Решение по дело №808/2021 на Районен съд - Монтана

Номер на акта: 108
Дата: 23 ноември 2021 г. (в сила от 31 март 2022 г.)
Съдия: Красимир Младенов Семов
Дело: 20211630200808
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 юли 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 108
гр. гр.Монтана, 23.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОНТАНА, ВТОРИ СЪСТАВ, в публично
заседание на осемнадесети ноември през две хиляди двадесет и първа година
в следния състав:
Председател:КРАСИМИР СЕМОВ
при участието на секретаря ПЕПА В. ИЛИЕВА
като разгледа докладваното от КРАСИМИР СЕМОВ Административно
наказателно дело № 20211630200808 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59, ал.1 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление № 11 – 01 - 19/21.06.2021г. на Зам.
директор Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) - гр.София, е
наложено на ПЛ. М. П. – кмет на община Чипровци административно
наказание - ГЛОБА в размер на 1 344 (хиляда триста четиридесет и четири
лева) за нарушение по чл.112, ал.1, т.2 от ЗОП, на основание чл.254, ал.1, пр.1
от ЗОП.
Недоволен от Наказателното постановление /НП/ кметът на Община
Чипровци ПЛ. М. П., моли да се отмени изцяло обжалваното наказателно
постановление. Редовно призован за съдебно заседание, П. не се явява, не се и
представлява, не се излагат допълнителни доводи извън наведените с
жалбата.
Въззиваемата страна чрез писмено становище на процесуален
представител, пледира за оставяне без уважение на жалбата и потвърждаване
на НП. Направено е искане за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Доказателствата по делото са писмени и гласни. Съдът като ги обсъди
във връзка с доводите на страните, намира жалбата за допустима, но
неоснователна.
Жалбата е допустима тъй като е подадена в законния седем дневен
срок.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните
съображения:
Община Чипровци е бюджетна организация по смисъла на § 1, т.5 от
допълнителните разпоредби на Закона за публичните финанси /ЗПФ, обн., ДВ
бр.15 от 15.02.2013г., в сила от 01.01.2014г./_ Същата е с административен
1
център и адрес гр.Чипровци, обл.Монтана, бул.Петър Парчевич № 45.
Кмет на Община Чипровци, считано от 02.11.2015г. и към момента на
съставяне на АУАН, е ПЛ. М. П., който е първостепенен разпоредител с
бюджет по бюджета на общината, съгласно чл.11, ал.3 от ЗПФ.
Кметът на Община Чипровци е възложител на обществени поръчки на
основание чл.5, ал.2, т.9 от Закона за обществените поръчки (ЗОП) (Обн. -
ДВ, бр. 13 от 16.02.2016г., в сила от 15.04.2016г.; актуална редакция, ДВ,
бр.17 от 26.02.2019г.).
В чл.17, ал.1 от ЗОП е предвидено, че възложителите са длъжни да
приложат предвидения в закона ред за възлагане на обществена поръчка,
когато са налице основанията за това.
От Община Чипровци е проведена процедура за възлагане на обществена
поръчка чрез събиране на оферти с обява, публикувана в РОП под №
19/17.04.2019 г., с предмет: „Извършване на обществен превоз на пътници по
автобусни линии от републиканската и областна транспортна схема от
квотата на община Чипровци“.
След проведената процедура, приключила с Решение № 28/30.05.2019г.
на кмета на Община Чипровци за определяне на изпълнител, е сключен
Договор № ЗД80/31.05.2019г. Договорът е сключен между Община Чипровци,
представлявана от ПЛ. М. П. - кмет (Възложител) и „ЛИОНТУРС 1991“
ЕООД, представлявано от Иван Асенов Георгиев - управител (Изпълнител).
Съгласно предмета на договора, Възложителят възлага, а Изпълнителят
приема да извършва обществен превоз на пътници по автобусни линии, както
следва:
1. Автолинии от републиканска транспортна схема:
Обществен превоз на пътници по автолинията от републиканската
транспортна схема София - Чипровци, с маршрутно разписание № 12201, с
начален час на тръгване от гр.Чипровци 10:00 часа и обратен курс от
гр.София - 18:00 часа.
2. Автолинии от областната транспортна схема:
Монтана - Мартиново, с маршрутно разписание № 103 802, с час на
тръгване от Мартиново - 06:30 часа и обратен курс - 10:40 часа от Монтана;
Монтана - Мартиново, с маршрутно разписание № 103801, с час на
тръгване от Мартиново - 17:05 часа и обратен курс - 18:10 часа от Монтана;
Монтана - Чипровци, с маршрутно разписание № 103401, с час на
тръгване от Чипровци - 12:00 часа и обратен курс - 15:40 часа от Монтана;
Монтана - Чипровци, с маршрутно разписание № 103501, с начален час
на тръгване от Чипровци - 08:10 часа и обратен курс 13:00 часа от Монтана;
Монтана - Чипровци, с маршрутно разписание № 103502, с начален час
на тръгване от Чипровци - 08:10 часа и обратен курс 13:00 часа от Монтана.
С писмо изх. № СД – 02 - 12(3)/30.05.2019г., кметът на Община
Чипровци е уведомил избрания изпълнител ,,ЛИОНТУРС 1991“ ЕООД, че
преди подписването на договора за обществена поръчка, следва да изпълни
задължението си за представяне на доказателства за изпълнение на
законовите изисквания в тази връзка, а именно: „На основание чл.112, ал.1,
т.2 от ЗОП, преди сключването на Договор за обществена поръчка, следва да
представите актуални документи, удостоверяващи липсата на основания за
отстраняване от процедурата, както и съответствието с поставените критерии
за подбор“.
2
Съгласно чл.194, ал.1 от ЗОП, Възложителят сключва договор за
обществена поръчка с определения изпълнител в 30-дневен срок от датата на
определяне на изпълнителя. Като в чл.195 е определено, че за неуредените в
тази глава въпроси се прилагат разпоредбите на части първа и втора от ЗОП.
В чл.112, ал.1 от ЗОП, който се съдържа в част Втора от ЗОП е
регламентирано, че възложителят сключва с определения изпълнител писмен
договор за обществена поръчка, при условие че при подписване на договора
определеният изпълнител представи посочените там документи.
Съгласно чл.112, ал.1, т.2 от ЗОП, Възложителят сключва с определения
изпълнител писмен договор за обществена поръчка, при условие че при
подписване на договора определеният изпълнител представи документи,
удостоверяващи липсата на основанията за отстраняване от процедурата,
както и съответствието с поставените критерии за подбор, включително за
третите лица и подизпълнителите, ако има такива.
Основанията за отстраняване от процедурата са лимитативно изброени в
разпоредбата на чл.54, ал.1, т.1 - 7 от ЗОП, като съответно в чл.58, ал.1 от
ЗОП са изброени документите, които участникът, избран за изпълнител,
представя за доказване на липсата на основания за отстраняване от
процедурата.
При извършената проверка, документирана с Констативен протокол от
21.12.2020г. е установено, че при подписването на Договор № ЗД80/
31.05.2019г., ,,ЛИОНТУРС 1991“ ЕООД е представил:
- Свидетелство за съдимост на Иван Асенов Георгиев, с рег. №
2291/30.05.2019г. на Районен съд - Монтана;
- Удостоверение, изх. № 120201900118884/09.05.2019г. на НАП-ТД
Велико Търново, офис Монтана за обстоятелството по чл.54, ал.1, т. 3 от
ЗОП;
- Удостоверение от органите на Изпълнителна агенция „Главна
инспекция по труда“, изх. № ИЗХ31908822 от 30.05.2019г., издадено на
„ЛИОНТУРС 1991“ ЕООД, на основание чл.12, ал.3, т.8 от Наредба № 22 от
14 декември 2015г. за прилагане на подмярка 19.2 ,,Прилагане на операции в
рамките на стратегии за водено от общностите местно развитие“ на мярка 19
,,Водено от общностите местно развитие“ от Програмата за развитие на
селските райони за периода 2014 - 2020г., за това, че на дружеството не е
установено да има влязло в сила наказателно постановление или съдебно
решение, с което заявителят е санкциониран за нарушение на разпоредбите на
чл.118; чл.128, чл.245 и чл.301-305 от Кодекса на труда.
От изпълнителя ,,ЛИОНТУРС 1991“ ЕООД, не са представени следните
документи по чл.58 от ЗОП:
- Удостоверение от общината по седалището на възложителя и
изпълнителя за обстоятелствата по чл.54, ал.1, т. 3 от ЗОП.
- Удостоверение от органите на Изпълнителна агенция „Главна
инспекция по труда“, издадено на основание чл.58, ал.1, т.3 от ЗОП, за
обстоятелството по чл.54, ал. 1, т.6 и по чл.56, ал.1, т.4, за това, дали по
отношение на дружеството е установено да има влязло в сила наказателно
постановление или съдебно решение, с което заявителят да е санкциониран за
нарушение на разпоредбите на чл.61, ал.1, чл.62, ал.1 или 3, чл.63, ал.1 или 2,
чл.118, чл.128, чл.228, ал.3, чл.245 и чл.301 - 305 от Кодекса на труда или
чл.13, ал.1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност или
аналогични задължения, установени с акт на компетентен орган, съгласно
законодателството на държавата, в която кандидатът или участникът е
3
установен.
При извършената проверка за наличието на задължения по Закона за
местните данъци и такси от ,,ЛИОНТУРС 1991“ ЕООД, към бюджета на
Община Чипровци към 31.05.2019г. е установено, че дружеството няма
задължения по ЗМДТ, което обстоятелство е потвърдено с генерирано
удостоверение, изх.№ ********** от 21.12.2020 г. от програмен продукт
,,Матеус“ на Община Чипровци, приложен към Констативен протокол № 3 от
21 .12.2020 година.
По отношение на представеното Удостоверение от органите на
Изпълнителната агенция „Главна инспекция по труда“, изх. № ИЗХ31908822
от 30.05.2019 г., издадено на ,,ЛИОНТУРС 1991“ ЕООД, за това, че по
отношение на дружеството не е установено да има влязло в сила наказателно
постановление или съдебно решение, с което заявителят да е санкциониран за
нарушение на разпоредбите на чл.118; чл.128, чл.245 и чл.301-305 от Кодекса
на труда, след направена справка в информационната система на ИА ГИТ, на
посочения в удостоверението електронен адрес, с код за
достъп:2123085523218 е установено, че всъщност удостоверението не е по
чл.58, ал.1, т.3 от ЗОП, а е издадено за обстоятелствата по чл.12, ал.3, т.8 от
Наредба № 22 от 14.12.2015г. за прилагане на подмярка 19.2 ,,Прилагане на
операции в рамките на стратегии за Водено от общностите местно развитие“
на мярка 19 ,,Водено от общностите местно развитие“ от Програмата за
развитие на селските райони за периода 2014 - 2020г.
В тази връзка, по време на финансовата инспекция е извършена насрещна
проверка в Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“, въз основа на
Заповед № ФК-10-1826 от 18.12.2020 г. на директора на Агенцията за
държавна финансова инспекция със следните задачи:
1. Изискване на заверени копия от всички генерирани удостоверения на
,,ЛИОНТУРС 1991“ ЕООД, гр.Чипровци, за периода от 17.04.2019г. до
31.05.2019 г.;
2.Изискване на писмен отговор съществувала ли е техническа
възможност за Община Чипровци самостоятелно да проверява в
информационната система на ИА ГИТ за издадени удостоверения по чл.58,
ал.1, т.3 от Закона за обществените поръчки или това може да се извършва
само от собствениците и управителите на дружества в периода от 17.04.2019
г. до 31.05.2019 г.
Относно исканата информация за ,,ЛИОНТУРС 1991“ ЕООД,
гр.Чипровци Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“, с писмо
изх. № 20083534 от 22.12.2020г. пояснява, че системата за електронни
удостоверения за наличие или липса на установени с влезли в сила
наказателни постановления или съдебни решения нарушения на трудовото
законодателство във връзка с изисквания към изпълнители по обществени
поръчки или договори с бенефициенти на безвъзмездна финансова помощ от
европейските структурни и инвестиционни фондове или
кандидати/ползватели на безвъзмездна финансова помощ на ИА ГИТ,
позволява генериране на следните удостоверения във връзка с изискванията
на:
- чл.58, ал.1, т.3 от Закона за обществените поръчки (ЗОП) - проверяват
се
основанията по чл.61, ал.1, чл.62, ал.1 или 3, чл.63, ал.1 или 2, чл.118, чл.128,
чл.228, ал.3, чл.245 и чл.301 - 305 от Кодекса на труда, чл.13, ал.1 от Закона за
трудовата миграция и трудовата мобилност;
4
- чл.7, ал.3, т.2 от Наредба № 12 от 25 юли 2016г. за прилагане на
подмярка 7.2.„Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването
на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от мярка 7 „Основни
услуги и обновяване на селата в селските райони“ от Програмата за развитие
на селските райони за периода 2014 - 2020г. – проверяват се основанията по
чл.118, чл.128, чл.245 и чл.301 - 305 от Кодекса на труда и чл.12, ал.3, т.8 от
Наредба № 22 от 14 декември 2015г. за прилагане на подмярка 19.2
,,Прилагане на операции в рамките на стратегии за водено от общностите
местно развитие“ на мярка 19 ,,Водено от общностите местно развитие“ от
Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020г. -
проверяват се основанията по чл.118, чл.128, чл.245 и чл.301 - 305 от Кодекса
на труда.
По т.1 от заповедта за насрещна проверка, ИА ГИТ дава сведение, че за
периода от 17.04.2019 г. до 31.05.2019 г. за дружество ,,ЛИОНТУРС 1991“
ЕООД, ЕИК ********* има генерирани общо 3 броя удостоверения:
- № ИЗХ31908591/27.05.2019г. - генерирано от служител на Д „ИТ”
Монтана по заявление с ВХ31908396/27.05.2019г. на дружеството, относно
искане по чл.58, ал.1, т.3 от ЗОП и предоставено на ,,ЛИОНТУРС 1991“
ЕООД лично в ДИТ Монтана на 27.05.2019 г.;
№ ИЗХ31908606/27.05.2019 г. - генерирано чрез КЕП от ,,ЛИОНТУРС
1991“ ЕООД, на основание чл.12, ал.3, т.8 от Наредба № 22 от 14 декември
2015г. и № И3Х31908822/30.05.2019 г. - генерирано чрез КЕП от
,,ЛИОНТУРС 1991“ ЕООД, на основание чл.12, ал.3, т.8 от Наредба № 22 от
14 декември 2015г.
В писмото на ИА ГИТ се пояснява, че от 27.02.2020г. са променени
текстовете на бланките на удостоверенията, издавани от ИА ГИТ чрез
системата за предоставяне на електронни удостоверения, като в новите
бланки единствено са прецизирани текстовете, касаещи различните основания
за предоставяне на удостоверенията. При необходимост да бъде разпечатан
отново екземпляр на вече предоставено удостоверение или при проверка по
уникален код на същото, системата генерира екземпляр с новоутвърдените
текстове. Гаранция за действителността на удостоверението продължава да
бъде уникалният код, който се генерира върху него и чрез които може да се
провери неговата истинност.
Във връзка с искани от ОД МВР - Монтана и предоставени от
териториалната структура на ИА ГИТ на 09.07.2019г. генерирани
удостоверения за ,,ЛИОНТУРС 1991“ ЕООД, към преписката се съхраняват
удостоверения изх. № 31908591/27.05.2019 г. и изх. № 31908822/30.05.2019 г.
с текста до 27.02.2020г. (пред промяната на бланката).
По т.2 от заповедта за насрещна проверка от ИА ГИТ се дава отговор, че
в периода от 17.04.2019г. до 31.05.2019г., Община Чипровци не е имала
техническа възможност за достъп до системата като оторизиран потребител,
притежаващ КЕП и че единствената техническа възможност, за проверка на
достоверността на предоставеното удостоверение от фирма ,,ЛИОНТУРС
1991“ ЕООД, е чрез кода за достъп.
При проверката на предоставените заверени копия от генерираните през
месец май 2019г. удостоверения е установено, че в удостоверение с изх.№
31908591/27.05.2019г. по чл.58, ал.1 от ЗОП от органите на ИА ГИТ е
посочено: ,,че има установено с влязло в сила наказателно постановление или
съдебно решение, нарушение на чл.61, ал.1, чл.62, ал.1 или 3, чл.63, ал.1 или
2, чл.118, чл.128, чл.228, ал.3, чл.245 и чл.301 - 305 от Кодекса на труда,
чл.13, ал.1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност или
5
аналогични задължения, установени с акт на компетентен орган, съгласно
законодателството на държавата, в която кандидатът или участникът е
установен.“.
При подписването на Договор № ЗД80/31.05.2019г. определеният
изпълнител ,,ЛИОНТУРС 1991“ ЕООД, не е представил актуални документи,
удостоверяващи липсата на основанията за отстраняване от процедурата по
чл.54, ал.1, т.3 и т. 6 от ЗОП, а е представил удостоверение по чл.12, ал.3, т.8
от Наредба № 22 от 14 декември 2015г., в което се сочи, че по отношение на
дружеството не е установено да има влязло в сила наказателно постановление
или съдебно решение, с което заявителят да е санкциониран за нарушение на
разпоредбите на чл.118; чл.128, чл.245 и чл.301-305 от КТ.
Св.Н. ТР. ХР., на длъжност главен финансов инспектор от Трети отдел на
дирекция „Инспекционна дейност“ при Агенцията за държавна финансова
инспекция (АДФИ) в присъствието на свидетеля по съставянето и връчването
на акта за установяване на административно нарушение Евгени Николаев
Христов съставила АУАН № 11 – 01 – 19/07.01.2021г. за това, че на
31.05.2019г. в гр.Чипровци, област Монтана, в Община Чипровци, в
качеството си на кмет на Община Чипровци и публичен възложител на
обществени поръчки, съгласно чл.5, ал.2, т.9 от Закона за обществените
поръчки (ЗОП) (Обн. - ДВ, бр.13 от 16.02.2016г., в сила от 15.04.2016г.; изм. и
доп., ДВ, бр.17 от 26.02.2019г.) е сключил Договор за обществена поръчка №
ЗД80/31.05.2019г., с определения изпълнител ,,ЛИОНТУРС 1991“ ЕООД,
гр.Чипровци при подписването на който същият не е изпълнил задължението
по чл.112, ал.1, т.2 от ЗОП да предостави актуални документи,
удостоверяващи липсата на основанията за отстраняване от процедурата,
както следва: по чл.58, ал.1, т.2 от ЗОП - удостоверение от общината по
седалището на възложителя и на участника за удостоверяване
обстоятелството по чл.54, ал.1, т.3 от ЗОП; по чл.58, ал.1, т.3 от ЗОП -
удостоверение от органите на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по
труда“ за удостоверяване на обстоятелството по чл.54, ал.1, т.6 от ЗОП –
нарушение по чл.112, ал.1, т.2 от ЗОП.
Против АУАН кметът П. подал писмени възражения, които синтезирани
са следните: Оспорвам изцяло констатациите в АУАН, към момента на
сключване на договора, участника определен за изпълнител е представил
всички необходими документи, които се изискват по чл.112, ал.1 от ЗОП във
връзка с чл.58, ал. 1 от ЗОП.
В Община Чипровци има въведена система за достъп до информацията
за евентуални задължения на физически и юридически лица към Община
Чипровци, чрез въведения програмен продукт ,,МАТЕУС“, поради и което
възложителя Община Чипровци има пряк и непосредствен достъп, по
служебен път, до информацията за евентуални задължения на участника
,,ЛИОНТУРС 1991“ ЕООД с адрес на управление и седалище Община
Чипровци.
С оглед посочената и приложима към онзи момент разпоредба на чл.112,
ал.9, т.2 от ЗОП, Община Чипровци, в качеството си на Възложител не е
имала право да изисква от участника ,,ЛИОНТУРС 1991“ ЕООД и същият не
е имал задължение да представя документ, удостоверяващ липсата на
задължения към Община Чипровци към момента на сключване на договора.
Още повече, че проверяващите, именно чрез въведената в Община Чипровци
автоматизирана система ,,МАТЕУС“, също са установили обстоятелството, че
определеният изпълнител „ЛИОНТУРС 1991“ ЕООД не е имал задължения
към Община Чипровци към момента на сключване на договора за възлагане
6
на обществената поръчка.
В хода на проверката, безспорно е установено, че в конкретния случай,
Възложителят Община Чипровци е изискала от изпълнителя ,,ЛИОНТУРС
1991“ ЕООД съответното удостоверение по чл.58, ал.1, т.3 от ЗОП.
В изпълнение на искането от Възложителя, изпълнителя ,,ЛИОНТУРС
1991“ ЕООД е представил електронно генерирано Удостоверение _№
ИЗХЗ19088822 от 30.05.2019г., за наличие или липса на влезли в сила НП или
съдебни решения за нарушения на трудовото законодателство, което
обстоятелство е установено и от инспектиращите органи. В хода на
проверката е установено по безспорен начин, че към момента на сключване на
Договора, възложителя Община Чипровци ,,...не е имала техническа
възможност за достъп до системата...“, поради и което Възложителя не е имал
никаква възможност за проверка на представеното от изпълнителя
Удостоверение.
Дори и да е налице злоупотреба с предоставената информация при
сключването на договора от страна на изпълнителя, това обстоятелство не
води до безспорен извод, че възложителя при сключването на договора, е
имал умисъл за извършване или допускане на посоченото нарушение. Самото
представяне на посоченото Удостоверение от страна на изпълнителя, което е
актуално към датата на сключване на договора - 31.05.2019г., сочи по
безспорен начин, че съставът на нарушението по чл.112, ал.1, т. 2 от ЗОП не е
осъществен.
АНО въз основа на АУАН и цялата преписка образувана по повод на
извършената проверка, издал обжалваното НП.
Стойността на договора с включен ДДС е 67000 лева, поради и което
наложения размер глоба на П. е две на сто върху посочената сума, в размер на
1344 лева. Поради това, че Председателя на ДАФИ отсъствал поради
временна нетрудоспособност към момента на издаване на НП, същото било
издадено от Зам. председател АДФИ гр.София, във основа на
оправомощаване със Заповед № ЗМФ – 461/25.05.2021г.
В жалбата против НП се излагат индентични доводи, с тези изложени във
възраженията против АУАН, които съдът синтезира по – горе, с допълнение
на доводи за приложение на чл.28 от ЗАНН.
В хода на съдебното следствие пред въззивния съд, се събраха писмени и
гласни доказателства. Съдът след като анализира всички доказателства в
контекста на разпоредбите на чл.112, ал.1, т.2 вр. с чл.58, ал.1, т.3 и т.6 от
ЗОП вр. с чл.254, ал.1, пр.1 от ЗОП, намира, че нарушението е доказано за
извършено и правилно е бил съставен АУАН и издадено НП. Съдът не
споделя изложените доводи от кметът П. на ОБЩИНА ЧИПРОВЦИ, и намира
за безспорно доказано нарушението по чл.112, ал.1, т.2 вр. с чл.58, ал.1, т.3 и
т.6 от ЗОП. Настоящият съд изцяло кредитира обективните показания на св.Н.
ТР. ХР. – участничка в проверката и на практика очевидец на установеното
нарушение. Показанията на св.Х. се потвърждават от надлежно събраните и
подробни писмени доказателства в рамките на АНП.
Настоящият съд изцяло не споделя посочените доводи от кметът П. на
ОБЩИНА ЧИПРОВЦИ, по следните доводи:
1. Установено е че преди да бъде сключен договорът за обществена
поръчка № ЗД80/31.05.2019г. не са били представени документи от кандидат
изпълнителя по чл.58, ал.1, т.2 и т.3 вр. с чл.54, ал.1, т.3 и т.6 от ЗОП, така
както изисква чл.112, ал.1, т.2 от ЗОП. Документът по чл.58, ал.1, т.2 вр. с
чл.54, ал.1, т.3 от ЗОП не е бил представен, а видно от наличното
7
Удостоверение, което било представено като такова по чл.58, ал.1, т.3 вр. с
чл.54, ал.1, т.6 от ЗОП, на практика не е такова, установено по безспорен
начин в хода на извършената насрещна проверка. Представеното
Удостоверение е за обстоятелствата по чл.12, ал.3, т.8 от Наредба № 22 от 14
декември 2015г. за прилагане на подмярка 19.2 „Прилагане на операции в
рамките на стратегии за водено от общностите местно развитие" на мярка 19
"Водено от общностите местно развитие" от програмата за развитие на
селските райони за периода 2014 - 2020г., а не Удостоверение по чл.54, ал.1,
т.6 от ЗОП. Поради горната констатация наведените доводи за липсата на
вина са изцяло необосновани, защото очевидно е, че не е налице
удостоверение по чл.58, ал.1, т.3 вр. с чл.54, ал.1, т.6 от ЗОП, независимо, че
съдържанието на представеното удостоверение е невярно.
2. Не е налице и удостоверение по чл.58, ал.1, т.2 вр. с чл.54, ал.1, т.3 от
ЗОП – относно програмен продукт ,,МАТЕУС“ следва да се имат предвид
показанията на св.Х., която уточнява, че към момента на сключване на
договора, не е било представено изискващото се удостоверение, не е било
генерирано такова и от Община Чипровци, независимо че по време на
проверката, е установено, че въпросното дружество не е имало задължения за
данъци.
Съдът констатира, че са спазени всички процесуални изисквания при
установяване на нарушението, без да са допуснати съществени процесуални
нарушения, които да са довели до ограничаване правото на защита на
нарушителя.
Налице е липсата на представени документи по смисъла на чл.58, ал.1,
т.2 и т.3 вр. с чл.54, ал.1, т.3 и т.6 вр. с чл.112, ал.1, т.2 от ЗОП преди
подписване на процесния договор. Съгласно чл.254, ал.1, пр.1 от ЗВОП
отговорността е за Възложителя, който сключи договор за обществена
поръчка в нарушение нa чл.112, ал. 1, т. 2 или 4 или ал. 4, и се наказва с глоба
в размер 2 на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС, но не
повече от 5000 лв.
Предвид това правилно кметът ПЛ. М. П. на ОБЩИНА ЧИПРОВЦИ
като възложител е определен като субект на нарушението и носител на
административноноказателна отговорност. С оглед състава на нарушението
отговорността на възложителя е обективна и безвиновна. По изложените
съображения настоящия съд приема, че са налице всички елементи от състава
на описаното в НП нарушение.
Извършвайки цялостен съдебен контрол в т. ч. и за законосъобразността
на преценката за маловажност на случая, настоящия съд установява, че
наказващия орган правилно не е приложил чл.28 от ЗАНН имайки предвид
тежестта на нарушението и значимостта му. Като се имат предвид
значимосттта на обществените отношения, които се уреждат със ЗОП,
настоящия съд не намира, че спрямо процесното административно нарушение
може да се приложи чл.28 от ЗАНН. Нарушението е формално и не е свързано
с настъпване на вредоносен резултат, поради което правилно е санкционирано
и правилно не е бил приложен от АНО чл.28 от ЗАНН.
Съдът установява, че не са налице условия и за изменение размера на
наложената глоба. Според настоящия съд е извършена правилна преценка на
обстоятелствата по чл.27 вр. с чл.83 от ЗАНН за тежестта на извършеното
нарушение. В случая глобата е наложена съгласно чл.254, ал.1 от ЗОП, като 2
на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС е именно сумата 1
344 лева, като са взети предвид тежестта на нарушението и др. обстоятелства
по чл.27 от ЗАНН, без да съществува правна възможност да се намали по
8
размер.
Предвид заявеното искане от пълномощника на въззиваемата страна за
присъждане на разноски по делото и с оглед неговия изход, жалбоподателя
следва да бъде осъден да заплати на въззиваемата страна сторените разноски
за юрисконсултско възнаграждение, които настоящия съд определя в размер
на 80 /осемдесет/ лева.
Предвид горното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 11 – 01 - 19/21.06.2021г.
на Зам. директор Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) -
гр.София, с което на ПЛ. М. П. – кмет на ОБЩИНА ЧИПРОВЦИ е наложено
административно наказание - ГЛОБА в размер на 1 344 (хиляда триста
четиридесет и четири лева) на основание чл.254, ал.1, пр.1 от ЗОП.
ОСЪЖДА кметът на Община Чипровци ПЛ. М. П. да заплати на АДФИ
гр.София разноски по съдебното производство в размер на 80 (осемдесет)
лева.
Решението може да се обжалва пред АС – Монтана в 14 /четиринадесет/
дневен срок от съобщаването му на страните, че е изготвено, на основанията
предвидени в НПК, и по реда на Глава дванадесета от АПК.
Съдия при Районен съд – Монтана: _______________________
9