган, на който със Заповед № ОЗ-РД/772 от 08.03.2022 г. (л.17 - л.18) Изпълнителният директор на ДФЗ е делегирал правомощия да издава и актове за установяване на публични държавни вземания мярка 214 „Агроекологични плащания“ на основание чл. 20а, ал. 6 от ЗПЗП .

АУПДВ е издаден по предвидения за това ред и при  спазване на процесуалните правила и норми, като жалбоподателката е надлежно уведомена за откритото производство и е предоставена възможност в пълен обем да защити своите права, да ангажира доказателства, да заяви своето становище и възражения по констатациите. Спазена е установената от закона форма. АУПДВ е надлежно мотивиран и в него достатъчно пълно, ясно и точно са изложени фактическите и правни основания за издаването му.

Процесният АУПДВ е издаден и в съответствие с материалния закон и преследваната от него цел.

Събраните доказателства установяват, че с влязъл в сила индивидуален административен акт на основание чл. 18, ал. 3, т. 3 от Наредба № 11 е прекратен ангажимента и подпомаганото лице дължи възстановяване на получената финансова помощ, съобразно правилата на чл. 18, ал. 4 от Наредба № 11.

Според посочената норма подпомаганите лица възстановяват получената до момента финансова помощ заедно със законните лихви в зависимост от годината на първоначално одобрение по мярката до годината, в която е прекратен агроекологичният ангажимент, както следва:

а) до края на третата година - 100 %;

б) до края на четвъртата година - 40 %;

в) до края на петата година - 20 %;

г) (нова – ДВ, бр. 24 от 2014 г., в сила от 18.03.2014 г.) след петата година – 10 %.

В казуса с Уведомително писмо изх. №01-6500/9591#4 от 10.09.2019г. на Зам. изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ е прекратен агроекологният ангажимент и е отказана финансова помощ за 2016 г., която е  четвъртата година от поетия петгодишен ангажимент. Следователно размерът на задължението следва да се изчисли съобразно разпоредбата на чл.18, ал.4, б. „б“ от Наредба № 11, а именно 40% от общо изплатената сума 194 736,00 лв., при което се получава сума в размер на 77 894,40 лв. Като е установил публично държавно вземане в този размер, компетентният орган правилно е приложил материалния закон спрямо установените в производството факти.

Недоказано и неоснователно е и възражението на жалбоподателката за изтекла  погасителна давност.

Според чл.162, ал.2, т.8 от ДОПК публични са вземанията за недължимо платените и надплатените суми, както и за неправомерно получените или неправомерно усвоените средства по проекти, финансирани от предприсъединителните финансови инструменти, оперативните програми, Структурните фондове и т. н. Установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон (чл. 166 от ДОПК), като в случая съгласно чл. 27, ал. 5 от  ЗПЗП вземанията, възникнали въз основа на административен акт, са публични държавни вземания и се събират по реда на ДОПК. Съгласно чл. 171, ал. 1 от ДОПК публичните вземания се погасяват с изтичането на 5-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, освен ако в закон е предвиден по-кратък срок. Процесното задължение за жалбоподателката е възникнало въз основа на  административен акт, който е влязъл в сила на 02.08.2021 г., когато е постановено решението на Върховния административен съд, с което спорът за неговата законосъобразност е окончателно решен. Процесният АУПДВ е издаден на 17.03.2022 г. , т.е. преди да изтече 5-годишния давностен срок по ДОПК.

Въз основа на така изложените фактически и правни изводи съдът намира, че оспореният акт е законосъобразен, като издаден от компетентен орган, надлежно оправомощен, в предписаната от закона форма, при спазване на процесуалните правила и в съответствие с материалния закон. С оглед на това подадената жалба като неоснователна и недоказана следва да се отхвърли.

Предвид изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК в тежест на жалбоподателката следва да се присъдят направените деловодни разноски от ответната страна, които са своевременно предявени и доказани в размер от 100лв. - дължимо юрисконсултско възнаграждение, определено съобразно чл. 24 от Наредбата за  заплащане на правната помощ във вр. с чл. 37 от Закона за правната  помощ.

Мотивиран така Разградският административен съд

 

Р       Е       Ш     И       :

 

          ОТХВЪРЛЯ жалбата на Ф. Н. Б. от с. О., обл. Р. против Акт за установяване на публично държавно  вземане изх. №01-6500/9591#18 на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с който в тежест на жалбоподателката е определено задължение в размер на 77 894, 40 лв.  

ОСЪЖДА Ф. Н. Б. от с. О., обл. Р. да заплати на Държавен фонд „Земеделие” сумата от 100 (сто) лева - дължими деловодни разноски.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението му на страните  пред Върховен административен съд.

 

               

                                    СЪДИЯ:/п/