Определение по дело №593/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 621
Дата: 25 октомври 2023 г.
Съдия: Неделин Йорданов Захариев
Дело: 20237080700593
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№621

 

гр. Враца, 25.10.2023 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, троен състав, в закрито заседание на 25.10.2023 г. през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

    НЕДЕЛИН ЙОРДАНОВ

 

 

като разгледа докладваното от съдия  ЙОРДАНОВ адм. дело № 593  по описа на АдмС – Враца за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

           

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 73, ал. 2 от Изборния кодекс ИК/.

Образувано е по жалба на К.Б., в качеството на представляващ МК ВМРО-БНД/ НДСВ, БСД-ЕВРОЛЕВИЦАТА, ПАРТИЯ КОНСЕРВАТИВНА БЪЛГАРИЯ, БДФ/ срещу решение № 130-МИ от 18.10.2023г. на ОИК Враца, взето по протокол №21/18.10.2023 г., с което е изпратен на кмета на Община Враца сигнал с вх.№ 116/17.10.2023г. от В.Х.Х., като представляващ по пълномощие ПП „ГЕРБ“ срещу МК ВМРО-БНД/ НДСВ, БСД-ЕВРОЛЕВИЦАТА, ПАРТИЯ КОНСЕРВАТИВНА БЪЛГАРИЯ, БДФ/ с указание за премахване и изземване на агитационни материали, изработени в нарушение на чл.183, ал.4 от ИК, представляващи плакати, брошури, календарчета, електронни файлове, билбордове и други, предназначени за предизборна агитация за подкрепа на кандидати, излъчени от МК ВМРО-БНД/ НДСВ, БСД-ЕВРОЛЕВИЦАТА, ПАРТИЯ КОНСЕРВАТИВНА БЪЛГАРИЯ, БДФ/, разпространени на територията на Община Враца. В жалбата се излагат оплаквания за незаконосъобразност на обжалваното решение с твърдения, че приложената към сигнала листовка е съобразена с императивните забрани на чл.183, ал.4 от ИК и в нея не са използвани забранени символи.

Съдът, като прецени жалбата и изложеното в нея, във връзка с приложената преписка, приема следното:

Административното производство е образувано по сигнал на В.Х.Х., като представляващ по пълномощие ПП „ГЕРБ“ срещу МК ВМРО-БНД/ НДСВ, БСД-ЕВРОЛЕВИЦАТА, ПАРТИЯ КОНСЕРВАТИВНА БЪЛГАРИЯ, БДФ/, подаден до ОИК – Враца, с твърдения за използвани агитационни материали с изображение знамето на Република България в противоречие на забраната по чл.183, ал.4 от ИК.

С обжалваното Решение № 130-МИ от 18.10.2023г. на ОИК Враца, взето по протокол №21/18.10.2023 г., подадения сигнал е изпратен на кмета на Община Враца с указание за премахване и изземване на агитационните материали.

По жалба на К.Б., в качеството му на представляващ МК ВМРО-БНД/ НДСВ, БСД-ЕВРОЛЕВИЦАТА, ПАРТИЯ КОНСЕРВАТИВНА БЪЛГАРИЯ, БДФ/ срещу решение № 130-МИ от 18.10.2023г. на ОИК Враца, е постановено Решение № 2732- МИ/20.10.2023г. на ЦИК, с което жалбата е оставена без разглеждане.

При така установеното от фактическа страна, съдът намира подадената жалба за процесуално недопустима:

Съгласно изричната препращаща разпоредба на чл. 498 от ИК, правоотношенията по реализиране на административно-наказателната отговорност са предмет на общата регулация, регламентирана в ЗАНН. В Изборния кодекс само са уредени материалните състави на административните нарушения, предвидените за тях наказания и органите, конкретизирани в чл. 496 и чл. 497 ИК, компетентни да ги установят и да издадат наказателните постановления.

Видно от доказателствата по приложената преписка е подаден сигнал до компетентния административен орган ОИК – Враца с твърдения за нарушение на забраната по чл.183, ал.4 от ИК.

Установеното нарушение на забраната по чл. 183, ал. 4 от ИК, съставлява част от процедурата по налагане на административно наказание на лица, извършили административни нарушения в хода на изборния процес. Характерът и съдържанието на така постановеното съставлява акт, поставящ начало на процедурата по налагане на административно наказание. По отношение на това разпоредително действие - установяване на административно нарушение, чл. 498 от ИК изрично препраща към разпоредбите на Закона за административните нарушения и наказания. По този специален ред на съдебно обжалване подлежи единствено крайният акт - евентуално издаденото наказателно постановление, с което за установеното административно нарушение се налага административно наказание, каквото по делото няма данни да е издадено.

Не е спорно, че процесните материали представляват "агитационни материали" по смисъла на чл. 183, ал. 3 ИК, както и че същите са поставени с цел предизборна агитация по смисъла на § 1, т. 17 от ДР на ИК, в нарушение на чл. 184, ал. 4 от ИК, тъй като съдържат изображение на българското знаме, каквото цитираната разпоредба изрично забранява. В конкретния случай настоящата жалба е недопустима, като подадена от лице, което не е адресат на оспорения акт /такъв е кмета на Община Враца/, няма правен интерес от обжалване на решението ОИК – Враца, тъй като е извън кръга на лицата, чиито права или законни интереси се засягат, както и същия не се явява заинтересована страна в производството пред ОИК – Враца. При тези съображения жалбата, подадена против акт, който не подлежи на обжалване е недопустима за разглеждане на основание чл. 159, т. 1 от АПК. Изложеното налага същата да бъде оставена без разглеждане, а образуваното въз основа на нея съдебно производство да бъде прекратено.

Воден от горното и на основание чл. 159, т. 1 и 4 от АПК, Административен съд - Враца

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на К.Б., в качеството на представляващ МК ВМРО-БНД/ НДСВ, БСД-ЕВРОЛЕВИЦАТА, ПАРТИЯ КОНСЕРВАТИВНА БЪЛГАРИЯ, БДФ/ срещу решение № 130-МИ от 18.10.2023г. на Общинска избирателна комисия - Враца, взето по протокол №21/18.10.2023 г.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 593/2023 г. по описа на Административен съд - Враца.

Определението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 7 дневен срок от съобщаването му на страните, на които на основание чл. 138 от АПК да се изпрати препис от същото.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

          2.