РЕШЕНИЕ- 44
гр. С., 22
април
В ИМЕТО НА НАРОДА
С. РАЙОНЕН СЪД, първи състав, в публично
заседание, проведено на единадесети декември две хиляди и деветнадесета година
в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: КИРИЛ ПАВЛОВ
при участието на секретаря Е. Баракова сложи за
разглеждане докладваното от съдията АНД № 424 по описа на съда за
Производството е по реда
на чл. 59
и сл. от
Закона за административните нарушения и наказания и е образувано
е по жалба на Б.Е. К. ЕООД със
седалище и адрес на управление гр.
С., улица В. № . с
ЕИК .., представлявано от управителя си и
едноличен собственик на капитала К. Х. срещу наказателно постановление НП № 466 от
12.09.2019 година
на Кмета на Община С., с което на
това търговско дружество жалбоподател на основание чл.
206, ал. 1
от ЗТ е наложена имуществена санкция в размер на 1000 хиляда лева за нарушение
на чл. 114, т. 1 от Закона
за туризма.
С жалбата
се иска отмяна
на наказателното постановление, като се излагат твърдения
за липса на осъществен състав
на административно нарушение, за незаконосъобразност
и необоснованост на наказателното постановление, включително
и поради това че кметът на община С. не е бил компетентен да издаде обжалваното
НП.
В съдебно заседание жалбоподателят не изпраща представител.
За административнонаказващият орган се явява юрисконсулт Оцетова, която
счита жалбата за неоснователна и взема становище за потвърждаване на
обжалваното наказателно постановление като законосъобразно и съобразено с
процесуалните правила при издаването му.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства приема за
установено следното:
Жалбата е подадена в срок от легитимирано
лице, поради което се явява
допустима и срещу подлежащото на обжалване НП.
По същество:
С обжалваното НП на търговското дружество жалбоподател Б. Е. К. ЕООД със седалище и адрес на управление гр. С.,
улица В. № .. с ЕИК .., на основание чл. 206, ал. 1
от ЗТ е наложена имуществена санкция в размер на 1000 хиляда лева за нарушение
на чл. 114, т. 1 от Закона за туризма, за това че на 28. 08. 2019 година около
11 часа и 10 мин, при извършена проверка от служители на Община С. с КП
010723 от 13. 08.
От събраните по делото доказателства от показанията на свидетелите А.Д., както и от Констативен протокол № 010723 от 13. 08.
2019 година се установява че на 13 август 2019 година служители на Община С. В. Р. Д. и А.И.Д. извършили проверка в туристически обект бистро „С.” в курортен комплекс Б.,
стопанисван от търговското дружество
жалбоподател Б. Е. К. ЕООД с ЕИК .. при която
проверка било установено, че в бистрото се извършва търговска дейност имало
клиенти, които консумирали храна и напитки и на видно място било поставено
удостоверение за категоризация което било със изтекъл срок на валидност и
валидността му била до дата 04. 04. 2019 година. Видно от приложения по делото
в препис и цитиран в НП Констативен протокол, съставен в присъствието на К. Х. управител
и представляващ търговското дружество жалбоподател и подписан от нея в този
протокол е удостоверено и потвърдено от жалбоподателя че в момента на
проверката бистрото извършва дейност има клиенти, които консумират храни и
напитки, в търговската зала са разкрити 7 маси плюс една висока маса и 32 места
за сядане на закрито, 10 маси и 34 места за сядане на открито. Видно от
констатациите в цитирания констативен протокол има меню изготвено на български
и английски език с обявени цени, грамажи и парична единица, издават се касови
бележки на клиенти и на входа на обекта има табела с работно време, фирма и
адрес на управление и МОЛ. Видно от констатациите в Констативен протокол 010723 от 13. 08.
На 28. 08. 2019 година А.И.Д. на длъжност
главен експерт "категоризация и търговия" при Община С., в
присъствието на свидетелите И.В.С. и Е.Д., също така в присъствието на К. Х. управител и законен
представител на търговското дружество жалбоподател бил съставен акт за
установяване на административно нарушение (АУАН) № 000472/28.08.2019 г. в който
се съдържа следното описание на нарушението, констатирано на 13.08.2019 година с КП 010723 от 13. 08.
На 12.09.2019 г.
Кметът на Община С. издал обжалваното наказателно постановление с което за
констатираното нарушение на чл. 114, т. 1 от ЗТ, на търговското дружество
жалбоподател на основание чл. 206, ал. 1 от Закона за туризма е наложено
административно наказание имуществена санкция в размер на 1000 лв., за това че
на 28 август 2019 година около 11:10 часа от служители на Община С. с КП
010723 от 13. 08.
Не са основателни оплакванията в жалбата, че кметът на общината не е
компетентен орган за издаването на обжалваното НП.
По силата на чл. 232 ал. 2 от Закон за туризма кмета на общината е
изрично посочен сред органите компетентни да издават наказателни постановления
по този закон.
НП е издадено от компетентен орган в кръга на неговите правомощия.
Нито едно доказателство по делото не установява в действителност на 28.
08. 2019 година посочения в АУАН и НП туристически обект стопанисван от
жалбоподателя да е предоставял туристическата услуга ресторантьорство.
Не може да се пренебрегне от съда, че в действителност на жалбоподателя
е издавано посоченото в КП от 13. 08. 2019 год.
валидно удостоверение за категоризация, на което на 04. 04. 2019 година
е изтекъл срока за валидност. Следователно всичко опира до това на коя дата е
предоставяна туристическата услуга за която е съставено НП.
Нито в АУАН, нито в констативния протокол за извършена проверка от 13.
08. 2019 година, цитиран и в НП се съдържа констатация че туристическата услуга
ресторантнтьорство е предоставяна от жалбоподателя на 28. 08. 2019 година.
Всички доказателства и показанията на свидетеля присъствал при проверката,
както и констативния протокол се отнасят за 13. 08. 2019 година а не за датата
и часа в който в НП се твърди да е извършено нарушението.
В АУАН е посочена датата на констативния протокол с който е осъществена
проверката, но не и изрично кога актосъставителят е приел че е извършено
нарушението.
Това процесуално нарушение на чл. 42, т. 3 от ЗАНН при съставяне на
АУАН се е задълбочило в НП, в което като време на извършване на нарушението е
посочена датата 28 август 2019 година в 11 часа и 10 мин. което не само го няма
в АУАН, но и не следва от описанието на нарушението в акта. Така е нарушена
защитата на жалбоподателя да се защити по констатациите в АУАН, включително и
чрез възражение в срока по чл. 44 ал. 1 от ЗАНН.
Така напълно е осуетена защитата на жалбоподателя по въпроса кога му се
приписва да е извършено нарушението. В самото НП времето на извършване на нарушението
е посочено противоречиво. От една страна е налице позоваване на констативен
протокол от 13. 08. 2019 година, а от друга страна изрично е посочено като
време на извършване на нарушението са посочени дата и час 28. 08. 2019 год. в
11 часа и 10 мин. Така от описанието на нарушението следва че 28. 08. 2019 год.
в 11 часа и 10 мин. при извършена проверка с протокол от предишна дата
петнадесет дни по-рано е установено че в
обекта се предоставя туристическа услуга – ресторантьорство, без да има
издадено валидно удостоверение за категоризация или временно удостоверение за
открита процедура по категоризация. Така вътрешното противоречие в НП относно това кога е извършено и констатирано
приписваното на жалбоподателя ресторантьорство е съществено процесуално
нарушение на чл. 57 ал. 1, т. 5 от ЗАНН и по смисъла на чл. 249 ал. 4, т. 1 от НПК, приложим и за настоящото производство на осн. чл. 84 от ЗАНН, с което
напълно е нарушено правото на жалбоподателя да научи за нарушение извършено на
коя дата е наложено административното му наказание и въобще какво нарушение е
извършил на 28. 08. 2019 година визирано в НП като дата на която е извършено
приписваното му нарушение.
Самостоятелно основание за отмяна на НП е че на 28. 08. 2019 година
когато в НП се твърди че е извършено нарушението не се установява в посочения
обект стопанисван от жалбоподателя да е предоставяна туристическата услуга
ресторантьорство.
Ето защо наказателното постановление следва да бъде отменено като незаконосъобразно.
Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 63 от ЗАНН съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ като
незаконосъобразно наказателно постановление НП № 466 от
12.09.2019 година
на Кмета на Община С., с което
на Б. Е. К. ЕООД гр.
С. с ЕИК .. на основание чл.
206, ал. 1
от ЗТ е наложена имуществена санкция в размер на 1000 хиляда лева за нарушение
на чл. 114, т. 1 от Закона
за туризма.
Решението подлежи на касационно обжалване
в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред
Административен съд С. област.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: