Решение по дело №86/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 юни 2021 г. (в сила от 28 юни 2021 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20217220700086
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 април 2021 г.

Съдържание на акта

                             

                                Р Е Ш Е Н И Е №  104

 

                               гр. Сливен, 28.06.2021 г.

 

                               В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на втори юни през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЛАВ БАКАЛОВ

 

                                                    ЧЛЕНОВЕ: ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

                                                                         СТЕЛА ДИНЧЕВА

 

При участието на секретаря Николинка Йорданова и на прокурора Христо Куков, като разгледа докладваното от съдия Бозукова касационно административно-наказателно дело № 86 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, вр. с чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс.

Образувано е по жалба на инж. Р.Б.Е. ***, в к. му на д. на д. УТС на община Ямбол, против Решение № 12 от 25.01.2021 г. по АНД № 893/2020 г. по описа на Ямболски районен съд, с което е потвърдено Наказателно постановление № Я-5/20.02.2020 г. издадено от началника на РДНСК гр. Ямбол, с което на Е. на основание чл. 232, ал. 1, т. 2 ЗУТ е наложено административно наказание глоба в размер на 1000 лв. за нарушение на чл.145 ал.2 от ЗУТ.

В касационната жалба се твърди незаконосъобразност на съдебното решение поради неправилно приложение на материалния закон и съществено нарушение на процесуалните правила, изразяващо се в липса на мотиви на решението. Касаторът твърди, че не е извършил вмененото с НП нарушение. Изтъква, че съдът не е съобразил решение на ЯАС , с което е отменена заповед на Началника на РДНСК, с която е отменено разрешение за строеж и одобрените от касатора инвестиционни проекти към него. Моли съда да постанови решение, с което отмени решението на ЯРС и постанови ново, по съществото на спора, с което отмени НП.

В съдебно заседание касаторът Р.Е. редовно призован,  се явява лично, поддържа жалбата и моли да се отмени решението и издаденото НП.

Ответната страна РДНСК - Ямбол, редовно призована, в съдебно заседание се представлява от М. В. – служител с юридическо образование, която счита жалбата за неоснователна. Моли съда да остави в сила решението. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на ОП Сливен дава заключение за неоснователност на жалбата и предлага на съда остави в сила решението.

Настоящият съдебен състав на Административен съд Сливен, след проверка на оспорваното решение за наличието на наведените в жалбата касационни основания за отмяна, както и проверка за валидността, допустимостта и съответствието му с материалния закон, установи следното:

Жалбата е ДОПУСТИМА като подадена от страна, която има право и интерес да обжалва и в срока по чл. 211 от АПК. Разгледана по същество се преценява като НЕОСНОВАТЕЛНА, по следните съображения:

Предмет на съдебен контрол е Решение № 12 от 25.01.2021 г. постановено по АНД № 893/2020 г. по описа на Ямболски районен съд. Със съдебния акт е потвърдено Наказателно постановление № Я-5/20.02.2020 г. издадено от началника на РДНСК гр. Ямбол, с което на инж. Е., в к. му на дл. л., съгласно заповед № РД/02-00813 от 05.11.2019г. на гл.архитект на Община Ямбол, на основание чл. 232, ал. 1, т. 2 ЗУТ е наложено административно наказание глоба в размер на 1000 лв. Административно-наказателната отговорност на лицето е ангажирана в длъжностно качество, за това, че е нарушил разпоредбата на  чл. 145, ал. 2 от ЗУТ – не извършил проверка за съответствие с предвижданията на ПУП при съгласуване и одобряване на инвестиционен проект за "многофамилна жилищна сграда с магазини" в УПИ ІІ-1298, кв. 17, по пл. на кв. "Аврен, гр. Ямбол, полагайки върху графичните и текстовите части на проекта подпис и печат на гл. архитект на 06.11.2019 г. Производството пред РС Ямбол се е развило след като с решение 119/28.08.2020г. постановено по КАНД № 105/2020г. по описа на ЯАС делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на ЯРС с указания при новото разглеждане на делото съда да извърши преценка за преюдициалност на спора по адм. дело № 461/2019 г. на Административен съд Ямбол по отношение на спора за законосъобразност на Наказателно постановление № Я-5/20.02.2020 г. издадено от началника на РДНСК гр. Ямбол.

За да постанови решението си съдът е приел, че в проведеното административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, а изводите на АНО за нарушаване на разпоредбите на чл. 145, ал. 2 от ЗУТ от директора на дирекция УТС при община Ямбол при одобряването и съгласуването на инвестиционните проекти, въз основа на които било издадено разрешение за строеж № РС-188 от 08.11.2019г. били правилни, обосновани и кореспондирали с установената фактическа обстановка.

Съгласно чл. 63 от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХІІ от АПК.

Съгласно чл. 218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с материалния закон, съдът следи служебно.

Възраженията, изложени в касационната жалба, преповтарят доводите в жалбата срещу наказателното постановление и тези възражения са неоснователни.

Решението на районния съд е валидно, допустимо и правилно. При постановяването му, при новото разглеждане на делото, ЯРС пълно и всестранно е изследвал фактическата обстановка и въз основа на събраните доказателства е формирал вътрешното си убеждение.

По делото е безспорно установено, че касаторът Е. е дл. л., упълномощено със заповед №РД/02-00813 от 05.11.2019г. на гл. архитект на Община Ямбол, следователно е субект на административно-наказателната отговорност по чл. 232, ал. 1, т. 2 от ЗУТ. Съгласно § 5 от ДР на ЗУТ "Строителни книжа" са всички необходими одобрени инвестиционни проекти за извършване на строежа. В този смисъл инвестиционният проект е част от посочените "строителни книжа". Следващ елемент от състава на нарушението е да се установи, че одобряването е в нарушение на ЗУТ, на актовете по неговото прилагане и другите правила и нормативи по проектирането и строителството, както и на действащите устройствени планове. В тази част административно-наказателната разпоредба следва да бъде попълнена с конкретното нарушено правило. В изпълнение на това задължение, наказващият орган е посочил разпоредба на  чл. 145, ал. 2 от ЗУТ, която вменява на инж. Е. при съгласуването на инвестиционните проект да провери съответствието им с предвижданията на подробния устройствен план и правилата и нормативите за разполагане на застрояването и устройствените показатели.

Съдът в настоящия си състав намира,  че са изпълнени изискванията на закона за индивидуализация на вмененото нарушение, тъй като и в АУАН, и в издаденото въз основа на него НП изчерпателно са описани обстоятелствата, при които е извършено нарушението; правилно е посочена правната квалификация на нарушената разпоредба на чл. 145, ал. 2 от ЗУТ, като по ясен и категоричен начин е описано, че това нарушение – съгласуване и одобряване на инвестиционен проект, без да е  извършена проверка  за съответствието му със задължителните за инвестиционното проектиране  предвиждания на РУП-ПУП, които са послужили за издаване на разрешение РС-188/08.11.2019г. Верен и съответен на доказателствата по делото е изводът на съда, че правилно и законосъобразно така описаното нарушение е подведено под нормата на чл. 232, ал. 1, т. 2, предложение трето от ЗУТ, предвиждаща налагане на глоба в размер от 1 000 лева до 5 000 лева на длъжностно лице, което съгласува, одобри или издаде строителни книжа в нарушение на ЗУТ, на актовете по неговото прилагане и другите правила и нормативи по проектирането и строителството, както и на действащите устройствени планове. В тази връзка не може да бъде споделено застъпеното и пред касационната инстанция становище, че липсва състав на нарушение по съображенията, изложени в атакуваното съдебно решение, които АС Сливен споделя изцяло, поради което на основание чл.222 ал.1 от АПК не следва да ги преповтаря.

Неоснователно е и възражението на касатора, че не следва да носи административнонаказателна отговорност предвид отмяната на процесното строително разрешение по съдебен ред в хода на производството по адм. дело  № 461/2019г. по описа на ЯАС. По настоящото дело е установено, че със Заповед № ДК-11-Я-003 от 26.11.2019 г. на Началника на РДНСК-Ямбол издаденото разрешение за строеж РС-188/08.11.2019г за съответния обект е отменено като незаконосъобразно. Тази заповед е била предмет на съдебен контрол и е отменена от Административен съд Ямбол като незаконосъобразна, но впоследствие решението по адм.дело № 461/2019г. на ЯАС е обезсилено, тъй като съдебното производство е било недопустимо. След като заповедта на Началника на РДНСК Ямбол не е била оспорена от засегнатите страни, имащи право на жалба, това сочи на извод, че нарушението на жалбоподателя е доказано по категоричен начин. Образуваното въз основа на жалбата на гл.архитект съдебно производство по адм. дело № 461/2019г. по описа на ЯАС, е прието за недопустимо и решението, постановено по него е обезсилено с решение по адм. дело № 9056/2020г.  по описа на ВАС. Ето защо при липсата на данни заповедта на Началника на РДНСК Ямбол, с която е отменено разрешение за строеж № РС-188/08.11.2019г.  да е оспорена от засегнатите страни / в случая „Ванекс“ ЕООД гр.Ямбол/, съответно да е отменена по съдебен ред, следва извод, че същата е валиден и стабилен административен акт, с който е налице категорична установеност досежно извършителството на вмененото на касатора Е. нарушение.

При категорична установеност за осъществен състав на административно нарушение по чл. 232, ал. 1, т. 2 от ЗУТ от наказаното лице, обосновани са изводите на първата инстанция досежно наложеното наказание и неговия размер в съответствие с предвиденото в посочената санкционна норма. Както правилно е възприел в своя съдебен акт ЯРС, за налагането на наказание по този текст е достатъчно само едно допуснато нарушение на нормите на ЗУТ при издаване на разрешението за строеж, каквото несъмнено е извършил касационният жалбоподател, след като е съгласувал и одобрил инвестиционен проект в разрез със законовите изисквания за това и въз основа на проекта гл.архитект е издал процесното строително разрешение.

По изложените съображения настоящата инстанция намира, че съдебното решение не страда от посочените в касационната жалба пороци - същото е съобразено с материалния закон и процесуалните правила и следва да бъде потвърдено.

С оглед изхода на спора основателно и своевременно се явява искането на ответника по касацията за присъждане на разноски за осъществена процесуална защита по делото. Касаторът следва да бъде осъден да заплати на РДНСК гр.Ямбол сумата от 80 лева, представляваща разноски за  юрисконсултско възнаграждение, определени на основание чл. 63, ал. 5 от ЗАНН във връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ и чл. 27е от Наредбата за плащането на правната помощ.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК във връзка с чл. 63, ал. 1, изречение второ от ЗАНН, Административен съд Сливен

 

                                   Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 12 от 25.01.2021 г. по АНД № 893/2020 г. по описа на Ямболски районен съд.

 

ОСЪЖДА Р.Б.Е. ЕГН ********** *** да заплати в полза на РДНСК Ямбол сумата от 80, 00 (осемдесет) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

                         

 

                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

                                ЧЛЕНОВЕ: