Решение по дело №73/2022 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 76
Дата: 10 март 2022 г. (в сила от 29 март 2022 г.)
Съдия: Нели Иванова Каменска
Дело: 20227100700073
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                                  76

 

10.03.2022 г., град Добрич

 

                            В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Административен съд - Добрич, в публично заседание на петнадесети февруари, две хиляди двадесет и втора година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Нели Каменска

                                                             

при участието на секретаря Мария Михалева разгледа докладваното от председателя адм. дело № 73 по описа на съда за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс във вр. с чл.118 от Кодекса за социално осигуряване (КСО) и е образувано по на Г.П.Г.,***, подадена срещу Решение № 62/12.01.2022г. на директора на ТП на НОИ-Добрич, с което по негова жалба е отменено Разпореждане № **********/ 12.10.2021г. на ръководителя ПО при ТП НОИ-Добрич и е спряно административното производство по определяне и изплащане на лична пенсия за инвалидност, поради общо заболяване.

Жалбоподателят оспорва решението в частта му, с която е спряно изплащането на дължимата социална пенсия. Счита, че решението противоречи на материалния закон. Твърди, че към момента на подаване на жалбата експертното решение на ТЕЛК от 16.09.2021г., с което е установена 40 % трайно намалена работоспособност, е обжалвано пред НЕЛК. НЕЛК е постановила решение, с което отменя изцяло решението на ТЕЛК и го връща за ново разглеждане на друга ТЕЛК в гр.Добрич, по въпроса за намалената работоспособност. Поради тези обстоятелства излага твърдения, че изобщо не е налице правно валиден акт, на база който директорът на ТП на НОИ-Добрич да постановява законосъобразен акт. Неговото разпореждане за спиране, включено в обжалваното решение, противоречи изцяло на закона и затова моли обжалваното решение да бъде отменено. В съдебно заседание, чрез процесуалния си представител, адв.П., заявява, че поддържа жалбата.

Ответната страна - Директорът на ТП на НОИ гр.Добрич, чрез процесуалния си представител, старши юрисконсулт А.М., оспорва жалбата като неоснователна и изразява становище, че решението на директора е правилно и законосъобразно. Налице били основанията на чл.54, ал.1, т.5 АПК за спиране на производството, докато приключи административното производство, при което да се издаде ново решение на ТЕЛК с определяне на степента на трайно намалена работоспособност и въз основа на която пенсионният орган да се произнесе, както и основанията на чл.95, ал.1, т.6 КСО. По тези съображения моли решението да бъде потвърдено.

Добричкият административен съд, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

Жалбоподателят, Г.П.Г., получава лична пенсия за инвалидност по чл. 74 от КСО отпусната с разпореждане от 06.11.2020 г. за 50 % трайно намалена работоспособност. Пенсията е отпусната за срока на инвалидността, считано от 20.07.2020 г. до 01.07.2021 г.

С последващо Експертно решение № 91833 от заседание № 178 от 16.09.2021 г. ТЕЛК към „МБАЛ -ДОБРИЧ“ АД е извършила преосвидетелстване, удължила е срока на инвалидността до 01.09.2024 г., но е определила 40 % трайно намалена работоспособност. Жалбоподателят е оспорил това решение пред НЕЛК, която се е произнесла с Експертно решение  № 9004/24.01.2022 г. като е отменила решението на ТЕЛК и е върната преписката за ново освидетелстване.

Позовавайки се на експертно решение на ТЕЛК от 16.09.2021 г., с което е определена 40 % трайно намалена работоспособност и поради изтичане на срока на инвалидността,   ръководителят на пенсионната осигуряване при ТП на НОИ – Добрич е издал разпореждане № **********/12.10.2021 г., с което на основание чл.96 от КСО е прекратил пенсията, считано от 02.07.2021 г. Разпореждането е било обжалвано по административен ред по реда на чл.117, ал.1 от КСО и директорът на ТП на НОИ-Добрич е постановил Решение № 62/12.01.2022 г., с което е отменил разпореждането за прекратяване на пенсията и е решил въпроса по същество като е постановил спиране на административното производство . Разпореденото спиране е мотивирано с обстоятелството, че не е налице влязъл в сила административен акт, обуславящ правото на пенсията за инвалидност. Посочено е, че решението на ТЕЛК, което определя степента на намалена работоспособност, в зависимост от която е и правото на получаване на пенсия за инвалидност, не е влязло в сила.

Спирането е мотивирано с наличие на основанието по чл.54, ал.1, т.5 от АПК- наличие на образувано друго административно, от което зависи правилното решаване на пенсионното производство.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е допустима. Подадена е в 14-дневния срок за обжалване, от легитимирана страна и е насочена срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Решението на директора на ТП на НОИ-Добрич в оспореното му част за спиране на административното производство за отпускане на пенсия за инвалидност е издадено от компетентен орган при осъществяване на административния контрол за законосъобразност на разпореждане за прекратяване на изплащането на отпусната пенсия за инвалидност.

Решението отговаря на изискванията за форма на административните актове. В него са посочени фактическите и правните основания за постановеното спиране на административното производство.

Съдът не установи при постановяване на решението да са допуснати съществени процесуални нарушения, представляващи основания за неговата отмяна.

Решението е постановено при правилно прилагане на материалния закон.

Пенсията на жалбоподателя е отпусната в съответствие с нормата на чл.73, ал.2 от КСО за срока на инвалидността, който е определен с влязлото в сила Експертно решение на ТЕЛК 2542/20.07.2020 г. за една година, до 01.07.2021 г.

Законосъобразно административният орган е приел, че административното производство по чл.71 и сл. от КСО следва да се спре, тъй като липсата на второ влязло в сила решение на ТЕЛК след изтичането на срока на инвалидността, определен с първото, е пречка за решаване на спора възникнало ли е право на инвалидна пенсия.

Правилно в мотивите на решението е отбелязано, че липсата на влязло в сила решение на ТЕЛК, което определя степента на намалена работоспособност, е обстоятелство по чл.54, ал.1, т.5 от АПК, при наличието на което производството за отпускане на пенсия следва да се спре. До приключване на цялото производство пред ТЕЛК с влязло в сила експертно решение, получаването на пенсията следва да бъде спряно, тъй като са налице доказателства, които могат да доведат до нейното прекратяване.

Така изложените съображения в мотивите на оспореното решение се споделят от съда, тъй като  производството пред ТЕЛК е преюдициално спрямо пенсионното производство и това е видно от нормата на чл.72 от КСО, която определя, че пенсията за инвалидност се определя на лица с 50 и над 50 на сто трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане. Нормата на чл.90а, ал.1 от КСО също изисква наличие на влязло в сила решение на ТЕЛК, тъй като определя, че право на социална пенсия за инвалидност имат лицата, навършили 16-годишна възраст, с трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане повече от 71 на сто, на които не е отпусната друга пенсия, включително от друга държава.

От доказателствата по делото е видно, че към момента на постановяване на решението за спиране на пенсионното производство в рамките на административния контрол, има доказателства за наличието на висящо и неприключило производство пред компетентната ТЕЛК във връзка с процента трайно намалена работоспособност на жалбоподателя. Безспорно това е обстоятелство, което може да доведе до прекратяване на пенсията и достатъчно основание за постановяване на спиране на производството по чл.95, ал.1, т.6 от КСО.

След като с решението си от 24.01.2022 г. НЕЛК е върнала на ТЕЛК към „МБАЛ-Добрич“ АД преписката за ново освидетелстване, то е явно, че към датата на постановяване на оспореното решение на директора на ТП на НОИ-Добрич, 12.01.2022 г., процентът на трайно намалена работоспособност на жалбоподателя не е определен, неизвестен е, а същият е от значение за преценката на пенсионния орган възникнало ли е правото на пенсия за инвалидност или не. В този смисъл е и еднопосочната практика на Върховния административен съд по идентични спорове. (Решение 8526/06.06.2019 г. по адм.д. № 11483/2018 г. , VІ отд на ВАС).

По изложените съображения съдът приема, че частично оспорената решение на директора на ТП на НОИ –Добрич е правилно и законосъобразно. Жалбата като неоснователна следва да се отхвърли.

Ответникът не претендира присъждане на разноски.

Така мотивиран и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд гр.Добрич, ІІІ състав

 

                                Р  Е  Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Г.П.Г.,***, подадена срещу Решение № 62/12.01.2022г. на директора на ТП на НОИ-Добрич, с което е отменено Разпореждане № **********/ 12.10.2021г. на ръководителя ПО при ТП НОИ-Добрич и е спряно административното производство по определяне и изплащане на лична пенсия за инвалидност, поради общо заболяване.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: