Решение по дело №3181/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1219
Дата: 24 юни 2019 г. (в сила от 13 юли 2019 г.)
Съдия: Момчил Александров Найденов
Дело: 20195330203181
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 май 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  

1219

 

гр.Пловдив, 24.06.2019г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

              ПЛОВДИВСКИ РАЙОНЕН СЪД - IX наказателен състав в публично заседание на дванадесети юни, две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: МОМЧИЛ НАЙДЕНОВ

 

при секретаря: ИЛИЯНА ЙОРДАНОВА

като разгледа АНД № 3181/2019г. по описа на ПРС, X наказателен състав и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

Образувано е по жалба на Д.Г.Г., ЕГН: **********, с адрес *** срещу електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия К № 1184228 на ОДМВР – гр.Пловдив, с който на основание чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.1, т.3 от Закона за движението по пътищата, му е наложена глоба в размер на 100лв. /сто лева/, за извършено нарушение на чл.21, ал.1 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/.

В жалбата се посочва, че електронният фиш е противоречащ на закона, необоснован и неправилен, изложеното от отговаря на истината, налице е изтекла давност, како и значителни процесуални нарушения. Предлага електронният фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство да бъда отменен. Процесуалният представител на жалбоподателя – адвокат Д. поддържа жалбата на изложените основания, сочи че липсват данни за наличието на пътен знак Е 24, както и че от деня, в който е констатирано нарушението е изтекла абсолютната давност, което е отделно основание за отмяна на електронния фиш. Също посочва, че в придружаващото писмо е посочен само известният на всички интернет сайт на МВР, без надлежни доказателства дали в този сайт в било оповестено мястото на контрол. Също предлага електронният фиш да бъде отменен.

Въззиваемата страна - ОДМВР – гр.Пловдив, не изпраща представител, не взема становище.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира и приема за установено следното:  

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е с правно основание чл. 59, ал. 1 от ЗАНН и съдът намери същата подадена в преклузивния срок по чл.189, ал.8 от ЗДвП, предвид следното:

Съгласно чл.189, ал.8 от ЗДвП - Електронният фиш подлежи на обжалване по реда на Закона за административните нарушения и наказания. Жалбата срещу електронния фиш се подава в 14-дневен срок от получаването му, а когато е направено възражение по ал.6 - в 14-дневен срок от съобщаването на отказа за анулиране на фиша.

В случая въззивамета страна не е предоставила доказателства за факта и датата на връчване екземпляр от обжалвания електронния фиш, макар данни в същия смисъл да са изрично изискани от съда с Разпореждане от 27.05.2019г.. Напротив – с писмо вх.№ 38123 от 10.06.2019г. по описа на РС-Пловдив, съдът е уведомен от ОД МВР – Пловдив, че не е постъпила разписка или информация относно датата на връчване на електронен фиш  за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия К № 1184228 на ОД МВР – Пловдив. Ето защо и предвид разпределение доказателствената тежест в настоящото производство съдът намери, че следва да приеме настоящата жалба за депозирана в срока по чл.189, ал.8 от ЗДвП.

Жалбата също така е подадена от легитимиран субект /срещу който е издадено атакуваното НП/ , при наличие на правен интерес от обжалване и пред компетентния съд /по местоизвършване на твърдяното нарушение/, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество се явява ОСНОВАТЕЛНА.

Установява се, че обжалваният електронен фиш представлява писмен текст, отпечатан на обикновен бял лист хартия, формат А4, без подпис и печат. Същият е бил връчен на жалбоподателя, съгласно приложената по делото разписка. Видно от приложените в административно наказателната преписка материали на ОД на МВР Пловдив, отдел „Охранителна полиция“, сектор „Пътна полиция“, няма данни жалбоподателят да се е възползвал от правото си на възражения по фиша на основание чл. 189 ал. 6 от ЗДВП, като същият е бил обжалван в срока по чл. 189, ал. 8 от ЗДвП – чрез наказващия орган пред съответния местно компетентен съд – Районен съд – Пловдив с жалба.

От фактическа страна е установено, че на 30.03.2016г. в 15:47 ч. в град Пловдив, на бул.„Цариградско шосе“ до № 118 с автоматизирано техническо средство – мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение - № TFR1-M № 648 било заснето движение на лек автомобил марка „Опел Вектра“ с регистрационен номер „***“ с измерена скорост от 71 км./ч., същата – над максимално разрешената за движение 50 км./ч., като превишението било в размер на 251км/ч..

Въз основа на заснемането била изведена разпечатка на клип, в която бил вписан регистрационния номер на автомобила, движение с установена скорост от 74 км./ч. – превишение с 24 км/ч. Като дата и час на нарушението били изведени показанията за дата 30.03.2016г. и час - 15:47:04ч., като място на нарушението били отразени географски координати.

В описателната част на така съставения фиш са били възпроизведени данни, идентични с посочените в изведената разпечатка на клип, с корекция възможната грешка на техническото средство – толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч. в полза на нарушителя, като бил добавен административния адрес на мястото на нарушението, а като нарушител било вписано името на жалбоподателя Д.Г.Г..

Изложената фактическа обстановка се приема за установена въз основа на описаните по-горе писмени доказателства, включително и въз основа на снимков материал от заснетия клип с техническо средство радар - веществено доказателство по смисъла на чл.189, ал.15 от Закона за движението по пътищата, както и представения протокол по чл.10 от Наредба № 8121з-532 от 29.10.2017г. на Министъра на вътрешните работи – относно начина на установяване на нарушението.

Член 21, ал.1  от ЗДвП предвижда, че при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава посочените в същата разпоредба стойности на скоростта в километри в час. В случа нарушението е извършено в населено място, а именно - гр.Пловдив, на бул.„Цариградско шосе“ до № 118, като съгласно същата разпоредба е забранено превишаването на стойност на скоростта от 50 км./ч за МПС.

Съгласно разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП,  при нарушение, установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.

Нарушението е установено с одобрен тип средство за измерване, съгласно Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835, прието по делото като писмено доказателство.

Съгласно Протокол № 15-32-16 от 25.03.2016г. мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение - № TFR1-M 648 е преминала проверка в лабораторни условия за точността на измерване.

Собствеността върху МПС, с което било извършено нарушението, а именно - лек автомобил марка „Опел Вектра“ с регистрационен номер „***“ се установява от приложена справка база данни КАТ от която е видно, че последното е собственост на Д.Г.Г..

Представен е протокол по чл.10 от Наредба № 8121з-532 от 17.05.2016г. на Министъра на вътрешните работи, от който е вино, че мястото на контрол е било обозначено с преносим пътен знак Е24, както и че посоката движение на контролираните МПС е от запад на изток.

         Въпреки това съдът намира, че при издаване на обжалвания електронен фиш е нарушена нормативно регламентираната процедура по установяването на процесното нарушение, предвид следното:

         В чл. 7 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. в приложимата й към процесния случай редакция /ДВ, бр. 36 от 19.05.2015 г./ е посочено, че пътният знак Е24 се поставя преди мястото за контрол във всяка посока на сработване на автоматизираните технически средства и системи. Липсват обаче особени правила за физическото му ситуиране в пространството, ето защо приложение следва да намерят общите правила на Наредба № 18 от 23.07.2001 г. за сигнализация на пътищата с пътни знаци. В чл. 14 от същата е прогласен принципът, че пътните знаци и другите средства за сигнализиране трябва да са видими от разстояние, което позволява на водача своевременно да предприеме действия за осигуряване безопасността на движението. В чл. 16 и Приложение 12 към същия член е детайлизирано, че в населени места и селищни образувания, каквато е и процесната хипотеза, разстоянието от настилката на тротоара до най-ниско разположената точка на пътния знак или допълнителната табела, поставени отстрани на платното за движение, е не по-малко от 2,25 м и не повече от 3,30 м, а ако знакът е разположен на преносима стойка разстоянието не може да е на по-малко от 60 см..

В настоящия случай, макар и изрично да бе изискван, от страна на административнонаказващият орган не бяха представени схема и снимка, удостоверяващи разположението на преносимия знак Е 24. В този смисъл и с писмо вх.№ 38123 от 10.06.2019г. по описа на РС-Пловдив, съдът е уведомен от ОД МВР – Пловдив, че въззиваемата страна не може да предостави копие от снимков материал, касаещ знак Е 24. По този начин не може да бъде извършена проверка дали въобще е спазено императивното изискване на разпоредбата на чл. 7 от Наредбата, а именно дали същият е поставен преди мястото за контрол във всяка посока на сработване на автоматизираните технически средства и системи.

В процесния случай нарушението е осъществено на 09.03.2016 г., т.е. преди изменения в ЗДвП с ДВ, бр. 54 от 2017 г., следователно изискването за надлежно поставяне на пътен знак Е24 все още е съставлявало действащо право, което е следвало да бъде надлежно съблюдавано при установяването на административни нарушения чрез използването на автоматизирани технически средства, като липсата на такова надлежно поставяне е самостоятелно основание за отмяна на санкционния акт /така Решение № 1208 от 28.05.2018 г. по к.а.н.д. № 1213/2018 г. на Административен съд - Пловдив; Решение № 247 от 08.02.2018 г. по к.а.н.д. № 3173/2017 г. на Административен съд - Пловдив; Решение № 816 от 18.05.2017 г. по к.н.а.х.д. № 559/2017 г. на Административен съд - Пловдив, Решение № 1337 от 21.07.2017 г. по к.н.а.х.д. № 1044/2017 г. на Административен съд – Пловдив/.

         Ето защо нарушена е нормативно регламентираната процедура по установяването на процесното нарушение, като допуснато нарушение е неотстранимо, води до незаконосъобразност на издадения електронен фиш и съставлява самостоятелно основание за неговата отмяна.

Единствено с оглед пълнота следва да се посочи, че не се споделя възражението за изтекла в давност досежно извършеното от жалбоподателя административно нарушение, включително предвид изминалото време от осъществяване нарушението, съответно – връчване на електронния фиш, до връчване екземпляр от последния на жалбоподателя (за който момент липсват данни). Последните  обстоятелства се явява неотносими, тъй като в ЗДвП е предвиден специален ред за издаване на този вид актове. В случая е приложима само абсолютната 4 години и 6 месеца давност, предвидена в чл.81 ал.3, във връзка с чл.80 ал.1 т.5 от НК за издаване на санкционния акт и влизането му в сила, която тече от момента на извършване на нарушението. В случая този давностен срок очевидно не е изтекъл, тъй като нарушението е извършено на 30.03.2016 г.

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1, изр. първо, пред. трето от ЗАНН съдът

 

Р Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия К №1184228 на ОДМВР – гр.Пловдив, с който на основание чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.1, т.3 от Закона за движението по пътищата, на Д.Г.Г., ЕГН: **********, с адрес *** е наложена глоба в размер на 100лв. /сто лева/, за извършено нарушение на чл.21, ал.1 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/.

 

Решението подлежи на обжалване в 14 дневен срок от получаване на съобщението от страните, че същото е изготвено и обявено, пред Административен съд – гр.Пловдив, на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс, и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс.

 

                                                                 

                                                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ: (п)

 

 

         ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!

         И. Й.