Решение по дело №305/2019 на Районен съд - Велики Преслав

Номер на акта: 260074
Дата: 5 август 2021 г. (в сила от 1 ноември 2021 г.)
Съдия: Дияна Димова Петрова
Дело: 20193610200305
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

05.08.2021 год.

 

Номер 260074                                            Година 2021                            Град Велики Преслав

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Великопреславският районен съд                                                първи състав

На 01 (първи) юни                                                                           Година 2021

В публично съдебно заседание, в следния състав:

          Председател Дияна Петрова

Секретар Женя Проданова,

Прокурор . . . . . . . . . . . . . . .,

като разгледа докладваното от съдия Петрова

АН дело номер 305 по описа за 2019 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН, образувано въз основа на жалба от Х.М.М. с ЕГН **********, с адрес *** срещу Наказателно постановление №19-0323-000714/13.09.2019 г., издадено от Началник РУ гр.В.Преслав при ОД на МВР - Шумен.

В жалбата се съдържат доводи за неправилност и незаконосъобразност на наказателното постановление, като издадено при неправилно и необосновано прилагане на материалния закон. Жалбоподателят отрича извършване на нарушението. Навеждат се доводи и за маловажност. Предвид изложеното се иска от съда наказателното постановление да бъде отменено изцяло.

В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и се представлява от редовно упълномощен защитник. Защитникът поддържа изложеното в жалбата допълва, че нарушението не е доказано, както от обективна, така и от субективната страна, поради което моли НП да бъде отменено. 

Въззиваемата страна не се представлява в съдебно заседание, в придружителното писмо  на основание чл.60 от ЗАНН, излага становище, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи, не са допуснати нарушения на процесуалния и материалния закон и моли съда същото да бъде потвърдено.

Съдът, като обсъди материалите по приложената административнонаказателна преписка и събраните по нея, и в хода на съдебното производство гласни и писмени доказателства, прецени ги поотделно и в тяхната съвкупност, установи от фактическа страна следното: на 26.04.2019 г. в 17.08 часа в с.***, общ.*** на ул.“*** до дом №** в посока от гр.*** към гр.***, жалбоподателят управлявал лек автомобил л.а.“***“ с рег.№***, собственост на Р. И. М.. Посредством мобилна система за видеоконтрол TFR1-М с фабр.№0553 бил заснет автомобила при движението му на посоченото място. При проверката освен собствеността на автомобила и самоличността на водача било установено че служебно била прекратена регистрацията на автомобила служебно на осн. чл.143, ал.15 от ЗДвП, считано на 19.02.2019 г., поради нерегистриране на МПС в двумесечен срок от закупуването му от Р.М.. За установеното св.М.В., въз основа на официални документи, изготвени в хода на проверката, съставил на жалбоподателя АУАН за нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП. След постановяване на отказ за образуване на досъдебно производство от РП-В.Преслав с постановление от 30.08.2019 г. и въз основа на акта било издадено и обжалваното НП, с което на жалбоподателя за нарушения по чл.140, ал.1 от ЗДвП и на основание чл.175, ал.3, пр.първо от ЗДвП от същия закон са наложени административни наказания ”Глоба” в общ размер на 200.00 лева и „Лишаване от право да управлява МПС“ за шест месеца.

Съдът кредитира показанията на св.М.М. изцяло. Същите са последователни, логични и незаинтересовани и кореспондират с останалите събрани в хода на административното производство доказателства.

При така установените фактически положения, съдът намира от правна страна следното:

            По допустимостта на жалбата:

            Последната е подадена от надлежно лице, имащо качеството на нарушител в законоустановения 7-дневен срок, ето защо същата е допустима.

            Относно основателността на жалбата:

            Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА. В тази насока, съдът взе предвид следното:

АУАН и НП са издадени от компетентни органи по смисъла на чл.189 от ЗДвП съгласно Заповед №8121з-515/14.05.2018 г.

При съставянето на АУАН и издаване на НП не са допуснати нарушения на процесуалния закон. При съставянето на акта и издаването на наказателното постановление са спазени сроковете по чл. 34, ал. 2 от ЗАНН и не са допуснати съществени нарушения на административно наказателнопроцесуалните правила, които да налагат отмяна на последните. Наказващият орган е спазил задължението си по чл. 52 , ал. 4 от ЗАНН за преценка на възраженията и представените по тях доказателства.

            Безспорно е установено от доказателствата по делото, че на процесната дата, жалбоподателят е управлявал нерегистриран по надлежният ред за Р България лек автомобил л.а.“Пежо 306“ с рег.№Н8354ВВ, тъй като същият бил със служебно прекратена на 19.02.2019 г. регистрация по чл. 143, ал. 15 от ЗДвП.

 Съобразно определението по § 6, т. 18а от ДР на ЗДвП и § 2, т. 4 от ДР на Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства – "Регистрация" е административно разрешение за превозното средство да участва в пътното движение, включващо идентификацията на превозното средство и издаването на табели с регистрационен номер. Съгласно чл. 4, ал. 1 от Наредба № I-45 собственикът е длъжен да представи превозното средство и необходимите документи в определения срок за извършване на регистрация, промяна в регистрацията или прекратяване на регистрацията, а според чл. 145, ал. 2 от ЗДвП приобретателят на регистрирано ППС е длъжен в срок до 1 месец да регистрира придобитото ППС в службата по регистрация по постоянен адрес. След валидно осъществена промяна на собствеността върху превозното средство и непредприемане на действия от страна на новия собственик в срок до един месец да регистрира придобитото превозно средство в съответната служба за регистрация, същото следва да бъде квалифицирано като моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред, по смисъла на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. Статуса "не регистрирано по надлежния ред моторно превозно средство" е пряка последица от неизпълнение в срок на задължението по 145, ал. 2 от ЗДвП. Нерегистрирането на превозното средство по реда на 145, ал. 2 от ЗДвП само по себе си е пречка, то да бъде управлявано по пътищата, отворени за обществено ползване.

Съдът намира, че в хода на съдебното производство безспорно се установи, че нарушението, за което е санкциониран жалбоподателя е извършено от обективна страна.

За да бъде ангажирана административно – наказателната отговорност на едно лице, нормата на чл. 6 от ЗАНН визира като изискване наличието на вина. Последната, с оглед разпоредбата на чл. 7 може да бъде проявена в двете форми – умисъл и непредпазливост. При последната деецът макар да не е желал настъпването на вредоносен резултат, е могъл да знае и е бил длъжен да знае, че върши нарушение и, че вредоносният резултат ще настъпи. За да се приеме, че е извършено нарушението, а именно неизпълнение на задължението да се управляват по пътищата, отворени за обществено ползване само МПС, които са регистрирани, е необходимо да са налице и доказателства, от които може да се направи несъмнен извод, че нарушителят е бил наясно с обстоятелството, че управляваният от него автомобил е с прекратена регистрация. В производството не се събраха доказателства, че преди да предприеме управлението на автомобила жалбоподателят е знаел, че същият е с прекратена регистрация, поради което не се касае за умишлено нарушение.

 При преценка на субективната страна на административното нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, съдът намира, че следва да се съобрази и обстоятелството, какво качество има санкционираното лице. Съгласно разпоредбата на чл. 143, ал. 15 от ЗДвП служебното прекратяване на регистрацията настъпва автоматично, ако новият собственик не изпълни задължението си в двумесечен срок да пререгистрира автомобила. За тези действия на контролните органи собственикът не се уведомява. Т. е. задължението за регистрация на придобито МПС е на собственика. В конкретният случай Р.М. е придобил собствеността върху процесния автомобил в предвидената за това форма и не е изпълнил задължението си да го регистрира, което довело и до служебно прекратяване на регистрацията. Приобретателят на моторно превозно средство, което той не е регистрирал по реда и в срока по 145, ал. 2 от ЗДвП, следва да знае, че това превозно средство не е регистрирано по надлежния ред и съответно не е снабдено с административно разрешение да участва в пътното движение. Доказателствата сочат, че към момента на проверката жалбоподателят не е бил собственик на управлявания от него автомобил, тъй като не е имал сключен писмен договор с нотариална заверка на подписите по чл. 144, ал. 2 ЗДвП. Явява се единствено водач на МПС и за него няма задължение да регистрира ППС и да знае за това задължение. М. е заблудил жалбоподателя, че автомобила е с редовни документи и последния е искал да го закупи, но не е бил направил това, към датата на административното нарушение, по предвидения в закона ред за прехвърляне на собственост върху МПС. Управляваният от него автомобил въпреки служебно прекратената регистрация бил с регистрационни номера и притежавал съответните документи. Собственикът на автомобила Р.М. в обясненията си заявява,че е закупил автомобила през 2018 г., но не го пререгистрирал в КАТ, но отрича да е знаел, че регистрацията му е служебно прекратена. Липсват доказателства собственикът да е уведомил жалбоподателя, че МПС е със служебно прекратена регистрация по чл. 143, ал. 15 ЗДвП. Не се доказва това обстоятелство да е било известно на жалбоподателя, което изключва субективния елемент на възведеното нарушение по чл. 140, ал. 1 ЗДвП, задължаващо ползвателите на автомобили да ги управляват по пътищата за обществено ползване след като са регистрирани. Административните нарушения могат да бъдат извършени, както умишлено, така и по непрепазливост. За да е непредпазливост е необходимо кумулативно деецът да е бил длъжен и да е могъл да предвиди общественоопасния резултат, като възможността на лицето да предвиди и предотврати резултата се преценява не изобщо, а конкретно за всеки отделен случай и то в рамките на дължимото поведение. В конкретната ситуация жалбоподателя не е могъл да предвиди неправомерния резултат, а именно – управлението на служебно нерегистрирано МПС. Жалбоподателят не е получил информация от собственика на автомобила, поради което вмененото нарушение на чл. 140, ал. 1 ЗДвП не е извършено от жалбоподателя виновно по смисъла на чл. 6 ЗАНН, тъй като вината е субективно отношение на дееца към извършеното от него нарушение. Незнанието на фактическите обстоятелства принадлежащи към състава на вмененото нарушение по чл. 140, ал. 1 ЗДвП изключват умисъла относно това нарушение – арг. от 14, ал. 1 НК вр. чл. 11 ЗАНН относно обстоятелствата изключващи отговорността. Предвид конкретната ситуация предвидените наказания се явяват и несъразмерно тежки.

С оглед на събраните по делото доказателства, съдът намира, че в хода на съдебното производство не се доказа наличието на виновно поведение от страна на жалбоподателя, а в това производство наличието на виновно поведение подлежи на доказване от страна на административнонаказващия орган, а не се презюмира.

Отнемането на контролни точки не фигурира нито сред принудителните административни мерки, нито сред наказанията по ЗДвП, което означава, че отнемането на контролни точки не е санкция, която би подлежала на самостоятелно обжалване, а фактическо действие с контролно – отчетен характер, което изпълнява предупредителна и информационно – статистическа функция. Контролните точки се отнемат само въз основа на влязло в сила наказателно постановление, а единствената възможност за тяхното възстановяване е неговото успешно обжалване и отмяна на наложеното наказание. При отнемане на контролни точки съответния административен орган действа в условията на обвързана компетентност, като поведението му се предопределя от факта на налагане на наказание за извършеното нарушение.

Ето защо обжалваното НП следва да бъде отменено, като неправилно и незаконосъобразно.

Съдът като съобрази изхода на спора и направеното изрично искане от пълномощника на жалбоподателя за присъждани на разноски за адвокатско възнаграждение, счита на осн.чл. 63, ал.3 от ЗАНН вр. с чл.143, ал.1 от АПК, че следва искането да бъде уважено.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

                                                           Р     Е     Ш     И :

 

           

ОТМЕНЯ Наказателно постановление №19-0323-000714/13.09.2019 г., издадено от Началник РУ гр. В.Преслав при ОД на МВР - Шумен,  с което на Х.М.М. с ЕГН **********, с адрес *** за нарушение по чл.140, ал.1 от Закона за движение по пътищата и на основание чл.175, ал.3, пр.1 от същия закон са наложени административни наказания ”Глоба” в размер на 200.00 лева и „Лишаване от право да управлява МПС“ за шест месеца,  като неправилно и незаконосъобразно.

ОСЪЖДА Областна Дирекция на МВР-Шумен със седалище и адрес на управление *** да заплати на  Х.М.М. с ЕГН **********, с адрес *** направените в настоящото производство разноски за н размер на 300.00 лв.

            Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, с жалба пред Административен съд гр. Шумен по реда на глава XII от Административнопроцесуалния кодекс, на касационните основания, предвидени в НПК.

 

           

                                                                                                     Районен съдия: