Решение по дело №3000/2019 на Районен съд - Хасково

Номер на акта: 43
Дата: 16 януари 2020 г. (в сила от 2 март 2020 г.)
Съдия: Мария Ангелова Ангелова
Дело: 20195640103000
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 7 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

                                                                                                                     

  43 / 16.01.2020 година, гр. Хасково

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

Хасковският районен съд Първи граждански състав

На шестнадесети декември през две хиляди и деветнадесета година

В публичното заседание в следния състав:

                                                                Председател : Мария Ангелова

                                                                    Членове :  

                                                           Съдебни заседатели:      

Секретар Михаела Бончева

Прокурор

Като разгледа докладваното от съдия Мария Ангелова

Гражданско дело номер 3000 по описа за 2019 година, взе предвид следното:

 

          Предявени са на 07.10.2019 г. от Н.Г.Д. с ЕГН ********** ***; против Областна дирекция на МВР /ОДМВР/ – Хасково, с адрес в гр. Хасково, бул. „България“ № 85, представлявана от директора ст.комисар А.Ц.Г. – обективно съединени искове с правни основания чл.187 ал.6, вр. ал.5 т.2 от ЗМВР; и чл.86 ал.1 от ЗЗД.

          Ищецът твърди, че през периода 07.10.2016 г. - 07.10.2019 г. е полагал труд като мл. инспектор/ ст.полицай при РПУ- Хасково към ОДМВР – Хасково, като според Закона за Министерство на вътрешните работи /ЗМВР/ бил държавен служител. За това им правоотношение приложими били следните норми - чл. 176, чл. 187 ал. 1, ал.З, ал.5 т.2 и ал.9, чл. 178 ал.1 т.З; както и следните нормативни актове - Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г., Наредба № 8121з-776/ 29.07.2016 г. и Наредба №8121з-908/02.08.2018 г., издавани от министъра на вътрешните работи. Всяка от тях уреждала реда за организацията и разпределянето на работното време, неговото отчитане, компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР. Текстовете на чл.З ал.З и в трите наредби били идентични, според които - при работа на смени възможно било полагането на труд и през нощта между 22 и 6 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. В предишната Наредба № 8121з-407 от 2014 г., изрично било предвидено, че при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22 и 6 ч за отчетния период се умножава по 1,143 - чл.31 ал.2. В следващите наредби изрична регламентация за преизчисляване липсвала. Това обаче не следвало да се тълкува като законово въведена забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен (каквато изрична забрана щяла да е и противоконституционна), а представлява празнота в уредбата. При наличие на такава непълнота в специалната уредба, касаеща служителите в МВР, следвало субсидиарно да се приложи общата Наредба за структурата и организацията на работната заплата (обн. ДВ от 26.01.2007 г.), респ. чл.9 ал.2 от същата. Според тази норма, при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място. Това било основание за преобразуването на часовете нощен труд в дневен с коефициент 1.143 през исковия период.

За периода 07.10.2016 г. - 07.10.2019 г. ищецът работил на смени, всяка с продължителност по 12 часа, като полагал 9 или 10 такива смени месечно. Той положил общо 2312 часа нощен труд, който преизчислен с коефициента 1.143, възлизал на 2 642 часа. Преизчисляването на нощния към дневен труд водело до извънреден труд от 330 часа, които работодателят- ответник не му заплатил и следвало да бъде допълнително заплатен. През исковия период ищецът получавал различно основно месечно възнаграждение - около 660 лв. през 2016 г. и 2017 г., 800 лв. през 2018 г., завишено с 10 % през 2019 г. Имайки предвид нормата на чл.186 ал.6 от ЗМВР, че извънредният труд се заплащал с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение, и факта, че протоколите от положен нощен труд от ищеца се намирали при ответника и в РПУ- Хасково, предявеният главен иск с правно основание чл. 178 ал.1 т. 3, вр. чл.187 ал.5 т.2 от ЗМВР, бил в приблизителен размер 1 980 лв., а точният му щял да се изчисли от съдебно-счетоводна експертиза по делото.

За периода 07.10.2016 г. - 01.01.2017 г. ищецът положил 360 часа нощен труд, които преобразувани с горепосочения коефициент ставали 411 часа или 51 часа извънреден труд, за които задължението на ответника било в размер на 306 лв.

За периода 01.01.2017 г. - 01.01.2018 г. ищецът положил 656 часа нощен труд, които преобразувани с горепосочения коефициент ставали 749 часа или 93 часа извънреден труд, за които задължението на ответника било в размер на 558 лв.

За периода 01.01.2018 г. - 01.01.2019 г. – 904 часа нощен труд, 1033 часа приравнени и нови 129 часа извънреден труд, като задължението на ответника било в размер на 774 лв.

За периода 01.01.2019 г. - 07.10.2019 г. положените часове нощен труд били 392 часа, които приравнени към дневния такъв били 448 часа или нови 56 часа извънреден труд, за които ответникът дължал възнаграждение в размер на 336 лв.

Или за целия исков период ищецът положил общо 2 312 часа нощен труд, който преизчислен с коефициента 1.143 възлизал на 2 642 часа или 330 часа извънреден труд, за които работодателят-ответник му дължал допълнително възнаграждение в размер на 1 980 лв.

Ответникът дължал и лихва за забава на ищеца върху дължимите суми, от момента в който са станали изискуеми, а именно в общ размер на 247,63 лв. Съгласно чл.186 ал.З от ЗМВР, работното време на държавните служители, работещи на 12- часови смени се изчислявало на тримесечен период. В този смисъл ответникът изпаднал в забава от месеца, следващ отчетния тримесечен период, или както следва:

- За периода м.10 - м.12.2016 г. - на 30.01.2017 г. с дължима лихва до момента на депозиране на исковата молба в съда от 42,37 лв.

- За периода м.01 - м.03.2017 г. – на 30.04.2017 г. с дължима лихва от 38,47 лв.

- За периода м.04 - м.06.2017 г. – на 30.07.2017 г. с дължима лихва от 34,53 лв.

- За периода м.07 - м.09.2017 г. – на 30.10.2017 г. с дължима лихва от 30,54 лв.

- За периода м.10 - м.12.2017 г. – на 30.01.2018 г. с дължима лихва от 26,56 лв.

- За периода м.01 - м.03.2018 г. - на 30.04.2018 г. с дължима лихва от 21,07 лв.

- За периода м.04 - м.06.2018 г. - на 30.07.2018 г. с дължима лихва от 17,40 лв.

- За периода м.07 – м.09.2018 г. – на 30.10.2018 г. с дължима лихва от 13,70 лв.

- За периода м.10 – м.12.2018 г. – на 30.01.2019 г. с дължима лихва от 9,99 лв.

- За периода м.01 – м.03.2019 г. – на 30.04.2019 г. с дължима лихва от 9,13 лв.

- За периода м.04 – м.06.2019 г. – на 30.07.2019 г. с дължима лихва от 3,87 лв.

Общият размер на дължимата сума по предявения акцесорен иск била в размер на 247,63 лв., представляваща мораторната лихва върху главницата за периода на забавата от 30.01.2017 г. до датата на подаване на иска в съда.

Предвид изложеното, в т.ч. след изменението на исковете по негово искане в открито съдебно заседание, ищецът иска, съдът да постанови решение, с което да осъди ответника, да му заплати за главница сумата от 2 415,31 лв. за периода 07.10.2016 г. – 07.10.2019 г. и за обезщетение за забава сумата от 316,78 лв. за периода от 30.01.2017 г. до датата на предявяване на иска; ведно със законната лихва върху главницата от датата на предявяване на иска до окончателното изплащане и направените по делото разноски. Това искане се поддържа в открито съдебно заседание от пълномощник – адвокат на ищеца.

Ответникът депозира отговор на исковата молба в срока по чл.131 ал.1 от ГПК, като счита предявените искове за допустими, но по същество – за неоснователни, като се иска отхвърлянето им изцяло. Ищецът бил държавен служител, по смисъла на чл.142 ал.1 т.1 от ЗМВР при ОДМВР-Хасково, РУ – Хасково, като заемал длъжността „ст. полицай“ през процесния период и до момента. Неоснователни били твърденията му за неправилно изчисляване на работното му време, в резултат на което бил ощетен, като не му бил изплащан положен извънреден труд. През исковия период ответникът се съобразявал със законовите и подзаконови нормативни актове, регламентиращи реда и начина за полагане, отчитане и заплащане на положения извънреден труд от държавните служители. Ищецът не сочел и конкретните случаи или заповеди, в изпълнението на които е положил претендирания незаплатен му извънреден труд. Ищецът не сочел доказателства за иска си, в нарушение на чл.154 от ГПК. Невярно било ищцовото твърдение, че при отчитането на нощния труд, ответникът неправилно превръщал нощните часове в дневни такива, което довело до натрупване на допълни часове незаплатен извънреден труд. Приложение намирали – чл.179 от ЗМВР, Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г., Наредба № 8121з- 908/02.08.2018 г. и заповед на министъра на вътрешните работи, регламентиращи заплащането на положения труд за времето от 22 до 6 часа. Така приложение намирал специалният ЗМВР, а не общите разпоредби на КТ. Ето защо, искането за експертиза следвало да се отхвърли. Уважаването на процесния иск щяло да постави ищеца в привилегировано положение, в сравнение с другите държавни служители и с работещите по трудово правоотношение, доколкото за положения труд от 22 до 6 ч, реално щели да му се изплатят две възнаграждения. Искът бил недоказан по основание и размер. Не ставало ясно, на каква база е изчислявана цената на иска, не се представяли доказателства за наличието на претендирания извънреден труд. Не се сочело и на какво основание се претендира мораторна лихва и от коя дата следва да се начислява. Искането за присъждането й било неоснователно и недоказано. Исковата молба била бланкетна и неясна. Предвид изложеното, ответникът счита предявените искове за неоснователни и недоказани, като иска отхвърлянето им изцяло. Това си искане той поддържа в открито съдебно заседание, чрез пълномощник – юрисконсулт, в т.ч. и в депозирана в заседанието писмена защита, като прави възражение за прекомерност на изплатеното от ищеца на пълномощника му адвокатско възнаграждение.

               Съдът, като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установена следната фактическа обстановка:

          По искане на ищеца, по делото бе назначена и изслушана съдебно – счетоводна експертиза, чието заключение съдът приема като компетентно и безпристрастно дадено. Вещото лице се е запознало с материалите по делото, както и с допълнително предоставени му от ответника документи. То е установило, при проверка в РУ-Хасково, според предоставени му графици за нощни смени и положен нощен труд, че през периода октомври 2016 г . – октомври 2019 г. ищецът е положил 2 416 часа нощен труд за процесния период. Същевременно, при проверка в счетоводството на ОДМВР-Хасково се представили платежни бележки за същия период, издадени на името на ищеца за начислени му трудови възнаграждения, в т.ч. начислен и платен нощен труд, възлизащ на 2 438 часа нощен труд за процесния период. Налице била разлика от 22 часа нощен труд, заплатена на ищеца по 0,25 лв. на час. Вещото лице дава в заключението си два варианта на поставената му задача.

Според първия вариант: 2 416 часа нощен труд за процесния период, положен според графиците в 302 броя нощни смени, преизчислен с коефициент 1,143, възлизал на 2 761,488 часа дневен труд; с извънреден труд от 345,488 часа, възлизащ на 2 397,03 лв. бруто и 2 157,32 нето. Дължимото обезщетение за забава за периода 30.01.2017 г. – 07.10.2019 г. върху брутната главница възлиза на сумата от 311,99 лв., а върху нетната главница – сумата от 280,79 лв.

Според втория вариант: 2 438 часа нощен труд за процесния период, положен според платежните бележки в 304,75 броя нощни смени, преизчислен с коефициент 1,143, възлизал на 2 786,634 часа дневен труд; с извънреден труд от 348,634 часа, възлизащ на 2 415,07 лв. или 2 415,31 лв. бруто и 2 173,56 нето. Дължимото обезщетение за забава за периода 30.01.2017 г. – 07.10.2019 г. върху брутната главница възлиза на сумата от 316,78 лв., а върху нетната главница – сумата от 285,15 лв.

          При така установената фактическа обстановка, съдът достига до следните правни изводи по основателността на предявените искове:

Не се спори от страните, а и от заключението на вещото лице се установява, че през исковия период 07.10.2016 г. - 07.10.2019 г. ищецът е заемал длъжността ст.полицай при ОДМВР-Хасково, РУ – Хасково, по силата на служебно правоотношение помежду им; като е изпълнявал служебните си задължения на смени. Не се спори още и от заключението на експертизата се установи, че в този период той е положил 2 438 часа нощен труд, според платежните бележки в 304,75 броя нощни смени. Съдът възприема именно втория вариант на заключението на вещото лице, който е с 22 часа нощен труд в повече, в сравнение с графиците за нощните смени на ищеца. Именно посочените часове нощен труд са били начислени и изплатени от ответника на ищеца, като нощен в размер на 0,25 лв. на час, което съставлява извънсъдебно признание на неизгоден за ответника факт, ползващ ищеца. Основният спорен въпрос е, дали нощният труд следва да се преизчисли в часове дневен такъв, така както претендира ищецът, умножавайки го по коефициент 1.143, и следва ли резултатът от изчислението да се счита за извънреден труд, респ. да се начисли и заплати като такъв. След съвкупния анализ на събраните по делото доказателства и предвид приложимата за случая нормативна уредба, съдът достига до положителен отговор на този въпрос. Брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения, съгласно чл.176 от ЗМВР, като в чл.178 ал.1 т.3 от същия е предвидено  допълнително месечно възнаграждение за извънреден труд. Според нормата на чл. 187 ал.9 от ЗМВР, редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. В процесния период е действала Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г., предхождана от Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. и Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г., издадени от министъра на вътрешните работи, уреждащи реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР. Съдът споделя изцяло ищцовия анализ на така приложимата към случая уредба. Текстовете на чл. 3 ал. 3 в посочените три наредби са идентични, че при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22 часа и 6 часа, като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. В първата по време от посочените наредби, в чл. 31 ал. 2, изрично е предвидено, че при сумирано отчитане на отработеното време, общият брой часове положен труд между 22 и 6 ч. за отчетния период се умножава по 0.143. Същата е отменена с приемането на втората наредба, отменена с решение № 8585/11.07.2016 г. на ВАС по адм. д. № 5450/2016 г. На 02.08.2016 г. е обнародвана третата - Наредба № 81213-776/29.07.2016 г. В Наредба № 8121з- 592/25.05.2015 г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. липсва изрична разпоредба, съответстваща на разпоредбата на чл. 31 ал. 2 от Наредба № 8121з-407, за преобразуване на часовете положен нощен труд с коефициент 0.143. Това води до празнота в уредбата, поради което съдът намира, че е приложима Наредбата за структурата и организацията на работната заплата /обн. в ДВ от 26.01.2007 г./. В  чл.9 ал.2 от цитираната наредба  се предвижда, при сумирано изчисляване на работното време нощните часове да се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място, който възлиза именно на 1.143 /8 : 7/. Предвид заключението на вещото лице, че извънреден труд, след преобразуване на нощния в дневен такъв с коефициент 1.143, не е начислен и изплатен на ищеца и с оглед на изложените съображения - съдът намира претенцията на ищеца за главницата за основателна, поради което следва да бъде уважена. За периода 07.10.2016 г. - 07.10.2019 г. ищецът е отработил 2 438 часа нощен труд, превърнати в дневни с коефициент 1,143 и възлизащи на 2786,634 часа дневен труд, с извънреден труд от 348,634 часа, възлизащ на 2 415,07 лв. бруто и 2 173,56 нето, който не е бил заплатен на ищеца. Посочените стойности в лева съдът възприема, предвид детайлните данни по изготвената от вещото лице в заключението му втора таблица на л.35-36 от делото. В този смисъл, съдът не възприема сочения от вещото лице размер на това брутно възнаграждение от 2 415,31 лв., цитирано в други части от заключението му. В този брутен размер от 2 415,07 лв. предявеният главен иск следва да се уважи, като за разликата до пълния му предявен размер от 2 415,31 лв., като неоснователен следва да се отхвърли.

По отношение на обезщетението за забава, следва да се приеме, че падежът за изплащане на възнаграждението за гореописания извънреден труд е настъпил на първо число на месеца, следващ месеца на отчетното 3-месечие. Така за процесната главница, но в нетен размер от 2173,56 лв., отнасяща се за периода 07.10.2016 г. - 07.10.2019 г., се дължи обезщетение за забава, считано от 01.02.2017 г. до 07.10.2019 г. /датата на предявяване на иска/, вкл., с натрупване. За този период и върху посочената главница акцесорният иск се явява основателен. По делото обаче не се събраха достътъчно доказателства за неговия размер, доколкото вещото лице е правило изчисления за различен период. Ето защо и на основание чл.162 от ГПК, съдът определи размера на този иск по своя преценка и с помощта на www.calculator.bg/1/lihvi_zadaljenia.html , както и предвид данните по заключението на вещото лице от втората таблица на л.35-36 от делото. По този начин, съдът достига до дължимо върху нетния размер на главницата обезщетение за забава, считано от 01.02.2017 г. до 07.10.2019 г., с натрупване, в общ размер от 284,25 лв.; разпределено по 3-месечни периоди, както следва:

- за главница от 278,83 лв., считано от 01.02.2017 г. – обезщетение от 75,83 лв.;

- за главница от 114,17 лв., считано от 01.05.2017 г. – обезщетение от 28,23 лв.;

- за главница от 186,42 лв., считано от 01.08.2017 г. – обезщетение от 41,32 лв.;

- за главница от 127,88 лв., считано от 01.11.2017 г. – обезщетение от 25,09 лв.;

- за главница от 106,96 лв., считано от 01.02.2018 г. – обезщетение от 18,25 лв.;

- за главница от 178,30 лв., считано от 01.05.2018 г. – обезщетение от 26 лв.;

- за главница от 305,48 лв., считано от 01.08.2018 г. – обезщетение от 36,74 лв.;

- за главница от 158,79 лв., считано от 01.11.2018 г. – обезщетение от 15,04 лв.;

- за главница от 207,01 лв., считано от 01.02.2019 г. – обезщетение от 14,32 лв.;

- за главница от 51,55 лв., считано от 01.05.2019 г. – обезщетение от 2,29 лв.;

- за главница от 60,14 лв., считано от 01.08.2019 г. – обезщетение от 1,14 лв.;

- за главница от 293,44 лв., считано от 01.11.2019 г. – обезщетение от 0 лв.;

- за главница от 104,58 лв., считано от 01.02.2020 г. – обезщетение от 0 лв.

До този размер от 284,25  лв. и за периода 01.02.2017 г. - 07.10.2019 г. акцесорният иск следва да се уважи, а за разликата до пълния му предявен размер от 316,78 лв., считано от 30.01.2017 г., като неоснователен и недоказан следва да се отхвърли.

Върху главницата следва да се присъди и законната лихва, считано от датата, следваща предявяването на иска и крайната дата на обезщетението за забава, а именно – от 08.10.2019 г. до окончателното й изплащане.

Неоснователно е ответното възражение по чл.78 ал.5 от ГПК за прекомерност на заплатеното от ищеца на пълномощника му адвокатско възнаграждение, предвид действителната правна и фактическа сложност на делото. Видно от представения по делото договор за правна защита и съдействие /л.4/, ищецът и адвокатът му са договорили възнаграждение в размер на 400 лв., което е било изплатено в брой. Настоящият случай попада в хипотезата на чл.7 ал.2 т.2 от Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, според която и според уважената част от иска, по правилото на чл.78 ал.1 от ГПК, уговореното и изплатено възнаграждение от 400 лв. не е прекомерно, а е под минимално предвидения за това размер. Според уважения размер на исковете, ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца деловодни разноски за адвокатско възнаграждение в размер от 395,20 лв.

На основание чл.78 ал.6 от ГПК, ответникът следва да бъде осъден да заплати по сметка на Районен съд – Хасково държавна такса върху уважения размер на исковете, а именно – сумата от 146,60 лв. /96,60 лв. + 50 лв./, както и сумата от 200 лв., изплатена от бюджетните средства на съда за възнаграждение на вещо лице; а така също и в случай на служебно издаване на изпълнителен лист за събирането им – и държавна такса от още 5 лв.

               Мотивиран така, съдът

 

 

 

 

 

Р Е Ш И :

 

 

 

                   ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР – Хасково, с адрес в гр. Хасково, бул. „България“ № 85, представлявана от директора ст.комисар А.Ц.Г.; ДА ЗАПЛАТИ на Н.Г.Д. с ЕГН ********** *** 415,07 лв., представляваща брутен размер на дължимото му допълнително възнаграждение за извънреден труд, положен в периода 07.10.2016 г. – 07.10.2019 г., в резултат на преизчисляването на нощния му труд към дневен; ведно със законната лихва от 08.10.2019 г. до окончателното изплащане; както и сумата от 284,25  лв., представляваща обезщетение за забава за периода 01.02.2017 г. - 07.10.2019 г., изчислено върху нетния размер на главницата от 2 173,56 лв.; както и 395,20 лв. за деловодни разноски; като главния иск за разликата до пълния му предявен размер от 2415,31 лв. и акцесорния иск за разликата до пълния му предявен размер от 316,78 лв., считано от 30.01.2017 г.; ОТХВЪРЛЯ.

 

               ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР – Хасково ДА ЗАПЛАТИ по сметка на Районен съд – Хасково – сумите от 146,60 лв. за държавна такса и 200 лв. за възнаграждение на вещо лице; а така също и в случай на служебно издаване на изпълнителен лист за събирането им – и държавна такса от още 5 лв.

 

Решението подлежи на въззивно обжалване пред Окръжен съд - Хасково в двуседмичен срок от съобщаването и връчването му на страните.

 

 

СЪДИЯ : /п/ не се чете

Вярно с оригинала!

Секретар: М.Б.