Решение по дело №1778/2022 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1287
Дата: 22 юни 2022 г. (в сила от 27 юли 2022 г.)
Съдия: Николай Захариев Петров
Дело: 20225330201778
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 март 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 1287
гр. Пловдив, 22.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛОВДИВ, XVI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на петнадесети юни през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Николай З. Петров
при участието на секретаря Иванка Ат. Пиронкова
като разгледа докладваното от Николай З. Петров Административно
наказателно дело № 20225330201778 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е наказателно постановление №11-01-818/23.02.2022г.
издадено от Директор на Агенция за държавна финансова инспекция с което
на С. Г. М. с ЕГН ********** от гр.Б. е наложено административно наказание
“Глоба” в размер на 1000лева за административно нарушение по чл.13, ал.3,
т.3 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор
/ЗФУКПС/ на основание чл.32, ал.1, т.1 Закона за държавната финансова
инспекция/ЗДФИ/.
Жалбоподателят, в жалбата и в съдебно заседание, представляван от
адв.Г., излага подробни съждения за незаконосъобразност на атакуваното
наказателно постановление. Моли съда да отмени НП тъй като неправилно е
бил наказан.Моли да се присъдят направените разноски на доверителя й.
Въззиваемата страна – АДФИ не изпраща представител.
Съдът, като се запозна с материалите по делото и прецени
законосъобразността на обжалваното наказателно постановление с оглед
произнасяне по същество, намира за установено следното:
Жалбата е подадена в законоустановения срок при наличие на правен
интерес, поради което същата е допустима и разгледана по същество е
частично основателна.
През периода от 08.03.2019 г. до 18.09.2019 г. в гр. Б., област Пловдив,
С.М., в качеството си на временно изпълняваш длъжността ** на Община Б. и
ръководител на бюджетна организация по смисъла на чл. 2, ал. 2. т. 1 от
Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор (ЗФУКПС),
1
със сключването на 22 бр договори е поел финансово задължение на обща
стойност 528 441.75 лв. с ДДС. без преди това да са приложени въведените в
Община Б. контролни дейности, включващи предварителен контрол за
законосъобразност преди поемането на финансовите задължения, в това
число попълнени „Заявки за поемане на задължение", удостоверяващи
извършен предварителен контрол за законосъобразност преди поемането на
съответното задължение.
Община Б. попада в обхвата на държавната финансова инспекция като
организация по чл. 4, т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция.

Община Б. е организация от публичния сектор, съгласно чл.2, ал.2, т,1
от ЗФУКПС.
Съгласно § 1, т. 8 от Допълнителните разпоредби на ЗФУКПС,
ръководители са лицата
управляващи организациите по чл. 2. изпълняващи ръководни функции
и носещи управленска отговорност. В съответствие с чл. 3. ал. 1 от ЗФУКПС.
ръководителите на организациите по чл. 2 отговарят за осъществяванс на
финансовото управление и контрол вън всички ръководени от тях структури,
програми, дейности и процеси при спазване на принципите за
законосъобразност, добро финансово управление и прозрачност.
През периода от 01.11.2018 г. до 06.11.2019 г. *** на Община Б. е С. Г.
М..
Като ръководител на организация от публичния сектор, в съответствие с
изискването на чл. 13, ал. 3, т. 5. вр. с ал. 1 и ад. 4 от ЗФУКПС, *** на
Община Б. е длъжен да осигури прилагането па контролни дейности,
представляващи писмени политики и процедури, за осъществяването на
предварителен контрол за законосъобразност преди поемането на финансово
задължение.
В чл. 13. ал. 4 от ЗФУКПС (Изм. - ДВ. бр. 13 от 2019 г.) е
конкретизирано, чс редът и начинът за осъществяване на предварителния
контрол за законосъобразност се определят от ръководителите на
организациите по чл. 2 въз основа на оценка па риска и анализ на разходите и
ползите и в съответствие с указанията на министъра на финансите.
Установило се, че в Община Б. има изградена действаща Система за
финансово управление и контрол /СФУК/. въведена със заповед на ** на
общината №63/01.03.2002 година.
Със заповед № 756 от 29.12.2008 г. на ВрИД С.М. е утвърдена
Интегрирана система за финансово управление и контрол в Община Б..
Версията на основните и работни процедури от СФУК на общината е от
01.01.2007 г. и е утвърдена със същата заповед №756/29.02.2008 година.
Интегрираната система за финансово управление и контрол в общината
се състои от отделни подсистеми и елементи, сред които и Основна
процедура „Поемане на задължение" с индекс ОП 02-01.
В т. 1 от Основна процедура „Поемане на задължение" е посочено, че
същата регламентира извършването на предварителния контрол при поемане
па задължения с цел предотвратяване появата на нежелано събитие.
Описаните контролни дейности включват прогнозирането на потенциални
проблеми преди тяхната поява. Предварителният контрол се осъществява по
определени вътрешни контроли, включващи задължителни процедури за
предварително одобряване на очаквания разход.
В хода на извършена проверка от инспектори от АДФИ се установило,
2
че М. е сключил 22 договора на обща стойност над 500 000лева без преди
това да са приложени правилата за за предварителен контрол за
законосъобразност на поетите задължения на община Б..Тоест М. е извършил
закононарушение на законодателството което контролира бюджета.
Бил му издаден АУАН за нарушение по чл.13, ал.3, т.3 от Закона за
финансовото управление и контрол в публичния сектор /ЗФУКПС/ въз основа
на който в съставено обжалваното наказателно постановление.
При така приетата фактическа обстановка съда намира от правна страна
следното:
АУАН и НП са съставени от компетентни длъжностни
лица.Нарушителя е правилно и изчерпателно индивидуализиран е в двата
акта. Спазени са и сроковете по чл. 34 от ЗАНН.
Така описаната фактическа обстановка се потвърждава изцяло от
приложените по преписката писмени доказателства, които съда изцяло
кредитира.Правилно по принцип е заключението на наказващия орган, че е
налице нарушение по по чл.13, ал.3, т.3 от Закона за финансовото управление
и контрол в публичния сектор /ЗФУКПС/ и такова според съда има
извършено.Правилно приложена е и санкционната норма.Правилно
наказвашия орган е преценил, че не са налице предпоставките за налагане на
отделни наказания за всеки сключен договор по отделно и според съда не е
налице нарушение на чл.18 от ЗАНН.
Описанието на нарушението е в достатъчна степен пълно, точно и ясно,
като жалбподателят е разбрал за какво негово поведение и в какво качество е
бил наказан, с оглед задълженията му, предвидени в ЗФУКПС.
Настоящият съдебен състав намира, че не е налице "маловажен случай" по
смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Това е така, тъй като допуснатото нарушение не
се отличава с по-ниска степен на обществена опасност на деянието и дееца, в
сравнение с обикновените случаи на нарушения от този вид. Касае се за
формално нарушение, поради което факторът липса на вредни последици не
може да бъде взет предвид при преценката за маловажност на случая. Самото
деяние не разкрива и други смекчаващи обстоятелства, които да разкриват по-
ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на
нарушение от съответния вид. Следва да се обърне внимание на това, че
обществените отношения, които се регулират със ЗДФИ и ЗФУКПС са от
изключително важно социално-икономическо значение за обществото. Те са
свързани с правилното разходване на публични средства и средствата,
предоставяни от европейските фондове и програми, което изисква и
повишено внимание от страна на компетентните затова длъжностни лица.
Предвид горното, правилно е ангажирана
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя
Спазени са и сроковете за съставяне на АУАН, които са специални спрямо
сроковете по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН.
При извършената служебна проверка настоящата съдебна инстанция не
констатира допуснати съществени нарушения на процесуалните правила,
които да бъдат основание за отмяна на обжалваното НП.
Предвид това и гореизложените мотиви, Съдът счита, че обжалваното
3
наказателно постановление, като законосъобразно и правилно, следва да се
потвърди досежно наличието на нарушение.Не така стои въпросът за размера
на наложената санкция.Съгласно чл.32, ал.1, т.1 от ЗДФИ се предвижда
наказание за нарушение на нормативен акт, уреждащ бюджетната,
финансово-стопанската или отчетната дейност глоба в размер между 200 и
2000лева.Липсват данни за отегчаващи обстоятелства.Изрично е написано, че
нарушението е за първи път и налагайки глоба в размер около средния
наказващия орган е допуснал нарушение на чл.12 от ЗАНН и наложеното
наказание не е справедливо.Предвид наличието само на смекчаващи вината
обстоятелства следва да се наложи наказание на минимума от 200лева и
наказателното постановление да бъде изменено досежно размера на
наложената санкция.
С оглед изхода на делото и на основание чл. 63, ал.3 от ЗАНН се
следват частично разноски на жалбоподателя, но няма данни за такива да са
направени в пълномощното на защитника, нито доказателство за платена
сума, поради което произнасяне съдът не дължи.Същевременно въззиваемата
страна на се представлява и също не са дължими разноски за юрисконсулт.
Мотивиран от гореизложеното и на осн. чл. 63, ал. 1 и ал.3 от
ЗАНН Съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление №11-01-818/23.02.2022г.
издадено от Директор на Агенция за държавна финансова инспекция с което
на С. Г. М. с ЕГН ********** от гр.Б. е наложено административно наказание
“Глоба” в размер на 1000лева за административно нарушение по чл.13, ал.3,
т.3 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор
/ЗФУКПС/ на основание чл.32, ал.1, т.1 Закона за държавната финансова
инспекция/ЗДФИ/, като намалява размера на наложената глоба в размер на
200/двеста/лева.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му
на страните пред Административен съд – Пловдив по реда на глава ХІІ от
АПК.
Съдия при Районен съд – Пловдив: _______________________
4