Решение по дело №21/2018 на Районен съд - Котел

Номер на акта: 34
Дата: 3 август 2018 г. (в сила от 5 декември 2018 г.)
Съдия: Йовка Желязкова Бъчварова
Дело: 20182210200021
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 януари 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

Номер  34, 03 август 2018 г. , град  КОТЕЛ

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН  СЪД  КОТЕЛ, наказателен състав, на пети юли през две хиляди и осемнадесета година, в публично съдебно заседание, в следния състав:

СЪДИЯ : ЙОВКА  БЪЧВАРОВА

секретар Нелли Митева, като разгледа докладваното от съдията НАХД № 21 по описа на РС Котел за 2018 год., за да се произнесе, съобрази следното:

                   Производството по делото е образувано по жалба на „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД с искане за отмяна на наказателно постановление (НП) № 02-251/ 03.01.2018 г. на Началника на Регионален отдел „Метрологичен надзор – Югоизточна България“ на Главна дирекция „Метрологичен надзор“ към Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) с твърдения, че материално и процесуално незаконосъобразно.

                   В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. С.Р. ***, който поддържа жалбата. Твърди се неправилно приложение на материалния закон. Поддържа наличие на основанията на чл.28 от ЗАНН за отмяна поради маловажност.

                   За въззиваемата страна ДАМТН не се явява представител и не се взема становище по жалбата.

                   Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята съвкупност и по отделно като безпротиворечиви и относими към предмета на делото, съдът намира за установено следното от фактическа страна:

На 25.05.2017 год. свидетелите Г.  Ж. и Д.Д. – двамата главни инспектори в ГД „МН“ РО МН Югоизточна България, извършили планирана проверка по спазване на Закона за измерванията (ЗИ) от страна на „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД като лице, което използва средства за измерване (СИ) – водомери, с цел осъществяване на търговски плащания по смисъла на чл. 5 от ЗИ и в качеството му на лице, което извършва ремонт на водомери.

На административен адрес ул. Димитър Жеков 10  село Пъдарево, община Котел, констатирали, констатирали, че на водопроводно отклонение за снабдяване с вода на жилищна сграда за отчитане на потреблението на студена вода се използва водомер тип “RESIDIA JET”, произведен от „Sensus Metering System Gmbh Hannover“ Германия, фабричен № 05008_67, с с Qn 2,5m³/h, без знак за метеорологичен контрол – последваща проверка на средството за измерване в употреба по чл.43, ал.1 от ЗИ, защото наличният знак с носител на знака – плосък печат на ЕИО първоначална проверка е от 2009 г. и срокът му е изтекъл в края на 2014 г. Проверката била извършена в присъствие на св. И. К. – технически ръководител към „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД.

За резултатите от извършената проверка бил съставен протокол за задължителни предписания № 020-ДД-06/09.06.2017 год., в т.2 на който били описани водомерите, проверени на местата на употреба, които били без знаци по чл.43, ал.1 за последваща проверка, между които и процесния. С протокола било дадено задължително предписание да се спре използването на описаните в констативната част на протокола водомери до привеждането им в съответствие с изискванията към тях. В тежест на отговорното лице е установена задължение до десет дни след изтичане на срока на предписанията, писмено да уведоми контролния орган за предприетите коригиращи действия с предупреждението, че при неизпълнение на дадените указания ще бъдат наложени санкции по реда на ЗИ и ЗАНН. Препис от протокола е получен на същата дата от св. Иван Костов.

С писмо от 19.06.2017 г., получено на 21.06.2017 г., „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД уведомило за изпълнените предписания и е приложен протокол от 19.06.2017 г. за смяна на описания по – горе водомер.

На 11.07.2017 г. св. Д., в присъствието на свидетелите Г.Ж. и Р. Д., както и на св. К. – като представител на нарушителя, съставил акт за установяване на административно нарушение (АУАН), в който описал констатациите по време на проверката. Актосъставителят е приел, че е „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД е нарушило разпоредбата на чл.44, т.4 вр. чл.43, ал.1 от ЗИ, тъй като последваща проверка на водомери с Qn 15 m³/h се извършва на всеки пет години. Периодичността била определена със заповед № А-412/16.08.2004 г. на Председателя на ДАМТН, както и във всички последващи заповеди, вкл. и в сега действащата заповед № А-791/30.09.2015 г. АУАН е подписан от актосъставителя и от присъстващите Св. К. е получил препис. 

                На 03.01.2018 г. Началникът на РО „МН-Югоизточна България“ на ГД „МН“ към ДАМНТ е издал обжалваното НП, в което е приел, че е извършено административно нарушение по чл.44, т.4 вр. чл.43, ал.1 от ЗИ, поради което и на основание чл.85, ал.2 вр. ал.1 от ЗИ на „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД е наложена имуществена санкция в размер на 200.00 лева. НП е съобщено на наказаното лице на 05.01.2018 г.  Жалбата срещу него е подадена по куриерска агенция на 12.01.2018 г. (т.е. в преклузивния седемдневен срок).

                При така установената фактическа обстановка съдът стигна до следните правни изводи :

                   Жалбата е подадена в срок и от лице, имащо правен интерес да обжалва, поради което производството по делото е надлежно образувано и е допустимо. Разгледана по същество, жалбата е основателна, поради което  НП следва да бъде отменено.

При издаване както на АУАН, и на обжалваното НП не са допуснати нарушения на процесуалните правила, установени в ЗАНН и в специалните закони, които да затрудняват или ограничават правото на защита на санкционираното дружество и поради това като съществени да водят до опорочаване на обжалваното НП и до неговата отмяна. АУАН и НП са връчени надлежно на проверяваното дружество, спазени са процесуалните срокове за издаването им. АНО е изложил в НП фактическа обстановка, която по своя обем и съдържание е достатъчна за да очертае рамките, в които дружеството може да осъществи правото си на защита по административнонаказателната преписка. НП съдържа правни изводи, включително и обсъждане приложението на чл.28 от ЗАНН.

Съгласно чл.26, ал.1 и чл.38, ал.1 от ЗИ, контролът на средствата за измерване се извършва чрез одобряване на типа, първоначална проверка и последваща проверка, които се извършват от Българския институт по метрология или от лица, оправомощени от председателя на ДАМТН. Извършената първоначална и последваща проверка на средствата за измерване в употреба се удостоверява със знаци за първоначална и последваща проверка - чл. 39, ал.1 и чл. 43, ал.1 от ЗИ. Според чл.39 от ЗИ първоначалната проверка на средствата за измерване се удостоверява със знаци за първоначална проверка, като срока на валидност на първоначалната проверка на средствата за измерване е до края на календарната година, освен ако в наредбата по чл.28 от ЗИ е определен друг срок.

Последващата проверка се извършва периодично или след ремонт на средствата за измерване и то преди изтичането на срока на валидност на първоначалната или периодичната проверка в случай на унищожаване на знака или по желание на лицето, което използва средството за измерване – чл.43. Периодичността на проверките по ал.2 се определя със заповед на председателя на ДАМТН, която се обнародва в "Държавен вестник" и се обявява в официалния бюлетин на агенцията. Заповед № А-791/30.09.2015 г. е определен петгодишен срок. Заповедта е обнародвана в ДВ, бр.85 от 03.11.2015 г.

 

 

 

 

С разпоредбата на чл. 44, т.4 от ЗИ е въведено задължение лицата, които използват средства за измерване, да не ги използват за измерване без знаците по чл. 35, чл. 39, ал.1 и чл. 43, ал.1 ЗИ. Съгласно чл. 85, ал.1 от ЗИ, физическо лице, което в случаите по чл. 5 използва средства за измерване, които не отговарят на изискванията по глава четвърта, или не изпълнява задълженията си по чл. 44, се наказва с глоба от 100 до 300 лв., а според алинея втора за същото нарушение, когато е извършено от едноличен търговец или юридическо лице, се налага имуществена санкция от 200 до 500 лв.

 

 

 

 

 

 

 

 

Използваният от дружеството водомер е "средство за измерване" по смисъла на §1, т.27 от ДР на ЗИ, подлежащо на последваща проверка, които следва да бъдат удостоверени със съответните знаци и след като липсва знак за последваща проверка, която е следва да бъде извършена преди края на 2014 г., правилно наказващия орган е приел, че дружеството е извършило административното нарушение по смисъла на по чл. 44, т.4 вр. чл. 43, ал.1 от ЗИ.

                Размерът на о 

 

 

 

 

 

 

 

пределената санкция е в размер на предвидената такава от 200.00 лева, поради което съдебна намеса за намаляване на размера е недопустима, предвид неприложимостта на разпоредбата на чл.55 от НК в административнонаказателния процес.

Съдът, с оглед заявеното искане и след като се съобрази със задължението да извърши служебна проверка за наличието на основанията на чл.28 от ЗАНН, установи следното : Случаят е маловажен и НП подлежи на отмяна на това основание. Съгласно чл.93, т.9 от НПК, към който препраща чл.11 от ЗАНН, маловажен случай е този, при който извършеното престъпление с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява пониска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид. В случая липсват твърдения и доказателства за настъпили от деянието вредни последици. Съдът взе предвид  и стриктното изпълнение на предписанията в дадения от контролния орган изключително кратък десетдневен срок. Съдът не разполага с данни дали в този срок дружеството е подменило всичките 40 описани в протокола водомери, но смяната на процесния водомер шест дни след даване на указанията е смекчаващо отговорността обстоятелство, което обсъдено в съвкупност с липсата на вредни последици от деянието, води до извод за маловажност. Административнонаказващият орган е отхвърлил възможното приложение на чл.28 от ЗАНН. Съдът обаче не споделя изложените в НП съображения, тъй като същите не са съобразени с обективните данни по делото, които са били налице още при издаване на НП и адиминистративнонаказващият орган, вместо да прекрати преписката, е издал незаконосъобразно НП, което следва да бъде отменено.             

                Ръководен от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р   Е   Ш   И :

 

ОТМЕНЯ  наказателно постановление № 02-251 / 03.01.2018 г. на Началника на Регионален отдел „Метрологичен надзор – Югоизточна България“ на Главна дирекция „Метрологичен надзор“ към Държавната агенция за метрологичен и технически надзор  като незаконосъобразно.

РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано с касационна жалба пред АС Сливен в четиринадесетдневен срок от съобщаването на страните, че е изготвено.

                                              

С Ъ Д И Я :