Решение по дело №2991/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1562
Дата: 3 октомври 2023 г.
Съдия: Николай Христов Ингилизов
Дело: 20227180702991
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№1562/03.10.2023 г.

Гр.Пловдив

    В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

          Пловдивският административен съд, ІХ състав, в публично съдебно заседание на дванадесети септември две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                                  СЪДИЯ: НИКОЛАЙ ИНГИЛИЗОВ  

при секретаря Недялка Петкова като разгледа докладваното от съдия Ингилизов адм. дело № 2991 по описа за 2022 г., за да се произнесе, съобрази следното:                        

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от АПК, във вр. с чл. 124, ал.1 от Закона за държавния служител /ЗДСл/.

Делото е образувано по жалба на Т.Т.Т., ЕГН **********, чрез адв. Ч., срещу Заповед № 8121К – 12981 от 07.11.2022 г., издадена от Министъра на вътрешните работи, с която е прекратено на основание чл.106, ал.1, т.2 и чл.108 от ЗДСл служебното правоотношение на жалбоподателят като началник на сектор „Човешки ресурси“ при Областна дирекция на МВР Пловдив, едностранно от органа по назначаването, с предизвестие, поради съкращаване на длъжността, считано от 14.11.2022 г.

В жалбата се излагат аргументи за неправилност и незаконосъобразност на оспорвания административен акт, както и постановяването му при допуснати процесуални нарушения. Сочи се, че липсват изложени мотиви в издадения акт, оспорва се реалното съкращаване в щата. Излагат се аргументи, че длъжността „Началник сектор Човешки ресурси“ към ОД МВР Пловдив е премахната като нормативно определена позиция, но продължава да съществува като система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностната характеристика на служителя, като тази система от функции и задължения е включена в новосъздадената длъжност „Началник сектор „Координация, административно и правно обслужване и Човешки ресурси“. С оглед на изложените аргументи се иска отмяна на заповедта като неправилна, незаконосъобразна, постановена при допуснати процесуални нарушения и при противоречие с материалния закон Заповед № 8121К-12981/07.11.2022 г., издадена от Министъра на вътрешните работи. Претендира се и на основание чл. 122 от ЗДсл, да възстановите на предишната работа преди прекратяване на служебното правоотношение, а именно на длъжност „Началник сектор човешки ресурси“ при Областна дирекция на МВР - гр. Пловдив.

В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и се представлява от адв.Ч., която поддържа жалбата и моли да се отмени издадената заповед като неправилна и незаконосъобразна, претендира разноски по делото. Представя писмена защита в срок.

          Ответната страна, чрез процесуалния си представител юрк. М., в писмено становище и в съдебно заседание по делото, сочи аргументи за неоснователност на жалбата и моли за нейното отхвърляне. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

          Пловдивският административен съд, след преценка на доказателствата по делото и становището на страните, както и след проверка за допустимостта и основателността на жалбата и за законосъобразността на оспорения административен акт, на основание чл. 168 ал. 1 от АПК и съобразно критериите по чл. 146 от АПК, счита жалбата за процесуално допустима, подадена в срок, а разгледана по същество - за основателна.

Съображенията за това са следните:

С процесната Заповед № 8121К – 12981 от 07.11.2022 г., издадена от Министъра на вътрешните работи е прекратено на основание чл.106, ал.1, т.2 и чл.108 от ЗДСл служебното правоотношение на жалбоподателят като началник на сектор „Човешки ресурси“ при Областна дирекция на МВР Пловдив, едностранно от органа по назначаването, с предизвестие, поради съкращаване на длъжността, считано от 14.11.2022 г. Заповедта е връчена на 11.11.2022 г.

От доказателствата по делото се установява, че Т.Т. е на работа в МВР от 16.09.1996 г., когато е назначен на длъжност районен инспектор I степен в група „Охранителна полиция“ на сектор „Охранителна полиция“ към Второ РУ Пловдив при РДВР Пловдив. Последователно е заемал длъжностите :

-         Районен инспектор в група „Териториална полиция“ на сектор „Охранителна полиция“ към Второ РУ Пловдив от 01.07.1999 г.

-         Специалист II степен в група „Кадрова дейност“ на сектор „Човешки ресурси“ от 01.10.2002 г.

-         Инспектор в група Кадрова дейност“ на сектор „Човешки ресурси“ от 01.07.2004 г.

-         Специалист V степен в група Кадрова дейност“ на сектор „Човешки ресурси“ към Областна администрация от 01.09.2006 г.

-         Специалист IV степен от 27.02.2008 г.

-         ВНД Началник на група „Кадрова дейност“ на сектор „Човешки ресурси“ към Областна администрация от 21.05.2009 г.

-         Началник на група „Кадрова дейност“ на сектор „Човешки ресурси“ към Администрация - ОДМВР от 12.05.2010 г.

-         Началник сектор „Човешки ресурси“ от 02.12.2013 г.

Съгласно длъжностна характеристика за длъжността „началник сектор“ Сектор „Човешки ресурси“ в Отдел „Административен“ на Областна дирекция на МВР Пловдив от 01.02.2017 г. същата е ръководно ниво 8, ранг на длъжността III младши и заемащият я служител е пряко подчинен на Началник отдел „Административен“, който от своя страна е пряко подчинен на Директора на ОДМВР. Изискванията за длъжността били следните : минимална образователно – квалификационна степен бакалавър; професионална област съгласно ПМС 125/24.06.2002 г.; професионален опит 3 години; разрешено ниво на достъп до класифицирана информация, определено по реда на чл.37 от Закона за защита на класифицираната информация. В същата в 41 точки се сочели основните задължения. С тази длъжностна характеристика Т.Т. бил запознат на 03.02.2017 г. Длъжностната характеристика била променена на 17.06.2020 г., като се запазвали мястото в структурата на МВР, ръководното ниво, позицията, както и изискванията за заемане на длъжността. Изменени били основните задължения, които вече включвали 36 точки. С тази длъжностна характеристика Т.Т. бил запознат на 22.06.2020 г. Актуализиране на длъжностната характеристика имало и на 16.08.2022 г., като мястото на длъжността в структурата на МВР се променяло и началник сектор „Човешки ресурси“ ставал пряко подчинен на директора на ОД на МВР. Запазвали се ръководното ниво, изискванията за заемане на длъжността, както и преките задължения на служителя. С тази длъжностна характеристика Т.Т. бил запознат на 16.08.2022 г.

Видно от длъжностна характеристика за длъжността началник на отдел „Административен“ от 01.02.2017 г. ръководното ниво е 7Б, ранг за длъжността III младши, а заемащият длъжността служител е пряко подчинен на директора на ОД МВР Пловдив. В 24 точки са описани преките задължения. Като минимални изисквания за заемане на длъжността се сочат минимална образователно-квалификационна степен бакалавър; професионален опит 4 години; професионална област и професионално направление съгласно ПМС 125/24.06.2002 г.; разрешено ниво на достъп до класифицирана информация, определено по реда на чл.37 от Закона за защита на класифицираната информация. Видно от длъжностна характеристика за длъжността от 17.06.2020 г. се запазва мястото в структурата на организацията, както и длъжностно ниво. Ръководното ниво е променено на 7А, като пряко подчинени на лицето заемащо тази длъжност са началниците на секторите Човешки ресурси, КАПО, УССД и на сектор ФО /главен счетоводител/. Преките задължения били подробно разписани вече в 31 точки. Не се променяли изискванията за заемане на длъжността. Видно от длъжностна характеристика за длъжността от 15.11.2022 г. се запазвало мястото в структурата на МВР, като пряко подчинени на служителя заемащ длъжността били началник Сектор КАПОЧР, Началник сектор ФО /гл.счетоводител/ и Началник Сектор УССД. Запазвали се преките задължения. При изискванията за заемане на длъжността се променяло единствено изискването за професионален опит, като вече се изисквало минимален такъв от 3 години.

Видно от длъжностна характеристика за длъжността „Началник на сектор Координация, административно и правно обслужване“ от 16.08.2022 г. ръководното ниво било 8, минимален ранг за длъжността III младши, а служителят бил пряко подчинен на Директора на ОД на МВР. Преките задължения били описани в 29 точки, а изискванията за заемане на длъжността съвпадали с тези за заемането на длъжността Началник Сектор „Човешки ресурси“.

На 26.10.2022 г. до министъра на вътрешните работи била изготвена докладна записка рег. №317р-13102/26.10.2022 г. от директора на ОД на МВР Пловдив, в която се предлагало да бъдат съкратени 119 щатни бройки, от които 112 от основния щат и 7 от допълнителния щат на ОД на МВР Пловдив. Предлагало се да се закрие Сектор „Човешки ресурси“, включително и 1 щатна бройка началник Сектор. Предлагало се също така тези 119 щатни бройки да се включат в основния щат на ОД на МВР Пловдив, от които 4 щатни бройки за ръководна длъжност и да се създаде отдел Административен, в който да има 1 щатна бройка за началник на отдел. В този отдел се предлагало да има Сектор „Координация, административно и правно обслужване, човешки ресурси“ с началник на сектор – 1 щатна бройка. Предлагало се да има и Сектор „Финансово осигуряване“, както и Сектор „Управление на собствеността и социални дейности“.

На 31.10.2022 г. до министъра на вътрешните работи била изготвена докладна записка № 8121р-22408 от ВПД директор на дирекция „Човешки ресурси“ в МВР, в която се предлагало да се издаде заповед за промяна на щата на ОДМВР Пловдив, изготвена в съответствие с докладна записка рег. №317р-13102/26.10.2022 г. от директора на ОД на МВР Пловдив.

На 31.10.2022 г. министъра на вътрешните работи издал Заповед № 8121к-12656, с която съкращавал от щата на ОД на МВР Пловдив 44 щатни бройки и закривал сектор „Координация, административно и правно обслужване“; съкращавал 13 щатни бройки от щата на ОД на МВР Пловдив и закривал сектор „Човешки ресурси“; съкращавал от щата на ОД на МВР Пловдив щатни бройки от щата на ОД на МВР Пловдив и закривал сектор „Финансово осигуряване“;  съкращавал от щата на ОД на МВР Пловдив 42 щатни бройки и закривал сектор „Управление на собствеността и социални дейности“. Със същата заповед се включвали в щата на ОД на МВР Пловдив 112 щатни бройки, като се създавал отдел „Административен“, в който имало 1 щатна бройка за началник на отдел и в който отдел се създавали : Сектор „Координация, административно и правно обслужване и човешки ресурси“, с общо 56 щатни длъжности, от които едната за началник сектор ; Сектор „Финансово осигуряване“ с общо 13 щатни бройки, от която едната за началник сектор и Сектор „Управление на собствеността и социални дейности“ с общо 42 щатни бройки, от които 1 за началник сектор.

На 01.11.2022 г. до министъра на вътрешните работи била изпратена докладна записка № 317р-13388 от директора на ОД на МВР Пловдив, с която се предлагало поради съкращаване на длъжността началник на сектор „Човешки ресурси“ при ОД на МВР Пловдив да се прекрати служебното правоотношение на Т.Т.Т., началник сектор „Човешки ресурси“ при Областна дирекция на МВР – Пловдив, с V ранг старши.

С оглед на тези заповеди на министъра на вътрешните работи на 07.11.2022 г. били издадени оспорената заповед, както и предизвестие за прекратяване на служебното правоотношение на жалбоподателят на основание чл.106, ал.1 от Закона за държавния служител. Същите му били връчени на 11.11.2022 г.

Видно от длъжностна характеристика на длъжността началник сектор „Координация, административно и правно обслужване и човешки ресурси“ от 15.11.2022 г. същата е ръководно ниво 8, с минимален ранг за длъжността III младши и според мястото на длъжността в системата на МВР се намира в пряко подчинение на Началник отдел „Административен“ и опосредено на Директор ОДМВР. Задълженията били посочени в 36 точки, а минималните изисквания за заемането на длъжността били следните : минимална образователно – квалификационна степен бакалавър; професионална област съгласно ПМС 125/24.06.2002 г., професионално направление съгласно ПМС 125/24.06.2002 г., минимален професионален опит 3 години,  разрешено ниво на достъп до класифицирана информация, определено по реда на чл.37 от Закона за защита на класифицираната информация.

          След прекратяване на служебното правоотношение, Т.Т. подал жалба до Комисия за защита срещу дискриминацията с вх.№44-00-4250/19.12.2022 г., по която с Разпореждане №329/18.04.2023 г. било образувана преписка №92/2023 г. по описа на Комисията за защита от дискриминация с оглед изложени оплаквания за дискриминация по признак лично положение по чл.4, ал.1 от ЗЗДискр., както и е изразена претенция за нарушение на чл.21 от ЗЗДискр.

В хода на съдебното производство е назначена и приета съдебно-икономическа експертиза. От заключението на същата се установява, че според вещото лице налице е частично съвпадение /припокриване/ на целите на двете длъжности, като то се изразява в ръководството на дейността на сектора, но тъй като длъжността Началник на сектор „Координация, административно и правно обслужване и Човешки ресурси“ обхваща повече дейности, съответно и целите са по-обширни. Налице са частични съвпадения относно спецификата на работа, които се изразяват в ръководство, планиране, организиране и контролиране на управлявания сектор, макар че при длъжността Началник на сектор „Координация, административно и правно обслужване и Човешки ресурси“ сектора е доста по-обширен. Налице е припокриване на изисквания за заемане на двете длъжности, като то се изразява в: минималната образователно-квалификационна степен, професионалната област, минималният професионален опит и разершеното ниво на достъп до класифицирана информация, като различието е в изискване за професионално направление при длъжността Началник на сектор „Координация, административно и правно обслужване и Човешки ресурси“. Дотолкова, доколкото длъжността Началник на сектор „Координация, административно и правно обслужване и Човешки ресурси“ обхваща повече направления /сектори/ спрямо длъжността Началник на сектор „Човешки ресурси“, то неминуемо има съвпадения в задълженията при двете длъжности, макар и не буквално /не в конкретика/, т.е. първата длъжност включва част от задълженията на втората, като имаме следните трансформации:

-         организира, ръководи и контролира цялостната дейност на сектора —» организира, ръководи, контролира, координира и пряко отговаря за дейността на сектора;

-         участва в разработването на проекти на нормативни и вътрешноадминистративни актове, свързани с дейността и функционалната компетентност на сектора —> организира, координира и участва в изготвянето на проекти на административни актове и други документи за организиране и оптимизиране дейността на дирекцията;

-         отговаря за опазването на класифицираната информация, станала му известна при или по повод изпълнение на служебните задължения и за прилагането на изискванията на Закона за защита на личните данни —» спазва изискванията и отговаря за защитата на класифицираната информация;

-         организира, ръководи и контролира воденето на отчета на служителите, съгласно щата на структурата; разработва проекти на щатна структура; организира и контролира разработването и актуализирането на длъжностни характеристики в структурата —> организира, координира, контролира и пряко отговаря за дейностите, свързани с изготвяне на щат, щатни промени и специфични длъжностни характеристики; контролира и пряко отговаря за спазването на изискванията при прилагане на щата и длъжностните характеристики;

-         отговаря за обучението и професионалната подготовка и квалификация на състава на структурата, и изготвя предложения и становища по въпроси, свързани с подготовката на състава —> организира, координира, контролира и отговаря за дейностите, свързани с планиране, организиране, контрол и отчитане на професионалната подготовка на служителите;

-         организира издаването и контролира отчета на служебните карти, пропуски и удостоверителни документи, както и реда за тяхното носене и съхранение —> организира, ръководи, контролира и носи отговорност за дейността по издаването, отчета, съхраняването на служебните карти, удостоверителни документи и карти за медицинско обслужване;

-         осъществява контрол по съхранението, отчета и използването на личните кадрови дела и служебните досиета на служителите —> организира, осъществява контрол и пряко отговаря за правилното съхраняване и ползване на ЛКД/служебни досиета и АЛКД/архивни служебни досиета на служителите;

-         ръководи и контролира дейността по изготвянето на предложения за награждаване с отличия и награди на служители от структурата —» прави предложения за служебно израстване на подчинените служители;

-         изготвя становища за подпомагане дисциплинарно-наказващия орган при вземане на решение; подпомага дисциплинарно-наказващите органи по правилното прилагане на дисциплинарната практика, предлага мерки за нейното уеднаквяване, като и отстраняване причините за отмяна на заповеди за налагане на дисциплинарни наказания —> оказва методическа помощ на дисциплинарно наказващите органи при реализиране на Дисциплинарна отговорност;

- пряко участва в подбора и професионалното развитие на служителите от сектора; контролира и участва в планирането, подготовката и провеждането на конкурсите за първоначално постъпване на държавна служба, както и в конкурсите за преминаване в по- висока по вид длъжност на държавните служители в МВР —> организира, координира, контролира и отговаря за дейностите, свързани с подпомагане на ръководството на ОДМВР - Пловдив при планирането, подготовката и провеждането на конкурси, назначаване, преназначаване и прекратяване на служебни правоотношения, възникване, изменение и прекратяване на трудови правоотношения.

Предвид на описаните припокривания в задълженията се констатира частично припокриване на функции и задължения, регламентирани в длъжностните характеристики на Началник на сектор „Координация, административно и правно обслужване и Човешки ресурси“ и Началник на сектор „Човешки ресурси“.

Заключението на вещото лице се кредитира с доверие от съдебния състав, доколкото не се оборва от други доказателства по делото, вещото лице дава в съдебно заседание подробно обяснение как е стигнало до заключението си и същото е прието без оспорване от страните по делото.

Като доказателства по дето са приети: кадрова справка за Т.Т.Т.; длъжностни характеристики за длъжност „началник на сектор „Човешки ресурси“ в ОД на МВР Пловдив; длъжностни характеристики за длъжността началник сектор „Координация, административно и правно обслужване“, длъжностна характеристика за длъжността началник сектор „Координация, административно и правно обслужване и човешки ресурси“, длъжностни характеристики на длъжността началник отдел „Административен“, Заповед №8121К-4409/27.05.2022 г. на Министъра на вътрешните работи, препис-извлечение от поименно разписание на длъжностите по чл.142, ал.1, т.2 от ЗМВР на ОД на МВР Пловдив към 15.11.2022 г., Заповед №8121з-140/24.01.2017 г. за утвърждаване на Класификатора на длъжността в МВР за служители на чл.142, ал.1, т.1 и 3 и ал.3 от ЗМВР, Заповед №8121з-214/24.02.2015 г. на Министъра на вътрешните работи, Заповед №8121з-1046/01.09.2015 г. на Министъра на вътрешните работи, Заповед №8121з-166/26.01.2017 г. на Министъра на вътрешните работи, Заповед №8121з-253/13.02.2017 г. на Министъра на вътрешните работи, Заповед №8121з-677/15.05.2017 г. на Министъра на вътрешните работи, Заповед №8121з-182/22.02.2018 г. на Министъра на вътрешните работи, Заповед №8121з-667/19.06.2018 г. на Министъра на вътрешните работи, Заповед №8121з-141/31.01.2020 г. на Министъра на вътрешните работи, Заповед №8121з-1126/09.09.2021 г. на Министъра на вътрешните работи, Заповед №8121з-129 1/17.10.2018 г. на Министъра на вътрешните работи, Заповед №8121з-701/12.06.2019 г. на Министъра на вътрешните работи, Заповед №8121з-157/05.02.2020 г. на Министъра на вътрешните работи, Заповед №8121з-550/02.06.2020 г. на Министъра на вътрешните работи, Докладна записка №317р-13102/26.10.2022 г. от Директора на ОД на МВР Пловдив, Докладна записка № 8121р-22408/31.10.2022 г. на ВПД Директор на Дирекция „Човешки ресурси“ в Министерство на вътрешните работи, Заповед №8121К-12656/31.10.2022 г. на Министъра на вътрешните работи, Докладна записка №317р-13388/01.11.2022 г. на Директора на ОД на МВР Пловдив, Заповед № 8121К-12981/07.11.2022 г. на Министъра на вътрешните работи, Предизвестие № 8121р-22969/07.11.2022 г. на Министъра на вътрешните работи, Жалба до Комисия за защита срещу дискриминацията с вх.№44-00-4250/19.12.2022 г., Разпореждане №329/18.04.2023 г. било образувана преписка №92/2023 г. по описа на Комисията за защита от дискриминация, Съдебно-икономическа експертиза.

          Т.Т.Т. е държавен служител по смисъла на чл. 142, ал. 1, т. 2 ЗМВР, назначен на ръководна длъжност (чл. 158, т. 1 ЗМВР), поради което и компетентен да прекрати служебното й правоотношение като орган по назначаването е министърът на вътрешните работи, съгласно чл. 108, ал. 1 във връзка с чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл.

Заповедта е издадена от този компетентен орган съответно не е налице основание за незаконосъобразност по чл. 168, ал. 1 и ал. 3 във връзка с чл. 146, т. 1 от АПК относно компетентност.

Спазени са изискванията за форма и съдържание на административния акт. Същият е в писмена форма и съдържа минимално предвиденото в чл. 108, ал. 1 от ЗДСл съдържание. Посочени са дължимите обезщетения и придобития ранг на държавна служба. В случая е посочено правно основание, а именно: чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл, както и фактическо такова – съкращаване на длъжността.

Редът за изготвяне на функционалните задължения, организационните структури и щатовете на структурите по чл. 37 от ЗВВР и звената, създадени по реда на чл. 33, т. 7 от ЗМВР е обективиран в съответните заповеди на министъра на вътрешните работи, издадени на основание чл. 145, ал. 2 от ЗМВР. Със заповед № 8121з-214/24.02.2015 г. е определено ръководителите на посочените структури и звена да изготвят проектите на функционалните задължения, организационни структури и щатове на ръководените от тях структури, като дирекция "Човешки ресурси" изготвя нови щатове и заповеди за промяна на щатове въз основа на мотивираните предложения от ръководителите на структурите и звената. В Точка 5 от заповедта е разпоредено: изготвяне на нови или изменение на функционални задължения и организационна структура се извършват при промени на законовите и подзаконови нормативни актове, регламентиращи дейността на структурите и или промени в организацията на работа. Нови основни щатове се изготвят при значителни промени на законовите и подзаконовите нормативни актове или на функционалните задължения и на организационната структура на структурите по чл. 37 от ЗМВР и звената, създадени по реда на чл. 33, т. 7 от ЗМВР. Със заповед № 8121з-141/31.01.2020 г. е въведен ред за изготвяне и утвърждаване на поименните щатни разписания. Тези разписания се утвърждават от ръководителя на структурата по чл. 37 от ЗМВР.

Ответникът не посочва доказателства за значителни промени на законовите и подзаконовите нормативни актове или на функционалните задължения на организационната структура на дирекция "Човешки ресурси"-МВР, така като е посочено в заповед № 8121з-214/24.02.2015 г. Устройствените промени в дирекция "Човешки ресурси" не са били извършени по предвидения ред, Министърът на вътрешните работи е утвърдил новата структура и щат на дирекцията в нарушение на разпоредите на ЗМВР и посочените по горе заповеди.

Разпоредбата на чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл, послужила като правно основание за издаване на заповедта, регламентира прекратяване на служебното правоотношение със служител при съкращаване на длъжността. За да е съкратена една длъжност по смисъла на чл. 106, ал. 1, т. 2 ЗДСл трябва да са налице кумулативно две предпоставки: 1. длъжността вече да не фигурира като наименование (нормативно определена позиция) в длъжностното разписание на административната единица или ако съществува, то да е намален броят на длъжностите, при запазване на системата от функции, задължения и изисквания, т. е. намалява се броят на служителите, които изпълняват длъжността, но тя остава да съществува и 2. длъжността като системата от функции, задължения и изисквания утвърдени с длъжностната характеристика вече не съществува.

Легалната дефиниция на понятието "длъжност в администрацията" е дадено в разпоредбата на чл. 2, ал. 1 от Наредбата за прилагане на класификатора на длъжностите в администрацията. Съгласно тази дефиниция "Длъжност в администрацията е нормативно определена позиция, която се заема по служебно или по трудово правоотношение, включително по правоотношение, възникнало на основание на ЗМВР, на Закона за въоръжените сили на РБ, ЗИНЗС или на Закона за дипломатическата служба, въз основа на определени изисквания и критерии, свързана е с конкретен вид дейност на лицето, което я заема, и се изразява в система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика". Със Заповед № 8121к-12656/31.10.2022 г. е изменен утвърдения със Заповед № 8121к-544/24.02.2015 г. щат на ОД на МВР Пловдив, като са закрити сектори "Финансово осигуряване", „Човешки ресурси“, „Координация, административно и правно обслужване“ и „Управление на собствеността и социални дейности“,  а тези сектори са причислени към новосъздаден отдел "Административен". Броят на щатните бройки в два от секторите е запазен, като секторите „Човешки ресурси“ и „Координация, административно и правно обслужване“ са обединени, а щатният брой е намален с 1 щатна бройка. Общо щатните бройки на закрития отдел "Човешки ресурси" е бил  13, а на закрития отдел „Координация, административно и правно обслужване“ са били 44. В новосъздадения в отдел „Административен“ сектор „Координация, административно и правно обслужване и човешки ресурси“ са включени общо 56 щатни бройки, от която 1 щатна бройка за началник сектор. Разликата от 1 щатна бройка идва от съкращаването на 1 щатна бройка за началник на някой от двата закрити сектора, които съгласно сочената заповед са обединени в един общ сектор.

Въпросът е дали горното трансформиране в щата на ОД на МВР Пловдив представлява съкращаване на длъжността по чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл като нормативно определена позиция и система от функции, задължения и изисквания, дали дейността, която е обслужвала тази длъжност е закрита/намалена като обем.

Безспорно длъжност с наименование "началник сектор" на сектор "Човешки ресурси" не съществува, целият отдел е закрит. Същевременно дейността, присъща на началника на закрития отдел продължава да съществува в дирекцията, но вече в сектор към отдел "Административен", което се установи при съпоставката на двете длъжностни разписания, както и при съпоставката на длъжностна характеристики за длъжността началник сектор "Човешки ресурси" (стара длъжностна характеристика на жалбоподателят) с длъжностната характеристика за длъжността "началник сектор" в сектор "Координация, административно и правно обслужване и човешки ресурси" към отдел "Административен" при същата дирекция. Запазени са както длъжностното ниво, така и изискванията за заемане на длъжността.

В конкретния случай се установява, че щатната численост е намалена с 1 щатна бройка, тъй като е останала само 1 щатна бройка за началник сектор на новосъздадения сектор „Координация, административно и правно обслужване и човешки ресурси" към отдел "Административен" при ОД на МВР Пловдив. Това дава основание да се предположи, че има реално съкращаване на длъжността началник сектор „Човешки ресурси“, доколкото целият отдел е закрит. В конкретния случай обаче според настоящия съдебен състав не е налице втората кумулативна предпоставка, за да се приеме, че реално е съкратена тази длъжност. Това е така, тъй като са запазени изцяло системата от функции, задължения и изисквания утвърдени с длъжностната характеристика за длъжността началник сектор „Човешки ресурси“, който сектор е бил закрит. Този извод се подкрепя както от заключението на приетата по делото експертиза, така и от писмените доказателства по делото. Ето защо следва да се приеме, че в конкретния случай е налице само привидно формално съкращаване на длъжността по смисъла на чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл., извършено в противоречие с целта на закона.

По делото няма спор, че жалбоподателят отговаря на изискванията за заемане на длъжността началник сектор на новосъздадения сектор „Координация, административно и правно обслужване и човешки ресурси" към отдел "Административен" при ОД на МВР Пловдив.

От друга страна не са налице доказателства, че съкращаването, извършено чрез намаляване на щатни бройки за определена длъжност е насочено към оптимизиране на работата на съответната администрация и има за цел служебните дейности, функции и задължения да се изпълняват от по-малък брой служители.

Следователно процесната заповед се явява незаконосъобразна и неправилна и следва да бъде отменена.

С оглед изхода на делото ще следва ответната страна да бъде осъдена да заплати направените по делото разноски в размер на 1060 (хиляда и шестдесет) лева, от които 750 лева адвокатски хонорар, 300 лева възнаграждение за вещо лице за изготвената експертиза и 10 лева държавна такса за завеждане на делото.

 Водим от гореизложеното и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, Пловдивският административен съд

 

                                                       Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на Т.Т.Т., ЕГН ********** Заповед № 8121К – 12981 от 07.11.2022 г., издадена от Министъра на вътрешните работи, с която е прекратено на основание чл.106, ал.1, т.2 и чл.108 от ЗДСл служебното правоотношение на жалбоподателят като началник на сектор „Човешки ресурси“ при Областна дирекция на МВР Пловдив, едностранно от органа по назначаването, с предизвестие, поради съкращаване на длъжността, считано от 14.11.2022 г.

ОСЪЖДА Министерство на вътрешните работи - да заплати на Т.Т.Т. сумата от 1060 (хиляда и шестдесет) лева разноски по делото.

         Решението не е окончателно и подлежи на обжалване в 14 дневен срок пред Върховния административен съд.

 

 СЪДИЯ: