АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 234 |
||||||||||
гр. Видин,
16.10.2019 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен съд – Видин, |
административнонаказателен
състав |
|||||||||
в открито заседание на тттридесетиддвадеседва |
седми октомври |
|||||||||
през две хиляди и деветнадесета година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Антония Генадиева |
|||||||||
Членове: |
Биляна Панталеева Росица Славчева |
|||||||||
при секретаря |
Мария Иванова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
Кирил Кирилов |
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Антония Генадиева |
|
||||||||
Касационно АНД
№ |
203 |
по описа за |
2019 |
година |
||||||
и за да се произнесе, съобрази следното: Делото е образувано по жалба с правно основание
чл.63,ал.1,изр. ІІ - ро от ЗАНН, подадена от Директора на РДГ – Берковица
против решение № 101/ 12.06.2019г. по АНД № 80/2019г. по описа на Районен съд
– Белоградчик, с което е отменено НП № 8
от 23.01.2019г. на Директора на РДГ – Берковица, с което на ответника
по жалбата е наложено административно наказание „глоба” в размер на 300 лева
на основание чл.257,ал.1,т.2 от Закона за горите /ЗГ/. В жалбата се развиват съображения, че решението на
БРС е незаконосъобразно. Твърди се от касатора, че по делото е установена
фактическата обстановка и нарушението е безспорно доказано, както и че съдът
не е съобразил събраните по делото доказателства. Иска се да бъде отменено решението на БРС и
съответно потвърдено обжалваното НП. Ответникът по делото оспорва касационната жалба и
моли съда да я остави без уважение. Представителят на Окръжна прокуратура – гр.Видин
дава заключение, че жалбата е основателна и следва да бъде уважена, тъй като
нарушението е безспорно доказано. От събраните по делото писмени и гласни
доказателства, преценени поотделно и взети в тяхната съвкупност, доводите на
страните и посочените касационни основания в жалбата, Административният съд
прие за установено следното: Жалбата, като подадена в срока, е процесуално
допустима. Разгледана по съществото си обаче, същата е
неоснователна. Районен съд - Белоградчик е направил правилна
преценка на доказателствата по делото. Фактическата обстановка, която е приел
за установена се базира на тях. Административния съд я споделя и не намира за
необходимо да я преповтаря в настоящото решение. Прието е, че П.И., в качеството си на лицензиран
лесовъд е издал превозен билет с № 7662 / 00746 от 15.12.2018г., за 8 пр.м3
дърва за горене от дървесен вид цер, от имот кадастрален № 17001, отдел 128,
подотдел „л“, с ПС № 467600 от 13.11.2018г.. Твърди се, че реално дървесината
е добита в землището на с.Раяновци, общ.Белоградчик, от отдел 128, подотдел
„в“ – държавна горска територия, предоставена за управление на СЗДП ТП ДГС –
Белоградчик, за който имот няма издадено позволително за сеч. Не е спорно по делото, че проверката била извършена
на автомобил, натоварен с дърва, които били прясно добити и маркирани с
контролна горска марка. След справка в системата на ИАГ било установено, че е
издаден превозен билет за 8 пр.куб.м. дърва за огрев от вида „цер“. Била
извършена и проверка на място на самото сечище, с помощта на джи пи ес, като
било установено, че освен от сечището, са добити дърва и от имот, държавна
горска територия. Били сравнени пъновете на място, с дървата в автомобила,
като е установено, че част от добитите дърва имат специфични „гнилоти“ и
оцветявания, каквито е имало и на пънове в имота, държавна горска територия.
Безспорно е установено също така и че не цялото количество дърва е добито от
държавната горска територия, а са били отсечени …“още 9 дървета“, според
показанията на свид.И.. Каква част от 8 пр.куб.м. дърва, представляват
въпросните 9 дървета, не е изяснено нито в производството пред наказващия
орган, нито пред съда. Безспорно е, че е издадено позволително за сеч №
0467600, с което е разрешено извършването на сеч от имот № 17001, отдел №
128, подотдел „л“, касаещо добиването на различни дървесни видове,
включително и дървесен вид „цер“. Провереният товарен автомобил на
15.12.2018г. е превозвал дървесина от вида „цер“, придружена с превозен билет
№ 7662/ 00746 от същата дата, издаден от жалбоподателя за 8 пр.куб.м. цер,
добита от имот № 17001, отдел № 128, подотдел „л“. За извършената проверка е съставен констативен
протокол от 18.12.2018г. На същата дата – 18.12.2018г. е съставен АУАН, в
който е прието, че И. е извършил нарушение на чл.108,ал.3 и чл.257,ал.1,т.2
от ЗГ., а именно, че е издал превозен билет за 8 пр.куб.м. дърва от вида цер,
от имот 17001,отдел № 128, подотдел „л“, но всъщност дървесината била добита
от друг подотдел „в“ – държавна горска територия, за който няма позволително
за сеч. Въз основа на АУАН е издадено и обжалваното наказателно
постановление, с което на основание чл.257,ал.1,т.2 от ЗГ му е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 300 лева. При връчването на
АУАН нарушителят е вписал възражение. Във връзка с обстоятелството, че е бил издаден
превозен билет за добита дървесина от имот, за който не е имало позволително
за сеч, е прието, че е извършено нарушение, тъй като И. не е осъществил
контрол, в качеството си на лице, упражняващо лесовъдска практика, който
според актосъставителя е лицето, което трябвало да осъществи контрола откъде
е добита дървесината. Въз основа на приетата фактическа обстановка и
правилното тълкуване на закона, въззивният съд е стигнал до верните
юридически изводи, като с решението си е отменил НП. Касационната инстанция споделя доводите на
въззивната такава, че НП е незаконосъобразно. Правилно е прието и от
въззивната инстанция, че в конкретния случай НП е незаконосъобразно издадено,
тъй като извършването на нарушението не е доказано по категоричен начин. В решението си БРС е приел, че в случая неправомерно
е наказан жалбоподателя за това, че е издал превозен билет за цялото
количество от 8 пр. куб.м. дървесина, тъй като дори и да се приеме, че е
имало незаконна сеч в друг имот – подотдел „в“, за който не е имало
позволително за сеч, то това не се отнася за цялото количество, а само за
част от дървесината, която част така и не е установено каква е. Безспорно е,
че останалата част от намиращата се в товарния автомобил дървесина, извън
въпросните 9 бр. дървета, /които не са упоменати като количество дървесина
никъде, макар и да е имало възможност при проверката да бъде установено,/ е
била добита законно, от имот, за който е имало позволително за сеч. В този
смисъл и правилно БРС е извършил преценка на доказателствата, като е приел,
че на И. е следвало да му бъде потърсена отговорност само за незаконно
добитото количество дървесина, а не за цялото количество от 8 пр.куб.м.,
което включва в себе си и законно добитата такава. Незаконното количество
дървесина така и не е установено обаче, поради което и нарушението се оказва
недоказано. Приетото от БРС се подкрепя от събраните писмени и
гласни доказателства, поради което и правилно е съобразено, като с решението
е отменено обжалваното НП. В тежест на административнонаказващият орган е да
докаже и подкрепи със съответните доказателства, твърденията и констатациите
си, относно извършено административно нарушение. За пълнота на изложението според съда следва да се
вземе предвид и обстоятелството, че според разпоредбата на чл.108,ал.3 от ЗГ лицето по ал.2, на което е издадено позволителното
за сеч, упражнява контрол и взема мерки за предотвратяване и спиране на
незаконни действия по извършването на добива на дървесина, както и за
транспортирането на остатъците от сечта, по ред, определен с наредбата по чл.148,ал.11
от ЗГ, до освидетелстване на сечището. Това е Наредба № 1 / 30.01.2012г. за
контрола и опазването на горските територии. Актосъставителят в с.з. пред БРС заявява, че
нарушителят не е осъществил контрол, от кой имот е добита дървесината, като
на него принадлежи преценката за издаването на превозния билет, както и дали
да придружи дървесината при нейното транспортиране или не. В АУАН и НП, като
нарушена се сочи разпоредбата на чл.108,ал.3 от ЗГ. Никъде не е спомената
Наредба № 1 / 30.01.2012г. за контрола и опазването на горските територии,
нито пък е конкретизирано, кое от изискванията на въпросната Наредба има
предвид наказващия орган, че не е спазено и кое от задълженията си за контрол
не е изпълнил И.. Така както е описано нарушението и съответно посочена
нарушената правна норма няма как да се предположи какво точно е имал предвид
наказващия орган, респ. кое точно задължение, като лице упражняващо
лесовъдска практика, визирано в Наредбата, не е изпълнено от И.. Така както е формулиран текста от разпоредбата на
чл.108,ал.3 от ЗГ препраща към Наредбата, а в Наредбата вече е установен
реда, по който се осъществява контрола и опазването на горските територии. От описаното по – горе не става ясно с деянието си
лицето коя точно от визираните в Наредбата хипотези е нарушило, респ. кое
точно свое задължение не е изпълнило, тъй като липсва изобщо посочване на
задължение от Наредбата, която въобще не се споменава от наказващия орган,
което да не е изпълнено. Неяснотата в правната квалификация на деянието се
отнася и за посочената като нарушена разпоредба на чл.108,ал.3 от ЗГ, тъй
като както бе посочено тя препраща към Наредбата. При издаване на НП наказващият орган е нарушил и
императивната разпоредба на чл.57,ал.1,т.5 от ЗАНН, съобразно която следва да
има пълно описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено,
обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го
потвърждават. В НП липсва такава фактическа обстановка, в която да са описани
ясно и точно обстоятелствата, при които е извършено нарушението. На практика
има посочена правна норма без да са приведени към хипотезата на тази правна
норма, установените от обективната действителност факти, още повече, че нито
в АУАН, нито в НП е конкретизирана действителната правна норма, която е
нарушена, не е посочено кое свое задължение не е изпълнил / нарушил И., в
качеството си на лесовъд, според Наредбата. Както в АУАН, така и в НП непълно
са посочени и нормите, които са нарушени. Относно посоченото по - горе нарушение, което
наказващият орган твърди, че е извършено от нарушителя, се установява отчасти
от събраните гласни и писмени доказателства. При издаването на НП наказващият
орган е нарушил императивната разпоредба на чл.57,ал.1,т.6 от ЗАНН, съобразно
която следва да са посочени законовите разпоредби, които са нарушени.
Разпоредбата, чиито изисквания се твърди, че са нарушени, не е достатъчно
конкретизирана, както в АУАН, така и в НП, както бе вече посочено. За
евентуално нарушени текстове от Наредбата съдът може да направи предположение
след запознаване със събраните доказателства и приетата от него фактическа
обстановка, но не и от АУАН и НП. Без да е налице коректно и правилно
посочена нарушената правна норма, както в АУАН, така и в НП и да се
предполага какво е имал предвид при издаването на НП, административно -
наказващият орган, както и да се налага наказание въз основа на предположения
е недопустимо. Неоснователни са доводите, развити в касационната
жалба относно несъответствието на изводите на съда с установената фактическа
обстановка. От една страна при постановяване на решението си БРС се е
съобразил със събраните по делото доказателства и с представената от
административно – наказващият орган преписка, като е съобразил изводите си
със събраните по делото доказателства. С решението си въззивният съд е
изложил доводи, относно недоказаността на нарушението. Според настоящия съд
обаче са налице и нарушения, допуснати при съставянето на АУАН и издаването
на НП, които са съществени. В този смисъл неоснователно е твърдението в
касационната жалба относно правилността на НП и безспорното доказване на
нарушението. От една страна са налице съществени процесуални нарушения,
допуснати именно в производството развило се пред наказващия орган, а от
друга - налагането на наказание за нарушение, което не е безспорно доказано и
при неизяснена фактическа обстановка, като за част от обстоятелствата наказващия
орган е направил предположения е недопустимо, съответно и така издаденото НП
е незаконосъобразно и не би могло да се приеме, че това е порок, който може
да бъде саниран в съдебното производство. Според Административния съд
посочените по – горе доводи са достатъчни за оставяне в сила на решението на
БРС, с което е постановена отмяната на НП, поради което не е необходимо
обсъждането на останалите доводи и твърдения на страните. Водим от горното и на основание чл.63,ал.1, изр. ІІ
- ро от ЗАНН във вр. с чл.208 АПК, Административен съд - Видин Р Е Ш И: ОСТАВЯ В
СИЛА решение № 101/ 12.06.2019г. по
АНД № 80/2019г. по описа на Районен съд – Белоградчик, с което е отменено НП
№ 8 от 23.01.2019г. на Директора на
РДГ – Берковица, с което на П.Т.И. е наложено административно наказание
„глоба” в размер на 300 лева на основание чл.257,ал.1,т.1 от ЗГ. Решението не подлежи на обжалване. ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1. 2. |
||||||||||
Решение по дело №203/2019 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 234 |
Дата: | 16 октомври 2019 г. (в сила от 16 октомври 2019 г.) |
Съдия: | Антония Благовестова Генадиева |
Дело: | 20197070700203 |
Тип на делото: | Касационно административно наказателно дело |
Дата на образуване: | 30 юли 2019 г. |