Решение по дело №133/2023 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 205
Дата: 11 септември 2023 г.
Съдия: Диана Борисова Калоянова-Христова
Дело: 20237200700133
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 април 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

Номер    205            11.09.2023 г.             град Русе

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Русе, втори касационен състав, на двадесет и трети август две хиляди двадесет и трета година в публично заседание в следния състав:

 

                                                                        Председател: Ивайло Йосифов

                                                                                Членове:1. Росица Басарболиева

                                                                                                 2. Диана Калоянова

 

при секретаря Наталия Георгиева и с участието на прокурор Диана Неева като разгледа докладваното от съдия Калоянова касационно административно наказателно дело номер 133 по описа за 2023 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на „Момтрейд Русе 2“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Русе, ул. „Александровска“ № 26, ет. 4, представлявано от Геновева Христова Минчева – управител срещу Решение № 168/ 17.03.2023 г., постановено по АНД № 85/2023 г. по описа на Районен съд – Русе, с което е потвърдено Наказателно постановление № 18-2200039/03.11.2022 г., издадено от директора на Дирекция „Инспекция по труда“ (ДИТ) Русе. С наказателното постановление, за нарушение на чл. 3, ал. 1, т. 1, б. “б“ от Наредба № 5/29.12.2002 г. за съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл. 62, ал. 5 от КТ (Наредба № 5) и на основание чл. 414, ал. 1 от Кодекса на труда КТ), на „Момтрейд Русе 2“ ЕООД е наложена имуществена санкция в размер на 300 лева  поради преквалифициране на нарушението като маловажно основание чл. 414, ал. 1 във връзка с чл. 415в, ал. 1 от КТ. Решението се обжалва като неправилно и необосновано по причина, че изложените мотиви не кореспондират с установените от правна страна факти и аргументи, относими към делото и административнонаказателната преписка. Посочените в жалбата оплаквания съдът квалифицира по чл. 348, ал. 1 от НПК – неправилно решение поради противоречие с материалния закон и съществено нарушение на съдопроизводствените правила. В съдебно заседание касатора не се представлява. По делото е постъпило писмено становище с вх. № 3500/18.08.2023 г., заедно с писмена защита, като се поддържа вече изложените с жалбата възражения срещу оспореното съдебно решение. При условията на алтернативност се въвежда ново касационно основание – явна несправедливост на наложеното наказание, тъй като се иска намаляване на наложената имуществена санкция в размер на 300,00 лева на 100,00 лева. Претендират се разноски за две инстанции.

Ответникът - директор на Дирекция „Инспекция по труда“ (ДИТ) Русе се представлява в процеса от старши юрисконсулт П.С. – Й., която оспорва жалбата като неоснователна и недоказана и иска от съда да остави същата в сила. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура – Русе дава заключение за неоснователност на оспорването поради липса на касационни основания за отмяна на обжалваното съдебно решение. Сочи, че спрямо касатора вече е приложен привилегирования състав на чл. 415в от КТ, който се явява специален спрямо чл. 28 от ЗАНН и в рамките на предвидената в този състав санкция наказанието е правилно индивидуализирано.

От фактическа страна по делото се установява следното:

Касационната жалба е подадена в преклузивния 14-дневен срок по чл. 211 от АПК от надлежна страна и в съответствие с изискванията за форма и реквизити, поради което се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна.

Производството пред Районен съд – Русе е образувано по жалба на „Момтрейд Русе 2“ ЕООД против Наказателно постановление № 18-2200039/03.11.2022 г., издадено от директора на Дирекция „Инспекция по труда“ – Русе, с което за нарушение по чл. 3, ал. 1, т. 1, б. “б“ от Наредба № 5 и на основание чл. 416, ал. 5 във връзка с чл. 414, ал. 1 във връзка с чл. 415в, ал. 1 от Кодекса на труда на „Момтрейд Русе 2“ ЕООД е наложена имуществена санкция в размер на 300 лева. Санкцията е наложена за това, че работничката М.Р.К., ЕГН ********** е командирована в Германия в периода  01.03.2022 г. – 31.08.2022 г. въз основа на допълнително споразумение от 01.03.2022 г. към трудов договор № 069/14.10.2019 г., сключено на основание чл. 121а от КТ във връзка с чл. 2, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за командироване и изпращане на работници и служители в рамките на предоставяне на услуги, при което дружеството като работодател не подало в тридневен срок до ТД на НАП уведомление за изменение на трудовия договор. От приложените по делото доказателства се установява, че работодателят е подал посоченото уведомление до НАП на 31.08.2022 г., след извършената на 23.08.2022 г. проверка от контролните органи на ДИТ Русе. Административнонаказващият орган е приел, че нарушението е отстранено веднага след установяването му, при липса на настъпили вредни последици и  по тази причина при издаване на наказателното постановление е приложил нормата на чл. 415в, ал. 1 от КТ и определил имуществена санкция в размер на 300 лева.

За да потвърди процесното наказателно постановление, първоинстанционния съд е приел, че при съставянето на АУАН и издаването на наказателното постановление не са допуснати нарушения, които да обуславят отмяната на обжалваното постановление, като е приел, че правните норми са прецизирани и са приложени точно.

Решението на Районен съд – Русе е правилно и следва да се остави в сила.

Предмет на касационна проверка съгласно чл. 218 от АПК е решението на районния съд само на посочените в жалбата пороци като за валидността, допустимостта и съответствието на първоинстанционния акт с материалния закон съдът следи служебно.

В касационната жалба е релевирано възражение за неправилно приложение на материалния закон – според жалбоподателя установеното нарушение следва да се квалифицира като такова по чл. 62, ал. 3 от КТ и чл. 414, ал. 3 от КТ, докато първоинстанционният съд е възприел правната норма, приложена от административно наказващият орган и във връзка с нея чл. 414, ал. 1 от КТ.

Според чл. 3, ал. 1, т. 1, б. “б“ от Наредба № 5 Уведомлението съгласно приложение № 1 се изпраща в тридневен срок от изменение на трудовия договор, с което се променя длъжността и/или срокът на договора, както и в случаите по чл. 121а, ал. 1, т. 1 КТ. Съгласно чл. 414, ал. 1 от КТ Работодател, който наруши разпоредбите на трудовото законодателство извън правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 1500 до 15 000 лв., а виновното длъжностно лице, ако не подлежи на по-тежко наказание - с глоба в размер от 1000 до 10 000 лв.

Касационният жалбоподател претендира прилагането на чл. 62, ал. 3 от КТ , според който В тридневен срок от сключването или изменението на трудовия договор и в седемдневен срок от неговото прекратяване работодателят или упълномощено от него лице е длъжен да изпрати уведомление за това до съответната териториална дирекция на Националната агенция за приходите. Националната агенция за приходите предоставя в реално време на оправомощени лица от дирекции "Инспекция по труда" електронен достъп до регистъра на трудовите договори и при поискване в срок три работни дни изпраща копие от съответното заверено уведомление. Разпоредбата на чл. 414, ал. 3 от КТ предвижда, че  Работодател, който наруши разпоредбите на чл. 61, ал. 1, чл. 62, ал. 1 или 3 и чл. 63, ал. 1 или 2, се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 1500 до 15 000 лв., а виновното длъжностно лице - с глоба в размер от 1000 до 10 000 лв., за всяко отделно нарушение.

Предвид съдържанието на посочените норми, касационният състав намира, че възражението е неоснователно. На първо място, в процесното наказателно постановление не е посочена като нарушена разпоредбата на чл. 62, ал. 3 от КТ за да се направи връзка с чл. 414, ал. 3 от КТ. На второ място е необходимо да се посочи времето на приемането и изменението на тези норми – чл. 62, ал. 3 от КТ последно е изменен през 2008 г. и следователно не е съобразен с допълнението на посочената разпоредба - чл. 3, ал. 1, т. 1, б. “б“ от Наредба № 5, което е реализирано през 2021 г. На следващо място, чл. 62, ал. 3 от КТ урежда общото положение – не е указано при какво точно изменение на трудовия договор работодателят е длъжен да уведоми НАП. Посочената в наказателното постановление норма конкретизира случаите, при които следва да се подаде уведомление и в частта по буква „б“ тази норма е приложима по настоящия казус. Друга разлика е, че алинея първа на чл. 414 от КТ се отнася до всички нарушения на трудовото законодателство, извън правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд и нарушенията, за които е предвидено по-тежко наказание. Няма спор, че нарушението по чл. 3, ал. 1, т. 1, б. „б“ от Наредба № 5 не е свързано с осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд, нито пък за него е предвидена по-тежка санкция от предвидената в чл. 414, ал. 1 от КТ. Не на последно място следва да се посочи, че ако се изпълни искането на жалбоподателя и се приложи чл. 62, ал. 3 от КТ, то неговото положение ще се влоши, което е недопустимо. Влошаването ще се дължи на факта, че спрямо касатора няма да може да се приложи привилегията, предвидена в чл. 415в, ал. 1, а ще е приложима забраната, въведена с чл. 415в, ал. 2 от КТ.

Защитаваната в съдебно заседание теза от процесуалния представител на жалбоподателя за явна несправедливост на наложеното наказание също е неоснователна. Действително, явната несправедливост на наказанието е касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 3 от НПК във връзка с чл. 63в от ЗАНН, като дефиницията е се съдържа в ал. 5, т. 1 от чл. 348 на НПК и определя, че наказанието е явно несправедливо, когато очевидно не съответства на обществената опасност на деянието и дееца, на смекчаващите и отегчаващите отговорността обстоятелства, както и на целите по чл. 36 от Наказателния кодекс. Няма спор между страните, че административно наказващият орган е приел нарушението за маловажно по смисъла на чл. 415в, ал. 1 от КТ и затова на дружеството касатор е наложена имуществена санкция в  размер на 300 лева, като са изложени мотиви относно този размер, които се приемат от касационния състав. Трябва да се посочи, че процесуалният представител на жалбоподателя необяснимо защо иска едно и също обстоятелство едновременно да се третира като такова, което обуславя привилегия (прилагане на чл. 414в, ал. 1 от КТ) и също така да бъде прието за смекчаващо обстоятелство при индивидуализацията на административното наказание, което на основание чл. 56 от Наказателния кодекс във връзка с чл. 11 от ЗАНН е недопустимо.

По делото искане за присъждане на разноски е направено от двете страни.

Съгласно чл. 63д от ЗАНН, в производствата пред районния и административния съд, както и в касационното производство страните имат право на присъждане на разноски по реда на АПК. Разпоредбата на чл. 63д, ал. 4  от ЗАНН предвижда, че в полза на учреждението или организацията, чийто орган е издал акта по чл. 58д, се присъжда и възнаграждение в размер, определен от съда, ако те са били защитавани от юрисконсулт или друг служител с юридическо образование. Като съобрази нормата на чл. 143, ал. 3 от АПК и изхода на спора, настоящия съдебен състав намира, че в полза на ответника следва да се присъди сумата от 80,00 лева юрисконсултско възнаграждение, определена по реда на чл. 78, ал. 8 от ГПК, във връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ, във връзка с чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ, субсидиарно приложими на основание чл. 144 от АПК и ТР № 3/13.05.2010 г. по т.д. № 5/2009 г. на ВАС. Касационният жалбоподател не е релевирал възражение относно размера на претендираното юрисконсултско възнаграждение.

По изложените причини, касационният съд приема, че обжалваното решение е валидно,  допустимо и правилно и следва да се остави в сила.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК във връзка  с чл. 63в от ЗАНН, Административен съд – Русе

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 168/17.03.2023 г., постановено по АНД № 85/2023 г. по описа на Районен съд – Русе.

ОСЪЖДА „Момтрейд Русе 2“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Русе, ул. „Александровска“ № 26, ет. 4, представлявано от Г. Х.М. – управител да заплати на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“, със седалище в гр. София, бул. "Княз Александър Дондуков" № 3, сумата от 80,00 (осемдесет) лева юрисконсултско възнаграждение в касационното производство.

 РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

                           

 

 

 

                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

 

                                                                          ЧЛЕНОВЕ: