ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№621
гр. Враца, 25.10.2023 г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, троен
състав, в закрито заседание на 25.10.2023 г. през две хиляди двадесет и трета
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
МИГЛЕНА РАДЕНКОВА
ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА
КОЦЕВА
НЕДЕЛИН ЙОРДАНОВ
като разгледа докладваното от
съдия ЙОРДАНОВ адм. дело № 593 по описа на АдмС – Враца за 2023 г. и за да
се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда
на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс
/АПК/ във
връзка с чл. 73, ал. 2 от Изборния кодекс ИК/.
Образувано е по жалба на К.Б., в качеството
на представляващ МК ВМРО-БНД/ НДСВ, БСД-ЕВРОЛЕВИЦАТА, ПАРТИЯ КОНСЕРВАТИВНА
БЪЛГАРИЯ, БДФ/ срещу решение
№ 130-МИ от 18.10.2023г. на ОИК Враца, взето по протокол №21/18.10.2023 г., с
което е изпратен на кмета на Община Враца сигнал с вх.№ 116/17.10.2023г. от В.Х.Х.,
като представляващ по пълномощие ПП „ГЕРБ“ срещу МК ВМРО-БНД/ НДСВ,
БСД-ЕВРОЛЕВИЦАТА, ПАРТИЯ КОНСЕРВАТИВНА БЪЛГАРИЯ, БДФ/ с указание за премахване
и изземване на агитационни материали, изработени в нарушение на чл.183, ал.4 от ИК, представляващи плакати, брошури, календарчета, електронни файлове,
билбордове и други, предназначени за предизборна агитация за подкрепа на
кандидати, излъчени от МК ВМРО-БНД/ НДСВ, БСД-ЕВРОЛЕВИЦАТА, ПАРТИЯ КОНСЕРВАТИВНА
БЪЛГАРИЯ, БДФ/, разпространени на територията на Община Враца. В жалбата се
излагат оплаквания за незаконосъобразност на обжалваното решение с твърдения,
че приложената към сигнала листовка е съобразена с императивните забрани на
чл.183, ал.4 от ИК и в нея не са използвани забранени символи.
Съдът, като прецени
жалбата и изложеното в нея, във връзка с приложената преписка, приема следното:
Административното
производство е образувано по сигнал на В.Х.Х., като представляващ по пълномощие
ПП „ГЕРБ“ срещу МК ВМРО-БНД/ НДСВ, БСД-ЕВРОЛЕВИЦАТА, ПАРТИЯ КОНСЕРВАТИВНА
БЪЛГАРИЯ, БДФ/, подаден до ОИК – Враца, с твърдения за използвани агитационни
материали с изображение знамето на Република България в противоречие на
забраната по чл.183, ал.4 от ИК.
С обжалваното Решение
№ 130-МИ от 18.10.2023г. на ОИК Враца, взето по протокол №21/18.10.2023 г.,
подадения сигнал е изпратен на кмета на Община Враца с указание за премахване и
изземване на агитационните материали.
По жалба на К.Б., в
качеството му на представляващ МК ВМРО-БНД/ НДСВ, БСД-ЕВРОЛЕВИЦАТА, ПАРТИЯ
КОНСЕРВАТИВНА БЪЛГАРИЯ, БДФ/ срещу решение № 130-МИ от 18.10.2023г. на ОИК Враца, е
постановено Решение № 2732- МИ/20.10.2023г. на ЦИК, с което жалбата е оставена
без разглеждане.
При така установеното от фактическа страна, съдът намира подадената жалба
за процесуално недопустима:
Съгласно изричната препращаща разпоредба на чл.
498 от ИК, правоотношенията по реализиране на административно-наказателната
отговорност са предмет на общата регулация, регламентирана в ЗАНН. В Изборния кодекс само са уредени
материалните състави на административните нарушения, предвидените за тях
наказания и органите, конкретизирани в чл.
496 и чл.
497 ИК, компетентни да ги установят и да издадат наказателните постановления.
Видно от
доказателствата по приложената преписка е подаден сигнал до компетентния
административен орган ОИК – Враца с твърдения за нарушение на забраната по
чл.183, ал.4 от ИК.
Установеното
нарушение на забраната по чл.
183, ал. 4 от ИК, съставлява част от процедурата по налагане на
административно наказание на лица, извършили административни нарушения в хода
на изборния процес. Характерът и съдържанието на така постановеното съставлява
акт, поставящ начало на процедурата по налагане на административно наказание.
По отношение на това разпоредително действие - установяване на административно
нарушение, чл.
498 от ИК изрично препраща към разпоредбите на Закона за
административните нарушения и наказания. По този специален ред на съдебно
обжалване подлежи единствено крайният акт - евентуално издаденото наказателно
постановление, с което за установеното административно нарушение се налага
административно наказание, каквото по делото няма данни да е издадено.
Не
е спорно, че процесните материали представляват "агитационни
материали" по смисъла на чл.
183, ал. 3 ИК, както и че същите са поставени с цел предизборна агитация по
смисъла на §
1, т. 17 от ДР на ИК, в нарушение на чл.
184, ал. 4 от ИК, тъй като съдържат изображение на българското знаме,
каквото цитираната разпоредба изрично забранява. В конкретния случай настоящата
жалба е недопустима, като подадена от лице, което не е адресат на оспорения акт
/такъв е кмета на Община Враца/, няма правен интерес от обжалване на решението ОИК
– Враца, тъй като е извън кръга на лицата, чиито права или законни интереси се
засягат, както и същия не се явява заинтересована страна в производството пред ОИК
– Враца. При тези съображения жалбата, подадена против акт, който не подлежи на
обжалване е недопустима за разглеждане на основание чл.
159, т. 1 от АПК. Изложеното налага същата да бъде оставена без
разглеждане, а образуваното въз основа на нея съдебно производство да бъде
прекратено.
Воден от горното и на
основание чл.
159, т. 1 и 4 от АПК, Административен съд - Враца
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на К.Б., в качеството на представляващ МК ВМРО-БНД/
НДСВ, БСД-ЕВРОЛЕВИЦАТА, ПАРТИЯ КОНСЕРВАТИВНА БЪЛГАРИЯ, БДФ/ срещу решение №
130-МИ от 18.10.2023г. на Общинска избирателна комисия - Враца, взето по
протокол №21/18.10.2023 г.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм.
дело № 593/2023 г. по описа на Административен съд - Враца.
Определението подлежи
на обжалване пред Върховен административен съд в 7 дневен срок от съобщаването
му на страните, на които на
основание чл. 138 от АПК да се изпрати препис от същото.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:
1.
2.