Решение по дело №129/2020 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 ноември 2020 г.
Съдия: Красимира Тодорова Тодорова
Дело: 20207250700129
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

   Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер  134                    05. 11. 2020 година                                      град Търговище

 

В   И М Е Т О  НА   Н А Р О Д А

Административен  съд                                                                        град Търговище

на       трети ноември                                                                                 2020 година

В публично заседание в следния състав:   

                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:   КРАСИМИРА ТОДОРОВА

                                                                         ЧЛЕНОВЕ:   АЛБЕНА СТЕФАНОВА   

                                                                                             ИВАНКА ИВАНОВА   

Секретар:ГЕРГАНА БАЧЕВА

Прокурор:ДРАГОМИР СЯРОВ

Като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

КНАХД № 129 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Глава ХІІ от АПК във вр. с чл. 63, ал.2  от ЗАНН.

Постъпили са две касационни жалби, против Решение № 235/   05.08.2020 г. постановено по АНД №143/2020 г. по описа на Разградски районен съд, с което е било изменено  НП № 467242 – F500604/ 07.10.2019г. на Началник отдел « Оперативни дейности « - Варна в ЦУ на НАП, с което на « Цени - 212 «, ЕООД – Разград, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Разград, жк. „ Орел „, бл. 18, вх.Б, ет.7, ап. № 42, представлявано от Ценко Георгиев  – управител за нарушение на чл. 7, ал.2 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ, е било наложено административно наказание „имуществена санкция”  в размер на 3000,00лева на основание чл.185, ал.2 от ЗДДСкато преквалифицирано деянието по чл. 185, ал. 2 вр. ал. 1 от Закона за данък върху добавената стойност и  е намален размера на наложената имуществената санкция на 500,00 лева.

Касационните жалби  сочат, че актът е неправилен и незаконосъобразен, постановен  при съществени нарушения на материалния и процесуалния закон и се моли   да бъде   отменен . В с.з.   не вземат становище.

Представителят на Окръжна прокуратура гр. Търговище, дава заключение за    неоснователност на касационната жалба, предвид   законосъобразността на въззивното решение.

След като обсъди законосъобразността на решението по наведените касационни оплаквания  в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на касационната проверка,извършена съгласно чл.218 АПК, административен съд намира следното:

Жалбите са процесуално допустими-постъпили са в срок, от надлежна  страна и подлежи на разглеждане.

     По същество жалбите са  неоснователни.                                       

Въз основа на събраните  доказателства  съдът е приел, че при извършена проверка на 04.07.2019г. в търговски обект скара  находящ се в гр. Разград, стопанисван от « Цени - 212 «, ЕООД – Разграддокументирана в ПИП сер. АА бл. № 0306502/04.07.2020г., е установено след извършена контролна покупка, че в обекта липсва ФУ, което да отчита получените пари в брой, за извършените търговски продажби. Издават се ръчни касови бележки, в процесния случай ръчна касова бележка № 14/04.07.2019г. от кочан. След извършена проверка в информационните масиви на НАП е установено, че задълженото лице няма регистрирано и въведено в експлоатация ФУ в обекта. Фискалното устройство, обслужващо търговския обект с ИН DY419584 и ФП 36576352 е дерегистрирано на 25.06.2019г.

  На 18.07.2019г. е съставен АУАН  сер. АN бл. № F500604 в присъствие на свидетел и представляващият търговеца, в което нарушението е описано по същият начин, квалифицирано е като такова по чл.7, ал.2 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ, връчен на представляващия дружеството и подписан от него без възражения. Писмени такива не постъпили в тридневния срок по ЗАНН.

На 07.10.2019г. е издадено   НП, в което адм. наказващият орган е описал нарушението по идентичен с АУАН начин, квалифицирал го е по чл.7, ал.2 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ, а на основание чл.185, ал.2 от ЗДДС е наложил, предвидената в Закона „имуществена санкция”  в размер на 3000,00лева.

Прието е ,че правилно и законосъобразно административно-наказващият орган е приел, че е реализирано нарушение по чл. 7, ал. 2 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин/наричана по-нататък Наредбата/. Съгласно чл. 7, ал. 1 лицата, които извършват продажба на стоки и услуги в търговски обект, са длъжни да монтират, въведат в експлоатация и използват регистрирани в НАП фискални устройства от датата на започване на дейността на обекта, по силата на ал. 2 на същия член не се допуска извършване на продажба на стоки и услуги от лицата по чл. 3 без функциониращи фискални устройство, освен в случаите, посочени в тази наредба. Една от хипотезите, посочени в наредбата, да се извършват продажби на стоки и услуги без функциониращо фискални устройства, е предвидена в чл. 36, ал. 1, т. 3, а именно - по време на ремонт на фискалното устройство за вписаното в паспорта време. Съгласно чл. 40, ал. 3 от Наредбата, времето, през което фискалното устройство е било в ремонт, се доказва пред органите по приходите чрез вписаните от лицето, извършващо сервизно обслужване и ремонт, данни за ремонта в паспорта на устройството и вписаните данни за ремонта в книгата за дневните финансови отчети от лицето по чл. 3. Никъде в представените документи няма вписани такива данни. По силата на чл. 40, ал. 4 от Наредбата ремонт без направено вписване в паспорта на фискалното устройство от сервизния техник не се признава от органа по приходите, съответно лицето по чл. 3 се санкционира със санкцията за неизползване на фискално устройство за времето на ремонта. С оглед на всичко изложено съдът е приел, че правилно   дружество е било подведено под отговорност за нарушаване на разпоредбата на чл. 7, ал. 2 от Наредбата.

Към датата на проверката - 04.07.2019 г. в стопанисвания  търговски обект са се извършвали продажби на стоки, без да се използва функциониращо фискално устройство. Нарушението е било установено от служители на ТД на НАП - Варна. Законодателят е предвидил за извършено нарушение по смисъла на чл. 7, ал. 2 от Наредба № Н-18/2006 г. на Министъра на финансите да се ангажира на основание чл. 185, ал. 2 от ЗДДС обективната отговорност на ЕООД.

Съдът е приел, че в случая размерът на имуществената санкция е следвало да се определи по реда на ал. 1 на чл. 185 от ЗДДС. Законодателят е категоричен в изречение второ на чл. 185, ал. 2 от ЗДДС, че когато нарушението не води до неотразяване на приходи, санкциите се налагат по ал. 1. За конкретния случай не е установено и доказано да е налице отклоняване или нерегистриране на приходи. Подобна констатация напълно липсва в наказателното постановление и в АУАН. Изложеният правен извод налага изменение на наказателното постановление в частта за приложимата административно-наказателна норма и размера на имуществената санкция. Съдът е приел, че наказанието следва да се определи по чл. 185, ал. 2 във вр. с ал. 1 от ЗДДС, където е предвидена имуществена санкция за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лева. Липсата на функциониращо фискално устройство в търговския обект на дружеството не е довело до отклоняване на средства и не се установява да е ощетен фиска. При съвкупната преценка на тези обстоятелства, съобразявайки нормата на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН, съдът е приел, че имуществената санкция по чл. 185, ал. 2 вр. с ал. 1 от ЗДДС следва да бъде в минимален размер от 500 лева, в който смисъл следва да бъде изменено наказателното постановление.

За неоснователно е прието възражението, посочено във въззивната жалба и в писмените бележки, че в случая се касае за маловажен случай на нарушение по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. За основателно е прието възражението, че е следвало да се приложи по-благоприятната за нарушителя разпоредба на чл. 185, ал. 2 вр. ал. 1 от ЗДДС.

Обоснован е правен извод, че наказателното постановление, както и Актът за установяване на извършеното административно нарушение, са съставени в предвидените за това срокове, от надлежен орган и при спазване на изискуемите се за тяхната валидност, форма и съдържание. Констатираното от проверяващия орган административно нарушение е надлежно индивидуализирано, като са посочени дата и място на извършване, съдържа се кратко описание на нарушението от фактическа страна, посочени са конкретните законови разпоредби, нарушени с това деяние и съответните норми, въз основа на които следва да се ангажира административнонаказателната отговорност на нарушителя.

Изводите на съда напълно се споделят от настоящата инстанция.

Касационното производство е средство за отстраняване на грешките на съда при прилагане на закона. Нарушение на материалния закон е налице, ако той е приложен неправилно, т.е. не е приложена съответната правна норма на закона, допусната е неправилна квалификация на деянието или не е приложен законът, който е трябвало да бъде приложен. Нарушението на процесуалните правила е съществено, когато са налице хипотезите, посочени в чл.348, ал.3 от НПК, както и когато се създава вероятност фактите да са се осъществили по различен  на приетия от съда начин. В настоящето производство не са налице доказателства Разградският районен съд да е допуснал такива нарушения.

Не е допуснато нарушение на процесуалните  правила. Съдебният акт е подробно и обстойно мотивиран. Обсъдени са всички събрани по делото доказателства. Материалния закон е приложен правилно.   

При извършената служебна проверка на основание чл. 218, ал. 2 не се констатираха нарушения на материалния закон. Оспореното съдебно решение е правилно, валидно и допустимо.

            Водим от горното и на основание чл.221, ал.2 във вр. с ал.1  от АПК , във вр. с чл.63 от ЗАНН, Административен съд   гр. Търговище

           

Р Е Ш И :

 

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА  Решение № 235/   05.08.2020 г. постановено по АНД №143/2020 г. по описа на Разградски районен съд , като законосъобразно.

      Решението е окончателно и не подлежи на обжалване или протест.

 

 

     ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                          ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 

                                                                                        2.