Решение по дело №686/2020 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 260185
Дата: 23 октомври 2020 г. (в сила от 6 април 2021 г.)
Съдия: Анна Великова
Дело: 20203230100686
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 4 март 2020 г.

Съдържание на акта

           Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

 

    Град Добрич, 23.10.2020 година

 

В И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

            ДОБРИЧКИ РАЙОНЕН СЪД ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ ВТОРИ СЪСТАВ в публично съдебно заседание на девети октомври две хиляди и двадесета година в следния състав :

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: АННА ВЕЛИКОВА 

 

при участието на секретар Диана Й. разгледа докладвано от съдия Великова гр. дело № 686 по описа за 2020г. и за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството по делото е образувано по повод искова молба на Д.С.Д. ЕГН ***********,***, с която против „ВОДОСНАБДЯВАНЕ И КАНАЛИЗАЦИЯ - ДОБРИЧ" АД с ЕИК *********, град Добрич, бул. ,,Трети март” № 59, са предявени искове:

 1. за признаване на уволнението на ищеца на основание чл. 328, ал. 1, т. 6, предложение първо от КТ за незаконно и за отмяна на заповед № ЛС-05-159 от 10.02.2020г. за прекратяване на трудовото правоотношение, издадена от прокуриста на дружеството, като незаконосъобразна, с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1 от КТ;

2. за възстановяване на ищеца на заеманата преди уволнението длъжност, с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 2 от КТ.

Исковете се основават на следните обстоятелства: На основание сключен трудов договор ищецът Д.С.Д. работил във „ВОДОСНАБДЯВАНЕ И КАНАЛИЗАЦИЯ ДОБРИЧ„ АД до 10.02.2020г., когато трудовото му правоотношение било прекратено на основание чл. 328, ал. 1, т. 6, предл. 1 от КТ - когато работникът не притежава необходимото образование за длъжността, а именно средно икономическо, със заповед № ЛС-05-159 от 10.02.2020г., издадена от прокуриста на дружеството. Изложени са следните съображения за незаконосъобразност на уволнението:

1. За да бъде законосъобразно прекратяването по чл. 328, ал. 1. т. 6 от КТ, е необходимо да има промяна в изискванията за образование за заеманата длъжност, т.е. трябва да има изменение на изискванията за заемане на дадената длъжност досежно необходимото образование след сключването на трудовия договор. В настоящия случай такова изменение не е настъпило. Още при подписване на трудовия договор за длъжността през 2012 година изискването на работодателя е било работникът да притежава средно икономическо образование. Към него момент Д.Д. не е отговарял на изискването за образование, за което ответникът е бил уведомен, но въпреки това ищецът е бил назначен. Работодателят е знаел, че ищецът не притежава изискваното от него образование „средно икономическо“. Това показва, че промяна в изискванията както при изпълнение на трудовите функции, така и при вида /степента/ на образование няма. При това положение работодателят не може да прекрати трудовия договор на основание чл. 328, ал. 1, т. 6, предл. 1 от КТ.

2. Изискването за средно специално икономическо образование не е свързано с изпълняваните от ищеца трудови функции. Не е налице и промяна нито в обема на работа, нито в характера на работата. Липсват задължения, за чието изпълнение е необходимо средно икономическо образование. Неслучайно законодателят е използвал понятието „необходимо" образование, което означава, че правото на работодателя да определя друго по вид и степен образование не е абсолютно и безконтролно. И в този смисъл уволнението ще е законосъобразно само в случай, че новият вид образование е действително необходимо за длъжността. В конкретния случай липсват задължения, за чисто изпълнение е необходимо сродно икономическо образование.

Работата, която ищецът изпълнява по своя характер с по-скоро техническа и за същата не е нужно работникът да притежава специални знания в сферата на икономиката и счетоводството. Попълването на карнети за консумирани количества вода, попълването па бланки предписания и констативни протоколи, евентуалното установяване на неизправност на водомерите не изисква специално икономическо образование.

3. При прекратяването на трудовия договор работодателят е извършил спрямо ищеца и дискриминационни действия. Длъжността, „****“, която е заемал ищецът, съществува във всички експлоатационни райони на дружеството и доколкото му е известно няма служители, които да са назначени на тази длъжност и да имат средно икономическо образование. На ищеца не му е известно някой друг освен него да е с прекратен трудов договор на същото основание. Практика е в дружеството, когато трябва да се прекрати трудов договор на даден служител, да се ползва чл. 328, ал. 1, т. 6 от КТ поради това, че не трябва да се изисква съгласие от синдикалните организации. Много други работници и служители в дружеството не отговарят на образование, което се изисква по щатно разписание или с длъжностните характеристики, но те все още продължават да работят в дружеството, а ищецът е уволнен. След като същият е уволнен, а останалите служители работят, то това означава, че по отношение на ищеца са извършени дискриминационни действия по признака „лично положение“. Отношението и третирането на Д.Д. спрямо останалите работници с по-неблагоприятно и съшият с неравно третиран

4. Ответникът по делото е злоупотребил с правата си в нарушение на чл. 8, ал. 2 от КТ. Независимо кога работодателят е въвел изискването за средно икономическо образование за длъжността „****“, след въвеждането на това изискването за такова образование, същият е назначавал на длъжността нови работници, които не са притежавали такова образование. Следователно прекратяването на трудовия договор на ищеца не е обусловено от правомерна цел - прилагане на новите изисквания за образование. Или прекратяването на законно основание, дори и при наличие на субективни и обективни елементи на разпоредбата, но при липса на правомерна цел, е незаконосъобразно.

Ответникът в писмен отговор в срока по чл. 131, ал. 1 от ГПК оспорва исковете, като допустими, но неоснователни.

Счита, че заповедта е законосъобразна и е съобразена е разпоредбата на чл. 328, ал. 1, .т. 6 от КТ, като е спазена предвидената в КТ процедура по изготвянето и връчването й. Същата съдържа всички изискуеми от КТ атрибути, с нея са определени всички дължими за изплащане обезщетения на ищеца. Ищецът е работил като „****“ в район Добрич. Съгласно длъжностната характеристика, изискване за заемане на тази длъжност е лицето да притежава средно-икономическо образование.

Първоначалният трудов договор е № 51 от 15.02.1996г. за длъжността „инкасатор" и е сключен за заместване на отсъстваш служител. В последствие е сключен срочен трудов договор. Видно от длъжностната характеристика, получена и подписана на 07.01.2010г., изискваниятa за заемане на длъжността са средно-икономическо, т.е служителят изначално не е отговарял на изискванията за заемане на длъжността.

Ищецът е отбелязал изрично, че е запознат с длъжностната си характеристика, като е получил и подписал същата на 19.05.2017г., в която в раздел V „Изисквания за заемане на длъжността“ в т. 1. „Образование“ е посочено изискване за средно - икономическо.

Ответникът не е съгласен с възраженията на ищеца, че разпоредбата на чл. 328, ал. 1, т. 6 от КТ предполага изменение на изискванията за заемане на дадена длъжност досежно необходимото образование след сключване на трудовия договор. Описани са подробно основните задължения на заемащия длъжността и е посочено, че не е възможно възложените задължения да бъдат извършвани от лице с основно или средно не икономическо образование. Самите задължения предполагат икономическо образование, тъй като по- голямата част от тях изискват икономически познания. Изброени са и наложени на ищеца дисциплинарни наказания преди издаване на процесната заповед за прекратяване на трудовото правоотношение. Посочено е, че ищецът, видно от трудовото му досие, многократно е наказван за неизпълнение на служебните си задължения, именно поради факта, че не притежава необходимото образование и поради това не се справя с тях.

На 05.02.2020г. от служителя било поискано да представи документи, доказващи завършено образование. На 07.02.2020г. е представено Свидетелство за завършено средно образование с професионална квалификация „***”. С това работодателят е доказал наличието на фактическия състав на чл. 328, ал. 1, т. 6 от КТ - към момента на подписване на трудовия договор изискването за заеманата длъжност „****“ в район Добрич е било средно - икономическо и ищецът изначално не е отговарял на същото. Посочена е задължителна съдебна практика, според която изискванията за образование или квалификация могат да бъдат предвидени в закон или в други нормативни актове, в длъжностната характеристика, какьвто е настоящият случай, могат да се променят и след сключване на трудовия договор. Това изискване има формално установен характер и ако не е налице, работодателят винаги може да прекрати трудовото правоотношение на основание чл. 328, ал. 1, т. 6 от КТ. В конкретния случай от доказателствата с видно, че служителят не е притежавал необходимото образование за заеманата от него длъжност, както към момента на сключване на трудовия договор, така и към момента на прекратяване на трудовото правоотношение. Работодателят може да приложи чл. 328. ал. 1, т. 6 от КТ, независимо от това дали разминаването между изискванията и действително положение е изначално, при сключването на трудовия договор, или е възникнало в някакъв момент след това. Приема се за ирелевантно към кой момент е налице несъответствието между притежаваното от служителя образование/профссионална квалификация и необходимото такова/такава. Няма значение и къде са предвидени изискванията за изпълняваната работа: закон, друг нормативен акт, длъжностна характеристика, друг акт на работодателя, както и дали този акт. съдържащ изискванията, се е сменил впоследствие с друг акт. Изискването за образование/професионална квалификация е формален факт, а разминаването с това изискване дава право на работодателя във всеки един момент да прекрати трудовия договор на основание чл. 328, ал. 1. т. 6 от КТ.

Като несъстоятелни са определени твърденията на ищеца, че работодателят е извършил дискриминационни действия, защото те не отговарят на истината, доколкото длъжностната характеристика е подписана от ищеца на и не е променяна.

Твърденията в исковата молба, че работодателят но делото е злоупотребил с правата си в нарушение на чл. 8, ал. 2 от КТ и че след въвеждането на това изискване за такова образование са назначавани други служители без образование са окачествени като голословни и неподкрепени с доказателства.

Районният съд, след преценка на събраните по делото доказателства и доводите на страните, намира за установено от фактическа страна следното:

Не се спори между страните, установява се и от представените писмени доказателства, че към датата на уволнението ищецът е заемал във „ВиК-Добрич“ АД длъжността „***“. Трудовото правоотношение е възникнало за длъжността „***“ като срочно /по чл. 68, ал. 1, т. 1 от КТ/, въз основа трудов договор № 173 от 02.05.1997г. /л. 224/, който се е превърнал в трудов договор за неопределено време при условията на чл. 69, ал. 1 от КТ. Настъпила е промяна в наименованието, но не и в същността на заеманата длъжност, с утвърждаването на нова НКПД, считано от 01.01.2011г. – „***“. Трудовото  правоотношение е прекратено със заповед № ЛС-05-159 от 10.02.2020г., издадена от прокуриста на дружеството, на основание чл. 328, ал. 1, т. 6 от КТ – когато работникът/служителят не притежава необходимото образование за длъжността.

В трудовото досие на ищеца при работодателя се съдържа длъжностна характеристика на длъжността „***“ /л. 220/, с която ищецът е запознат, съгласно положен под нея подпис, макар и без данни за дата. В същото няма въведено изискване за образование. На 07.01.2010г. на Д.Д. е връчена нова длъжностна характеристика, утвърдена от управителя на дружеството, с която е установено изрично като условие за заемане на длъжността „***“ притежаването на образование – средно икономическо /л. 214/. Същото е изискването за образование и в утвърдена от изпълнителния директор на „ВиК Добрич“ АД нова длъжностна характеристика на длъжността „отчетник измервателни уреди“ /л. 58/, която е връчена на ищеца на дата 19.05.2017г. Основните функции и задължения са детайлизирани в последната характеристика, без обаче да са променени по своята същност, в сравнение с предходната такава.

Ищецът не притежава изискуемото от работодателя средно специално образование - представил е свидетелство за завършен трети курс на СПТУ /л. 221/ още през 2002г., като не твърди да е придобил необходимото в последствие.

Според представени от ответника справки на л. 243, 245, 253 и 254, от заемалите към месец март 2020г. длъжността „отчетник измервателни уреди“ в дружеството общо 58 лица /от които 42 в Добрич/, със средно икономическо образование са 9 служители /4-ма в Добрич, 1 в Балчик, 3-ма в Генерал Тошево и 1 в Шабла/, а тези без изискуемото от работодателя образование са 59 души. В периода май 2017г. – юли 2020г. дружеството е сключило четири допълнителни споразумения с назначени в предприятието служители с промяна на длъжността в „***“, от които само един служител е бил със средно икономическо образование. През 2020г. са прекратени трудовите правоотношения с общо 12 служители на тази длъжност, от които 2-ма са освободени на основание чл. 328, ал. 1, т. 6 от КТ – ищецът и още едно лице. Същевременно в периода от май 2017г. до юли 2020г. в предприятието са назначени 31 нови служители на същата длъжност, от които само 1 има необходимото образование; назначените през 2020г., след уволнението на ищеца, 3-ма служители също нямат средно специално образование.

Видно от представено от ищеца удостоверение /л. 8/, от 01.04.2013г. до 09.02.2020г. той е бил синдикален член на Основна синдикална организация на КНСБ при ответното дружество.

            Установените факти обосновават следните правни изводи:

Предявените искове са за признаване на уволнението на ищеца, извършено на основание чл. 328, ал. 1, т. 6, предложение първо от КТ, за незаконно и за отмяна като незаконосъобразна на уволнителната заповед, с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1 от КТ и за възстановяване на ищеца на заеманата преди уволнението длъжност, с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 2 от КТ. Ищецът се е позовал и на извършени дискриминационни действия спрямо него по признака „лично положение“. Ответникът оспорва исковете като неоснователни.

Съдебният контрол при оспорено прекратяване на трудово правоотношение, в хипотезата на чл. 328, ал. 1, т. 6 от КТ, не обхваща преценката за целесъобразност на работодателя, стига с нея да не се нарушават императивни правни норми, каквато е забраната на злоупотреба с право – чл. 8, ал. 1 от КТ, както пряка и непряка дискриминация /така решение №118/11.05.2016г. по д. №5696/2015г. на ВКС, ГК, III г.о./.

Безспорно е установено по делото, че ищецът не притежава към момента на уволнението изискуемото за заемане на длъжността образование. Изискването за образование не е предвидено с нормативен акт; установено е от работодателя, като тази негова преценка не подлежи на съдебен контрол. От доказателствата по делото се установява, че работодателят е въвел промяна в изискването си за образование след възникване на трудовото правоотношение, в отличие от твърдяното от него, че това изискване е било установено още при сключването на трудовия договор. Въпреки че заповедите, с които изменението е направено не са представени по делото, приети като доказателства са длъжностните характеристики – стара и нова, като последната, връчена на ищеца още на 07.01.2010г. за длъжността „***“ и отново на 19.05.2017г. за длъжността „отчетник измервателни уреди“, установява за първи път изискване за образование – средно икономическо.

Основанието по чл. 328, ал. 1, т. 6 от КТ изисква настъпило след сключване на трудовия договор изменение в изискванията за изпълнение на конкретната длъжност, освен ако не се касае за установено в нормативен акт изискване. Прекратяването на трудовото правоотношение в този случай е безвиновно и има обективен характер /поради това не са относими наведените от ответника доводи относно допускани от ищеца нарушения на трудовата дисциплина/. Работодателят не е длъжен да излага изрично съображенията си за извършената промяна в изискванията, както и да обосновава обективната необходимост за това. Извън проверката за законосъобразност на уволнението от съда е целесъобразността на въведената от работодателя промяна в изискването за заемането на длъжността. От съществено значение за правомерността на уволнението и при двете хипотези по чл. 328, ал. 1, т. 6 от КТ е да се установи налице ли е промяна в изискванията за заемане на длъжността и дали работникът или служителят отговаря на новите изисквания.

Необходимото образование се определя в нормативните актове, в щатното разписание или в длъжностната характеристика. Те подлежат на промяна с оглед измененията в характера на изпълняваната трудова функция, внедряваната техника и технологии, организацията на труда и други причини. В настоящия случай работодателят е извършил промяна в изискванията за длъжността ***” с въвеждането на такова в длъжностната характеристика – в първата връчена на ищеца характеристика липсва изискване за образование /което означава, че се прилага минималното по НКДП/, а във втората длъжностна характеристика вече е въведено такова - средно икономическо. Промяната в образователния ценз за длъжността е направена по надлежния ред – с предвиждането на изискването за образование в длъжностната характеристика, след сключването на трудовия договор с ищеца и той не притежава изискуемото от работодателя за изпълнението й  образование.

 Уволнението на ищеца на основание чл. 328, ал. 1, т. 6, пр. 1 от КТ се предприема от ответника за втори път. Това се установява от съдържанието на трудовото му досие – трудовото правоотношение е прекратено със заповед 155/02.12.2011г. поради липса на необходимото средно икономическо образование, като уволнението е признато за незаконно с влязло в сила решение по гр.д.№ 359/2012г. по описа на Районен съд – Добрич. В настоящото производство ответникът е посочил, че е взел предвид допусканите от ищеца нарушения на трудовата дисциплина, следствие именно на това, че той няма необходимото образование за длъжността. Но, както вече се посочи, в хипотезата на използваното от ответника основание за уволнение се касае за обективна предпоставка за прекратяване на правоотношението, което е различно и не може да бъде предпоставено от неизпълнение на трудовите задължения. При допуснати нарушения на трудовата дисциплина работодателят разполага с друга възможност – налагането на дисциплинарно наказание, едно от които е и дисциплинарното уволнение. Но, тъй като той е предпочел да приложи безвиновното основание за прекратяване на трудовото правоотношение, без значение са евентуалните нарушения при изпълнение на трудовите задължения. Нещо повече, самото позоваване в отговора на исковата молба на допуснати от ищеца дисциплинарни нарушения, като повод за неговото уволнение, съставлява доказателство за това, че работодателят е третирал ищеца нееднакво с останалите служители на същата длъжност с неправомерна цел. В исковата молба ищецът изрично се позовава на проява спрямо него от страна на работодателя на дискриминационно отношение и на упражняване на правото му да прекрати трудовото правоотношение в отклонение от изискването за добросъвестност. Доказателствата по делото сочат, че ищецът е бил третиран различно, тъй като на заеманата от него длъжност „отчетник измервателни уреди” към месец март 2020г., след като от януари 2010г. е било въведено изискването за по – висока степен на образование, са работели още 59 лица без нужното образование и специалност /от общо 68 лица на тази длъжност/. От всички работници, които не отговарят на образователните изисквания, са били освободени само двама служители – ищецът и Н. Д. П. В периода от май 2017г. до 14.07.2020г. са назначени общо 31-ма нови служители, от които само 1 има нужното образование, а назначените 3-ма след уволнението на ищеца също нямат средно икономическо образование. Тези обстоятелства – освобождаването именно на ищеца поради липса на образование, при запазването на трудовото правоотношение с още 57 лица в същото положение /без изискуемо образование/, както и назначаване след неговото уволнение на нови 3-ма служители, също без установеното от работодателя като необходимо образование, доказват, че ищецът е бил третиран различно от останалите при идентични условия и че неравноправното третиране на ищеца не е подчинено на преследването на твърдяната от ответника правомерна цел – да повиши качеството на работата посредством повишаване на образователното изискване.

Следователно прекратяването на трудовото правоотношение с ищеца е незаконосъобразно. Предявеният иск по чл. 344, ал. 1, т. 1 от КТ е основателен и доказан и следва да бъде уважен, а издадената заповед на прокуриста на ответното дружество, като незаконосъобразна, следва да бъде отменена. Като последица от това на уважаване подлежи и обусловеният от него иск с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 2 от КТ – за възстановяване на заеманата от ищеца до уволнението длъжност – „***”.

На основание чл. 78, ал. 6 от ГПК вр. чл. 3 от Тарифата за държавните такси, които се събират от съдилищата по ГПК ответникът следва да заплати по сметка на Районен съд – Добрич държавна такса в общ размер от 100 лева.

На основание чл. 78, ал. 1 от КТ ищецът има право на адвокатско възнаграждение в размер на 750 лева, с вкл. ДДС.

По гореизложените съображения, Добричкият районен съд

 

                                    Р    Е    Ш    И :

           

ПРИЗНАВА ЗА НЕЗАКОННО уволнението на Д.С.Д. ЕГН ***********,***, извършено на основание чл. 328, ал. 1, т. 6 от КТ /тъй като не притежава необходимото образование за заемане на длъжността/ и ОТМЕНЯ като незаконосъобразна заповед № ЛС-05-159 от 10.02.2020г., издадена от прокуриста на „ВОДОСНАБДЯВАНЕ И КАНАЛИЗАЦИЯ - ДОБРИЧ" АД с ЕИК *********, град Добрич, бул. ,,Трети март” № 59.

ВЪЗСТАНОВЯВА Д.С.Д. ЕГН ***********,***, на заеманата от него преди уволнението длъжност „****“ във „ВОДОСНАБДЯВАНЕ И КАНАЛИЗАЦИЯ - ДОБРИЧ" АД с ЕИК *********, град Добрич, бул. ,,Трети март” № 59. 

ОСЪЖДА „ВОДОСНАБДЯВАНЕ И КАНАЛИЗАЦИЯ - ДОБРИЧ" АД с ЕИК *********, град Добрич, бул. ,,Трети март” № 59, да заплати на Д.С.Д. ЕГН ***********,***, сумата от 750 лева – платено адвокатско възнаграждение, с вкл. ДДС.

ОСЪЖДА „ВОДОСНАБДЯВАНЕ И КАНАЛИЗАЦИЯ - ДОБРИЧ" АД с ЕИК *********, град Добрич, бул. ,,Трети март” № 59, да заплати в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на Районен съд - Добрич дължимата държавна такса в размер на 100 лева.

Решението подлежи на въззивно обжалване пред Добрички окръжен съд в двуседмичен срок, който тече от датата на обявяването му - 23.10.2020г., на основание чл. 315, ал. 2 от КТ.

На страните да се връчи препис от решението, на основание чл. 7, ал. 2 от ГПК.

                                               

            СЪДИЯ :