Решение по дело №2168/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 85
Дата: 28 януари 2022 г. (в сила от 28 януари 2022 г.)
Съдия: Йордан Василев Димов
Дело: 20217050702168
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

№……………………        2022 г.

гр. Варна

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            

Варненският административен съд, VІІ състав, в публично заседание на деветнадесети януари две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

 

Съдия : ЙОРДАН ДИМОВ

 

 

при секретаря Теодора Чавдарова

като разгледа докладваното от съдия Йордан Димов

адм. д. №2168 по описа на съда за 2021 г.,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 54г от Кодекса за социалното осигуряване (КСО).

 Административното дело е образувано по жалба на П.М.Л., ЕГН **********,*** срещу Решение2153-03-98/23.08.2021 г. на Директора на ТП на НОИ гр. Варна. В жалбата се посочва, че с обжалваното решение Директора на ТП на НОИ е отхвърлил жалбата срещу спирането на производството по отпускане на парично обезщетение за безработица (ПОБ) на основание чл.54г, ал.4 от КСО. Причината за това посочена в мотивите на решението са извършвани проверки от страна на контролни органи на ТП на НОИ  в дружеството, в които е работил жалбоподателят, а именно „Дана Травел и Туризъм“ ЕООД, „Д комплекс сървисес“ ЕООД и „Ц комплекс сървисес“ ЕООД. В заповедта получаването на ПОБ е обвързано с приключване на гореупоменатите проверки без да е посочен краен срок за тях. Сочи, че в решението под съмнение е поставено качеството на проверяваното дружество като осигурител, както и качеството на жалбоподателя като осигуряван. Намира, че в мотивите на решението е изрично посочено, че жалбоподателят отговаря на условията за получаване на ПОБ по реда на чл.54а, ал.1, т.1-3 от КСО. Предвид изложеното моли да бъде постановено решение, с което да се отмени обжалваното Решение2153-03-98/23.08.2021 г. на Директора на ТП на НОИ гр. Варна, както и да бъде задължен Директора на ТП на НОИ гр. Варна да издаде разпореждане за отпускане на ПОБ.

Писмено становище по така подадената жалба не е подадено от Директор на ТП на НОИ гр. Варна.

В съдебно заседание лично се явява жалбоподателят не се явява не изпраща представител. За ответника – Директор на ТП на НОИ, гр. Варна се явява главен юрисконсулт към ТП на НОИ, гр. Варна – Е.Л.. Последната в съдебно заседание заема становище, че така подадената жалба е неоснователна. Твърди, че представените от нея за сведение две определения установяват прекратяване на производствата  заведени пред административен съд Бургас от другите две дружества, за които се твърди, че жалбоподателят е полагал труд. Намира, че обжалваното решение е правилно и законосъобразно, а неговите мотиви съдържат пълно описание на фактическата обстановка, а правните изводи съответстват напълно на изискванията на закона.

След преценка на събраните доказателства, съдът намира за установено от фактическа страна, следното:

Със заявление за отпускане на парично обезщетение за безработица вх. № 9033-03- 247/09.06.2021 г., подадено по електронен път, П.М.Л. е поискал отпускане на ПОБ. В заявлението не е посочил работодател, с когото е прекратено трудовото му правоотношение, както и не приложил акт за прекратяване. С писмо вх. № 9033-03-247/24.06.2021 г. подадено по електронен път, е представил 3 бр. заповеди - Заповед № 850101- 01 / 01.06.2021 г. за прекратяване на трудово правоотношение с „Д Комплекс Сървисес“ ЕООД, ЕИК *****, считано от 01.06.2021 г., Заповед № 850101-01 / 01.06.2021 г. за прекратяване на трудово правоотношение с „Ц Комплекс Сървисес“ ЕООД, ЕИК *****, считано от 01.06.2021 г., и Заповед № 850101-01 / 01.06.2021 г. за прекратяване на трудово правоотношение с „Дана Травел и Туризъм“ ЕООД, ЕИК *****, считано от 01.06.2021 г. С разглежданото в обжалваното решение Разпореджане №031-00-2931-1/08.07.2021 г. на основание чл.54г, ал.4 от КСО, производството по отпускането-изплащането на ПОБ е спряно поради извършване на проверка на осигурителя „Дана Травел Туризъм“ ЕООД, ЕИК *****, от контролните органи на ТП на НОИ Варна относно обстоятелства от значение за ПОБ.

При преценка на фактите и обстоятелствата, имащи значение за правото на жалбоподателя на ПОБ и след извършени справки, административният орган е поискал с писмо с изх. №1029-03-2567/08.07.2021 г. на Началник сектор „Контролно-ревизионна дейност на държавното обществено осигуряване“ при ТП на НОИ Варна да бъде извършена проверка на осигурителя „Дана Травел Туризъм“ ЕООД, ЕИК *****, относно спазване на осигурителното законодателство.

П.М.Л. е представил заповед за прекратяване на трудовото си правоотношение с „Дана Травел и Туризъм“ ЕООД, ЕИК *****, в която е упоменато, че същият е освободен на основание чл. 328, ал. 1, т. 1 от КТ поради закриване на предприятието, считано от 01.06.2021 г. В Регистъра на трудовите договори (РТД) е подадено уведомление, че договорът е прекратен, считано от 20.04.2021 г. Съгласно данни от Регистъра на осигурените лица (РОЛ), за жалбоподателя е подавана информация с код „01“ за осигурителен стаж и доход в горепосоченото дружество за периода от 21.10.2019 г. до 28.02.2021 г. включително. Преди това П.М.Л. е бил самоосигуряващо се лице в качеството си на едноличен собственик на същото дружество. Жалбоподателят е работил по допълнителни трудови договори и във фирмите „Д Комплекс Сървисес“ ЕООД, ЕИК *****, и „Ц Комплекс Сървисес“ ЕООД, ЕИК *****, които също са поставени под наблюдение, т.е. има образувани производства по проверки от контролните органи на ТП на НОИ.

Установено е, че с писмо изх. № Ц1030-02-745#1 / 19.11.2020 г. на Директора на ТП - Бургас на НОИ, вх. № Ц1030-03-745#1 / 19.11.2020 г. до Директора на ТП - Варна на НОИ, е поискано извършването на проверки от контролните органи на ТП - Варна на НОИ на осигурителите „Д Комплекс Сървисес“, ЕИК *****, „Ц Комплекс Сървисес“, ЕИК *****, и „Политур 2016“ ЕООД, ЕИК *********, относно спазване на осигурителното законодателство, и по-конкретно извършвали ли са дружествата търговска дейност, т.е. дали имат качеството на „осигурители“, респективно упражнявали ли са трудова дейност назначените там лица, за която да подлежат на задължително осигуряване по КСО, т.е. дали имат качеството на „осигурени лица“. Проверките са във връзка с подадени заявления от лицата за отпускане на парични обезщетения за временна неработоспособност и безработица с оглед преценка на правото, размера и продължителността на обезщетенията.

Към момента на издаване на настоящото решение, проверките от контролните органи на ТП - Варна на НОИ на осигурителите „Д Комплекс Сървисес“, ЕИК *****, „Ц Комплекс Сървисес“, ЕИК *****, и „Политур 2016“ ЕООД, ЕИК *********, по спазване на осигурителното законодателство, са приключени с издаването на Констативен протокол № КП-5-03-00901689 / 30.03.2021 г„ Констативен протокол № КП-5-03-00901678 / 30.03.2021 г. и Констативен протокол № КП-5-03-00901703 / 30.03.2021 г., и издадени задължителни предписания към посочените констативни протоколи: Задължителни предписания № ЗД-1 -03- 00903399 / 02.04.2021 г., Задължителни предписания № ЗД-1-03-00903394 / 02.04.2021 г„ Задължителни предписания № ЗД-1-03-00903408 / 02.04.2021 г. С посочените протоколи се констатира, че лицата не са полагали труд и не са извършвали реално трудова дейност при посочените осигурители, респ. не е възникнало основание за осигуряване по чл. 10 от КСО и не следва да бъдат подадени данни по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО за съответните посочени период. Със Задължителните предписания, издадени по реда на чл. 108, ал. 1, т. 3 от КСО, осигурителите са задължени да подадат данни по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО, декларация обр. 1 по Наредба Н-13 / 17.12,2019 г. за съдържанието и сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателя, осигурителите за осигурените при тях лица, както и само осигуряващите се лица, с код заличаване за посочени лица за посочени периоди, тъй като при проверката е констатирано, че лицата не са полагали труд и не са извършвали реална трудова дейност при посочения осигурител, респ. не е възникнало основание за осигуряване по чл. 10 от КСО и не следва да бъдат подадени данни по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО.

Осигурителите са обжалвали задължителните предписания пред горестоящия административен орган. Жалбите са отхвърлени съответно с Решение № 2153-03-81 /08.07.2021 г. на Директора на ТП на НОИ, гр. Варна и Решение №2153-03-83/08.07.2021 г. на Директора на ТП на НОИ Варна.

Решение №2153-03-81/08.07.2021 г. на Директора на ТП на НОИ Варна по жалба на „Д комплекс сървисес“ ЕООД, ЕИК ***** срещу задължителни предписания №ЗД-1-03-00903399/02.04.2021 г. на контролен орган на ТП на НОИ Варна е връчено лично на управителя на 09.07.2021 г. Постъпила е жалба с вх. №2153-03-81#1/27.07.2021 г. Преписката е изпратена в административен съд - Варна с писмо изх. № 2153-03- 81#2 / 10,08.2021 г. Образувано е адм.д. №1772 /2021 г. на Административен съд - Варна. С определение от 13.08.2021 г. производството по делото е прекратено и делото е изпратено по подсъдност на Административен съд - Бургас.

Решение № 2153-03-82 / 08.07.2021 г. на Директора на ТП - Варна на НОИ по жалба на „Ц КОМПЛЕКС СЪРВИСЕС“, ЕИК *****, срещу Задължителни предписания № ЗД-1- 03-00903394 / 02.04,2021 г. на контролен орган в ТП - Варна на НОИ, е получено от пълномощника на управителя на 21.07.2021 г., видно от обратната разписка за връчването му, 14-дневният срок за обжалване е изтекъл на 04.08.2021 г. вкл. Срещу решението след изтичане на срока за обжалване е постъпила жалба вх. 2153-03-82 1 / 18.08.2021 г. до Административен съд- Варна.

Решение № 2153-03-83 / 08.07.2021 г. на Директора на ТП - Варна на НОИ по жалба на „ПОЛИТУР 2016“ ЕООД, ЕИК *********, срещу Задължителни предписания № ЗД-1-03- 00903408 / 02.04.2021 г. на контролен орган в ТП - Варна на НОИ, е получено от пълномощника на управителя на 21,07.2021 г., видно от обратната разписка за връчването му, 14-дневният срок за обжалване е изтекъл на 04,08.2021 г. вкл. Срещу решението след изтичане на срока за обжалване е постъпила жалба вх. 2153-03-83 1 / 18.08.2021 г. до Административен съд- Варна.

Проверката на осигурителя „Дана Травел и Туризъм“ ЕООД, ЕИК *****, за съответствие на подадените данни в Регистъра на трудовите договори (РТД) и Регистъра на осигурените лица (РОЛ) с данните в първичните документи - трудови договори, платежни ведомости, заповед за освобождаване, документи за отчитане на извършената работа и отработените дни и др., с цел да се установи дали за лицето е възникнало основание за осигуряване чрез посочения осигурител и коя би била правопораждащата дата при отпускане на ПОБ, не е приключила.

В мотивите на обжалваното решение е изрично посочено, че след приключването на проверката, респ. след влизане в сила на задължителните предписания, ще бъде извършена преценка на правото, размера и продължителността на паричното обезщетение за безработица на жалбоподателя.

На основание чл. 54а, ал. 1 от КСО, право на ПОБ имат лицата, за които са внесени или дължими осигурителни вноски във фонд „Безработица“ най-малко 12 месеца през последните 18 месеца преди прекратяване на осигуряването и които отговарят едновременно на условията на (т. 1 - 3): да имат регистрация като безработни в Агенцията по заетостта, да не са придобили право на пенсия за осигурителен стаж и възраст в Република България или пенсия за старост в друга държава или не получават пенсия за осигурителен стаж и възраст в намален размер по чл. 68а или професионална пенсия по чл. 168 и не упражняват трудова дейност, за която подлежат на задължително осигуряване по този кодекс или по законодателството на друга държава, с изключение на лицата по чл. 114а, ал. 1 от КТ,

В конкретния случай последните 18 месеца преди прекратяване на осигуряването на П.М.Л. обхващат времето от 01.12.2019 г. до 01.06.2021 г. От подадените данни към момента на издаване на настоящото решение в Регистъра на осигурените лица (РОЛ), се установява, че през 18-месечния период, за жалбоподателя има подавани данни за осигурителен стаж, както следва:

-   За периода от 01.12.2019 г. до 01.06.2021 г. в „Дана Травел и Туризъм“ ЕООД, ЕИК ***** - гр. Созопол, област Бургас, с продължителност - 17 мес.;

-   За периода от 04.02.2020 г. до 01.06.2021 г. в „Д комплекс Сървисес“ ЕООД - гр. Созопол, област Бургас, с продължителност - 15 мес. и 19 дни;

-    За периода от 04.02.2020 г. до 01.06.2021 г. в „Ц комплекс Сървисес“ ЕООД - гр. Созопол, област Бургас, с продължителност - 15 мес. и 19 дни;

В мотивите на обжалваното решение е посочено, че обстоятелството, дали жалбоподателят е подлежал на задължително осигуряване при осигурителите „Дана Травел Туризъм“ ЕООД, „Ц комплекс сървисес“ и „Д комплекс сървисес“ ЕООД е от съществено значение за определяне на правото му на парично обезщетение за безработица. То следва да се преценява след приключване на проверката, респективно след влизаве в сила на дадените задължителни предписания. Ето защо е прието, че  ръководителят на осигуряването за безработица е спрял производството по отпускане на парично обезщетение за безработица на П.М.Л., тъй като следва да се установи дали е изпълнено изискването на чл. 54а, ал. 1 от КСО - да са внесени или дължими осигурителни вноски във фонд „Безработица“ най-малко 12 месеца през последните 18 месеца преди прекратяване на осигуряването, поради което обжалваното Разпореждане №031-00-2931-1/08.07.2021 г. е правилно и законосъобразно постановено от административния орган и следва да бъде оставено в сила, а жалбата, като неоснователна, да се остави без уважение.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена от надлежна страна, в срока по чл.118, ал.1 от КСО, поради което е допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснавателна.

При извършване на проверката по чл.146 от АПК съдът констатира, че оспореното решение е издадено от материално и териториално компетентен орган по чл.117, ал.3 от КСО – Директора на ТП на НОИ -Варна, в изискуемата писмена форма и съдържа правните и фактически основания за постановяването му, поради което липсват пороци, влечащи неговата нищожност. Решението е постановено и при липсата на допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Неоснователно е оплакването в жалбата, че в обжалваното решение е признато, че жалбоподателят има право на ПОБ. Както може да се установи с решението е потвърдено разпореждане, с което е спряно производството по отпускане на ПОБ на жалбоподателят на основание чл.54г., ал.4 от КСО поради необходимост от извършване на проверка на осигурителя „Дана Травел и Туризъм“ ЕООД. Самото обжалвано определение, въз основа на което е постановено обжалваното решение не е свързано с признаване на правото на ПОБ на жалбоподателят, а с потвърждаване на спирането по реда на чл.54г., ал.4 от КСО спирането на производството по този ред е в съответствие със закона във втората предвидена хипотеза – по чл.54г., ал.4, т.2 от КСО – „когато е необходимо извършване на проверка от контролен или друг компетентен орган относно обстоятелства от значение за правото или размера на обезщетението“. Проверкатау както може да се установи е започнала и е водена не само по отношение на това дружество, но  по отношение на други две, за които има данни, че са осигурявали лицето за едни и същи периоди от време, описани по-горе. Безспорно е, че в тази хипотеза подобна проверка е целесъобразна и е правилно предприета от административния орган в съответствие с предвиденото от закона.

Обжалваното решение е постановено и при правилно приложение на материалния закон.

Съгласно чл.54а, ал.1 от КСО, право на парично обезщетение за безработица имат лицата, за които са внесени или дължими осигурителни вноски във фонд „Безработица“ най-малко 12 месеца през последните 18 месеца преди прекратяване на осигуряването. Съгласно чл.10, ал.1 от КСО осигуряването възниква от деня, в който лицата започват да упражняват трудова дейност по чл.4 или 4а, ал.1 и за който са внесени или дължими осигурителни вноски, и продължава до прекратяването ѝ. Съгласно §1, т.3 от ДР на КСО, „осигурено лице“ е физическо лице, което извършва трудова дейност, за която подлежи на задължително осигуряване по чл.4 и чл.4а, ал.1, и за което са внесени или дължими осигурителни вноски.

При съобразяване на цитираните разпоредби, регламентиращи възникване, времетраене, прекратяване и прекъсване на осигуряването, от събраните по делото доказателства се установяват основанията по чл.54г, ал.4 от КСО. Съгласно чл.54г, ал.4 от КСО (ДВ, бр.102/2018г. в сила от 01.01.2019г.), длъжностното лице по чл. 54ж, ал. 1 спира с разпореждане производството по отпускането или изплащането на обезщетението за безработица, когато има данни, които могат да доведат до издаване на разпореждане за отказ или прекратяване изплащането на обезщетението и/или е необходимо изясняване на осигурителен стаж и/или осигурителен доход при прилагане на разпоредбите на международен договор, по който Република България е страна, или на европейските регламенти за координация на системите за социална сигурност.

В тези случаи длъжностното лице по чл.54ж, ал.1 от КСО действа при условията на обвързана компетентност, и при наличието на предпоставките, визирани в чл.54г, ал.4 е длъжно да издаде разпореждане за спиране на производството по отпускане или изплащане на паричното обезщетение за безработица. Законът не предвижда възможност за преценка дали да се спре производството или не, а за приложението на чл.54г, ал.4 от КСО е достатъчно наличието на данни, а не на категорични доказателства за наличие на посочените основания.

В случая правнозначимите факти са установени в административното производство в достатъчна степен и са предприети съответните действия - иницииране на проверка от ТП на НОИ, възлагане на проверки по разходите на държавното обществено осигуряване на „Дана Травел и Туризъм“ ЕООД, „Д комплекс Сървисес“ ЕООД и „Ц комплекс Сървисес“ ЕООД, с оглед събирането на доказателства, относими към възникването на правото за обезщетение за безработица и неговия размер по отношение на жалбоподателката. В хода на съдебното производство не са ангажирани доказателства, които да опровергават констатациите и основанията по чл.54г, ал.4 от КСО.

Приложението на чл.54г, ал.4 от КСО има обезпечителен характер при съобразяване на принципа за съразмерност и осигурява възможност за законосъобразно произнасяне след изясняване на релевантните факти относно отказ или прекратяване изплащането, респ. отпускане и изплащане на обезщетението за безработица, което е в интерес както на фонд „Държавно обществено осигуряване“, така и на самото осигурено лице - В този смисъл Решение на ВАС № 8239/03.06.2019 г. по адм.д. № 14456/2018 г.

По изложените съображения съдът приема, че Разпореждане №031-00-2931-1/08.07.2021 г. на ръководителя на осигуряването за безработица и потвърждаващото го Решение2153-03-98/23.08.2021 г. на Директора на ТП на НОИ гр. Варна, са издадени при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с целта му, поради което жалбата следва да се отхвърли като неоснователна.

Водим от горното, Варненският административен съд, VІІІ-ми състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на П.М.Л., ЕГН **********,***  против Решение №2153-03-98/23.08.2021 г. на Директора на ТП на НОИ-Варна и потвърденото с него Разпореждане №031-00-2931-1/08.07.2021 г. на н-к сектор „Краткосрочни плащания“ и ръководител на осигуряването за безработица, с което на основание чл.54г, ал.4 от КСО по отношение на жалбоподателя е спряно производството по изплащане на парично обезщетение за безработица на жалбоподателя.

Решението не подлежи на обжалване на основание чл.119, авр.чл.117, ал.1, т.2, буква „ж“ от КСО. 

 

                                                                        СЪДИЯ: