Решение по дело №2097/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2000
Дата: 20 ноември 2019 г. (в сила от 6 декември 2019 г.)
Съдия: Яна Димитрова Колева
Дело: 20197040702097
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 август 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

     2000                                20.11.2019 година                              гр.Бургас

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Бургаският административен съд,             XXII-ри административен състав,

на двадесет и осми октомври                  две хиляди и деветнадесета година,

В публично заседание в следния състав:

 

                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНА КОЛЕВА

 

при секретаря Г.С.

като разгледа докладваното от съдията Колева административно дело № 2097 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.186, ал.4 от ЗДДС.

Съдът е сезиран с жалба, подадена от “Мил Трейд 50“ ЕООД, ЕИК: *********, представлявано от М. Н. И., със седалище и адрес на управление гр. Бургас, ж.к. Изгрев, бл.35, вх.А, ет.8, ап.23 против заповед за налагане на ПАМ № № ФК-368- 0343006/12.08.2019 г., издадена от Д. В.- началник отдел „Оперативни дейности“, дирекция „Оперативни дейности“, в главна дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП, с която на основание чл.186, ал.1, т.1, б „а” и чл. 186 ал.3 от ЗДДС, за нарушение на във връзка с чл.118 ал.1 от ЗДДС вр. с  чл.25, ал.1, т.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 година на министъра на финансите закафе-сладкарница „Какао“, находяща се в гр.Бургас, кв.Крайморие, ул.“Хр.Арнаудов“ №10, стопанисван от “Мил Трейд 50“ ЕООД и забрана за достъп до него за срок от 14 дни.

Оспорващата страна “Мил Трейд 50“ ЕООД оспорва издадената заповед за налагане на ПАМ, като твърди че заповедта е незаконосъобразна и немотивирана, постановена в нарушение на материалния закон и съдопроизводствените правила. Сочи, че служителката не е издала касова бележка, защото е имало проблем с касовия апарат. Иска се отмяна на заповедта.Ангажира доказателства.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не се представлява.

За ответника – началник отдел „Оперативни дейности“ Бургас, Дирекция „Оперативни дейности“, ГД „Фискален контрол“, ЦУ на НАП, наложил принудителната административна мярка се представлява от юрисконсулт. Представена е административната преписка. Не ангажира допълнителни доказателства. Не претендира разноски.

По делото са събрани писмени доказателства. По представените пред съда писмени доказателства няма оспорени такива по реда на чл.193 и сл. от ГПК във вр. с чл.144 от АПК.

Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства приема за установено от фактическа страна следното:

На 04.08.2019 г., в 12,45 часа е извършена проверка на търговски обект - кафе-сладкарница „Какао“, находяща се в гр.Бургас, кв.Крайморие, ул.“Хр.Арнаудов“ №10, стопанисвана от “Мил Трейд 50“ ЕООД, от служители на НАП. Извършена е контролна покупка на 2бр. фреш и 1бр. кафе на стойност 9,60лв., сумата е заплатена в брой от Г. Г. Ж.- инспектор по приходите, а плащането е прието от Н. Г. Н.на длъжност барман. След заплащането не е издадена фискална касова бележка от монтирано и работещо в обекта фискално устройство, модел Tremol ZM -KL, ИН на ФУ: ZK034472 и ФП № М. Н. И.50039601, нито ръчна касова бележка от кочан с касови бележки. Служителят на НАП се е легитимирал и е отпечатал дневен финансов отчет“Х“ с № 028965 от 04.08.2019г. от фискалното устройство, както и справка КЛЕН от 04.08.2019г., от който е видно, че горепосочената продажба не е отразена като регистрирана чрез издаване на фискален бон. При проверката на касовата наличност е установена фактическа наличност в размер на 136,57лв. и регистрирана сума чрез фискалното устройство в размер 37лв., наличие на отрицателна разлика -99,57лв.

Констатациите от проверката били отразени в протокол АА № 0343009/04.08.2019 г.. Не е вписано възражение в протокола. Във връзка с констатираните нарушения са съставени АУАН № F504498 от 14.08.2019г. за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба Н-8/13.12.2006г. на МФ и АУАН № F504497 от 14.08.2019г. за нарушение на чл.118, ал.1 от ЗДДС.

Въз основа на горните фактически данни ответникът – началник отдел „Оперативни дейности“ Бургас, Дирекция „Оперативни дейности“, ГД „Фискален контрол“, ЦУ на НАП издал процесната заповед за прилагане на принудителна административна мярка, в мотивите на която е посочил за нарушена нормата на чл.25, ал.1, т.1 вр. с чл.3, ал.1 от Наредба Н-8/13.12.2006г. на МФ, вр. с чл.118, ал.1 от ЗДДС и на основание чл.186, ал.1, т.1, б.“а“ от ЗДДС, по отношение на жалбоподателя е наложена ПАМ – запечатване на търговски обект – кафе-сладкарница „Какао“, находяща се в гр.Бургас, кв.Крайморие, ул.“Хр.Арнаудов“ №10, стопанисван от “Мил Трейд 50“ ЕООД и забрана за достъп до него за срок от 14 дни.

Заповедта била връчена лично срещу подпис на управителя на дружеството жалбоподател на 13.08.2019г.

В резултат на служебния и цялостен съдебен контрол върху законосъобразността на обжалвания административен акт, съгласно нормата на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът проверява най-напред неговата валидност. Това се налага, поради служебното начало в административния процес, съгласно принципа за това, възведен с нормата на чл. 9 от АПК. Разпоредбата на чл. 146 от АПК сочи основанията за оспорване на административните актове, които, ако са налице във всяка конкретна хипотеза, водят до незаконосъобразност на оспорения акт, а именно: липса на компетентност, неспазване на установената форма, съществено нарушение на административно производствените правила, противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона. При преценка законосъобразността на оспорения административен акт, съдът съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК не се ограничава само с обсъждането на основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените от страните доказателства да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК.

При така вменената на съда от закона служебна проверка за законосъобразност на оспорения акт по реда на чл. 168 от АПК, съдът приема следното:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Заповедта е връчена на 13.08.2019г. и в същия обжалвана пред съда.

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, съобразно изискванията за това по чл.186 ал.3 ЗДДС – началника на отдел „Оперативни дейности“, дирекция „Оперативни дейности“, главна дирекция „Фискален контрол“ в Централно управление на Национална агенция по приходите, който е упълномощен с надлежна заповед на изпълнителния директор на НАП.Видно от представената Заповед №2106 от 30.03.2018г. на длъжността началник на отдел „Оперативни дейности“ е назначено лицето, издало заповедта.

Заповедта е в предвидената от закона форма и е мотивирана – съдържа фактически и правни основания за нейното издаване – наименование на органа, който я издава, наименование на акта, адресат, разпоредителна част, определяща правата и задълженията на адресата, начина и срока на изпълнение на ПАМ, срокът и реда за обжалване и подпис на физическото лице, персонализиращо административния орган.

Съдът не констатира допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила при издаването на обжалвания акт.

При преценка на материалната законосъобразност на заповедта, съдът взе предвид следното:

Според чл.118, ал.1 от ЗДДС, всяко регистрирано и нерегистрирано по този закон лице е длъжно да регистрира и отчита извършените от него доставки/продажби в търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство (фискален бон) или чрез издаване на касова бележка от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност (системен бон), независимо от това дали е поискан друг данъчен документ. Получателят е длъжен да получи фискалния или системния бон и да ги съхранява до напускането на обекта. Видно от ал.4 на същата разпоредба условията, редът и начинът за издаване на фискални касови бележки, както и минималните реквизити на фискалните касови бележки се определят с наредба на министъра на финансите.

В разпоредбата на чл.25 от Наредба Н-18 от 13.12.2006г. е посочено, че лицата, задължени да използват фискално устройство, издават фискална касова бележка за всяка продажба, независимо от документирането й с първичен счетоводен документ, с изключение на случаите, когато плащането е по банков път, а ал.3 на същия член сочи, че фискалната касова бележка се издава при извършване на плащането.

Нормата на чл.186, ал.1, т.1, б.“а“ от ЗДДС указва, че принудителната административна мярка запечатване на обект за срок до 30 дни, независимо от предвидените глоби или имуществени санкции, се прилага на лице, което не спази реда или начина за издаване на съответен документ за продажба, издаден по установения ред за доставка/продажба. Жалбоподателят се позовава на форсмажорно обстоятелство, изразяващо се в «спад в напрежението» в момента на проверката. По делото не са представени доказателства, установяващи това твърдение, поради което съдът не го приема за установено. По делото не са ангажирани доказателства, че фискалното устройство е било на ремонт, но дори и това да е така посочената дата в жалбата е 29.07.2019г., което е било преди проверката и няма данни към 04.08.2019г.-датата на проверката да е имало повреда на фискалното устройство. Безспорно се установи, че жалбоподателят е осъществил неизпълнение на задължения към Държавата по посочените в заповедта и визирани по-долу разпоредби.

Анализът на посочените правни норми налага извод, че в конкретния случай дружеството жалбоподател е било задължено да издаде фискална касова бележка от наличното в обекта фискално устройство за извършената продажба – 2бр. фреш и 1бр. кафе на стойност 9,60лв., като тази касова бележка е следвало да бъде издадена в момента на извършване на плащането. Нарушението е безспорно установено от представените по делото доказателства. В случай на неиздаване на съответния документ за продажба, компетентният орган прилага принудителната административна мярка „запечатване на обект“ за срок до 30 дни.

Във връзка с посоченото в жалбата, че е заплатена сумата от 500лв., представляваща минималната предвидена санкция. Съдът намира за необходимо да посочи, че това обстоятелство е ирелевантно за спора. Административно-наказателната отговорност се реализира независимо от налагането на принудителната административна мярка, тъй като единият акт цели налагане на санкция за извършено нарушение, а другият съгласно разпоредбата на чл.22, ал.1 от ЗАНН цели да се предотвратят и преустановят административните нарушения, както и да се предотвратят и отстранят вредните последици от нарушенията. Следователно общото между двете процедури е факта на нарушението, но като производства те протичат независимо едно от друго, поради което издаването на наказателно постановление не е предпоставка за издаване на Заповед за ПАМ. Отделно от изложеното органът по приходите правилно се е позовал на нарушаването на цитираната разпоредба и е упражнил правомощието си по  чл. 186, ал. 1, т. 1, б. "а" от ЗДДС, като в условията на обвързана компетентност е издал оспорената заповед. В този смисъл контролните органи нямат право на преценка дали да наложат принудителна административна мярка.

Останалите обстоятелства по случая са без правно значение, тъй като стоят извън очертания от закона фактически състав, при който за контролния орган възниква задължението да наложи съответна принудителна мярка. В тези случаи преценката на органа се свежда само до продължителността на срока за налагане на принудителната административна мярка. Разпоредбата на  чл. 186, ал.1 от ЗДДС е предвидена възможност, принудителната административна мярка „запечатване на обект“ да се прилага за срок до 30 дни. След като законодателят е предвидил такъв срок за налагането на мярката – без минимум и при посочен максимум в широк диапазон, то административният орган се явява задължен да обоснове размера, определен от него. Административният орган е изложил мотиви по отношение на продължителността на наложената ПАМ, които се възприемат от съда с оглед установените по делото факти. Наред с това съдебният състав намира срока и за правилно обоснован с оглед необходимостта от защита на обществения интерес, като се предотврати възможността за извършване на нови нарушения. При наличието в търговския обект на констатирана касова разлика в размер на 99,57лв., неиздаване на фискален бон, задълженото лице е регистрирано по ЗДДС, средно-дневния оборот е 224,45лв., декларирани финансови резултати –счетоводна печалба от дейността на дружеството за 2018-та година -15 197,12лв.; 2017г. -12868,86лв., 2016г. -14306,48лв. , посочено е, че местоположението на обекта с постоянен клиентопоток, осъществявана в активен летен сезон и средно-дневните обороти за този тип дейност, декларираният финансов резултат е нереално нисък, посочено е, че създадената организация на работа позволява част от оборота да не се отчита през фискално устройство;както и липсата на организация за създаване на условия търговския обект да се ръководи и да се организира дейността в него в съответствие е изискванията на Наредба Н-18/13.12.2006г.; невъзможността за проследяване на реализираните обороти, обосновава необходимостта да се осигури защитата на обществения интерес, като се предотврати възможността за извършване на нови нарушения. Съдът счита, че със затварянето на обекта за четиринадесет дни фискът ще бъде минимално ощетен, а евентуални загуби, претърпени вследствие противоправното поведение на оспорващата страна, ще му въздействат предупредително-възпиращо. В този смисъл определената продължителност на мярката е правилна. Съгласно разпоредбата на чл. 22 от ЗАНН принудителните административни мерки могат да притежават една или повече от следните функции: превантивна, преустановителна и възстановителна. Влияние върху продължителността на ПАМ в този случай оказва целта по реализирането й, която в случая е не само на преустановителната, но и на превантивната функция.

Предвид неоснователността на направените оплаквания и въз основа на извършената служебна проверка по чл.168 АПК съдът прие, че оспорената заповед е законосъобразна, поради което оспорването следва да се отхвърли, на основание чл.172 ал.2 АПК, във връзка с чл.186 ал.4 от ЗДДС.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Бургаският административен съд, двадесет и втори състав

 

Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ жалбата на “Мил Трейд 50“ ЕООД, ЕИК: *********, представлявано от М. Н. И. против заповед за налагане на ПАМ № № ФК-368- 0343006/12.08.2019 г., издадена от Д. В.- началник отдел „Оперативни дейности“, дирекция „Оперативни дейности“, в главна дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

СЪДИЯ: