Ð Å Ø Å Í
È Å
ãð.
Ðóñå, 18.07.2018ã.
Â
ÈÌÅÒÎ ÍÀ
ÍÀÐÎÄÀ
ÐÓÑÅÍÑÊÈßÒ....ðàéîíåí
ñúä, 8-мè
ñúñòàâ,
íàêàçàòåëíà
êîëåãèÿ â
ïóáëè÷íî
çàñåäàíèå
íà 20.06.2018 ãîäèíà â
ñúñòàâ:
Ïðåäñåäàòåë:
Елица Димитрова
ïðè
ñåêðåòàðÿ Мирослава Пенева è
â
ïðèñúñòâèåòî
íà
..........................ðàçãëåäà
äîêëàäâàíîòî
îò........ñúäèÿòà...........................íàêàçàòåëíî
àäìèíèñòðàòèâåí
õàðàêòåð
äåëî N 876
ïî îïèñà çà 2018
ã.,çà êîåòî ñúîáðàçè,÷å
ïðîèçâîäñòâîòî
å ïî ÷ë. 59 è ñë. îò
ÇÀÍÍ.
Ïîñòúïèëà å
æàëáà от П.Г.С. ïðîòèâ
Íàêàçàòåëíî
ïîñòàíîâëåíèå
N 38-0000278/ 30.03.2018г
íà и.д
Íà÷àëíèê ОО АА -Русе , ñ
êîåòî íà
îñíîâàíèå чл.178
ал.5 т.3 б. г от ЗДвП за нарушение на чл.19 ал.2 от
Наредба 37/02.08.2002г на МТС е наложена глоба от 500лв като се твърди
нарушение на материалния закон и необоснованост
Çà ÐÐÏ -
ðåäîâíî
ïðèçîâàíè,íå
ñå ÿâÿâà
ïðåäñòàâèòåë
è íå âçåìàò
ñòàíîâèùå.
Çà наказващият орган ,редовно призовани не ñå
ÿâÿâà
ïðåäñòàâèòåë
Îò
ñúáðàíèòå
ïî äåëîòî
äîêàçàòåëñòâà
ñúäúò
ïðèåìà çà
óñòàíîâåíà
îò
ôàêòè÷åñêà ñòðàíà
ñëåäíîòî:
На 19.02.2018г е извършена комплексна проверка на учебен
център „*** ЕООД ,притежаващ разрешение за
обучение на водачи на МПС на територията на област Русе,която е документирана в
протокол. Съставен е АУАН на 22.02.с.г.за това ,че преди провеждането на
индивидуално обучение на кандидати от категория В- Й. С. С. и А. Д. М. ,
жалбоподателя като ръководител на учебния център не е уведомил началника на ОО
ААІРусе ,че ще бъде провеждано индивидуално обучение и не е представил график за датите и часовете
на обучението
Последвало възражение по констатациите и приложени
доказателства и по-късно е издадено обжалваното НП
Èçëîæåíîòî
ñå
óñòàíîâÿâà
îò
êîíñòàòàöèèòå
â àêòà,НП,заповеди,доклад, протокол и
показанията на актосъставител
Ñ îãëåä
óñòàíîâåíîòî,
ñúäúò ïðàâè
ñëåäíèòå
ïðàâíè
èçâîäè:Жалбата е допустима и разгледана по същество е основателна
Жалбоподателя е регистриран потребител в ИА „АА”
Видно от показанията на актосъставителя в ИА АА и в ОА АА –Русе има
създаден електронен регистър, в който ръководителите на учебните центрове по
електронен път вписват имената и личните данни на лица, които започват обучение
и се разпечатва индивидуален дневник и личен картон. Именно чрез този регистър
ОААА получават информация ,че дадено лице започва индивидуално обучение, но нямат
данни за графика на индивидуалното обучение на дадено лице.
От представените по време на проверката документи е видно ,че жалбоподателя
е уведомил по електронен път на интернет страницата на ИААА –ИААА в електронния
регистър, че на 14.02.2018г в учебният му център е записан за индивидуално
обучение Й. С. Й. за кат.В с учебен план” без правоспособност или с
правоспособност за кат АМ”
На 17.01.2018г също по електонен път чрез ел.регистър е уведомил ,че на
същата дата е записана за индивидуално обучение А. Д. М.
Служители към ОА АА чрез електронния
регистър получили информация от жалбоподателя, че на 17.01.2018 започва
индивидуалното обучение на курсистката.Св. Д. имал потребителско име и парола в
ел.регистър и узнал ,за започналото на 17.01. индивидуално обучение и извършил
проверка
Така от писмените доказателства и показанията на св.Д. е видно ,че
жалбоподателят по електронен път е уведомил ИААА-Русе ,че е започнало
индивидуално обучение на А. Д. М.
Съставил график на обучението за м.януари ,като посочил и дните и часовете
за индивидуално обучение. Графика за обученията се намирал поставен в учебния
център
При проверката не е констатирано неспазване на графика
На база показанията на св.Д. и становището на жалбоподателя се налага
извода ,че основния спор е свързан с това ,съществува ли задължение на
ръководителя н учебния център да предостави график за индивидуалното обучение в
ОААА –Русе
Отговорността на жалбоподателя е ангажирана на основание чл.178 б ал.5 т.3
б.”г” ЗДвП , съгласно който се санкционира ръководител
на учебната дейност в учебните центрове за обучение на кандидатите за придобиване
на правоспособност за управление на моторно превозно средство, който при
организиране на обучението разпореди или допусне нарушение на задължението за
уведомяване за индивидуално обучение
Съгласно чл.19 от Наредба 2/ 2002 на МТС теоретичното обучение се провежда с
предварително определена група или индивидуално. За провеждане на обучението
учебният център изготвя месечен график на занятията в кабинета по теоретично
обучение съгласно изискванията на учебната документация за обучение на кандидатите
за придобиване на правоспособност за управление на моторни превозни средства по
чл.
153, т. 1 от Закона за движението по пътищата. Преди провеждане на индивидуално обучение ръководителят на учебната
дейност уведомява ръководителя на съответното регионално звено на Изпълнителна
агенция "Автомобилна администрация", че ще бъде провеждано
индивидуално обучение и съобщава имената на кандидата. В графика по ал. 1
допълнително се вписват датите и часовете, на които ще се провежда
индивидуалното обучение, за всеки следващи седем дни.
Няма
легална дефиниция за понятията "индивидуално" и
"допълнително" обучение. При анализ на Наредба № 37 / 02.08.02 .г
обаче, се налага извода, че допълнителното обучение е онова, което се извършва
след неуспешно положен извод. Такова следва да е не само буквалното, но и
логическото тълкуване. Именно този смисъл се съдържа в понятието
"допълнително" – да е имало обучение, то да е отговаряло на
изискуемия минимум от часове, да не е било достатъчно да се обучи курсиста,
поради което, с оглед неуспешен изпит, да е проведено "допълнително"
обучение. Този извод следва от нормата на чл. 19б ал.2-5 от НАРЕДБА № 37 от
2.08.2002 г.
Извън
допълнителното обучение, наредбата разграничава обучение с предварително
определена група или индивидуално
Няма спор ,че жалбоподателят чрез
електронния регистър е уведомил ,че лицето А. Д. М. е записана за индивидуално обучение от
17.01.2018г. При наличие на електронен регистър, достъп до който имат
проверяващите органи,в годините на развитието на техниката, достъпа до интернет
и при положение,че в ОААА не се води ръчен / писмен/ регистър, да се изисква
предоставяне на информация за индивидуално обучение чрез писмена форма и
завеждането й в деловодството би било необосновано налагане на задължения,
различни от изискването на чл.19 ал.2 от Наредбата за „уведомяване”. Самият
текст не съдържа изискуем начин как ще се осъществи това уведомяване. Факт е
,че именно от електронния регистър е узнато за започналото индивидуално
обучение, т.е изпълнено е изискването за уведомяване.Адресат на информацията за индивидуалното
обучение е самия орган. Това ,че като адресат не е посочен Началника на ИА ОА/
при наличие на уведомяване и достъп до информацията/ не е ненадлежно
уведомяване чрез ел.регистър. Нещо
повече –разпоредбата на чл.18 от наредба 37/2002г е посочено ,че кандидатите за придобиване на правоспособност се записват от
учебните центрове в регистър, администриран от Изпълнителна агенция
"Автомобилна администрация" в системата по чл. 27, ал. 7 и Изпълнителна
агенция "Автомобилна администрация" предоставя достъп до
информационната система, обслужваща дейността по обучението и изпитите за
придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство и
проверочните изпити на ръководителя на учебната дейност или писмено определено
от него лице.
Т.е нормата на чл.18 с оглед на систематичното й място предвижда ,че именно
ръководителя на учебния център, комуто е предоставен достъп до ел.регистър
записва, т.е. посочва кандидатите за придобиване на правоспособност от учебния
център
Наказуемо по чл.178 б ал.3 т.5 б. г
ЗДВП е само нарушаване на задължението за уведомяване
Въпросът има ли задължение ръководителят на учебния център да приложи или
предостави графика на ОА АА и това част
ли е от уведомяването?
Отговорът е в систематичното тълкуване на нормите на ал.1 и ал.2 на чл.19
от наредба 37/2002. Съгласно ал.1 за теоретичното обучение /
групово или индивидуално/ учебният
център изготвя месечен график на занятията в кабинета по теоретично обучение
съгласно изискванията на учебната документация за обучение на кандидатите за
придобиване на правоспособност за управление на моторни превозни средства
Съгласно чл.19 ал.2 от наредбата ,след уведомяването за индивидуално
обучаващо се лице ,в изготвения график допълнително се вписват
датите и часовете, на които ще се провежда индивидуалното обучение, за всеки
следващи седем дни.Което жалбоподателят е сторил. Нормата на чл.19
ал.1вр.ал.2 от Наредбата не възвежда задължение месечния график /или
допълнително вписаните дати и часове за индивидуално обучение/ да се
предоставят на ИААА или областното й ниво. Налице е само задължение за
допълнително вписване ,ако се провежда и индивидуално обучение
Изложеното води до извода ,че обжалваното НП е незаконосъобразно и подлежи
на отмяна
Ìîòèâèðàí
îò ãîðíîòî è
íà
îñíîâàíèå
÷ë.63 îò ÇÀÍÍ
ñúäúò
Ð Å
Ø È :
ОТМЕНЯ Íàêàçàòåëíî
ïîñòàíîâëåíèå
№ 38-0000278/
30.03.2018г íà и.д
Íà÷àëíèê ОО АА -Русе ,
ñ êîåòî íà
îñíîâàíèå чл.178
ал.5 т.3 б. г от ЗДвП за нарушение на чл.19 ал.2 от
Наредба 37/02.08.2002г на МТС на П.Г.С.
е наложена глоба от 500лв
Ðåøåíèåòî
ïîäëåæè íà
îáæàëâàíå в 14 дневен
срок от съобщаването му пред РАдмС.
ÐÀÉÎÍÅÍ
ÑÚÄÈß: