Решение по дело №88/2023 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 юли 2023 г. (в сила от 20 юли 2023 г.)
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20237190700088
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 май 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   № 85

 

Гр. Разград, 20 юли 2023 година

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в публично заседание на двадесет и седми юни две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

 

при секретаря Ралица Вълчева  и в присъствието на прокурора …..  разгледа докладваното от съдията дело № 88 по описа за 2023 г.  и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от АПК във вр. чл. 40 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ).

Образувано е по жалба на Сдружение „Център за съзидателно правосъдие“, гр. Разград  против частичния отказ на изпълнителния директор на „Ученически отдих и спорт“ ЕАД - София, материализиран в писмо изх. № РД-33-112/20.04.2023 г., с което не е предоставен достъп до поискана от сдружението информация по реда на ЗДОИ относно персонала по щатно разписание, квалификация и възнаграждение по щат.

В жалбата и по същество се излагат доводи, че решението е незаконосъобразно, като издадено в противоречие с материалния закон и преследваната от него цел. Твърди се, че исканата информация е обществена по своя характер, а не защитена търговска тайна и е налице надделяващ обществен интерес, поради което не са налице пречки да се предостави от задължения субект. С оглед на това моли съда да отмени постановения отказ, ведно с произтичащите от това законни последици.

          Ответникът по жалбата, чрез своя процесуален представител, заявява, че тя е неоснователна и недоказана и моли съда да я отхвърли.

          Разградският административен съд, след като прецени събраните доказателства, които съобрази с доводите и становището на страните, приема за установено следното:

          Жалбата е допустима, като подадена от надлежна страна в законоустановения срок срещу акт, който подлежи на самостоятелен съдебен контрол. Разгледана по същество тя е основателна по следните фактически и правни съображения:

Между страните няма спор по фактите. Същите сочат, че административното производство е образувано със Заявление вх. № РД-33-93/18.04.2023 г., подадено от Сдружение „Център за съзидателно правосъдие“, гр. Разград до изпълнителния директор на „Ученически отдих и спорт“ („УОС“) ЕАД - София. С него е поискано да се предостави информация за дейността на дружеството отделно за 2020 г., 2021 г. и 2022 г. относно:

1. Годишен бюджет - приходи и разходи за 202...година; приходи и разходи съгласно бюджетната класификация; форма „Актуализирана бюджетна сметка към 31.12.20???...г.“;

2. Изпълнение по т. 1 - форма „Тримесечен/месечен отчет за касовото изпълнение към 31.12.20???...г.“;

3. Информация за персонал (щатно разписание), квалификация, възнаграждение по щат;

Посочена е и предпочитаната форма за предоставяне на достъпа.

С Писмо изх. № РД-33-112/20.04.2023 г. административният орган е отказал да предостави информация по т. 3 от заявлението, като е посочил, че  кадровата политика се определя от спецификата на предмета на дейност и моментната необходимост, доколкото част от обектите на дружеството работят на сезонен принцип. Тя включва и размера на трудовите възнаграждения на служителите, респективно представлява търговска тайна по смисъла на чл. 3 от ЗЗТТ, доколкото е пряко свързана с формирането на ценовата политика за предоставяните услуги на свободния пазар, поради което тази информация не може да се предостави.

В тази част постановеният отказ е предмет на съдебен контрол в настоящето производство.

Съдът намира, че той е валиден административен акт, като издаден в надлежна писмена форма от компетентен орган.  Този акт обаче е постановен при допуснато съществено процесуално нарушение и в противоречие с материалния закон и преследваната от него цел. 

Правото да се търси и получава информация е сред основните права на гражданите, регламентирано в чл. 41 от Конституцията на Република България, и обхваща задължението на органите да осигуряват достъп до общественозначима информация, доколкото тя не е държавна или друга защитена от закона тайна или не засяга чужди права. Обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация, са уредени в ЗДОИ. Както в Конституцията, така и в посочения закон правото на информация е въздигнато като принцип, а ограничението му е изключение от този принцип, като то е възможно и допустимо, само при  изрична законова регламентация и въз основа на изчерпателно изброени хипотези и основания.

Съгласно дефиницията на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ обществена е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Тя бива официална обществена информация, когато се  съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление, издадени при осъществяване на техните правомощия (чл. 10 от ЗДОИ) и служебна обществена информация, когато е събрана, създадена или съхранявана във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации  (чл. 11 от ЗДОИ). В казуса поисканата информация е служебна обществена информация и според принципа, установен с чл. 13, ал. 1 от ЗДОИ достъпът до нея е свободен. При изключенията, предвидени в чл. 13, ал. 2 от ЗДОИ той може да бъде ограничен за срок до две години (чл. 13, ал. 3 от ЗДОИ), но при никакви условия не може да бъде ограничаван в случаите, когато общественият интерес надделява ( чл. 13, ал. 4 от ЗДОИ).

Събраните по делото доказателства сочат, че „Ученически отдих и спорт“ ЕАД е задължен субект по смисъла на чл. 3, ал. 2, т. 1 от ЗДОИ във вр. с § 1, т. 4, б. „б“ и б. „в“ от ДР ЗДОИ. То е държавно търговско дружество, като правата на едноличния  собственик на неговия капитал се упражняват от министъра на образованието и науката. „УОС“ ЕАД  се явява и публично предприятие по смисъла на чл. 2, ал. 1 от Закона за публичните  предприятия.

Поисканата информация в т. 3 от процесното заявление най-общо касае данни, съдържащи се в действалите през 2020 г., 2021 г. и 2022 г. щатни разписания - брой на наетите лица, изискването за тяхната квалификация и трудовите им възнаграждения, според предвиденото там.

При постановяване на акта, с който е отказан достъп до нея, е допуснато нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. Ответникът не е описал достатъчно ясно и конкретно фактическите основания, както и съответната приложима правна норма от ЗДОИ. В мотивите към него е посочено, че тази информация има характера на защитена търговска тайна по смисъла на чл. 3 от Закона за защита на търговската тайна (ЗЗТТ). Според цитираната разпоредба „търговска тайна“ е всяка търговска информация, ноу-хау и технологична информация, която отговаря едновременно на следните изисквания:

1. представлява тайна по такъв начин, че като цяло или в точната си конфигурация и съвкупност от елементи не е общоизвестна или леснодостъпна за лица от средите, които обичайно използват такъв вид информация;

2. има търговска стойност, поради тайния си характер;

3. по отношение на нея са предприети мерки за запазването й в тайна, от лицето, което има контрол върху информацията.

Следователно, за да се приеме, че дадена информация е търговска тайна, то тя трябва кумулативно да отговаря и на трите изисквания, предвидени в нормата. Ответникът не ангажира доказателства в тази насока, включително и такива, които да сочат, че дружеството е предприело някакви мерки за контрол и защита на тази конкретна информация, свързана с наетите от него лица за осъществяване на дейността му.

Това изискване е залегнало и в разпоредбата на § 1, т. 9 от ДР на Закона за  защита на конкуренцията (ЗЗК). Според дадената там дефиниция „производствена или търговска тайна“ са факти, информация, решения и данни, свързани със стопанска дейност, чието запазване в тайна е в интерес на правоимащите, за което те са взели необходимите мерки. Анализът на тези норми сочи, че законодателят изисква дадена информация предварително да е обявена за производствена или търговска тайна и да са предприети конкретни мерки за контрол и защита на същата.

За целите на ЗДОИ изрично е предвидено в разпоредбата на § 1, т. 5 от ДР ЗДОИ, че не представляват "производствена или търговска тайна" факти, информация, решения и данни, свързани със стопанска дейност, чието запазване в тайна е в интерес на правоимащите, но е налице надделяващ обществен интерес от разкриването й. Наред с това е регламентирано, че до доказване на противното обществен интерес от разкриването е налице, когато тя:

а) дава възможност на гражданите да си съставят мнение и да участват в текущи дискусии;

б) улеснява прозрачността и отчетността на субектите по чл. 3, ал. 1 относно вземаните от тях решения;

в) гарантира законосъобразното и целесъобразното изпълнение на законовите задължения от субектите по чл. 3;

г) разкрива корупция и злоупотреба с власт, лошо управление на държавно или общинско имущество или други незаконосъобразни или нецелесъобразни действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица в съответните администрации, с които се засягат държавни или обществени интереси, права или законни интереси на други лица;

д) опровергава разпространена недостоверна информация, засягаща значими обществени интереси;

е) е свързана със страните, подизпълнителите, предмета, цената, правата и задълженията, условията, сроковете, санкциите, определени в договори, по които едната страна е задължен субект по чл. 3.

С тази разпоредба е създадена оборима законова презумпция, която  обръща тежестта на доказване, установена с чл. 170 от АПК. Следователно в  случая не заявителят, а органът следва да установи, че не е налице надделяващ обществен интерес от разкриване на исканата информация. В казуса такива доказателства не са ангажирани.

На следващо място съдът намира за необходимо да отбележи, че дори и да се приеме, че исканата информация съставлява търговска тайна по смисъла на закона, то съгласно чл. 17, ал. 2 от ЗДОИ може да се откаже достъп до тази информация, само ако нейното предоставяне или разпространяване би довело до нелоялна конкуренция между търговци, и то ако не е налице надделяващ обществен интерес. В тези случаи задължените субекти, когато отказват достъп до обществена информация, са длъжни да посочат обстоятелствата, които водят до нелоялна конкуренция между търговците ( чл. 17, ал. 3 от ЗДОИ). В оспорения акт липсват мотиви в тази насока, както и доказателства за това.

С оглед на това съдът приема, че няма пречки на жалбоподателя да се предостави информация за наетия персонал (щатно разписание), неговата квалификация и възнаграждение по щат за посочените от него години, тъй като тези данни не съставляват защитена производствена или търговска тайна по смисъла на закона.

Въз основа на така изложените фактически и правни съображения съдът намира оспорения отказ за незаконосъобразен, като постановен при допуснато процесуално нарушение и в противоречие с материалния закон и преследваната от него цел. Той следва да се отмени, като на основание чл. 173, ал. 2 от АПК преписката се върне на административния орган за произнасяне по компетентност съобразно дадените от съда указания.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК в тежест на ответната страна следва да се присъдят направените деловодни разноски от жалбоподателя в размер на 1 010 лв., които са своевременно предявени и доказани по размер.

Мотивиран така Разградският административен съд

 

 

Р       Е       Ш     И       :

 

ОТМЕНЯ отказа на изпълнителния директор на „Ученически отдих и спорт“ ЕАД - София, материализиран в писмо изх. № РД-33-112/20.04.2023 г., в частта, с която е отказан достъп до обществена информация, посочена в т. 3 от Заявление вх. № РД-33-93/18.04.2023 г., подадено от Сдружение „Център за съзидателно правосъдие“ – Разград.

ВРЪЩА преписката в тази част за ново произнасяне от административния орган в срока по чл. 28, ал. 1 от ЗДОИ  при спазване на указанията на съда по тълкуването и прилагането на закона.

ОСЪЖДА „Ученически отдих и спорт“ ЕАД - София да заплати на Сдружение „Център за съзидателно правосъдие“ – Разград сумата от 1 010  (хиляда и десет) лева- дължими деловодни разноски.

Решението е окончателно и не подлежи на касационно обжалване.

 

СЪДИЯ : /п/