Решение по дело №278/2016 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 227
Дата: 1 август 2016 г. (в сила от 31 януари 2017 г.)
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20167240700278
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 юни 2016 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  211

 

гр.Стара Загора, 01.08.2016 год.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд   в публичното  заседание                                       на         седми юли

през      две хиляди и шестнадесета година в състав:

 

Председател: БОЙКА ТАБАКОВА

 

                                                                      Членове:         

 

при секретаря    С.Х.

и в присъствието на  прокурора                                    ,                                                        като разгледа докладваното от  БОЙКА ТАБАКОВА   адм.дело     278  по описа  за 2016 год, за да се произнесе, съобрази следното:

 

                   Производството е с правно основание чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.46а, ал.1 от Закона за чужденците в Република България /ЗЧРБ/.

 

Образувано е по жалба от Н.А., гражданин на Афганистан, уточнена с молба от 28.04.2016г, против Заповед № УРИ 5377р-11/ 15.03.2016г на  Началник група „Миграция” при ОД на МВР Стара Загора в частта й относно принудителното му настаняване в специален дом за временно настаняване на чужденци /СДВНЧ/. Направено е искане за обявяване нищожност на заповедта поради противоречието й с императивните разпоредби на чл.44, ал.9, предл.3 от ЗЧРБ и чл.44, ал.6 от ЗЧРБ. Според подателя не са изпълнени изискванията на закона, установени в чл.44, ал.9, предл.4 от ЗЧРБ във връзка с чл.25, ал.1 от ЗУБ и чл.15, ал.5, ал.6 и ал.8 от Закона за закрила на детето. Твърди, че не му е осигурена правна помощ на нито един етап от процедурата по налагане на принудителната административна мярка /ПАМ/, което счита за съществено нарушаване на правото му на защита като непридружен непълнолетен, който се намира извън държавата си по произход, не говори езика и не познава законите в страната. По съображения за неотстраними съществени пороци на административния акт моли да бъде прогласена нищожността му.

 

Ответникът - Началник група „Миграция” към ОД на МВР Стара Загора, редовно и своевременно призован, не изпраща представител и не изразява становище по жалбата.

 

От събраните по делото доказателства съдът установи следната фактическа обстановка:

 

Със Заповед № УРИ 5377р-11/ 15.03.2016г на Началник група „Миграция” при ОД на МВР Стара Загора на основание чл.44, ал.6 от ЗЧРБ е разпоредено принудителното настаняване на Есрар Караеченн /гражданин на Афганистан, мъж, роден на ***г, без документи за самоличност /, придружаващ жалбоподателя Н.А., гражданин на Афганистан, мъж, роден на ***г, без документи за самоличност,  в СДВНЧ към Дирекция „Миграция”-МВР за срок до отпадане на пречките за изпълнение на заповедта за принудително отвеждане и организиране извеждането на чужденеца от РБ, но не повече от 3 месеца.

 

По отношение на Есрар Караеченн е издадена Заповед № УРИ 5377р-09/ 15.03.2016г на  Началник група „Миграция” при ОД на МВР Стара Загора, с която на основание чл.41, т.1 и чл.44, ал.1 от ЗЧРБ му е наложена ПАМ „Принудително отвеждане до границата на Република България”. В заповедта е посочено, че придружава непълнолетни лица, едно от които е Н.А.. На основание чл.60, ал.1 от АПК е допуснато предварително изпълнение. Видно от приемо-предавателен протокол УРИ 537700-820 от 15.03.2016г и Заповед УРИ 349з-848 от 15.03.2016г на Директора на ОД На МВР Стара Загора лицата Есрар Караеченн и Н.А. са предадени в СДВНЧ гр.Любимец.

 

Така установената фактическа обстановка мотивира следните правни изводи:

            Жалбата е допустима като подадена от лице с правен интерес, за което оспореният административен акт е неблагоприятен. Макар в случая жалбоподателят само да е посочен като придружено непълнолетно лице и редакцията на разпоредителното волеизявление на Началника на група „Миграция” при ОД на МВР Стара Загора  относно настаняването му в СДВНЧ да е непрецизна, съдът приема, че административният акт засяга неговите права, тъй като именно въз основа на тази заповед е настанен в СДВНЧ гр.Любимец. Доколкото оспорването е с искане за прогласяване нищожността на административен акт, по аргумент от разпоредбата на чл.149, ал.5 от АПК, подаването на жалбата не е обусловено от преклузивен срок. 

Разгледана по същество, жалбата се явява неоснователна.

        

            В производство, образувано по искане за прогласяване нищожността на един административен акт, съдебната проверка за законосъобразност обхваща единствено и само съществуването на правоизключващи юридически факти спрямо разпоредените с акта правни последици. Следователно предмета на доказване включва онези факти и обстоятелства, които могат да релевират наличието на съществени пороци на административния акт, обуславящи неговата невалидност. В действащото българско законодателство няма легална дефиниция и нормативно установени критерии за разграничаване на незаконосъобразните административни актове като нищожни и унищожаеми. Според константната съдебна практика основание за обявяване на нищожност са такава съществени, основни недостатъци на административните актове, които ги дисквалифицират като правопораждащи юридически факти за разпоредените с тях правни последици. На първо място такова основание би било издаването на административния акт от некомпетентен орган, т.е в нарушение на нормативно установените изисквания за материална, териториална или по степен компетентност. Нищожни са и актовете, постановени при неспазване на изискуемата от закона съществена форма; издадените без каквото и да е нормативно основание /т. е при пълна липса на условията и материалноправните предпоставки, визирани в съответната правна норма/ или при грубо нарушение на императивни норми с характер на основни правни принципи.

 

Съгласно чл. 44, ал.6 от ЗЧРБ в случаите, когато чужденецът, на когото е наложена принудителна административна мярка по чл. 39а, ал.1, т.2 и 3 ЗЧРБ, е с неустановена самоличност, възпрепятства изпълнението на заповедта или е налице опасност от укриване, органът, издал заповедта, или директорът на дирекция "Миграция" може да издаде заповед за принудително настаняване на чужденеца в специален дом за временно настаняване на чужденци с цел организиране на принудителното отвеждане до границата на Република България или експулсирането. Разпоредбата на чл.44, ал.9 от ЗЧРБ предвижда по изключение, при наличието на обстоятелствата по ал. 6 на придружените малолетни или непълнолетни лица да се издава заповед за принудително настаняване в специален дом със срок до три месеца.

Следователно в случая оспорената частично Заповед № УРИ 5377р-11/ 15.03.2016г е издадена от материално и териториално компетентният административен орган - Началник група „Миграция” при ОД на МВР Стара Загора при условията на делегация по чл.57 от ППЗЧРБ, съгласно представената Заповед № 349з-2976/ 07.10.2015г на Директора на ОД на МВР Стара Загора.

Не са налице и твърдените в жалбата съществени пороци, обуславящи в своята съвкупност прогласяване на нищожност на решението.

 

С оглед данните по представената административна преписка чужденецът Н.А. е с неустановена самоличност. Това обстоятелство не се оспорва от него и съставлява елемент от фактическия състав на разпоредбата на чл.44, ал.9 във връзка с ал.6 от ЗЧРБ, обуславящ прилагането на избраната от ответния административен орган ПАМ. По делото не се представиха доказателства за твърдяната с жалбата започнала процедура пред ДАБ при МС по предоставяне на особена закрила на жалбоподателя въпреки дадените изрични указания с разпореждане на съда от 20.06.2016г. Видно от приложеното по делото становище на Директора на РДСП гр. Свиленград изх.№ 2603-11-00-0023 от 05.07.2016г, такава информация липсва при него. Доказателствената тежест за установяване на факта, от който жалбоподателят черпи благоприятни правни последици, е възложена на него, а с оглед пасивното му процесуално поведение не може да се приеме, че той е лице, търсещо закрила по смисъла на ЗУБ и като такова има право да се ползва от предвидените в националното законодателство зашитни правила.

 

Действително по преписката няма данни Н.А. да е ползвал правна помощ в хода на образуваното спрямо него административно производство. Но предвид реално упражнената възможност да обжалва по съдебен ред заповедта за налагане на ПАМ, от която се е  възползвал с адвокатско съдействие, това процесуално нарушение не е от категорията на съществените, водещо до невалидност на крайния административен акт.

 

Предвид изложените съображения и доколкото не са налице основания за прогласяване нищожността на оспорената частично Заповед № УРИ 5377р-11/ 15.03.2016г на Началник група „Миграция” при ОД на МВР Стара Загора, съдът намира, че жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена. 

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение четвърто от АПК, Старозагорският административен съд 

 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата на Н.А., гражданин на Афганистан, с адрес за призоваване гр.София, ул.”Узунджовска” № 1, ет.3, БХК-Бежанци, с която е направено искане за обявяване нищожността на Заповед № УРИ 5377р-11/ 15.03.2016г на  Началник група „Миграция” при ОД на МВР Стара Загора в частта й относно принудителното му настаняване в специален дом за временно настаняване на чужденци, като неоснователна.

 

Решението  подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: