РЕШЕНИЕ
№87
гр. Враца, 27.02.2020
г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА,
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 11.02.2020 г. /единадесети
февруари две хиляди и двадесета година/ в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
МИГЛЕНА РАДЕНКОВА
ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА
галина
герасимова
при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с
участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ,
като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА
КАН дело № 839 по описа на АдмС – Враца за 2019 г. и за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.208 и сл.от АПК във връзка с чл.63 ал.1
от ЗАНН.
Образувано е по касационна жалба на „Н.В.К.“ ЕООД ***, представлявано от
управителя П.Б., против Решение № 125/15.10.2019 г., постановено но АНД № 204/2019 г. по описа на Районен съд – Мездра, с което е потвърдено
издаденото против дружеството Наказателно
постановление № 06-000799/30.05.2019 г. на Директора на Дирекция “ИТ” гр. Враца, за налагане на
наказание „имуществена санкция“ от 1500 лв. на основание чл. 416, ал. 5 от КТ,
за нарушение на чл. 415, ал. 1 от същия кодекс.
В жалбата като касационни основания за отмяна на решението като
неправилно са посочени противоречие с материалния закон, съществени нарушения
на процесуалните правила и необоснованост. Развиват се съображения за
превратно възприемане на фактите, липса на преценка от
административнонаказващия орган за причините, довели до минимално закъснение на
изпълнението на задълженията по КТ, както и необсъждането на възможността за
прилагане на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН поради маловажност на случая. Прави
се искане за отмяна на решението и постановяване на друго, с което да бъде
отменено изцяло обжалваното наказателно постановление.
Ответникът по касационната жалба чрез процесуалния си представител
юрисконсулт М.К., в писмена защита и в съдебно заседание, оспорва същата и иска
отхвърлянето й като неоснователна, като изтъква съображения, че решението на
Районния съд е правилно и при постановяването му не са допуснати твърдените в
касационната жалба нарушения.
Участващият в касационното производство прокурор дава заключение за
неоснователност на касационната жалба, а решението на Районния съд намира за
правилно, тъй като е установено неизпълнение на предписание за нарушение на
трудовото правоотношение, поради което моли да бъде оставено в сила.
Административен съд –
Враца, в настоящият касационен състав, след преценка на доказателствата по
делото и във връзка с доводите на страните намира, че касационната жалба е
подадена в законоустановения 14-дневен преклузивен срок по чл. 211, ал. 1 АПК,
от надлежна страна, срещу подлежащ на касационна обжалване съдебен акт, поради
което е допустима. Разгледана по същество е и основателна.
Предмет на делото е
Решение № 125/15.10.2019 г., постановено по АНД № 204/2019 г. на Районен съд –
Мездра, с което е потвърдено НП № 06-000799/30.05.2019 г. на Директора на Дирекция
“Инспекция по труда” гр. Враца. С последното на дружеството – касатор е
наложена имуществена санкция в размер на 1500 лева за това, че не е изпълнил
даденото му с протокол № 1913122 от 19.04.2019 г. задължително предписание да
изплати дължимите обезщетения на основание чл. 220 ал. 1 от КТ на Т.П.Г. след
прекратяване на трудовото му правоотношение в срок до 13.05.2019 г. В
оспореното решение е прието, че в производството по съставяне на АУАН и
издаване на НП не са допуснати съществени процесуални нарушения, а по
съществото на спора е установено, че касаторът е осъществил състава на
нарушението по чл. 415, ал. 1 от Кодекса на труда, поради което правилно е
ангажирана административнонаказателната му отговорност на посоченото в НП
правно основание. Районният съд е развил доводи, че наложеното наказание е в
предвидения от закона минимален размер, както и че случаят не е маловажен по
смисъла на разпоредбата на чл. 415в от КТ, който като специален закон дерогира нормите
на ЗАНН. В тези насоки въззивният съд е изложил подробни мотиви, в резултат на
които е приел, че оспореното пред него НП е законосъобразно и с постановения от
него съдебен акт го е потвърдил в неговата цялост.
Касационната инстанция не споделя тези изводи на Районния съд. От
събраните доказателства се установява, че с протокол за извършена проверка на
16 и 19 април 2019 г. №1913122 са
констатирани нарушения, изброени в 24
точки и се съдържат предписания, дадени също в 24 точки за изплащане на неизплатени трудови възнаграждения,
обезщетения по чл. 224 ал. 1 от КТ, чл. 220 от КТ, чл. 222 ал. 3 от КТ и чл. 221
от КТ, с конкретно изброени лица с прекратени трудови правоотношения, с еднакъв
срок за изпълнение – 13.05.2019 г. С протокол за извършена проверка на 14 и 16 май 2019 г. №1915546 е установено неизпълнение на дадените
предписания в 23 точки и изпълнение само на даденото в т.1 предписание за
изплащане на трудови възнаграждения. На съда е служебно известно, че въз основа
на тези констатации са съставени АУАН и са издадени НП съответно на броя точки,
в които е описано неизпълнението на предписанията.
Даването на
задължителни предписания по КТ е вид принудителна мярка, която се обективира в
съответния административен акт, в случая Протокол №1913122. Дадените
предписания за изплащане на дължимите обезщетения, макар и конкретизирани в
отделни точки, представляват един административен акт и административнонаказващият
орган е следвало да проведе само една административнонаказателна процедура със съставянето на един АУАН и съответно
издаването на едно НП, като в съответствие с тежестта на нарушението е
следвало да определи размера на
санкцията. След като е дадено едно предписание, макар и разбито в отделни
точки, пълното или частично неизпълнение на същото следва да се счита за едно
нарушение и да се наложи една санкция. Издаденото НП за неизпълнение само на
част от даденото предписание противоречи на материалния закон и на неговите
цели, поради което следва да бъде отменено на това основание.
Освен това, нито в АУАН, нито в НП
е посочено мястото на извършване на деянието, което е задължителен реквизит
съобразно разпоредбата на чл. 42, т. 3 и чл. 5,7 т. 5 от ЗАНН и съставлява
самостоятелно основание за отмяна на НП като
незаконосъобразно.
Като не е констатирал тези нарушения
на административно-наказателната процедура при съставянето на АУАН и
издаването на НП и е потвърдил последното, въззивният съд е постановил
неправилен съдебен акт поради неправилно прилагане на материалния закон.
По изложените по-горе съображения касационната инстанция намира, че обжалваното решение следва да бъде отменено, а с постановеното от
касационният състав решение същият
следва да се произнесе по съществото на спора, тъй като не се констатираха
съществени процесуални нарушения и не се налага установяване на факти, за
които писмените доказателства не са достатъчни. По изложените по-горе
съображения оспореното НП следва да бъде
отменено.
Водим от гореизложеното
и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК
Административен съд – Враца
РЕШИ:
ОТМЕНЯ РЕШЕНИЕ № 125/15.10.2019 г., постановено по АНД
№ 204/2019г., по описа на Районен съд Мездра, с което е потвърдено НП № 06-000799/30.05.2019
г. на Директора на Дирекция “Инспекция по труда” Враца и вместо него
П О С Т А Н О В Я В А :
ОТМЕНЯ НП № 06-000799/30.05.2019 на Директора на
Дирекция “Инспекция по труда” Враца, с което на „Н.в.к.“ ЕООД *** е наложена
имуществена санкция от 1500 лв.
Решението е
окончателно и не подлежи на обжалване и протест.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.