О П Р
Е Д Е Л Е
Н И Е
Гр. С., 29.09.2015г.
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ТЪРГОВСКО ОТДЕЛЕНИЕ, VІ-11 състав, в открито съдебно заседание на двадесет
и трети септември през две хиляди и петнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАРИЯ ВРАНЕСКУ
При секретаря ЕКАТЕРИНА КАЛОЯНОВА
като разгледа докладваното от съдия ВРАНЕСКУ т. д. № 2064 по описа за 2013г. и за да се
произнесе, взе предвид следното :
Производството е по
реда на чл.692 от ТЗ.
Синдикът е изготвил списъците на служебно и
ги е публикувал в ТР на 31.03.2015 г.
В срока по чл. 690 от ТЗ е
постъпило възражение от НАП, като предявеното от длъжника бе оттеглено и
производството в тази част прекратено.
НАП като кредитор
с прието вземане в размер на 1 937 485.93 лева е оспорил служебното
изготвяне на списъците, с които е приел вземанията на работниците и служители
при ответникът – петима на брой. Твърди, че на служебно приемане подлежат изискуеми
вземания само на работници и служители на ответникът, с качество на такива към
датата на откриване на производството по несъстоятелност, чиито вземания
произтичат единствено и само от трудовото правоотношение с длъжника. Твърди, че неправилно синдикът е включил в
списъкът вземания на бивши работници и служители независимо от основанието за
прекратяване на правоотношението, тъй като те към 2012г. са били с прекратени
трудови правоотношения и следва изрично да предявят вземанията си. Противното
тълкуване намира, че противоречи на даденото законодателно разрешение. Предвид
на това намира, че вземанията и на петимата подлежат на предявяване и за тях са
приложими нормите на чл.685 и чл.688 от ТЗ, независимо че поредността
остава същата – по чл.722,ал.1,т.4 от ТЗ. В конкретния случай работниците и
служителите са предявили вземанията си след изтичане на 3 месечния преклузивен срок и тези вземания следва да се приемат за
погасени на осн.чл.739,ал.1 от ТЗ. Ако съдът приема
обратно на изложеното становище и не приеме, че са погасени, то излагат
съображения че вземанията са недоказани по размер. Твърди, че вземанията са
приети по справка издадена от работодателя, но тя влиза в противоречие с посочените
осигурителни данни за всяко едно от лицата, отново въз основа на декларирани от
работодателя данни за начислен месечен облагаем доход. Съотношението между
счетоводните и декларираните данни са следните : За Д.Д.В. – 20 791.02 лв. дължимо
начислено възнаграждение по счетоводни данни
и 9 247.19 лева
възнаграждение основа за осигуряване за периода 01.01.2010
– 03.03.2012г. , за Е.П.Г. - 32 344.96 лв. дължимо начислено възнаграждение по
счетоводни данни и 10 040.60 лева
възнаграждение основа за осигуряване за периода 01.01.2010
– 02.03.2012г., , за К.Г.И. - 35
147 лв. дължимо начислено трудово възнаграждение по счетоводни данни и 10 931.26 лева възнаграждение
основа за осигуряване за периода 01.01.2010 – 19.05.2012г.,
за Н.М.М. - 24 691.51 лв. дължимо начислено
възнаграждение по счетоводни данни и
9 491.29 лева възнаграждение основа
за осигуряване за периода 01.01.2010 – 23.07.2012г.,
за Ч.Г.К. - 32 898.40 лв. дължимо начислено
трудово възнаграждение по счетоводни данни
и 13 937.92 лева възнаграждение, основа за осигуряване за периода
01.01.2010 – 02.03.2012г. Моли вземанията на тези
лица да се изключат от списъка на служебно приетите вземания, а ако съдът не
уважи това искане, то да извърши промяна в списъка по чл.687 ТЗ като намали
вписаните вземания на горепосочените кредитори до размера на декларираните
данни за начислен месечен облагаем доход.
СИНДИКЪТ е изложил
становище, че е в правото си да изготви списъците служебно за тази категория
кредитори и в срокове след едномесечния и двумесечния , но по отношение на
размера намира, че следва да бъдат съобразени доказателствата представени от
НАП.
Съдът, като взе в предвид
твърденията на възразилите, становището на синдика и представените по делото
доказателства, приема следното:
По направеното
твърдение, че служебно се приемат вземанията само на работещите към датата на
откриване на производството работници и служители съдът намира, че такова
тълкуване не може да се направи от разпоредбата на чл.687 ТЗ, която не поставя
разграничение и времева граница разделяща вземанията на работници и служители с
прекратено или не трудово правоотношение. Смисълът на служебното приемане на
вземанията от синдика, като се съобрази категорията кредитори, които това
касае, е в това да се защити публичния интерес, чрез приемане на установените
публични задължения и обществения и социалния интерес чрез приемане вземанията на
работниците и служителите. Вземания на работници и служители частично се
погасяват и от Гаранционния фонд съгласно Закона за гарантиране вземания на
работниците и служителите в производство по несъстоятелност, като това са
вземания както на работещи, така и на такива с прекратено правоотношение три
месеца преди постановяване на решението, с което се открива производството. Тук
изрично процедурата започва с подаване на заявление – декларация в двуседмичен
срок пред гаранционния фонд. В търговския закон има една обща норма – чл.687, ал.1
от ТЗ в която се предвижда, че синдикът вписва служебно в списъкът на приетите
вземания вземане на работник и служител произтичащо от трудово правоотношение. Предвид
на изложеното съдът намира, че правилно синдикът е приел служебно по реда на
чл.687 ТЗ вземанията на работниците и служителите, макар и искането за това да
е направено с изрична молба.
С оглед на горния
извод следва да се разгледа възражението в частта относно размера на приетите
вземания . Видно от извадката от счетоводството на ответникът и приложени
споразумения от 2009г. за всеки един от петимата работници четирима от тях са с
месечно трудово възнаграждение в размер на 1 500 лева и един с
1 000 лева – Ч.К. – 1500 лв.,К.И. –
1500 лв., Е.Г. – 1 500 лв.,Н.М. – 1000 лв., Д.В. – 1500 лв., за първите
четирима считано от 1.10.2009г., а за последния считано от 01.08.2010г.. От
друга страна видно от приложените от НАП към заявлението извадки от НОИ по
отношение на наличните данни за внасяни осигуровки на заявителите се
установява, че длъжникът, като работодател е внасял осигуровки върху заявено
трудово възнаграждение / начислен месечен облагаем доход/ в значително по-малък
размер - почти 2/3 т.е. средно върху 500
лв. на човек. От друга страна е представена и справка за дължимите трудови
възнаграждения съобразно счетоводните данни и ведомости, удостоверено от
управителя на длъжника и именно тези суми са приети от длъжника . Те се
различават сумарно от сбора на месечните възнаграждения по допълнителните
споразумения от 2009г. Наред с това от представените справки на НАП за справка
за актуалното състояние на действащите трудови договори е видно, че последните
допълнителни споразумения на работниците и служителите на това дружество не са от
2009г., а от 2010г. за Д.В., и от 2011г. за Н.М., а за К.Г. е от 2006г., а за Е.Г.
няма такова, след сключения договор от 26.06.2007г. Информацията налична в НАП
и НОИ се подава от работодателя и явно се различава от тази, която се съхранява
при него. Съдът намира, че вземанията за трудово възнаграждение не могат да се определят по размер въз основа
на договорите и допълнителните споразумения от 2009г. и счетоводната справка.
Действителността на трудовото правоотношение
изисква писмено начало и тъй като договорите се представят и отразяват в
системата на НОИ, което при различни данни води до извод за различни договори
за трудово възнаграждение за едни и същи периоди сключвани между страните, то съдът намира, че
вземанията следва да се приемат въз основа на официално предоставените данни за
нуждите на НАП и НОИ, за начислен месечен облагаем доход. Съобразно
представените от НАП справки – данни за осигуряване на петимата работниците и
служители месечния им облагаем доход за съответните периоди е както следва :
-Ч.К. 01.01.2010г.
– 02.03.2012г. – 17 973.80 лв.
-Н.М. – 01.01.2010г.-23.07.2012г.- 11 715.50
лв.
-Д.В. – 01.10.2010г.-02.03.2012г.-11 339.04 лв.
-Е.Г. – 01.10.2010г.-02.03.2012г. – 12 917.94 лв.
-К.И. – 01.01.2010г.-19.05.2012г. –
14 102.95 лв.
С оглед на така изложените съображения съдът намира, че вземанията
са правилно приети служебно от синдика, но списъците следва да бъдат изменени,
като размерите намалени то посочените в заявлението на НАП, като съответни на
официално декларираните трудови възнаграждения от страна на работодателя,
съобразно представените справки.
Водим от горното съдът
О
П Р Е
Д Е Л
И :
ИЗМЕНЯ
списъкът на служебно приетите вземания по чл.687,ал.1 от ТЗ публикуван в ТР под
№ 20150331155613, както намалява размерът на приетите вземания и го ОДОБРЯВА както
следва:
-Д.Д.В. приетото вземане от
20 791.01 лв. намалява на 11 339.04 лева, като размерът за разликата
до пълния предявен размер включва в списък на неприети вземания.
- Е.П.Г. приетото вземане от 32 344.96 лева намалява на 12 917.94 лева, като
размерът за разликата до пълния предявен размер включва в списък на неприети
вземания.
-К.Г.И. приетото вземане от 35 147 лева намалява на 14 102.95
лева, като размерът за разликата до пълния предявен размер включва в списък на
неприети вземания.
- Н.М.М. приетото вземане от 24 691.51
лева намалява на 11 715.50 лева, като размерът за разликата до пълния
предявен размер включва в списък на неприети вземания.
-Ч.Г.К. приетото вземане от 32 828.40 лева намалява
на 17 973.80 лева, като размерът за разликата до пълния предявен размер
включва в списък на неприети вземания
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО
не подлежи на обжалване .
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО да се обяви в
Търговския регистър към Агенцията по вписвания.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: